Elvárás lett a funkcionalitás

Szerző: Gyarmati Orsolya Dátum: 2022. 05. 06. 10:03

Immunerősítés, megelőzés, egészséges életmód. Hozzáadott vitaminok, étrend-kiegészítők folyadék, por, granulátum, turmix, shake formában. A megváltozott fogyasztói elvárások egyik alapkövetelménye lett a hozzáadott érték, amely nélkül ma már egyre kevésbé képzelhető el a vásárlói hűség kialakulása. Cikkünkben a hazai piacon megtalálható funkcionális termékekről mutatunk átfogó képet.

Szerző: Gyarmati Orsolya

Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketingigazgató
Coca-Cola HBC
Magyarország

A Coca-Cola Magyarország portfóliójában megtalálhatóak a hozzáadott funkcionalitással rendelkező gyümölcslevek, valamint az alacsony kalóriatartalmú funkcionális vizek és sportitalok egyaránt. A gyümölcslépiac minden szegmensében jelen vannak a Cappy márkával, amely idén februárban két új termékkel bővült. A Cappy Immunerőben a narancs, az őszibarack, a sárgarépa és az alma különleges ízélményt nyújt, a C-vitamin, a B12-vitamin és a cink pedig támogatja az immunrendszer működését. A Cappy Belső Erő a narancs, a mangó, az alma és az őszibarack kombinációját egyesíti a D-vitamin csontokat és izmokat támogató funkciójával.

Az Aquarius egy alacsony kalóriatartalmú italcsalád, amelynek termékei vizet és a szervezet számára nélkülözhetetlen ásványi anyagokat tartalmaznak: a citromos variáció cinket, a vérnarancsos pedig magnéziumot. A Powerade izotóniás sportital, mint a szénhidrát-elektrolit oldatok általában, hozzájárulnak a teljesítmény hosszú távú fenntartásához. A márka három variánsa érhető el jelenleg a Coca-Cola Magyarország kínálatában.

– Jelentős potenciált látunk a hozzáadott funkcionalitással rendelkező italok piacában, így arra törekszünk, hogy saját választékunkba is elhozhassuk ezeket a termékeket. Idén a hozzáadott funkcióval rendelkező gyümölcsitalok piacára is beléptünk. A Cappy márka 2021-ben teljes átalakuláson esett át. Ezt a megújulást szeretnénk támogatni idén is 360 fokos marketingkommunikációval megfelelő egyensúlyba helyezve az ATL- és BTL-eszközöket. 2022-ben jelentős figyelmet kapnak az instore aktivitások, az élményalapú megvalósítás, valamint a másodlagos kihelyezések, illetve a dedikált hűtők kihelyezései is – foglalta össze a célokat Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója.

A megváltozott fogyasztói elvárások egyik alapkövetelménye lett a hozzáadott érték, amely nélkül ma már egyre kevésbé képzelhető el a vásárlói hűség kialakulása

Elképesztő szárnyalás

Zabán Ferenc - dm

Zabán Ferenc
szortimentmenedzser
dm

A dm portfóliója folyamatosan változik. A cég igyekszik a trendeket kialakítani, nem csak követni. Számukra az egyik legfontosabb szempont a szakértői hozzáállás, ezért dolgozóikat folyamatosan képzik. Stratégiájuk másik alappillére a vevői orientáció segítése. A módosított rendelet eredményeképpen a dm üzleteiben is megjelentek az antigén covidtesztek.

– A 2020-as év főleg a vitaminok és immunerősítők ugrásszerű növekedéséről szólt, olyan magasságokba repítve a kategóriát, amiről álmodni sem mertünk. 2021 és 2022 eleje ebben a szegmensben már az óvatosabb növekedésről szólt, viszont a többi alkategória (például: idegrendszer, bőr-haj-köröm, szív- és érrendszer, fogyókúra) továbbra is szárnyalt. Alapvetően elmondható, hogy a vásárlók sokkal tudatosabbak és elővigyázatosabbak az egészségük tekintetében, így jóval nagyobb arányban vásárolják a kategória termékeit 2019-hez képest. A jelenlegi helyzetben nagyon nehéz a célokat meghatározni a kategóriára vonatkozóan, hiszen iszonyatosan soktényezős. Természetesen a cél a további fejlődés, valamint fejlesztés. Elsősorban a kiemelkedő piacrész megtartására fókuszálunk – mondta el Zabán Ferenc szortimentmenedzser.

Bővülő választék

A Foltin Globe Hero Shot funkcionális italcsaládja egyre szélesebb ismertségnek örvend. A termék megismertetésére a legszélesebb körű elérhetőséget biztosít a két hazai nagy drogérialánc a dm és a Rossmann.

Péchy Melinda, Foltin Globe

Péchy Melinda
key account manager
Foltin Globe

– A vásárlók keresik az egészséges összetételű, egyszerűen fogyasztható, innovatív termékeket, amelyeknek ráadásul a csomagolása is környezetbarát, újrahasznosított műanyag. Ebben az évben szeretnénk a terméket új hálózatok bevonásával népszerűsíteni, új ízek bevezetésével növelni a Hero Shot-fogyasztók táborát – mutatott rá Péchy Melinda key account menedzser.

A 2021-es év a termékpaletta intenzív bővülését hozta a Hell Energy számára: ekkortól kezdték meg a korábban akvirált Swiss Laboratory márka termékeinek széles körű forgalmazását. A többféle gyümölcsízű, svájci herbáriakivonatokkal, valamint hozzáadott vitaminokkal készülő italokkal újabb kategóriába lépett be a vállalat, támogatva ezzel azt a célkitűzését, hogy a lehető leginkább kielégítse az alkoholmentes italok iránti növekvő fogyasztói igényeket.

Vecsei Márton, Hell

Vecsei Márton
márkavezető
Swiss Laboratory

– A magyar vásárlók egyre egészségtudatosabbak, többet törődnek saját maguk és közvetlen környezetük jóllétével. Ez a változás nemcsak abból fakad, hogy a pandémia okán az egészségmegőrzés rengeteg figyelmet kapott, hanem abból is, hogy egyre több egészséges étel- és italalternatívából tudnak választani. A Swiss Laboratory termékei is bizonyítják, hogy egy többfajta hozzáadott vitaminnal készülő italhoz sem kell gyógyszerjelleget és -ízt társítani, hanem lehet egy kellemes, gyümölcsös, frissítő termékben is jelentős mennyiségű vitamin és/vagy ásványi anyag. A vállalat számára továbbra is első számú célkitűzés a fogyasztói értékteremtés egy széles, minden alkoholmentes fogyasztási alkalmat kielégítő italportfólióval, amelyben egyre nagyobb szerepet kapnak az energiaitalok mellett a további kategóriák is. 2022 a Swiss Laboratory márka számára rendkívüli izgalmakat tartogat, hiszen a brand továbbhalad a hosszú távú márkaépítés útján, amelyből a vásárlók már a második negyedévben ízelítőt kaphatnak – foglalta össze Vecsei Márton, a Swiss Laboratory márkavezetője.

Turmixszal az ideális alakért

Az elmúlt évben több új termék is megjelent az IdealBody kínálatában. Bevezették az előre összeállított, tematikus, egyhetes mintaétrendeket, 2022 márciusában pedig kollagén-italporral léptek piacra. Szintén innovációnak számít az Ideális Nap rendezvényük, ahol az ideális forma különböző aspektusait (táplálkozás, mozgás, lelki ügyek, öltözködés) járták körül szakértők segítségével.

A fogyasztók egészségtudatossága attól is fejlődik, hogy egyre több egészséges étel- és italalternatívából tudnak választani

– A diétázók egyre tudatosabbak a fogyókúrában, az egészséges táplálkozásban és az énkép kialakításában. Mivel fogyasztóinkat arra sarkalljuk, hogy találják meg saját ideáljaikat az élet minden területén, nagy örömmel látjuk, hogy aki a diéta alatt megszokta a rendszeres étkezést, az később is használja a turmixokat a kimaradó étkezés pótlására. 2022 a testképpel kapcsolatos edukáció éve az IdealBodynál. Azzal, hogy Turbó Diétából IdealBodyra váltottunk, szeretnénk még inkább fókuszba helyezni az egyéni ideálok fontosságát, kihangsúlyozva, hogy az ideális forma nem számokban mérhető. Szeretnénk, ha a fogyasztók egyre szélesebb körben megismernék az étkezést helyettesítő turmix koncepcióját, hiszen az ideális formát a diéta után is meg kell őrizni – összegezte Handl Tamara, sales és marketingvezető.

Online egészségmegőrzés

Mezei Gyöngyvér, Rossmann

Mezei Gyöngyvér
kategóriamenedzser
Rossmann Magyarország

2020-hoz hasonlóan a tavalyi évet is nagyban meghatározta a COVID elleni védelem, így az immunrendszer erősítése továbbra is fókuszban maradt, ami az immunerősítő vitaminok forgalmának további növekedését eredményezte. Ezen termékek mellett viszont megjelentek olyan új étrend-kiegészítő készítmények is, amelyek a post-covid tünetek enyhítésére nyújtanak segítséget. A Rossmann termékbővítései elsősorban ebbe az irányba mutatnak, de a szépségkategória bővítése és forgalmi növekedése sem elhanyagolható.

– A Rossmann nagy lehetőséget lát az étrend-kiegészítő termékek kínálatának bővítésében, ezért sikerült ezt a kategóriát nagyobb üzleteinkben, illetve az újonnan nyitó boltokban plusz polcméterrel növelni. Webshopunk kínálata a tavalyi évtől még nagyobb választékkal várja az egészséges élet híveit. Online felületünkön létrehoztuk a sport- és táplálékkiegészítők kategóriáját, mert egyrészt hatalmas igény van ezekre a termékekre, másrészt a bolti kihelyezés lehetőségei korlátozottak. Mivel egyre többen vásárolnak online, az egészséges élet termékeit is egyre több fogyasztónk szerzi be webshopunkról. A járvány kezdetén megfigyelt online rendelések magas szinten stabilizálódtak. A választék növelése érdekében szeretnénk az OTC-termékek árusítását is megkezdeni bolthálózatunkban – hangsúlyozta Mezei Gyöngyvér kategóriamenedzser.

Harc a márkahűségért

Szentgyörgyi Fanni, R-Water

Fanni
kereskedelmi és
marketingasszisztens
R-Water

Az R-Water Kft. 2021-ben vitaminital-portfólióját erősítette. A PRO+ és PRO+ Vegi termékcsaládok magas hatóanyag-tartalommal rendelkeznek, hozzáadottcukor- és aszpartámmentesek, előbbi gyógynövény hozzáadásával, utóbbi pedig zöldségalappal készül. Tavaly még csak elméleti síkon, 2022-ben már a gyakorlatban is megkezdődött egy közel 160 millió forintos beruházás: a CIP-rendszer bővítése, valamint egy ultraszűrő-rendszer és egy porbekeverő gépállomány beszerzése.

– A fogyasztói gondolkodás visszavonhatatlanul megváltozott. A haszonszerzésen túl fontosabb a márkahűség elnyerése. A fogyasztók arra vágynak, hogy egy márka megértse őket, fenntartható legyen és élményt adjon. Népszerűség tekintetében a zsírégető és kollagénes italok vezetik a ranglistát, valamint a C-, D- és multivitaminos termékek. 2022-ben két újítást tervezünk. Absolute Live sportitalainkat kibővítjük egy 0,9 literes kiszereléssel, amellyel szeretnénk új célcsoportokat elérni, mint a futók és biciklizők. Ezen újítás kezdetben izotóniás és kollagén italokból fog állni. A másik újítással teljesen kilépünk a komfortzónánkból, hiszen márkakiterjesztés okán új, poralapú termékeket vezetünk be – árulta el Szentgyörgyi Fanni marketingvezető.

Fejlesztéssel a fogyasztókért

A Szentkirályi Magyarország három évvel a legutóbbi üzemcsarnok és palackozó gépsor átadását követően tavaly letette a több mint 1500 négyzetméteres új raktárcsarnok alapkövét Szentkirályon. Az egymilliárd forint összértékű beruházás második ütemében megépülő üzemcsarnok új, modern gépsorok telepítését, valamint a gyártási és raktározási kapacitás bővítését teszi lehetővé.

– Termékeink tekintetében az elmúlt év egyik legfontosabb innovációja a Szentkirályi extra dús ásványvíz sikeres bevezetése volt, ám az idei évre is számos újdonságot tartogatunk: februárban debütált a Guarana No Sleep energiaital, amely négy izgalmas ízben érhető el a boltok polcain. A vásárlók számára egyre fontosabb az egészségtudatos életmód, ezért előszeretettel választják a cukormentes variációkat és a funkcionális italokat. Portfóliónkban többek közt a Magnesia, Theodora Kékkúti és az ízesített Magnesia Red ásványvizek is támogatják az egészségtudatos fogyasztói döntéseket. Meghatározó élelmiszeripari vállalatként az idei évben továbbra is azért dolgozunk, hogy folyamatos innovációkkal és termékportfóliónk bővítésével szolgáljuk ki a vásárlók igényeit – emelte ki Paksi Péter, a Szentkirályi Magyarország kereskedelmi marketingvezetője.

A stresszoldás napi rutin

Nagy Andor, Vitaking

Nagy Andor
ügyvezető
Vitaking

A Vitaking az elmúlt időszakban bővítette termelési kapacitását egy új gyártócsarnok felépítésével, ahol a közeljövőben elkezdik saját tabletta- és kapszulafejlesztési, valamint gyártási tevékenységüket, hogy a jövőben még gyorsabban és nagyobb volumenben tudják kiszolgálni a megnövekedett fogyasztói igényeket.

– Az elmúlt években előtérbe került az egészségmegőrzés és a megelőzés. Sokan részesítették előnyben az immunerősítő termékeket. Ennek révén rengeteg olyan új fogyasztónk lett, akik korábban nem használtak étrend-kiegészítőket. Az emberek sokkal tudatosabbakká váltak az egészségmegőrzés kapcsán. A mögöttünk álló időszak rengeteg bizonytalanságot és idegeskedést hozott, ami tovább erősítette az idegrendszeri problémákat. Ennek következtében egyre több stresszoldó terméket kerestek a fogyasztók, akik közül sokan törzsvásárlók lettek, hiszen kevésbé vagy egyáltalán nem betegedtek meg a rendszeres vitaminfogyasztásnak köszönhetően. Idén több külföldi országban is tervezünk megfelelő disztribútort találni és megkezdeni velük a közös munkát. Elindítjuk új gyártási tevékenységünket, aminek köszönhetően könnyedén ki tudjuk szolgálni a megnövekedett igényeket – mondta Nagy Andor, a Vitaking ügyvezetője.

Minőségi tartalom, boldog vásárló

Kaszás Attila, Viwa

Kaszás Attila
ügyvezető
Viwa product Europa

A VIWA Vitaminwater idén dobta piacra a fogyasztói igények alapján készült, mangó-lime-licsi ízű új terméküket, a Brainboostot. Sokak kedvence a mangó, ráadásul a benne lévő ginkgo biloba és a zöld tea nagyban hozzájárul a koncentrációs képességek fokozásához is. Újdonság, hogy idén az eddigi 0,5 literes termékek már 0,6 literes kiszerelésben lesznek elérhetőek, így 20%-kal többet nyújtanak vásárlóiknak.

– A vásárlási szokások idén visszarendeződtek: ismét keresik a fogyasztók az akciókat mind a kiskereskedelemben, mind a horeca szektorban. Egyre szélesebb a minőségi termékeket, beltartalmat kereső vásárlók közössége. Ami idei céljainkat illeti, szeretnénk megerősíteni a pozíciónkat, növelni a márkaismertséget a fiatalok és a középkorúak körében, erősíteni exportpiaci jelenlétünket, nemzetközi kiállításokon megjelenni, valamint kiszolgálni az egyre növekvő saját márkás piacot – összegezte Kaszás Attila ügyvezető igazgató. //

 

 

 

 

Mindent tudni akarok

Rendkívüli módon felértékelődtek a funkcionális termékeket illetően a fenntartható, transzparens gyártási folyamatok. Az Innova Market Insights riportja szerint globálisan ötből három fogyasztót foglalkoztat, honnan származik és hogyan készül az általa megvásárolni kívánt termék. Éppen ezért a regeneratív gazdálkodás, az élőhelyvédelem és a karbonlábnyom csökkentése ma már rendkívül sokat nyom a latban, amikor a vásárló eldönti, melyik terméket vegye meg.

Köztudott, hogy a mentális és fizikai egészség egyik kulcsa a megfelelő táplálkozás. A fogyasztók 2022-ben olyan termékeket keresnek, amelyek nem csupán jóízűek, de funkcionális előnyökkel is rendelkeznek. A Tastewise előrejelzése szerint a fogyasztóknak immár 33%-a fordul rendszeresen olyan ételekhez és italokhoz, amelyek egészségüket is támogatják.

A Clean Label, azaz a termék tisztaságát garantáló címke ma már sokkal többet jelent az összetevők tisztaságánál: a fogyasztók átláthatóságot várnak el a származást és a gyártási módozatokat illetően is. A tisztaság jelenthet organikusat, természeteset, génmódosítás-mentes árucikket, allergénmentes, vegán fehérjét tartalmazó vagy épp alacsony pH-értékű terméket, esetleg valamiféle innovációt az édesítőszerek és funkcionális kivonatok terén.

Fontos irányzatot képvisel a hozzáadott kollagént és proteint tartalmazó termékek elképesztő népszerűsége. A fehérje lett az a tápanyag, amely a fogyasztók szerint „nem tud bajt okozni”, s ugyanígy éreznek a kollagén iránt is, amelynek népszerűsége láthatóan egyre nő. Az Innova szerint a kollagénfogyasztók 31%-a hajlandó jóval többet is fizetni (az USA-ban és az Egyesült Királyságban) a prémium termékekért. Ez az összetevő vált egyébként a „kötelező” kiegészítővé a fiatal nők számára is, akik közül sokan már a reggeli smoothie-jukba is kollagénport tesznek, hogy megőrizzék bőrük, hajuk és körmük egészségét.

Ami a funkcionális italokat illeti, az előrejelzések szerint 2024-ig évente 8,66%-kal fog nőni ezeknek a termékeknek a piaca. A fiatalok körében is erőteljesen terjed az egészségtudatosság, s emiatt a gyümölcslevektől és a szénsavas üdítőktől egyre inkább elfordulnak a funkcionális termékek felé, akár többet is fizetve értük, ha abból valamiféle előnyük származik. //

Kapcsolódó cikkeink