Magazin: Száraz őszre készülődve
Tavaly a sertéspestis, idén a COVID-19 tette próbára a szalámikat és kolbászokat gyártó cégeket. A járványhelyzet nemcsak a gyártás megszervezésében jelentett próbát, hanem a fogyasztói és vásárlói szokásokon is változtatott. Hogy melyik piaci szereplő szűrte le a legjobban a tanulságokat, arra az ősz termékújdonságai és promóciói adják meg a választ.
Szerző: Szalai László
Minimális (1% körüli) volumen-visszaesés kísérte a szárazárupiacon (is) megfigyelhető áremelkedést 2019-ben. A húsárak világpiaci árának növekedése, amelyet a Kínában tomboló sertéspestis váltott ki, a tavalyi év második felére ért el a fogyasztói árakig.
Túl a hullámvasúton
– A koronavírus-járvány megjelenése és a védekezési intézkedések nagymértékben befolyásolták a piacot, hiszen a horeca szegmens forgalma jelentősen visszaesett, míg a kiskereskedelmek forgalma számottevően megnőtt – jelzi Nagygyörgy Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere.
Az előállt helyzet próbára tette a húsgyártók rugalmasságát és gyártásszervezését. Zab Gábor, a Kométa 99 Zrt. belföldi értékesítési igazgatója elmondja:
– Az idei évben a krízis okozta megnövekedett fogyasztói igény kielégítése miatt a kaposvári üzemben az eddigiekhez képest több műszakban és akár hétvégén is teljes kapacitással zajlott a termelés. Hetente átlagosan 11 000 sertést dolgoztunk fel. A COVID-19 megjelenése azonban csak rövid távon rajzolta át a szalámivásárlási szokásokat. Hosszú távon a szalámi, azon belül is a téliszalámi változatlanul hazánk egyik kedvenc húsipari csemegéje maradt.
Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. termékmenedzsere még szélesebb perspektívából mutatja be a kialakult helyzetet:
– A COVID-19 megnehezítette az amúgy is bonyolult üzleti modellt. Az euro árfolyamának változása, a hektikus megrendelési folyamatok jól feladták a leckét mind a termelésnek, kereskedelemnek, szállítmányozásnak és beszerzésnek, de a kommunikációnak is. Biztosítanunk kellett vásárlóinkat, hogy értjük a dolgunkat, nem fog senki sem Gyulai nélkül maradni. Egyébként életünk legnagyobb és párhuzamosan a legkisebb mennyiségű kiszállítási napjait éltük meg ebben az időszakban.
Felelősen gondolkozó vásárlók
A vírushelyzet a fogyasztói, vásárlási szokásokra is hatással volt.
– A feldolgozott hústermékek terén kevesebb lett az impulzív vásárlás, inkább a nagyobb tételszám, a nagyobb kiszerelés és a felhalmozás jellemezte az elmúlt időszakot – foglalja össze Benkő András kereskedelmi és marketingigazgató a Kaiser Food Kft. részéről. – A forgalmi számok alapján pedig elmondható, hogy az előrecsomagolt termékek iránt megnőtt a kereslet, amit a „social distance” felelős magatartási forma betartása erősített a csemegepultos, sorban állásos vásárlással szemben. Jól látható az is, hogy a vásárlók a hosszabb szavatossági idejű termékeket részesítették előnyben az elmúlt időszakban azért, hogy csökkenteni tudják a vásárlások gyakoriságát, amelynek köszönhetően nőtt a szalámi jellegű termékek forgalma.
Hozzáteszi: bár a COVID-19 lelassította a fejlesztési „kedvet”, az év utolsó harmadában azonban új termékek garmadával fognak megjelenni a húskészítmény piacán. Náluk a forgalom növelése érdekében promóciós kiszerelési méretek és másodlagos kihelyezéses akciók kerülnek majd előtérbe, ami a vásárlók márkahűségét is erősíteni tudja.
Ízlésformáló diszkontok
Ha a COVID-19 okozta piaci következményektől eltekintünk, érzékelhetők ettől független trendek is a piacon. Ilyen például az értékesítési csatornák átrendeződése.
– Az adatok alapján elmondhatjuk, hogy tovább erősödnek a diszkontok, volumenbeli növekedésük 10% körüli volt az elmúlt időszakban – hívja fel a figyelmet Nagygyörgy Zoltán. – A diszkont növekedésével párhuzamosan az önkiszolgáló értékesítés aránya is nőtt 2019-ben a húskészítmények piacán, így a szárazáru kategóriában is, és elsősorban a szeletelt termékek iránti keresletnövekedésben mutatkozott meg. Az ízválaszték tekintetében nem történtek nagy változások, csupán az időszakosan megjelenő (általában országspecifikus) új ízek kipróbálása jelent színt a piacon. A vegán étkezés mint trend ismét előtérbe került, ezért több új termékfejlesztés is elérhető már az üzletek polcain, de forgalmuk egyelőre még nem jelentős.
– Alapanyagok tekintetében a sertéspestis miatti áremelkedés a csirke felé tolja a piacot, ami a középkategóriát és/vagy az alsó árszegmens termékeit érintik főleg – állapítja meg Jens Hillebrand, a Trade Group Europe Kft. ügyvezető igazgatója. – A magasabb árkategóriájú termék eladása nem változott, sőt, némelyik emelkedett. Ugyanakkor a kiszerelésnél azt érzékeltük, hogy a kedvezőbb árpontok felé tolódott az eladás, amelyek jobb ár-érték arányt próbálnak mutatni a vevőknek a prémium termékeknél. Főleg a 80 grammos csomagok felé mozdultak az eladások a 100 grammosról.
Úgy látja, hogy az utóbbi időben az ízesítéseknél a sajtos kezd erősödni, például a sajtkabátos szalámi, és más, különlegesebb ízek. Nyitottságot érzékelnek a fogyasztók részéről a változatosabb kínálat, az akár 4-féle termékvariációból álló összecsomagolások iránt, mint a Sorger szalámi variációk.
Az Alföldi-Hús Zrt. egy kissé speciális helyzetű a szárazárugyártók között, hiszen szárazáru-szortimentjüket az elmúlt 3 év alatt folyamatosan a pulykahúsból készült termékek irányába tolták – 2020-ban már elmondható, hogy a vékony- és vastagkolbászaik legnagyobb része nem sertéshúsból készül. Így a sertésárak változása kisebb mértékben érinti termékeik árát, a kereslet az elmúlt időszakban meg is élénkült készítményeik iránt. A klasszikus sertés szárazkolbász árához képest a pulykahúsból készült változat ára kb. 70-80%.
– A szárazáruk piaca azonban ennek ellenére alapvetően tradicionális, lassan változik – fűzi hozzá Kulich Éva az Alföldi-Hús Zrt. értékesítési vezetője. – A mi példánk is ezt mutatja: közel 3 év kellett ahhoz, hogy a fogyasztók megkóstolják, majd pedig elfogadják és megkedveljék a pulykakolbászt. Mára az Alföldi Pulyka páros kolbász termékünk vezető saját és kereskedelmi brand termék lett. Ehhez a piaci eredményhez természetesen az kellett, hogy kereskedelmi partnereink – elsősorban a diszkontok – higgyenek magukban, vevőikben és bennünk: ennek a termékkörnek is helye van a szárazáruk piacán.
A pulyka alapanyagnak köszönhetően 2 fontos különbség van a sertéshúsból készült, hasonló termékekhez képest, tudjuk meg Kulich Évától. Egyrészt a magasabb víztartalom, tehát nem szárad ki annyira. Másrészt az édeskésebb alapíz.
Kényelem és környezettudatosság
A hagyományokhoz való kötődés nem jelenti azt, hogy a gyártók lemondanának a termékfejlesztésről. A legtöbb olyan innovációs irány, amely az élelmiszerpiac egészére jellemző, ebben a termékkategóriában is megjelenik.
– A mai rohanó világban, ebben a kategóriában is megfigyelhető a kényelmi termékek felé történő fordulás, ami például a szeletelt termékek, illetve a snack típusú kolbászok értékesítésének növekedésében mutatkozik meg. Egyik újdonságunk a PICKSTICK magyaros ízvilágú snack termékünk, mely a jelenlegi csemege és csípős ízek mellett egy újabb színfoltja a snack termékcsaládunknak – informálja lapunkat Balogné Harkai Zsuzsanna, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – A piacon a szeletelt termékek aránya növekszik a csemegepultos kiszolgálással szemben, ennek megfelelően számos termékünk elérhető szeletelt és gasztro változatban is.
Elmondja, hogy a cég termékfejlesztési irányát a trendek és az egyre tudatosabb vásárlói igények szerint alakítja. Ezen belül kiemelt figyelmet fordítanak a környezetvédelemre, ezért termékeik csomagolását a környezetterhelés csökkentése és az újrahasznosíthatóság jegyében tervezik meg, alakítják ki.
Márkakommunikációban és fogyasztói aktivitásokban, illetve periódusokban is igazodnak a megváltozott piaci környezethez nyilatkozza Fábián Péter brand menedzser (PICK márka). Az év második felében több kampányidőszakuk lesz, eltérő tematikákkal. Ez a szinte folyamatos televíziós és online hirdetési jelenlét nagymértékű támogatást biztosít a PICK márkának, amivel tovább erősíthetik a vásárlói és fogyasztói lojalitást.
Klasszikus olaszok
A termékcsoport értékesítése a Kométa palettáján belül folyamatosan erősödik.
– 2019 második felében egy nagyon sikeres és átfogó marketingkampánnyal támogattuk a téliszalámi termékünket, amelynek minősége az egyik legmagasabb a hazai piacon – idézi vissza Zab Gábor. – Hagyományos szárazkolbászt a Kométa nem gyárt, viszont lecsókolbászunk nagy népszerűségnek örvend a fogyasztók körében.
A cégnél úgy tapasztalják, hogy ebben a kategóriában is egyre jelentősebb az önkiszolgáló termékek részesedése. A rudas szalámik nagyon kedveltek, mert ár-érték arányban nagyon gazdaságosak, a szeletelt szalámiknál pedig a rohanó városi lakosság jelent egyre jelentősebb vásárlóközönséget.
– Gusto Mediterraneo termékcsaládunk, amelyben a klasszikus olasz típusú szalámik találhatók, új taggal bővül idén nyártól – árulja el a belföldi értékesítési igazgató. – A már ismert Miláno, Napoli és Vero szalámi mellett a Szlavón szalámival bővül a kínálat. A termékcsaláddal célunk elhozni Itália ízeit a magyar üzletekbe elérhető áron. A termékcsalád tagjai közül a legnagyobb sikernek a Vero szalámi örvend.
Adalékmentes és finom
A közelmúlt gyulai tapasztalatairól Tamáskovitsné Gila Éva így számol be:
– Forgalmi számokat tekintve kettébontanám a gyártásunkat. A PL-szektor szárazáru-forgalmában kis emelkedés, a Gyulai márkatermékek esetében stagnálás volt látható az elmúlt évben, a második félévben több áremelést is érvényesítenünk kellett kereskedelmi partnereinknél. Éves szinten nőtt a volumen, picit erősebbé vált a másik vezértermékünk kereslete (Gyulai Májas). Mindezek ellenére jellemzően nem került kevesebbszer a Gyulai a vásárlók kosarába.
A fogyasztói igényeket elemezve azt érzékeli, hogy bár megjelent az igény az adalékmentes termékekre, de jelentős volumen még nem látható mögötte ebben a szektorban.
– Érdekes kérdés azonban, hogy mit is jelent a vegán szó – veti fel. – A szó eredeti értelmezésében az így előállított termék semmilyen formában nem épülhet az állatok kihasználására. Sajnos, számos gyártó úgy értelmezi, hogy a vegán = növényi alapú termékek, de szerintem nincs egyenlőségjel a két fogalom között.
A Gyulahús is visszanyúlt történelmi gyökereihez, így 2019-ben megjelent egy Gyulai Adalékmentes termékcsaláddal, melynek fő terméke a szárazkolbász és szalámi, de szerepel benne kenőmájas is. A cég koncepcióját, hogy a „mentes” termékeik is olyan finomak legyenek, mint a hagyományosak, több visszajelzés is igazolta: Gyulai Adalékmentes Szárazkolbászukat 2020-ban a brüsszeli Termék és Minőség Intézet (ITI) nemzetközi vaktesztjén aranycsillaggal díjazták, illetve beválasztották a PLMA Amszterdam kiállítás New Product Expo párhuzamos rendezvényére.
– A tavaszra tervezett nyereményjátékunkat július hónapra szerveztük át, Gyulaival Gyulára kampánycímmel – beszél marketingreakciójukról a vírushelyzetre a termékmenedzser. Társadalmi szerepvállalásunk és történelmi gyökereink szellemében pedig a nyáron, Stéberl András neve által fémjelzett 1935-ös Brüsszeli Világkiállításon kapott Aranydiploma 85. évfordulója alkalmából egész alakos szobrot állítottunk elődünknek Gyulán.
Kuriózumok és hagyományok
A piacon tapasztalható friss trendekkel kapcsolatban Kulich Éva az Alföldi-Hús Zrt. részéről a következőket emeli ki:
– Élénkülő érdeklődés figyelhető meg a kuriózumok, a specialitások és a hagyományos termékek iránt is. Szortimentünk egyik ilyen míves tagja az Alföldi Mangalica kolbász, ami csak a Mangalicatenyésztők Egyesületének minősített alapanyagából készülhet. Vagy említhetem a kuriózumok közül a Szarvasi Szarvas vastagkolbászt is. A Svábföldi termékcsalád tagjai teljesen sertésmentesek; a sertésszalonnát marhafaggyúval helyettesítjük, így egy speciális fogyasztói csoport is választhatja.
Mint azt az értékesítési vezetőtől megtudjuk,
a krízis alatt érzékelhetően erősödött az igény diszkont partnereik körében a nagyobb, úgynevezett XXL-nek nevezett szeletelt termékek iránt – reagálva a megváltozott fogyasztói szokásokra, azaz a vásárlási gyakoriság csökkenésére és a kosárérték növekedésére.
– Azt tapasztaljuk, hogy ebben a termékkörben is egyre nagyobb hívószó a hagyományos termék, a hagyományos készítési mód, a csökkentett E-szám – jelzi Kulich Éva. – Éppen ezért a termékeink gyártásakor, amennyire lehetséges, a hagyományos technológiai lépések alkalmazását részesítjük előnyben, mint például kézi pározás, bükkfával füstölés és hagyományos érlelés; illetve csak a technológiailag feltétlenül szükséges adalékokat használjuk.
Hozzáadott értékek
A minőségi kolbászok, a hozzáadott értékű (például valamilyen összetevőtől mentes) termékek iránti keresletélénkülést a Trade Group Europe Kft.-nél is konstatálják.
– Ennek is köszönhetően Hartai kolbászunk forgalma sikeresen nő, miután glutén-, laktóz- és szójamentes, valamint egyedi eljárással biztosítjuk a nitritmentességet is. Az eladások növekedésének kulcsát abban látjuk, hogy a vásárló egy különleges, magas szintű terméket kap – mondja Jens Hillebrand.
Újdonságaik piacra dobásakor figyelembe veszik az egészségre gyakorolt hatását, a kényelmességét, a plusz hozzáadott értéket.
– A mostani helyzetben fontos szempont szerintünk, hogy hűtés nélkül is eltartható legyen, útközben is el lehessen fogyasztani, mint például a penészes Salamini sticks termékünket – emeli ki az ügyvezető igazgató.
Újdonságaikat folyamatosan vezetik be a piacra, amit a felgyorsuló piac és a versenytársi helyzet is megkövetel.
Bevezetések a vírus dacára is
A Bogád-Hús Kft.-nél sertéshúsból készítenek termékeket hagyományos érleléssel, füstöléssel. Kínálatukban találhatók füstölt-főtt termékek, felvágottak is. A koronavírus megjelenése egy nagyon aktív periódusban találta a céget.
– Új termékeken kezdtünk el dolgozni, ebben az időszakban fejlesztettük a készétel termékcsaládunkat, melynek két variánsa már elérhető az üzletekben: Pacalpörkölt füstölt csülökkel 450 g, Sertéspörkölt 450 g. Facebook-oldalt hoztunk létre, a húsvét előtti hetekben pedig Pécsen lakossági házhozszállítást indítottunk – idézi vissza Pozsgai Tamás, a Bogád-Hús Kft. kereskedelmi vezetője.
Alapvetően a lédig, csemegepultos értékesítésben erősek, de az elmúlt 2-3 évben náluk is stabilan növekszik a kisebb kiszerelésű, csomagolt termékek forgalma. Felvágottválasztékukat (Magyaros szelet, Löncs, Fokhagymás szelet, Sonkás szelet) bevezették 450 g-os egalizált verzióban is.
Jelenleg Facebook-oldalukat töltik fel hasznos információkkal, játékokkal, termékújdonságokkal, húsipari érdekességekkel. Készételeikhez plakátokat készítettek, az arculatváltásuk, megújulásuk is folyamatban van. //
Árváltozás hajtja a szárazáru forgalmát!
A vásárló háztartások átlagosan mintegy 250 Ft-tal többet fizettek a kategória kilójáért, mint az egy évvel ezelőtti időszakban, közel azonos vásárlási mennyiség mellett.
A GfK háztartások napifogyasztásicikk-vásárlásait monitorozó ConsumerScan adatai szerint a szárazárupiac (kolbászfélék és szalámik) volumene 2019 júniusa és 2020 májusa között az azt megelőző év azonos időszakához viszonyítva enyhén csökkent. A kategória igen magas és stabil vásárlói bázissal rendelkezik, a vizsgált időszakban a háztartások 93 százaléka vásárolta a kategóriát. A viszonylag stabil vásárlói bázisú szárazkolbászok és szalámifélék mellett a vegyes kiszerelésű tálcás termékek népszerűségének növekedését tükrözi, hogy 13 százalékkal többen, a háztartások ötöde tette a kosarába.
Egy átlagos vásárló háztartás szárazáruból alkalmanként átlagosan mintegy 300 grammot vásárol, kolbászból 30 grammal többet, szalámiból 50 grammal kevesebbet.
A kereskedelmi csatornák esetében – a vizsgált időszakban – a diszkontok kivételével minden csatornában csökkent a háztartások által vásárolt mennyiség. A diszkontokban 8 százalékkal többet vásároltunk, ezzel 3,3%-kal növelve piaci súlyukat a kategória forgalmából. Az átlagár növekedése következtében viszont 17%-os értékbeni növekedést könyvelhet el a csatorna.
Szárazkolbászból egy év alatt az átlagosnál nagyobb mennyiséget a nyugdíjas (60+) illetve a falusi háztartások vásárolnak, míg, szalámiból leginkább a nagycsaládosok, nagyobb gyerekekkel.
Mit láttunk a járvány kirobbanásakor?
A kereskedelmi csatornák mennyiségi piacrésze a szárazáru kategóriában (%)
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Szárazáru szegmensek mennyiségi részesedése (%, MAT 05/2020)
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Kapcsolódó cikkeink
Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Kenőmájasok továbbgondolva
Ha nem is központi, de tradicionális kelléke a magyar étkezésnek…
Tovább olvasom >A fejlesztési programok biztosítják a magyar sertéságazat jövőjét
A fejlesztési programok biztosítják, hogy Magyarországon a termelők hatékonyan és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >