Komoly válsággal néz szembe az édességipar
A kakaóválság súlyos problémákat okoz az édességiparban, amelynek hatásai már Magyarországon is érezhetőek. A fogyasztás csökkenése évtizedek óta nem látott mértékű, és az árak emelkedése miatt az embereknek le kell mondaniuk a kedvelt édességekről.
A HUNBISCO húsvéti sajtóeseményén elhangzottak szerint az édességfogyasztás minden fő kategóriában csökken, ami Magyarországon is érezhető. Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke szerint az elmúlt években nem volt olyan, hogy minden édességkategóriában csökkenjen a fogyasztás. A tavalyi év különösen nehéz volt, mivel a fogyasztás még a húsvéti időszakban is jelentősen visszaesett, noha ez az ünnep általában stabilan tartja magát az édességpiac szempontjából.
A probléma egyik fő oka a kakaó árának jelentős növekedése a világpiacokon. Az afrikai kakaótermelő országokban, mint például Ghána és Elefántcsontpart, természeti katasztrófa sújt, ami akár 40%-kal is csökkentheti a termés mennyiségét. Ez a termelési visszaesés, párosulva a világpiaci kereslet növekedésével, hatalmas áremelkedést eredményezett. A kakaó ára egy év alatt 400 százalékkal nőtt, ami a gyártókat is arra kényszeríti, hogy reagáljanak a változásokra. Ennek következtében csökkentik a csokoládék méretét, és olcsóbb helyettesítő anyagokkal, például pálmaolajjal helyettesítik a kakaóvajat.
Ez az áremelkedés azonban nem csak a csokoládék méretét érinti, hanem a húsvéti klasszikusok árát is. A húsvéti nyusziknak és tojásoknak bár a éves értékesítésben kisebb szerep jut, az árak emelkedése miatt az emberek más édességekről lemondva mégis megvásárolják őket.
Összességében a kakaóválság komoly kihívás elé állítja az édességipart, és az árak emelkedése a fogyasztók pénztárcáját is érinti. A változások hatásai még hosszú ideig érezhetőek lesznek az ágazatban.
Kapcsolódó cikkeink
Magyar Édességgyártók Szövetsége: akadnak kihívások a piacon
A tavalyi infláció harapása az édességpiacon is mély nyomot hagyott.…
Tovább olvasom >Fenntartható kakaóalternatíva lett az idei év innovációja az ISM-en
Idén január végén került sor az édességipar első számú nemzetközi…
Tovább olvasom >A csokinyúl és a csokitojás a húsvéti időszak legnépszerűbb termékei
Változatlanul a csokinyúl és a csokitojás a húsvéti édességpiac slágertermékei,…
Tovább olvasom >További cikkeink
BH AgrárTrend Index: stabilizálódtak a magyar élelmiszer-gazdaság kilátásai
Stabilizálódott a magyar élelmiszer-gazdaság szereplőinek korábbinál kedvezőbb helyzetértékelése 2024 első…
Tovább olvasom >Egyre durvul a zsugorinfláció
A mosogatószer, az édességek, a tejföl, a túró, a kefir…
Tovább olvasom >NGM: az innováció jelenti az élelmiszeripar jövőjét, új fejlesztéseket adott át Fábián Gergely államtitkár
Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára…
Tovább olvasom >