Magazin: Business Days 2021 – A világ 8. csodája (1. rész)

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 11. 12. 10:51

Vannak, akik várják a csodát – mi inkább megpróbáltuk felépíteni az idei Business Days konferenciánkon, szeptember 20–24. között, a tapolcai Hunguest Hotel Pelionban. A világ 8. csodájának – azaz a szektor hazai újraindításának – átbeszélésére közel 800 kedves vendégünk volt kíváncsi az 5 nap során. Tudósításunk első részében az első három napon elhangzottakat elevenítjük fel.

Szerzők: Ipacs Tamás, Szalai László, Kátai Ildikó

Hermann
Zsuzsanna
ügyvezető-főszerkesztő
Trade magazin

Pénzt, paripát, fegyvert nem ígérhetek, de platformot egy nálunk eddig talán teljesen egyedülálló kerekasztal-­beszélgetéshez, igen! – nyitotta meg a rendezvény első napját Hermann Zsuzsanna, amelynek témája a sok sebből vérző hazai vendéglátás volt. A hallgatóság piackutató intézetek és szakmai érdekképviseleti szervezetek vezetőinek előadásaiból, majd a munkanap második felében a gyártók, nagykereskedők és vendéglátósok beszélgetéséből szerezhetett értékes információkat a horeca szegmensének aktuális helyzetéről, problémáiról, feladatairól.

Palócz Éva
vezérigazgató
Kopint-Tárki

Palócz Éva, a Kopint-Tárki Zrt. vezérigazgatója „A vártnál gyorsabb gazdasági helyreállítás – kérdőjelekkel” címmel tartott előadást. Kiemelte 2021 második negyedévének eredményeit és azok hatását a GDP növekedésére, amiben kiemelkedő szerepét játszott a nettó export és a magánfogyasztások jelentős bővülése. Az időszakban a kiskereskedelmi forgalmat jócskán meghaladta (>10%) a fogyasztásnövekedés mértéke.

Munkaerőpiaci statisztikákra, makrogazdasági adatokra támaszkodva fejtette ki, mekkora problémákat okozhat a gazdaság működésében a munkaerőhiány, valamint, hogy az infláció és az államadósság mind jelentősebb mértéke komoly gátja lehet a növekedésnek.

A szakember a növekedés ütemét 2022-ben így is minimum 5 százalékosra jósolja – ezt az eredményt a 2023-as év szerinte már nem fogja hozni.

Tolnai Gábor
divízióigazgató
Kantar-Hoffman

Tolnai Gábor, a Kantar-­Hoffman divízióigazgatója „A horeca szektor elmúlt másfél éve a tulajdonosok és vezetők szemével” címmel tartott prezentációt a szakmában érdekelt vezetők és tulajdonosok megkérdezésével végzett kutatások eredményeit összegezve. Elemezte a koronavírus-krízis hatásait a vállalkozások tevékenységére és a munkavállalók helyzetére, részletezte a megkérdezettek értékelését helyzetükről, lehetőségeikről. (Az előadásról horeca rovatunkban külön anyagként részletesen is olvashat.)

Feitel Balázs
ügyvezető igazgató
Ipsos

Feitel Balázs, az Ipsos ügyvezető igazgatója a hazai vendéglátás világjárvány utáni helyzetét elemezve elmondta: a magyarok kétharmada jut el legalább évente étterembe, cukrászdába. A döntésben legfontosabb szempont számukra a jó ár-érték arány és az ételek minősége, ízvilága. A fiatalok költése minden vendéglátóhelyi kategóriában átlagos vagy afeletti, tehát nemcsak a gyakoriság, az egyszerre elköltött összeg miatt is fontos ez a célcsoport.

Speciális étrendet a fiatalok és a fővárosiak nagyobb valószínűséggel követnek.

A legfiatalabb felnőttek (18–35) számára a házhoz rendelés már természetes megoldás, kevésbé látnak divatot benne, sokkal inkább az éttermi fogyasztást érzik trendinek.

A magyarok nyaralási szokásai megvál­tozni látszanak: megszűnőben van a Balaton és a főváros hegemóniája. (A Trade magazin számára készített exkluzív kutatás eredményei e számunk horeca rovatában olvashatók.)

Kovács László
elnök
MVI

Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke statisztikai adatokra építve elemezte a szakma jelenlegi állapotát. Forgalmi adatokat, árindexeket hasonlított össze, az üres álláshelyek számát és arányát bemutatva érzékeltette a munkaerőhiány méretét.

Az újranyitást követő kihívások közül a legjelentősebbeknek értékelte a vendéglátóhelyek egy részének végleges bezárását, a különbségeket Budapest és vidék között, a külföldi turisták szerény számát 2021-ben, az üzleti és más rendezvények csökkenő számát, a munkaerőhiány újramegjelenését a szálláshely-szolgáltatásban és a vendéglátásban, az atipikus foglalkoztatás bővítésének szükségességét a szektorban, a több lábon állás kényszerét, valamint a bizonytalanságot a várható negyedik hullám miatt.

Az adatokon túl

Gendur András
gasztronómiai társelnök
MSZÉSZ

Gendur András, a MSZÉSZ gasztronómiai társelnöke, a La Perle Noire étterem társtulajdonosa „A vendéglátás helyzete és kilátásai” című előadásában a vírushely­zet miatt egyre hangsúlyosabbá váló higiéniai kérdésekkel foglalkozott. Kiemel­te, a vendéglátóhely működésének alap­ja a higiéniai biztonság a szakmai munka minden stádiumában. Ismertette a takarítással és a fertőtlenítéssel járó legfontosabb elveket és feladatokat, külön is kiemelve a műszaki tennivalókat.

Elmondta: paradigmaváltásnak lehetünk­ tanúi a vendéglátásban. A járvány megváltoztatja az étkezési szokásokat, a home office és a szigorítások új szolgáltatásokat hívnak életre vagy a régiek átrendeződését eredményezik. A működési formák differenciálódnak, a személyes kiszolgálásért magasabb árat kell majd fizetni, a vendégek igényei is változnak.

Szendrő Tamás
ügyvezető igazgató
Edenred Magyarország

Szendrő Tamás, az Edenred Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója „A jól ismert utalvány digitális formában újra terítéken” című ismertetőjében az Edenred Ticketrestaurant Szép + prepaid kártyás megoldásait illetően kihangsúlyozta, hogy azokat a SZÉP kártya keretrendszerét maradéktalanul szem előtt tartva kimondottan a melegétel-fogyasztásra hangolták, és a bankkártyákhoz hasonló gyors és biztonságos contactless fizetési lehetőséget biztosítanak. A vendéglátósok felé azzal is érvelt, hogy a kártya használatakor a bevétel azonnal realizálódik, tulajdonosaival pedig olyan vásárlóerő jelenik meg, amely eddig nem, vagy alig volt jelen a piacnak ebben a szegmensében.

Tihanyi Klára
kiállításigazgató
Sirha Budapest

Tihanyi Klára, a Sirha Budapest kiállításigazgatója bemu­tatójában beszélt a Hungexpo megújulásáról: elmondta, hogy két új pavilon, fogadócsarnok, valamint egy korszerű, a legmodernebb technikával felszerelt kongresszusi központ is épült, a régi pavilonok felújításra kerültek. Aláhúzta, a Sirha Budapest 2022 az újraindítás fóruma lesz, amely a hagyományos fizikai kiállítás mellett virtuális formában is várja majd a kiállítókat és látogatókat. A már hagyományosnak mondható versenyek és események mellett új programok is zajlanak majd – a VinCE Budapest és a Bár Show –, és 2016 után újra itt rendezik a Bocuse d’Or európai döntőjét.

Zoltai Anna
elnök
KÖZSZÖV

Zoltai Anna, a KÖZSZÖV nemrég megválasztott elnöke hozzászólásában elmondta, hogy a szövetség elkötelezett a közétkeztetés fejlesztésében, ezt támogatja több programja is, mint például a szakácsverseny. A pandémia alatt a közétkeztetés helytállt, miközben tovább romlott a munkaerőhelyzet, a gazdasági környezet. A meglévő rendszer és a szabályozás egyre erősebb befolyással van a sokszor joggal kifogásolt minőségre, ami jelentős arányú élelmiszer-hulladék keletkezését és a tehetősebb fogyasztók lemorzsolódását generálja.

Egy kormányrendelet alapján januártól a közbeszerzés keretében szolgáltatók az élelmiszerek összértékének 60%-át, 2022-től 80%-át közétkeztetési, rövid ellátási láncból szerezhetik be. Előnye a hazai termelők támogatása, a fenntarthatóság, a nyomonkövethetőség, a minőség, és az ellenőrizhetőség. Ez utóbbiak azonban számos, tisztázandó kérdést vetnek fel.

 

 

A konferencia első estéjén HoReCa Hősök díjjal jutalmaztuk
a szektor válságálló szereplőit

 

Változó környezet, új kihívások

Krizsó Szilvia
moderátor

A kerekasztal-beszélgetés résztvevői Krizsó Szilvia moderálásával elsősorban arról számoltak be, milyen feltételek között dolgoztak a vírusválság alatt és után, melyek szerintük a szakma megoldásra váró legégetőbb problémái, valamint, hogy milyen eredményt várnak a digitalizálástól és a technológiai fejlesztésektől.

Bősze Ákos, a METRO HoReCa fejlesztési vezetője optimistának tartja magát:

Bősze Ákos
HoReCa fejlesztési vezető
METRO

– Nemhogy túléltük a válságot, inkább erősödtünk a kollégáinknak adott tréningeknek, választékunk fejlesztésének és a piaci igényekhez való idomulásunknak köszönhetően. A munkaerőhiány előre látható volt, így a szakmai szervezetekkel közösen harcolunk, hogy a néha már tiszteségtelen munkahelyváltás tisztességes mederben folyjon. Az emberhiány miatt a többség a jó minőségű, félkész alapanyagokat használja, ezek értékesítésének volumene évről évre nő.

A házhozszállítás problémája, hogy a felszolgáló nem tud ajánlani, pedig neki értékesíteni kellene személyesen. A jövő vendéglátása digitális alapú, így lehet megszólítani az Y-, X- és Alfa-generációt. Ehhez fejlődnie kell a hazai vendéglátásunknak: digitálisan kell megtalálni és becsalogatni a vendéget, rendelést felvenni, számlázni és visszajelzést kérnie.

Gendur András, a MSZÉSZ gasztronómiai társelnöke szerint a válság után a nulláról indult a vendéglátás, a vállalkozásoknak szinte mindent újra kell kezdeniük!

– A szakmának el kell fogadnia, hogy semmi nem igaz, ami eddig alapvetés volt. Kiszámoltuk, a mai bérigényekkel, korrekt működéssel nem tudnánk 4000 Ft alatt borjúbécsit még előállítani se. A COVID alatt viszont házhozszállí­tásos rendeléseknél úgy érzékeltük, a kért ételek árának lélektani határa 3000 Ft.

Az NTAK információim szerint elsősorban a fogyasztói szokások megismerését szolgálja – szorgalmazói ebből szeretnének majd elemzéseket készíteni, adatvezérelt stratégiát kialakítani.

A digitalizáláshoz stratégia kell, és egyszerre nem lehet minden célt megvalósítani.

Burján Csaba
regionális igazgató
Unilever Food Solution

Burján Csaba, az Unilever Food Solution regionális igazgatója elmondta, nehéz időszakon vannak túl.

– Food Solution üzletágunk globális szinten is problémákkal küzdött, de már visszatértünk a 2019-es bázishoz. Az Unilever Food Solution termékei idő-, költség- és emberierőforrás-hatékonyak – számos olyan megoldást kínálunk, amellyel ki lehet váltani az élőmunkát; érdemes tehát a működésbe beépíteni azokat. Az elmúlt 5 évben kialakítottunk egy GDPR-szabályoknak megfelelő tízezer fős professzionális adatbázist, amelyben séfek, szakácsok, vendéglátóhelyek szerepelnek; minden segítséget megadunk partnereinknek – ha nem is a fine dining szintjén, de a horeca szektor nagy hányadában –, csak ki kell használniuk a kínált lehetőséget.

A digitalizáció kihívásaira az Unilever az elmúlt 5-6 évben két módon reagált: séfadatokat gyűjtöttünk, valamint a nagykereskedőktől megvásároljuk termékeink kereskedelmi adatait, így megismerjük a séfek vásárlási szokásait és személyre szabott ajánlatokat, információkat tudunk küldeni nekik.

Németh Gergely
kereskedelmi vezető
Chef Market

Németh Gergely, a Chef Market kereskedelmi vezetője kifejtette, vállalatuk a több lábon állásra rendelkezett be.

– Diverzifikáltuk portfóliónkat, és a COVID első hulláma alatt rendkívül gyorsan megszerveztük a kiszállítás rendszerét magánszemélyeknek. A magánszemélyek megtartása mellett, mostanra már újra a horeca vonalunkra fókuszálunk, a kis- és nagyker; pék-cukrász és a közétkeztetés pedig ezt egészíti ki. Folyamatosan keresünk értékesítőket, azonban nagyon nehéz megfelelő, stabil munkaerőt találni.

A digitalizációt illetően a közeli jövőre koncentrálunk; célunk, hogy webshopunk ügyfélbarát módon, gyorsan szolgálja ki partnereinket. A fenntartható fejlődés zálogát a folyamatok racionalizálásában látjuk. Mindemellett meggyőződésünk, hogy a digitalizáció, az automatizáció nem pótolja a személyes kapcsolatokat.

 

A munkanap végén Gerendai Károly a Costes és a Costes Downtown éttermek tulajdonosaként Hermann Zsuzsannával együtt ünnepli a METRO képviselőitől, Taferner Ákos marketingvezetőtől és Bősze Ákos HoReCa fejlesztési vezetőtől átvett 2021-es Michelin-plaketteket

Piacismeret és digitalizáció

Gerendai Károly, többek között a Costes és a Rumour éttermek tulajdonosa arról számolt be, hogy nyártól már a főként gasztroturistákra építő éttermeikben is van értelmezhető forgalmuk.

Gerendai Károly
tulajdonos
Costes és Rumour
éttermek

– A helyzet némileg javult, ezzel együtt a baj nagyobb volt, mint ahogyan az itt meghallgatott prezentációkból érzékelni lehet – a statisztikák torzíthatnak, nem fedik a szakma realitásait. Valós számok az ágazat kifehéredésekor lesznek várhatók.

Sok munkatársunk a válság végén mondott fel – nem tisztességes eljárás, de a munkaerő elszipkázását kényszer szüli. Biztosan lehetne megfelelő módszert találni az így munkahelyet váltók kiszűrésére. Piacpártiként úgy vélem, ne szabályozza semmilyen testület, hogy ki nyithasson új éttermet.

A technológia segíti munkánkat, de nem válthat ki mindent: az embereknek személyes élményt kell nyújtani. A piac viszont szelektál, ha a fiatalok nem találnak meg valakit digitálisan, az meggyengül vagy bezárni kényszerül.

Kovács László MVI elnök, a La Fiesta Party Service tulajdonosa leszögezte, jelenleg a piac kaotikus, új kihívásoknak kell megfelelni!

– Ma fontosabb a lehetőségeink felmérése, mint a régi helyzet rekonstruálása. A félelem még erős motiváció az emberekben. A munkaerő területén nem állt még be a kereslet és a kínálat megfelelő aránya, a tisztességes kereskedőt semmi sem védi. Önszabályzó vagy kamarai rendszerben kéne szabályozni az étteremnyitást, de kamara alakításához az MTÜ kezdeményezésére lenne szükség.

A vendégélményre most is és a jövőben is szükség van, de nem szabad elfelejteni, hogy a vendéglátásnak tömegeket kell ellátnia – az élményt megfizetni kevésbé tudók is enni szeretnének.

A technológiai fejlesztések persze elkerülhetetlenek. Akadnak munkánkban vakvágányok, ilyennek tekintem például a vendéglátást a kiszállításra építeni: fontos ez, de a helyén kell kezelni – a mi feladatunk visszaadni az étkezés örömét az étteremben, rendezvényen, utcán.

Semsei Rudolf
tulajdonos
VakVarjú étteremcsalád
és Budapest Party Service

Semsei Rudolf, a VakVarjú étteremcsalád és a Budapest Party Service tulajdonosa sikeresnek értékelte nyarukat:

– A munkaerőpiacon sajnos hiányzik most 30-40 ezer munkavállaló. A COVID miatt más szektorba kényszerült dolgozók a negyedik hullámtól való félelem miatt nem is tervezik a jövőben a visszatérést a vendéglátás területére. Azonban a megmaradt munkaerőnek szerethető munkahelyet kell teremteni. A rövidebb műszakok, nyugat-európai munkakörülmények, tervezhetőbb életpályamodellek egyre fontosabb kritériumok lesznek a versenyképes fizetések mellett. A korlátozott munkaerőpiac és vásárlóerő miatt felmerült a vendéglátóhelyek nyitásának szigorítása, akár licenszjoghoz való kötése is.

Az online kommunikációban a magyarok sok szempontból élen járnak. Mindemellett érdemes akár értékesítési, akár belső vállalati kommunikációs, képzési digitális platformok fejlesztésére törekedni a vendéglátás területén is.

Domoszlai Roland
horeca-vezető
Hell Energy

Domoszlai Roland, a Hell Energy horeca-­vezetője elmondta, 15 sikeres évük ellenére a Hell a vendéglátás területén még gyermekcipőben jár.

– Ez az üzletágunk 2020-ban indult. 2021 óta van víz termékünk – innovatív kategóriával, a szűrtvíz-rendszerrel indultunk.

A vendéglátásból szerintem elsősorban azok az emberek menekülnek, akik a munkájuk, munkahelyük kiszámíthatóságát várják.

Fontos lépés a számunkra kommunikációnk rendszerének kiépítése a vendéglátósokkal, de úgy vélem, értéket teremtene az is, ha a beszállítói oldal az igényei jobb artikulálásával segítené ez együttműködési alap megteremtését a gyártókkal, hogy milyen módon tudnánk segíteni az árengedményeken túl is – elképzelhetőnek tartanám például közös programok szervezését, az élményalapú oktatást és hasonló kezdeményezéseket.

A konferencia HoReCa-programjának szakmai partnere a BUNGE PROCUISINE volt. //

Vacsora a sátorban

Bárhangulat Fűzy Gabi bácsival

 

Óvatosabbak a fogyasztók, mint a cégek

Krizsó Szilvia
moderátor

Kedden folytatódott az építkezés: a nagykereskedelem, a hazai és franchise-láncok, valamint a trafikok szerkezetét és javítanivalóit vizsgálták át a mesteremberek, miközben a „szakszervezetek”, azaz az érdekképviseletek is szóhoz jutottak.

A Szabadkőműves Páholyból ezúttal dr. Vértes András, a GKI Gazdaságkutató Zrt. elnöke tartott napindító makrogazdasági áttekintést, Krizsó Szilvia kommunikációs szakembernek, a Lánchíd Klub tagjának moderálásával.

Dr. Vértes András
elnök
GKI Gazdaságkutató

Dr. Vértes András elmondta, hogy míg a konjunktúraindex cégekre vonatkozó része már felfelé kúszik, addig a fogyasztói bizalmi index még alatta marad a COVID előtti értéknek. A GDP komoly csökkenés után kezdett újra dinamikusan emelkedni idén. A cég 7%-os növekedést prognosztizál 2021-re, 2020-hoz képest.

– A nagy esés és a nagy emelkedés időszaka volt a közelmúlt, és van egy rossz hírem: lesz még ilyen, bár valószínűleg kevésbé meredeken – jelentette ki a GKI elnöke. – A fogyasztás a fogyasztók óvatossága miatt sokkal lassabban emelkedik, mint az ipar termelése. A kiskereskedelemben idén 4% körüli növekedést tartunk valószínűnek.

Az előadás után került sor a Magyar Termékekért Kereskedelmi Nívódíjverseny eredményhirdetésére (ld. keretes írásunkat).

Árigazítás helyett szolgáltatásemelés

Baja Sándor
ügyvezető igazgató
Randstad

Házi Zoltán
tag
Lánchíd Klub

A délelőtt további részében a nagykereskedelem képviselői vonultak fel a munkaterületen, a keddi nap két „építésvezetője”, Baja Sándor, a Randstad ügyvezető igazgatója és Házi Zoltán, a Lánchíd Klub tagjai moderálásában.

A kerekasztal-beszélgetés egyik fő témája a különböző túlélési stratégiák átbeszélése lett. Ennek során dr. Andrejszki Richárd, a Chef Market tulajdonosa hangsúlyozta:

Dr. Andrejszki
Richárd
tulajdonos
Chef Market

– A dolgozókat felnőttként kezeltük, informáltuk őket a piacról és a cég helyzetéről. Ennek ellenére természetesen vesztettünk embereket, de mostanra sikerült pótolni őket.

A Chef Market jelenleg a kiszállítások erősítésén fáradozik. Jól időzített óriásplakát-kampányával új partnerekre tett szert mind a vendéglátósok, mind a fogyasztók köréből.

Noszlopy Zoltán
beszerzési igazgató
CBA és ügyvezető
igazgató PartnerLog

A folyamatok automatizálása segíthet a nehéz idők átvészelésében, vetette fel Baja Sándor, amire Noszlopy Zoltán, a CBA beszerzési igazgatója, a PartnerLog ügyvezető igazgatója így reagált:

– Az automatizálás valóban egy lehetőség a folyamatok optimatizálására és a költségcsökkentésre, de nekünk különféle méretű és forgalmú boltokat kell ellátnunk. Ennek munkaerő- és költségigénye magas, hiszen tőlünk sok esetben nem raklapok mennek ki, hanem bontani kell darabra, ezt pedig nehéz automatizálni.

Nagykereskedőként ugyanakkor jól oldották meg a hullámzó keresletből fakadó kihívásokat, tette hozzá.

A METRO-nál úgy érzékelik, hogy a piac mintegy 20%-kal kisebb lett, a verseny pedig egyre élesebb. Erre lehet (de nem szerencsés) alacsonyabb árral reagálni, ám inkább a szolgáltatások színvonalának emelése a célravezetőbb út.

Kovács Sándor
országos értékesítési
vezető
METRO

– Bár jól hangzik a hatékonyságnövelés, ugyanakkor hosszú távon nem megoldás, ha egy ember végzi kettő-három munkáját – jelezte Kovács Sándor, a METRO országos értékesítési vezetője.

A jövőben továbbra is a partnereik professzionális ellátására helyezik a hangsúlyt, jelentette ki. Kiemelte: ennek során meg kell hallani a vendéglátósok igényét.

N. Szabó István
ügyvezető igazgató
Z+D

A keszthelyi székhelyű Z+D Kft. erős pozíciókkal rendelkezik többek között a Balaton partján is, de N. Szabó István ügyvezető igazgató szerint ettől még őket ugyanúgy cselekvésre ösztönözték a járványhelyzet negatív gazdasági következményei. A szezonon kívüli zárlat és a nyári nyitás ráadásul épp a Balaton partján igényelt tőlük extra erőfeszítéseket, hiszen a minőségi szolgáltatás náluk alapkövetelmény.

– A gasztro gyengélkedésének ellensúlyozására fejlesztettük a kiskereskedelmi hálózatunkat és a független kiskereskedelmi partnereink kiszolgálását – hangsúlyozta.

Törődve a partnerekkel

A Dél-100 Kft. a szektort sújtó nehézségek ellenére két számjegyű növekedéssel zárta a tavalyi évet. Barnáné Vitárius Márta, a cég ügyvezető igazgatója ennek titkát franchise-rendszerük zártságában látja:

Barnáné Vitárius
Márta
ügyvezető igazgató
Dél-100

– Nem is igazán nagykereskedelmi cég vagyunk, hanem inkább egy központi raktár, amely közel 200 franchise-üzletet – 166 GoodsMarketet, valamint 31 plusmarketet – lát el. Partnereink forgalmát úgy próbáljuk fejleszteni, hogy figyeljük vásárlásaikat, piaci helyzetüket, nehézségek esetén pedig igyekszünk beavatkozni, segíteni.

Kanizsai Tóth Csaba
cégvezető
FÁN Group

A FÁN Group specialitása, hogy frissáru kategóriában a forgalmazás mellett több saját márkával is rendelkezik. Kanizsai Tóth Csaba, cégvezető ennek kapcsán elmondta:

– Márkáink jelentik sikereink egyik alappillérét: évek óta folyamatosan és konzekvensen fejlesztjük őket. Ezeket a gyártókkal együttműködve nagyon jó ár-érték arányban tudjuk piacra dobni.

Az Első Pesti Malom által megőrölt lisztnek csak 10%-a kerül a fogyasztókhoz, a többi B2B értékesítésben az élelmiszeriparba és gasztronómiába.

 

Sajcz László
kereskedelmi igazgató
Első Pesti Malom

– Több tényező is okozta a búzapiacon azt a pánikhangulatot, amely miatt az árak az egekbe szöktek, más gabonafélékhez, például a kukoricához hasonlóan – elemezte a kialakult helyzetet Sajcz László, a cég kereskedelmi igazgatója. – Partnereinknél az extrém alapanyag-­(elsősorban búza-, kukorica-) helyzet miatt mindent megteszünk, hogy 2021. december 31-ig tudjuk tartani a mostani árainkat.

Győri Péter
értékesítési vezető
DOCCA

A beszélgetés zárásaként Győri Péter, a DOCCA értékesítési vezetője rövid prezentációjában Infinite rendszerüket ismertette, amely felhő és EDI alapokon a megrendeléseket, szállítóleveleket, számlákat digitalizálja, automatizálja, és meglévő vállalatirányítási rendszeren keresztül teszi mindezt elintézhetővé.

Új(?) élet vár…

Dr. Törőcsik Mária
vezető
Trend Inspiráció

Ebéd után elsőként dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár, a Trend Inspiráció vezetője arra a kérdésre kereste a választ, hogy a pandémia létrehozta-e az új fogyasztói típust. A trendkutató szerint igen, mégpedig a szcenáriófogyasztót, aki elkezdett szcenáriókban gondolkozni, több eshetőségre előre felkészülni,

– Sőt, a fogyasztók úgy általában is egyre többször teszik fel maguknak a kérdést: meg kell-e vennem ezt a terméket. És erre a válasz egyre gyakrabban az, hogy: nem – jelezte dr. Törőcsik Márta. – Az indokok között találjuk a takarékoskodást, a zöld gondolkodást, vagy csak egyszerűen más termékre való áttérést. (A kutatást bemutató részletes cikket a Trade magazin 12-01. számában jelentetjük meg.)

Éder Tamás
elnök
FÉSZ

Éder Tamás, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének (FÉSZ) elnöke és Nemzeti Agrárkamara (NAK) alelnöke előadásában többek között elmondta, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának növekedése meghaladja a hazai élelmiszeripar belföldi értékesítésének bővülését.

– Egy friss, polctükörkép alapján végzett NÉBIH-felmérés szerint a hazai élelmiszerek polcot veszítettek az elmúlt időszakban, a feldolgozott élelmiszerek részesedése pedig a teljes magyar agrár- és élelmiszer-gazdasági exportban európai viszonylatban még mindig nagyon alacsony: a Bizottságtól származó adatok szerint tavaly 35%-os volt – hívta fel a figyelmet Éder Tamás. – De végre jó hírt mondhatok: nagyon jelentős ígéretek vannak a kormányzat részéről az élelmiszeripar fejlesztésére.

Balázs Ildikó
társelnök
OKSZ

A fogyasztók és az ipar után a kereskedelemről adott helyzetjelentést Balázs Ildikó, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) társelnöke. A jelenlévők megtudhatták a kiskereskedelem, ezen belül az élelmiszer-kiskereskedelem helyzetéről: lassult a növekedés üteme 2019-től nézve.

A pandémia során extra kihívást jelentett a munkaerőkérdés, a folyamatosan változtató jogszabályi környezet, ugyanakkor a pozitívumok között meg kell említeni a bankkártyalimit felemelését 15 ezer forintra, vagy például a kereskedelem hatékonyabb együttműködését partnereivel, vásárlóival, illetve egymással is.

 

 

 

Kevesebb cikkelemmel is megy

Andreas Christou
ügyvezető igazgató
RetailZoom

A keddi építkezés záróütemében a hazai és franchise-láncok, valamint a trafikok képviselői vettek részt. Felvezetésképpen Andreas Christou, a RetailZoom ügyvezető igazgatója prezentációjában a hazai láncok teljesítményére fókuszált.

A hazai láncok közel 2300 milliárd forintos forgalommal 39%-os arányban részesednek az FMCG költéseiből. Figyelemre méltó, hogy a 3 nagy láncnál (Coop, CBA, Reál) a kisebb hazai bolttársulások és a trafikok idén sokkal dinamikusabban nőnek. A legnagyobb növekedést produkáló termékek 2021-ben a készételek, a vitaminos italok és a jégkrémek voltak (annak jeleként, hogy az impulz vásárlások lassan visszatérnek).

– Nagymértékű cikkelemszám-csökkentés zajlott le ezeknél a láncoknál anélkül, hogy a forgalmuk vagy kosárszám kárára ment volna – jelezte Andreas Christou. (A kutatást bemutató részletes cikket a Trade magazin 12-01. számában jelentetjük meg.)

Baja Sándor vette át a szót, aki kilépve moderátori szerepéből, a Randstad ügyvezető igazgatójaként ismertette egy friss, munkavállalók körében végzett kutatás eredményeit arról, mennyire vonzó a kiskereskedelmi szektor. Nos, jó hírként közölte, hogy a vonzereje nő, de az egyes cégek humánpolitikai viselkedésében jelentős különbségek vannak, ami nagy mértékben kihat megítélésükre a munkavállalók körében.

Mi lesz veled, csemegepult?

Gyelán Zsolt
elnökhelyettes
CBA

A hazai láncok képviselői közül elsőként Gyelán Zsolt, a CBA elnökhelyettese fogalmazta meg a véleményét az egyik központi témával, a meredeken emelkedő költségekkel kapcsolatban. Hangsúlyozta: nagy hátránnyal indulnak a munkaerőpiacon a tisztességes versenyzők azokkal szemben, ahol az alkalmazottak hivatalosan csak 4 órára, minimálbéren vannak bejelentve (és a fizetésüknek van egy „nem hivatalos” része is), forgalmuknak pedig csak egy részét vallják be.

Ehhez jönnek még a meredeken emelkedő villany- és gázköltségek. Gyelán Zsolt még azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a csemegepultok egy részét a boltok megszüntetik.

Heiszler Gabriella
ügyvezető igazgató
SPAR Magyarország

Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország ügyvezető igazgatója kicsit kevésbé látja borúsan a csemegepultok jövőjét, de ő is nonszensznek tartja, hogy a kiszolgálópultok üzemeltetése az egyik legnagyobb költség náluk is.

– Az emelkedő költségek ellensúlyozására csak egyetlen utat látok, az előre menekülést: forgalom, árrés – szögezte le Heiszler Gabriella. – Emellett a szervezet belső folyamatainak, döntéshozó mechanizmusainak felgyorsítása is szükséges feladat. Nem szégyellünk tanulni fran­chise-­partnereinktől sem.

Jeszenszki Lívia
ügyvezető igazgató
Reál Hungária

Jeszenszki Lívia, a Reál Hungária ügyvezető igazgatója szerint, ha a költségek emelkedésével nem lehet mit kezdeni, még mindig lehet keresni hatékonyságnövelő elemeket.

– A Reálnál mi épp ezért komolyan felülvizsgáljuk a cég működését ilyen szempontból – jelezte Jeszenszki Lívia. – A franchise-­rendszereknek van jövője, csak nagyon át kell gondolnunk, mit is értünk ezalatt. A kereteket meg kell tölteni tartalommal.

Dr. Rédei István
igazgatósági tag
CO-OP Hungary

Dr. Rédei István, a CO-OP Hungary igazgatóságának tagja szintén a hatékonyságnövelésben látja a jövőt.

– Olyan folyamatmenedzsmentre van szükség – jelentette ki –, amelyben a termelőtől a logisztikán keresztül egészen a bolti eladásig sok mindent automatizálni kell. Ez most talán még futurisztikusan hangzik, de a mát tegnapelőtt építettük fel, a holnapot tegnap, és ma a holnaputánért dolgozunk.

 

Nem csak dohányban van a dohány

Tóth Zoltán
ügyvezető igazgató
Dohánybolt Ellátó

– A hagyományos dohánytermékek forgalma mennyiségben csökken – szögezte le Tóth Zoltán, a Dohánybolt Ellátó (Trafik.hu) ügyvezető igazgatója –, részben a közelmúlt áremelkedései, részben pedig a dohányzási alternatívák népszerűsödése miatt. Ugyanakkor az ott forgalmazható egyéb, nem dohánytermékek igen vonzó kereseti forrást jelentenek a dohányboltok számára. Összességében ennek a hálózatnak kevesebb oka van panaszkodni a többiekhez képes.

Tóth Zoltán ehhez kapcsolódóan a trafik.hu Digital Signage szolgáltatást mutatta be, a TrafikTV-t, amely közvetlenül megszólítva a vevőket növeli a márkaismertséget és támogatja a nemdohány-termékek értékesítésének növekedését.

Dr. Michalis
Christou
vezérigazgató
RetailZoom Europe

Dr. Michalis Christou, a RetailZoom Europe vezérigazgatója vette át a szót, és bejelentette: új szolgáltatásuk a dohányboltok panelvizsgálata.

– A trafikok 5000 üzletükkel és 135 milliárd forintos éves FMCG-forgalmukkal (ami az összforgalmuk 14%-át jelenti) jelentős tényezők, különösen úgy, hogy jóval kevesebb kategóriát forgalmaznak, mint a kiskereskedelmi láncok – hívta fel a figyelmet dr. Michalis Christou. – Az FMCG-­forgalom 55%-át az alkoholos italok adják. (A kutatást bemutató részletes cikket a Trade magazin 12-01. számában jelentetjük meg.)

 

A gondoknak nincs vége

Kiss Nikoletta
tulajdonos-ügyvezető
PalmSped

Kiss Nikoletta, a PalmSped tulajdonos-­ügyvezetője elmondta, hogy a logisztikában a krízis után viszonylag gyorsan helyreállt a piac, sokan az előremenekülést választották.

– Mi is erőforrás-bővítésre szántuk el magunkat a fuvarszervezésben, így a mostani, megnövekedett rendelésmennyiséget jól tudjuk kezelni – mondta Kiss Nikoletta.

A digitalizálás és automatizálás a logisztikában elengedhetetlen, a kkv-szektorban is, kapcsolódott a korábbi témához a cégvezető.

Antal Csaba
ügyvezető igazgató
Pek-Snack

Antal Csaba, a Pek-Snack ügyvezető igazgatója felidézte, hogy a COVID egyik kárvallott kategóriája a fagyasztott pékáruké volt, hiszen bizonyos a korlátozások által érintett csatornáik átmenetileg megszűntek, boltokat kellett időszakosan bezárni, és óvatosabbak voltak a vevők a frissen megsütött és kitett, nem előrecsomagolt termékekkel szemben.

– Szerencsére mostanra a fogyasztói bizalom helyreállt – állapította meg Antal Csaba. – Viszont sajnos továbbra is nagyon komoly problémákat okoz az alapanyagárak drasztikus emelkedése, valamint az ellátási bizonytalanság.

Szitai Ádám
ügyvezető igazgató
Partner in Petfood

Szitai Ádám, a Partner in Petfood ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a háziállatokra gazdáik egyre többet költenek.

– Ugyanakkor az emelkedő alapanyag- és csomagolóanyag-árak nemcsak minket, hanem az egész FMCG-piacot érintik, és jövőre soha nem látott mértékben fogják az élelmiszer-inflációt beindítani – jósolta Szitai Ádám.

Bauer Izabella
kereskedelmi vezető
BS Plastic

A beszélgetés végén Bauer Izabella, a BS Plastic kereskedelmi vezetője a közönségnek bemutatta biotáskájukat, amely néhány hónap alatt biológiai úton lebontható (karbonsemleges CO2, víz és biomassza összetevőkre). Ezek az összetevők komposztálva, a termőföldbe juttatva, hasznos anyagként újra részt vehetnek a biológiai körforgásban. //

 

 

 

 

A kedd este remek hangulatát a Fool Moon indította idén is

 

Sokkoló jelen, sürgető jövő

A Business Days Konferencia szerdai napja a fenntarthatóság jegyében kezdődött. Délután először a kiskereskedelmi piac és a fogyasztási trendek, majd az e-kereskedelem új irányzatai, végül pedig a drogériák és patikák kerültek az előadások és kerekasztal-beszélgetések középpontjába.

 

Strasser-Kátai
Bernadett
tulajdonos-ügyvezető
Real Nature

Dr. Köves András
üzletfejlesztési
igazgató
NT

Sokkoló videó bejátszásával és számadatokkal kezdte Strasser-Kátai Bernadett, a Real Nature tulajdonos-ügyvezetője és dr. Köves András, az NT üzletfejlesztési igazgatója a fenntarthatósági blokkot. A globális felmelegedés hatására prognosztizált elsivatagosodás térképes megjelenítése és az erőforrás-ipari kibocsájtás-élelmiszer-termelés-levegőszennyezés-népesség összefüggés ábrák is nyilvánvalóvá tették, hogy cselekedni kell a bolygó védelmében, a klímaváltozás és a légszennyezés lassítása érdekében.

Az EPA (Enviromantal Protection Agency) becslése szerint a teljes élelmiszerlánc éves CO2-kibocsájtása 14 milliárd tonna, ami a teljes kibocsájtás 25-30%-át teszi ki. Egyes élelmiszercsoportok karbonintenzitását vizsgálva kiderült, hogy a szarvasmarha- és juhtenyésztés, a gyümölcstermesztés és a tejtermékek előállítása a három dobogós CO2-kibocsájtó.

A Real Nature Kft. felelős forgalmazóként évek óta sokat tesz a fenntartható környezetért, bolygónk egészségéért, 2020-ban és 2021-ben is elnyerve a Fenntarthatóság Díjat. Strasser-Kátai Bernadett hangsúlyozta, hogy a vállalat termékei fenntartható gazdálkodásból származnak, a gyárak alacsony ökolábnyommal, zéró CO2-kibocsátással termelnek, csomagolásfejlesztésüknek köszönhetően nemcsak egyszerűen környezetbarát anyagokat használnak, de teljes mértékben lebomló és újrahasznosított alapanyagokból készült csomagolást alkalmaznak, a Joya termékeknél is.

 

Kereskedők az élelmiszer-pazarlás ellen

A világon előállított összes élelmiszer mintegy egyharmada kárba vész vagy hulladékká válik, mielőtt a termelőtől a fogyasztó asztalára jutna. Az EU-ban évente körülbelül 87,6 millió tonna, hazánkban 1,8 millió tonna élelmiszert dobnak ki. A kiskereskedelmi láncok felismerték, hogy cselekedniük kell.

A Tesco 2009-ben, a világon elsőként vállalta 2050-re a karbonsemlegesség elérését. Már napjainkra is komoly eredményeket tudnak felmutatni, 2015-höz képest 67%-kal csökkentették károsanyag-kibocsájtásukat.

Nagy-Peidl Adrienn
közösségi kapcsolatok
menedzsere
Tesco

Nagy-Peidl Adrienn, a Tesco közösségi kapcsolatok menedzsere kiemelte, hogy a teljes szállítmányozási területet átvizsgálják, a logisztikai üresjáratokat megszüntetik és az Élelmiszerbankkal együttműködve közel 90 ezer tonnával csökkent az élelmiszer-hulladékhoz köthető CO2-kibocsátásuk.

 

Zombory Csilla
minőség- és környezetirányítási
vezető
SPAR Magyarország

A SPAR Magyarország képviseletében Zombory Csilla minőség- és környezetirányítási vezető hangsúlyozta, hogy a lakosság edukálása kiemelt terület, hiszen a háztartásokban keletkezik az élelmiszer-hulladék 57%-a. A polcokra egyre több vega és vegán ajánlat kerül, de a fogyasztási szokások változása lassú, a vásárlókat hatékony kommunikációval kell elérni, hogy csökkenjen a pazarlás, ne dobják ki az élelmiszert, így kevesebb legyen az élelmiszer-hulladék. A saját márkás termékeik csomagolásának környezetbaráttá tételére is törekszenek a megfelelő élelmiszer-biztonság fenntartásával.

 

Széll Hajnalka
HR-igazgató
Auchan

Széll Hajnalka, az Auchan HR-igazgatója bemutatta, hogy a lánc 4 CSR stratégiai alappillére – karbonlábnyom-csökkentés, élelmezés, műanyag-mentesítés és társadalmi felelősségvállalás – is mutatja a fenntarthatóság ügye iránti elkötelezettségüket. Folyamatszinten gondolkodnak és fontosnak tartják az emberi tényezőt, ezért a beszállítókkal, kollégákkal, vásárlókkal, folyamatos párbeszédet folytatnak, hogy fenntartható változásokat tudjanak elérni, érzékenyíteni és szemléletet formálni.

Minden projektben kötelező a fenntarthatósági szempontot, hatásokat végiggondolni. Januártól az áruházak környékén levő iskolákban folytatnak edukációs munkát a helyes táplálkozás témakörében.

 

 

 

Összefogva a jövőért

Márta Irén
igazgató
BCSDH

Márta Irén, a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) igazgatója, a vállalati fenntarthatóság nagykövete, elmondta, hogy 109 tagvállalat részvételével működő szervezetük az együttműködés, tapasztalatmegosztás szellemében munkálkodik. Példaként a Tesco tökéletlen termékek, a SPAR helyi termelők, az Auchan 4 pillér, az Unilever Sustainable Living Plan, a CSAOSZ magas színvonalú versenyeit, illetve a KSZGYSZ-szel történő együttműködést a Körforgásos Gazdaság Platform kapcsán említette.

Ács Tamás
kereskedelmi igazgató
Unilever

A termékgyártók oldaláról Ács Tamás, az Unilever kereskedelmi igazgatója hozzászólásában az összefogás, a környezetbarát termelés és az egyéni felelősség mellett a szabályozási lehetőségeket emelte ki. A fogyasztás irányítását a kínálat ilyen irányú kiszélesítése, a vásárlók edukációja mellett az adózás, a támogatások fenntarthatóság fókuszú változtatásával is erősíthető. Az Unilever Hollandiában vásárolt fel „új hús” üzemet, így növelik a hiteles és fenntartható alternatív választás lehetőségét.

Körforgásos anyaghasználat

Hankó Gergely
ügyvezető igazgató
KSZGYSZ

Hankó Gergely, a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ) ügyvezető igazgatója a körforgásos gazdaságszemlélet szükségességét taglalta széles spektrumra kiterjesztve, beleértve a gyártási folyamatokat, a terméktervezést és anyagok kezelését is. A klímaváltozás mellett a biodiverzitás csökkenése is óriási kockázatot és veszélyt rejt magában, elég csak arra gondolni, hogy a COVID-19 kirobbanása és gyors elterjedése is részint ennek tudható be.

Gergely a Dunában elhelyezett hulladékcsapdából kiemelt szemétmintákat körbe adva mutatta be, milyen időzített bombát jelent jelenlegi környezetromboló termelési struktúránk, a helytelen csomagolóanyag-használat, a felelőtlen fogyasztás és a hulladékelhagyás.

Nagy Miklós
főtitkár
CSAOSZ

Nagy Miklós, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) főtitkára elmondta, hogy a hulladéktörvény új változata szerint kötelező a csomagoláson annak felhasználásáról tájékoztatni a fogyasztókat. Óva intett a műanyagok kizárólagos hibáztatásától, hiszen fontos szerepük van a minőségmegőrzésben, az élelmiszerek 47%-ához a csomagolóanyagok csupán 17%-át használják fel. Helyettesítésük viszont 44%-ra emelné ugyanezen termékek csomagolóanyag-hulladék részesedését. A műanyag-előállítás is fejlődik, egyre több újrahasznosított és újrahasznosítható változat érhető el.

 

Lépések előre

Anna Sapota
kormányzati kapcsolatok
elnökhelyettese
TOMRA

Anna Sapota, a TOMRA kormányzati kapcsolatok elnökhelyettese előadása elején elmondta, hogy globálisan évente 78 millió tonna műanyag keletkezik, de csak 3%-a kerül újrahasznosításra. A szelektív gyűjtés az egyik feltétel, hogy a körforgás megvalósulhasson, amit egyre szélesebb társadalmi bázis támogat, sőt a tudatos fogyasztók elvárják és kikényszerítik az ipar szereplőitől. Az európai egységes szabályozás a fogyasztók, begyűjtés és újrahasznosítás terén nagyban hozzájárulna az ügy előmozdításához. Addig is a TOMRA-­eszközök segíthetik a szelektív gyűjtést, a hulladék erőforrásként való kezelését, az „erőforrások forradalmát”.

Sejpes Zoltán
agrártechnológiai
üzletágvezető
Tungsram

Sejpes Zoltán, a Tungsram agrártechnológiai üzletág vezetője az erőforrások, termőföldek csökkenése, a klímaváltozás és a népesség növekedése kapcsán a fehérje- és élelmiszerigény megduplázódásáról beszélt. Mivel általában hosszú az út a farmtól az asztalig, nagy az élelmiszer-veszteség és a -szennyezés veszélye. Ugyanakkor a fogyasztók is a minél frissebb termékeket preferálják.

A bemutatott problémákra egy lehetséges válasz a beltéri mezőgazdaság, azon belül is a Tungsram által fejlesztett mesterséges világítás segítségével működtetett vertikális farm. Erre egy kísérleti projekt Budapesten is található. Hűtőszekrény méretben pedig az Eisberggel együttműködve a konferencia területén is bemutatták és kóstoltatták az új technológiával termesztett micro-green növényeket.

A délelőtti blokk záróakkordja a Fenntarthatóság Szimbóluma 2021 verseny eredményhirdetése volt. Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin ügyvezető-főszerkesztője és a verseny főszervezője elmondta, hogy idén is közel 30 pályázat érkezett be, amelyekből 21 elérte a díjazáshoz szükséges, maximális pontszám 70%-a értéket. Ezek a pályázatok másoknak is hiteles útmutatást tudnak adni, ezért is kapták meg a Fenntarthatóság Szimbóluma 2021 elismerést.

Idén második alkalommal adtuk át a Fenntarthatóság Szimbóluma elismeréseket

Fogyasztók túlélő üzemmódban

A szerda délután első blokkjában átfogó képet kaphattak a résztvevők a teljes FMCG-piac alakulásáról, a fogyasztási és vásárlási szokások változásairól.

Turcsán Tünde
FMCG-üzletág igazgató
GfK

Turcsán Tünde, a GfK FMCG-üzletág igazgatója „Átrendeződő vásárlói szokások – mi marad a sokk után” című előadásában kiemelte, hogy a posztcovid vásárlók kevesebbszer járnak vásárolni, akkor viszont nagyobb kosarakat raknak össze, amit a megnövekedett otthonfogyasztásra szánnak. Az árak emelkedése már-már művészi fokra emeli bizonyos rétegeknél a bevételek beosztását, akiknél a lefele váltás, az olcsóbb csatornák és helyettesítő termékek, saját márkák előtérbe kerülhetnek.

 

 

Vágyi Erik
ügyvezető igazgató
NielsenIQ

Kurucz Péter
kereskedelmi igazgató
NielsenIQ

Vágyi Erik, a NielsenIQ ügyvezető igazgatója és Kurucz Péter kereskedelmi igazgató közös előadásában arra mutatott rá, hogy a nagy ijedség, fogyasztói bizalomvesztés után hamar rendeződött a helyzet, a többség rájött, hogy túlélhető a világjárvány, és az ellátás is zavartalan. A termékek 45%-át promócióban vásárolják meg a fogyasztók, és bár csökkenő mértékben, de még mindig az árcsökkentés a legnépszerűbb vásárlásösztönző aktivitás. (Mindkét előadás részletes összefoglalója következő számunkban olvasható.)

 

Hozzáépítés alatt az e-kereskedelem

Székács Tibor
alapítótag
Lánchíd Klub

Az online blokk moderátora Székács Tibor, a Lánchíd Klub alapítótagja volt, aki a kerekasztal résztvevőit a posztcovid trendekről, a visszarendeződésről, az árazás tényezőiről és az e-kereskedelem aktuális változásairól kérdezte.

 

Takács Csaba
üzletfejlesztési vezető
Alza.hu

Takács Csaba, az Alza.hu üzletfejlesztési vezetője elmondta, hogy a Róbert Károly körúti Bemutatóterem több célt szolgál. Többek közt erősíti a bizalmat, az újdonságok bemutatásával segíti a vásárlói döntést, gyors átvételi lehetőséget biztosít és megkönnyíti a reklamációs folyamatokat is. A már sikeres illatszer- és drogériaválaszték után újabb termékkategóriák bevezetését tervezik.

 

 

Patai Zoltán
ügyvezető igazgató
Foodpanda

Patai Zoltán, a Netpincér, illetve már Foodpanda ügyvezető igazgatója kiemelte a technológiában rejlő lehetőségeket, a kiszolgálási sebesség növekvő fontosságát, mindebben a dark store-ok jelentőségét, a partner-együttműködéseket, amelyek jól kiegészítik a melegétel-kiszállítási szolgáltatást. Irodai munkatársaiknak attraktív, versenyképes, kombinált csomagot ajánlanak.

Egyre több szereplős az e-piac

Tajta Ákos
közép-európai ügyvezető igazgató
Wolt

Tajta Ákos, a Wolt közép-európai ügyvezető igazgatója azt jósolta, hogy előbb-utóbb minden retailer meg fog jelenni a különböző platformokon. Az első két év nem a profitról, hanem az adatok, technológiák, logisztika hatékony kialakításáról, majd a folyamatos fejlesztésekről, elemzésekről szól. Ők már az összes HR-folyamatot is online intézik, a rugalmasságot és az automatizálási lehetőségeket szem előtt tartva. A potenciális dolgozóknak fontos, hogy igényeik szerinti napon és napszakban dolgozhassanak.

 

Klekner Péter
ügyvezető igazgató
kifli.hu

Klekner Péter, a kifli.hu ügyvezető igazgatója a központi logisztika előnyeiről, a rapid rajt és a magas minőség összefüggéseiről és a dinamikusan növekvő, jelenleg 15 000 cikkelemes választékból adódó kihívásokról mondott szemléletes példákat. A hiperdinamikus növekedés nagy kihívása a jó emberek megtalálása. Tapasztalatuk szerint a biztos fizetés, a szociális sztenderd fenntartása és növelése a legnagyobb vonzóerő.

 

Dr. Czermann János
vezérigazgató
Közért+

Dr. Czermann János, a Közért+ vezérigazgatója termelői oldalról mutatta be a magyar, főként kézműves termékek online kis- és nagykereskedelmének nyáron induló tapasztalatait. Céljuk 5-6 ezres, szupermarkethez hasonló szortiment kialakítása. HR-szempontból ugyanazt a bérszínvonalat biztosítva tudnak jó szakembereket toborozni. A raktároperáció a legkritikusabb pont, különösen a zöldség-gyümölcs és a hűtött áru kezelése, ahol a magyar szakember-ellátottság nem kielégítő, szakképzési oldalról kellene támogatni.

 

 

 

A vásárlók döntenek

Kövesdi Áron
ügyvezető igazgató
ROKSH

Kövesdi Áron, a ROKSH ügyvezető igazgatója elmondta, hogy szolgáltatásuk a kereskedelmi láncokra, az offline üzletekre épül. Bizalom és rugalmasság jellemző rájuk, a helyettesítő termék kiválasztásánál például telefonon egyeztetnek a megrendelővel. Egyre nagyobb a friss áru aránya, ami jelzi a bizalom növekedését. Személyes vásárlóik között sok a kismama, sőt a délelőtti órákban több a más kiszállítóknál is dolgozó futár, ami elősegíti ezeknek a rendszereknek az optimalizálását.

 

Gyenge András
e-kereskedelmi vezető
SPAR

A SPAR e-kereskedelmi vezetője, Gyenge András az in-store picking, az áruházakból történő rendelés-összegyűjtés előnyeiről beszélt, hangsúlyozva, hogy az offline üzemcsoportokkal összedolgoznak, a kölcsönös segítség jegyében. A kiszállításba más szektorokból érkeztek kollégák, akiket sikerült is megtartani, többek közt a covidbiztos állás és a 8 órás munkaidő erejével. A SPAR-nál az on- és offline árak, promóciók megegyeznek, INTERSPAR ársínnel dolgoznak.

 

Bálint Gergely
kereskedelmi igazgató
Nestlé

A gyártók képviseletében Bálint Gergely, a Nestlé kereskedelmi igazgatója kifejtette, hogy az e-kereskedelem ma már sokkal gyorsabb, és jóval több tényezőt kell figyelembe venni az eredményes együttműködéshez. A humánerőforrás és kapcsolatok mellett a technikai háttér és a kereskedelmi megközelítés ismerete is elengedhetetlen. Bizonyos kategóriákban – például tömegében az állateledel és bébiétel, dinamikájában a kávé és édesség – ez a csatorna már megkerülhetetlen.

 

Jövőfaktorok

Becze Zoltán
ügyvezető igazgató
Orbico

Becze Zoltán, az Orbico ügyvezető igazgatója „A jövő disztribútora” című előadásában kifejtette, hogy tevékenységük logisztikai és a bolti megjelenítés területén végzett fundamentumokon alapszik. Az online egyszerre lehetőségeket és limitációkat is hordoz számukra a portfólió napi fogyasztási cikk részére vonatkozóan. Ezért egy harmadik lábat – hozzáadott értéket – egy B2B online platformot hoztak létre, amellyel költséghatékonyan tovább tudták szélesíteni a hatékony elérést és ezzel bővíteni a szolgáltatási csomagjukat.

 

Dr. Szűcs László
ügyvéd
PwC Legal

Dr. Szűcs László, a PwC Legal ügyvédje egy idén márciusban publikált nemzetközi felmérés alapján az online piacon bekövetkező fogyasztói trendváltozásokat mutatta be. Ezt követően a szabályozási háttér jövőbeni változásaira hívta fel a figyelmet. Előadásában kiemelte, hogy 2022. január 1-től az áruk és digitális tartalmak adásvételére vonatkozóan új szabályok látnak napvilágot.

 

Csinosítgatás alatt a drogériák és a patikák

A szerdai konferencianap végén a világjárvány nyerteseinek tartott szereplők kerültek rivaldafénybe.

Szalóky Tóth Judit
vállalati kapcsolatok
igazgatója
Coca-Cola Company

Szalóky Tóth Judit, a Coca-Cola Company vállalati kapcsolatok igazgatója és a szekció egyik moderátora felvezetésében a McKinsey kutatási eredményeit mutatta be.

 

Dr. Boros Péter
tulajdonos
Genetic Immunity

Dr. Boros Péter, a Genetic Immunity tulajdonosa, a blokk másik moderátora pedig a Trade magazin által készített, animált toplistán szemléltette a magyar kereskedelmi szereplők időbeli pozícióváltozásait. A kerekasztalnál ülőket mindezek fényében a vállalataikat érintő hatásokról kérdezték.

 

 

 

Józsa Mariann
cégvezető
dm

Józsa Mariann, a dm cégvezetője a fenntarthatóság megvalósításában rejlő kihívásokat, az utántöltő állomások, csomagolásmentes megoldások tapasztalatait osztotta meg a hallgatósággal. A vásárlók irányítására, a környezetbarát cikkek felé terelésére többek közt a zöld címke és a ProClimate klímasemleges saját márkás termékcsalád bevezetését említette.

 

Dr. Kőhalmi Ákos
vezérigazgató
Kulcs Patikák

Dr. Kőhalmi Ákos, a Kulcs Patikák vezérigazgatója a gyógyszertári vásárlások átalakulása kapcsán a lojalitásépítés és a termékválaszték-bővülés tényezőire mutatott rá egy szigorúan szabályozott környezetben. Kvaliti programjukban a szabadpolcok és az egészségmegőrzés vonal erősítésével jelennek meg. Továbblépés lehet a külföldön már sikeres patikai sajátmárka-stratégia kialakítása.

 

 

A végtelenbe és azon is túl

Flórián László
ügyvezető igazgató
Rossmann

Flórián László, a Rossmann ügyvezető igazgatója a lánc hazai árbevételének dinamikus, 11 év alatt megháromszorozódó növekedésével és az online koncepció korai (2012-es) bevezetésével indokolta a sikeres működést. A Glamour magazin által szervezett kuponakciókban továbbra is részt vesznek, mert a vásárlók továbbra is nagyon kedvelik az ilyen jellegű aktivitásokat.

 

Németh Ottó
Herbow
ügyvezető igazgató

Németh Ottó, a Herbow ügyvezető igazgatója a növényi összetevőket tartalmazó tisztító- és mosószereiket ismertette, amelyeket a környezettudatos fogyasztók vesznek. Bár mennyiségben még kicsi a szegmens, két számjegyű növekedésével, a sok hazai és import szereplővel, valamint a fenntarthatósági és edukációs programok hatására óriási robbanás előtt áll.

 

Szabó Anita
regionális vezető
Reckitt-Benckiser Health

Szabó Anita, a Reckitt-Benckiser Health regionális vezetője elmondta, hogy a drogériákkal közös erőfeszítéseket tesznek a fogyasztók vásárláshelyi edukálására, intim wellness (óvszer) és fertőtlenítés kategóriákban is. A világjárványt megelőző márkaépítés a COVID alatt megtérült a forgalmazott brandek és az OTC-termékek vonatkozásában is.

 

Dr. Tóth Ervin
kereskedelmi igazgató
Bayer

Dr. Tóth Ervin, a Bayer kereskedelmi igazgatója a megváltozott vásárlói igényekre mutatott rá, amit a vitaminok és immunerősítők iránti megnövekedett, az influenza- és gombaellenes szerek csökkent keresletével szemléltetett. Portfóliójuk 80%-a receptköteles, 20% vénymentes, melyeknél az új csatornákban való megjelenést a fogyasztók például a drogériákban jól fogadnak.

 

Fejérdy Zsófia
ügyvezető
PromoBox

Fejérdy Zsófia, a PromoBox ügyvezetője 11 év után a teljes megújulás területeit vázolta fel, hogy szolgáltatásuk digitálisan fejlett, innovációkkal gazdagított csomagként éljen tovább. Szakmai befektető érkezett, a cég képviseletében Németh Ottó az újjászületett PromoBox üzleti stratégiáját mutatta be. A regisztrált, várandós kismamákkal felveszik a kapcsolatot, a baba születésekor csomagot küldenek, és kisgyermekkorig biztosítják az online családmarketing élményét, saját applikációval és webshoppal, kiadványokkal, digitális tartalmakkal, közösségépítéssel.

 

Dr. Pete Gábor
értékesítési igazgató
Vodafone

Dr. Pete Gábor, a Vodafone vállalati megoldások értékesítési igazgatója „Adatalapú döntéshozatal – IoT a versenyképesség szolgálatában” című előadásában az IoT (Internet of Things, a dolgok internete) szerepét hangsúlyozta. A retail szektorban adatgyűjtő és továbbító közeg, modellezéshez, hatékonyságnöveléshez sőt ügyfél- és dolgozói élmény növeléséhez is használatos.

 

Orbán Tímea
ügyvezető
Offerista Group

Orbán Tímea, az Offerista Group hazai ügyvezetője prezentációjában a reklámújságok digitális terjesztését, szerepét a kereskedők marketingstratégiájában és a potenciális vásárlók elérésében témakört elemezte. Így a hatékonyság mérhetővé válik, a „drive to store” marketingeszköz pedig bolti és online forgalmat is generál a kereskedőknek.

Következő számunkban folytatjuk a konferencia negyedik és ötödik napjának beszámolójával.

Jövő évi konferenciánk dátuma: 2022. szeptember 19-22.//

 

 

Idén közkívánatra sikerült a szerda esti BBQ partira egy igazi EDDA nagykoncertet szervezni a Rossmann jóvoltából

 

Láncok a magyar termékekért

Kedd délelőtt a Business Days konferencia keretein belül került sor Magyar Termékekért Kereskedelmi Nívódíjverseny eredményhirdetésére. A Trade magazin és a Magyar Termék Nonprofit Kft. által alapított verseny fővédnöke dr. Nagy István agrárminiszter volt.

A díjátadón Erdős Norbert, az Agrárminisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára leszögezte:

– Az agrárkormányzat azon dolgozik, hogy minél nagyobb legyen a magyar termékek aránya az üzletekben, de alapvetően a kiskereskedőkön, a láncokon múlik, mi kerül a polcokra. Örvendetes, hogy a három magyar tulajdonú lánc esetében a magyar termékek aránya már 80%-os.

A verseny harmadik helyezettje a METRO lett, a második helyen az Auchan Magyarország végzett. A Magyar Termékekért Kereskedelmi Nívódíj pedig 2021-ben megosztva a CBA-hoz és a SPAR Magyarországhoz került.

A verseny kiírói szakmai különdíj odaítéléséről is döntöttek, amelyet kiemelkedő promóciós együttműködéséért a Reál Hungária nyert el. //

BD2021_logók

 

A fenti cikkek a Trade magazin 2021/11. számában is megjelent.

Címkék: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kapcsolódó cikkeink