Az aszály miatt akár negyedével is magasabb árat fizethetünk az olívaolajért
Az Acesur, az olívaolaj egyik vezető exportőre a következő három-négy hónapban a termék árának emelkedését jósolja, mivel a hőhullámok veszélyeztetik a termelési kapacitásokat Spanyolországban, és az olívaolaj iránti kereslet növekszik a napraforgóolaj hiánya miatt.
Az Egyesült Királyság legnagyobb szupermarketeinek beszállítójaként működő Acesur exportmenedzsere, Miguel Colmenero arra figyelmeztet, hogy a vásárlói árak 20-25%-kal is emelkedhetnek. Ez a 2022 júniusában kezdődő hőhullámok közvetlen következménye. Olaszországot, Portugáliát, Franciaországot és Spanyolországot érinti a leginkább, mivel ezekben az országokban az elmúlt hetekben nem volt eső, ami jelentős stresszt okozott a növényzetnek. Ha az olajfák vízhiány miatt nem képesek új ágakat hajtani, a következő szezon hozama ugyanolyan szörnyű lehet.
Több mint 20 százalékos emelkedés várható a fogyasztói árakban
A világ olívaolajának felét Spanyolországban állítják elő, ami veszélyezteti a termék exportjának és árának stabilitását. A Spanyolországban évente előállított mintegy 1,4 millió tonna olívaolajból az Acesur több mint 200 000 tonna terméket állít elő – több élelmiszer áruházlánc saját márkás termékeként – és ezeket több mint 100 országba exportálja. A termékeiben felhasznált olajbogyók többségét a dél-spanyolországi Andalúziában termesztik, ahol az utóbbi időben nem volt sok eső. Colmenero szerint, míg Spanyolország tavaly mintegy 1,4 millió tonna olívaolajat termelt, addig az idei szezonra vonatkozó előrejelzések jelenleg mindössze egymillió tonnát valószínűsítenek. Ennek eredményeként emelkedne az extra szűz olívaolaj referenciaára, ami hatással van a világpiaci árakra. Ez pedig idővel a fogyasztói árképzésben is megjelenik majd 20-25%-os áremelkedés formájában.
Kapcsolódó cikkeink
Teljesítőképességük határára értek a fogyasztók – The RRD CPG + Grocery Consumer Report
A gazdasági nyomás fokozódásával a vásárlók egyre inkább az ár-érték…
Tovább olvasom >Hétszázra nőtt a A Lidl spanyolországi üzleteinek száma
A Lidl diszkont egyszerre hét új üzletet nyitott Spanyolországban, így…
Tovább olvasom >A szolgáltatás külkereskedelmi többlet a harmadik negyedévben 3,5 milliárd euró volt
2024 harmadik negyedévében a szolgáltatások euróban számított exportja 4,2, importja…
Tovább olvasom >További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >