Atipikus vendéglátás

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 04. 26. 19:32

Új kategória megalkotására, definiálására vállalkozunk, amit a HoReCa világában az utóbbi évtizedekben végbement fejlődés tesz indokolttá. A vendéglátást az elmúlt 20 évben jelentősen átformálták fogyasztói szokásaink változásai – elsősorban azok a trendek, amelyek az egészségünkhöz, kényelmünkhöz, szórakozásunkhoz fűződő viszonyunk alapvető átalakulását tükrözik –, ugyanakkor az elmúlt időszakban meghatározták őket a pandémia hatásai is. A piac szereplői, nem csak a vendéglátók, sokféleképpen alkalmazkodnak az új helyzethez.

Az atipikus jelzővel mostanában a foglalkoztatás területén találkozhatunk a legtöbbet, innen vettük át a vendéglátás-elemzésbe: nem a különleges éttermi koncepciókat, extremitásokat nevezzük atipikus vendéglátásnak, hanem azt a fajta üzleti tevékenységet, amelyben a vendéglátás egy más típusú vállalkozásban fejlődik ki (vagy fordítva), elsősorban marketingokokból: diverzifikáció, kapacitások jobb kihasználása, márkaépítés, de ide számítjuk a szakma különleges fejlődési irányait is, például a mozgó vendéglátást, a food court típusú csoportosulásokat, de még a merchandising eszközök kibővülő területét is.

Az elmúlt két évtized alaposan átírta étkezési szokásainkat

Csak a fogalom új, az általunk atipikusnak elnevezett kategória elemeinek túlnyomó többsége valamilyen szinten régóta létezik. Ugyanakkor érdemes kereteket alkotnunk hozzá – ha tágakat is –, mert a jövőben gyakran lesz témánk e terület.

A vendéglátásnak olyan formáit vizsgáljuk, amelyek az elmúlt két évtizedben trendszerűen kezdtek fejlődni, és elsődleges céljuk nem a megkülönböztethetőség megteremtése volt, hanem a fejlesztés igénye, hozzáadott érték teremtése; mindezt sok vállalkozás a növekedés üzleti szükségszerűségeként éli meg, másoknak kényszerpálya, azaz a küzdelem eszköze az életben maradásért.

Elemzéseink célja nem a tematizálás, hanem egy gondolkodásmód szemléltetése, de emellett korszerű megoldásokat, új működési modelleket, kreatív koncepciókat is bemutatunk, konkrét problémamegoldó ötleteket és jógyakorlatokat is hozva illusztrációnak.

Csak ízelítő azokból a témákból, amelyekkel terveink szerint első lépésben foglalkozunk:

élelmiszerüzletek vendéglátó funkcióival – szupermarketek delikát részlegei, pékségek, húsboltok, édességboltok; food hallok és gasztropiacok; étkezés, kávézás benzinkutakon és nem élelmiszert árusító üzletekben, késztermékek és convenience termékek rendhagyó értékesítése; food courtok és food truck parkok; melegételes vending és sok más izgalmas téma.

Szintet emelnek

De ha gondolkodásmódot ígértünk, kezdjük az abszolút profikéval!

Felgyorsult világunk alaposan átírta étkezési szokásainkat. Autós utazáskor eddig is ettünk az út mentén, de most már ezt is sokkal tudatosabban, időt megtakarítva tesszük, összekötve azt nemcsak a tankolással, de a bevásárlással és pihenéssel is.

Mivel a vásárlók igénye a minőségi ételekre folyamatosan nő, a legnagyobb benzinkúthálózatok üzemeltetői a verseny új terepeként tekintenek a konyhaművészetre: csúcsszakácsokat szerződtetnek, a legjobb alapanyagokat használják, gourmet szendvicsek, hot dogok, paninik, ínyenc saláták és mindenféle más street food típusú ételek választékát dolgozzák ki (és cserélik időközönként), minőségi kávét kínálnak.

Az OMV például közel 4 éve dolgozik együtt Palágyi Eszterrel, a korábban Michelin-csillagig jutó séffel, aki szezonálisan újítja meg a lánc különleges szendvics- és salátakínálatát; a kategória forgalma már az első évben több mint 30 százalékkal nőtt.

A Shell-töltőállomások közelmúltbeli megújulásának célja azok kellemes megálló- és pihenőhellyé alakítása volt, ennek részeként alakult át az étel- és italkínálat is. Bevezették a deli by Shell márkát Magyarországon. A trendekhez igazodó választékból a vegetáriusok és a vegánok is válogathatnak, a kávézáshoz pedig növényi alapú italokat is kínálnak. A Shell Cafék személyzetét szakképzett baristák készítették fel, így azok az oktatás befejeztével egyfajta márkanagykövetekké váltak.

Láthatóan a MOL-nál is évek óta stratégiai területként kezelik a vendéglátást és annak folyamatos fejlesztését. A vállalatcsoport 2015-ben a Fresh Corner koncepció jegyében kezdte átalakítani a régió kilenc országában található töltőállomásait, és a koncepció sikerén felbuzdulva még önálló Fresh Corner kávézót is nyitottak Budapest bevárosában. //

Kapcsolódó cikkeink