Vendéglátás az inflációs válság árnyékában
A Business Days konferencia HoReCa napjának délelőttje a piacelemzésről szólt; első előadóként Feitel Balázs, az Ipsos ügyvezető igazgatója tartott előadást. A szakértő egészen friss, szeptemberi kutatási adatokat hozott.
A cikk a Trade magazin 2023/11. lapszámában olvasható.
2023 júliusában a turisztikai szálláshelyeken 2,2 millió vendég 6,4 millió vendégéjszakát töltött el. A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 8,4%-kal csökkent egy év alatt.
Az Ipsos által minden év szeptemberében elvégzett HoReCa-kutatás eredményei szerint hagyományosan a Balaton a legnépszerűbb nyári desztináció a magyarok számára. Ám a KSH adatai szerint idén kedvelt tavunkat sem kímélte a válság: januártól július végéig 347 ezerrel, ebből csak június–júliusban 243 ezerrel kevesebb éjszakát töltöttek a magyarok a Balatonnál, mint tavaly.
A szakember számos érdekes adat közül kiemelte, hogy az inflációt is figyelembe véve a szálláshely-szolgáltatásban az árak júniusban 23,4%-kal, júliusban pedig 22,5%-kal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. Idén júniusban 1,25 milliárddal, júliusban pedig 3,65 milliárddal kisebb lett a szálláshelyek pihenőkártyás bevétele 2021-hez képest.
A SZÉP-kártya-használat 8,9%-kal esett vissza, 5,6 milliárd forintot költöttek a kártyatulajdonosok szálláshely-szolgáltatásra.
A világ lakosságának első számú aggodalma továbbra is az infláció (37% említés, 28 országból 11-ben első helyen). Magyarországon jelenleg a lakosság 44%-a említi meg a pénzromlást, de ez már csak a harmadik számú problémának számít (az oktatás és az egészségügy előzi meg).
A magyar vidék vonzereje változatlan
A magyarok 2023-as nyaralási szokásainak vizsgálatából kiderült, hogy tízből 7 honfitársunknak (71%-uknak) alkalma nyílt legalább három egybefüggő napot nyaralni idén. Tavalyhoz képest 7 százalékponttal csökkent a nyaralók aránya, de ez a szám még a 2021-es adattal összehasonlítva is kisebb 2%-kal.
És hogy hol nyaral a magyar? A tengerparti nyaralások aránya jelentősen emelkedett 2022-höz képest (+5 százalékpont), és a külföldi vendéglátásra adott értékelések átlagai is javultak (+0,3 pont).
A budapesti és balatoni látogatások aránya enyhén csökkent egy év alatt (–2 és –1 százalékpont), a szolgáltatások értékelése nem mozdult el jelentősen.
A nyaralók élményei és fogyasztói tapasztalataik vegyesek. A vendéglátás minőségét tekintve örömteli, hogy a pozitív élményeket jellemzően a kedves és figyelmes személyzet okozta. A legtöbb kritika az emelkedő árakat vagy a magas árakhoz képest alacsony színvonalú szolgáltatásokat érte (40%). Az ételek és szolgáltatások minőségének romlása a korábbi éveknél jóval gyakrabban merült fel a válaszokban (12%).
Hogyan választunk éttermet?
A kutatás során vizsgálták azt is, a megkérdezettek tavaly óta milyen változásokat érzékeltek az éttermi étkezésben. A lakossági beszámolók szerint az energiaárak növekedése és az infláció látható hatással voltak a vendéglátóiparra.
A leglátványosabb változás idén is az árak emelkedése, de ötből kettő vendég a csökkenő adagokra is panaszkodik. Pozitív változásokról a korábbinál kisebb arányban számoltak be a vendégek.
Az étterembe járó magyar fogyasztó választási preferenciái a helyet illetően alig változtak 2021 és 2023 között. A legfontosabb szempont 2023-ban is a jó ár-érték arány – négyből hárman ezt jelölték meg –, minden második honfitársunk az ízvilág, az ételek minőségét figyelve megy be az étterembe, nagyjából negyedük választ az adagok nagysága, illetve a kiszolgálás minősége alapján. A lokáció (közelség) idén először több említést kapott, mint az étterem hangulata.
2023 a nyári szezon legnagyobb változását az ételrendelések és házhozszállítás visszaesése hozta: a 2021-es 49%-ról 41%-ra mérséklődött a szolgáltatást aktívan használók aránya.
Az idei szezon főként a klasszikus éttermeknek és a strandbüféknek kedvezett a látogatók arányát tekintve, a legszélesebb kör által látogatott vendéglátóipari helyek azonban továbbra is a cukrászdák és fagylaltozók.
A vendég értékel
A kutatás során arra kérték a válaszolókat, hasonlítsák össze az éttermi étkezés és az ételrendelés erősségeit és gyengeségeit.
Az éttermi étkezés megítélése valamennyi vizsgált szempont szerint erősödött a 2023-as évben, kivéve a tapasztalt ételminőséget. Az ételrendelés árelőnye a fogyasztói visszajelzések alapján tavalyhoz képest csökkenni látszik.
A fogyasztók érzékelése szerint a vendéglátóipari árak több mint 20%-kal emelkedtek. A drágulást a megkérdezettek kategóriától függetlenül gyorsuló üteműnek látják. Nyomasztó tény, hogy a személyes tapasztalataik között gyakran a legrosszabb kombináció szerepel az áremelkedés észleléséről szóló válaszokban: áremelkedés és minőségromlás.
A fogyasztó átlagos éttermi költései két év alatt nagyot változtak. Míg 2021-ben a lakossági beszámolók nagyjából fele 2500 forint/fő alatti kiadásokról szólt egyes vendéglátóhelyeken, idén már egyetlen étterem kategóriában, így például a strandbüfékben sem jellemző, hogy ennyivel megússzák a vendégek.
Az emelkedő árakra reagálva a megkérdezettek 86%-a változtatott valamilyen módon fogyasztási szokásain. Öt magyar vendégből három (62%) kevesebbet jár étterembe, mint azt korábban tette. A fogyasztók negyede alacsonyabb árfekvésű helyeket látogatott, ötödük választott olcsóbb fogásokat az étlapról. //
Következtetések
Összegzésképpen Feitel Balázs javaslatsort állított össze a hazai vendéglátósoknak, mire ügyeljenek a vendégélmény és ezzel forgalmuk növelése érdekében.
A minőségen kockázatos spórolni
Egy év alatt többszörösére nőtt az ételminőséget kifogásolók aránya, ami annak fényében kimondottan káros, hogy ezzel párhozamosan mégis gyorsuló áremelkedést tapasztaltak a magyar vendégek. Javasolt a kis-/fél-/gyerekadagok felvétele az étlapra, „budget menü” vagy ételek bevezetése, de az áremelkedés nem járhat együtt a korábban megszokott minőség romlásával.
Kedvesség és extra szolgáltatások
A lojalitás növelése, az ügyfélkezelés javítása soha nem volt ennyire fontos, mint jelenleg. A felkészült és motivált személyzet, mentes és alternatív alapanyagokból készült változatos ételek, az állatbarát vendéglátás, az elvitelre készített ételek mindegyike maradandó jó élményt képes okozni, megkülönböztet a versenytársaktól.
A házhozszállítási volumen elérte a maximumát
Megállt a házhozszállítás igénybevételének növekedése. A rendeléses étkezés LÁTHATÓAN tartósan fennmarad, ugyanakkor az éttermi étkezés presztízse kezd helyreállni – amiben a házhozszállítás díjainak jelentős emelkedése (ezzel az árelőny elvesztése) is szerepet játszik. Ezért a vendéglátóhelyeknek érdemes a fejlesztésekre rendelkezésükre álló erőforrásokat a személyes vendégélmények javítására fordítani a házhozszállítás további fejlesztése helyett.
Akciók és kedvezmények
A HoReCa számára is nagy potenciál kínálkozik az akciók, kedvezmények, nyeremények, kuponok, pontgyűjtés bevezetésében. A jól felépített csomagok jelentős mértékben járulhatnak hozzá a lojalitás növeléséhez, a visszatérő vendégek számának növeléséhez. //
Related news
Cold in the kitchen
The need for functionality, the acceleration of the digitalisation process,…
Read more >Challenges of the HoReCa market do not disappear, they only change – We were learning together (Business Days 2024 Part 1)
Almost 1,100 “students” enrolled at the FMCG Open University, to…
Read more >With moderate optimism
Ákos Bősze, HoReCa business development executive of METRO presented the…
Read more >Related news
Why are parcel locker providers getting stuck? This data points to the reasons
Parcel terminals are becoming increasingly popular: this year, nearly three-quarters…
Read more >Using 30% less materials would be a solution to the climate crisis
The circular economy is a global imperative: it transcends geographical…
Read more >Sustainability and health: the rise of plant-based dairy products in Hungary
In recent years, plant-based dairy alternatives have gained significant popularity…
Read more >