Funkcionális italok, az egészség és a jóllét katalizátorai

By: Ipacs Tamás Date: 2023. 09. 06. 11:06

A COVID egyértelműen trendformáló hatású volt a funkcionális italok piacán is. Az emberek elkezdtek sokkal többet és mélyebben foglalkozni a saját jóllétükkel. Ez a jelenség világszinten is megfigyelhető volt, aminek következtében a funkcionális italok piaca elsősorban az USA-ban és Ázsiában nem várt növekedést mutatott, amely már Európában is érződik. A tendencia várhatóan a következő években is folytatódni fog.

A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.

A COVID idején főként a betegségmegelőzésre fókuszáltak az emberek, és ez az érdeklődés a vírus levonulása után is megmaradt. A pandémia óta a vásárlók tudatosabban figyelnek az egészségükre, jobban megnézik és utánajárnak a termékek összetevőinek. Csökkent a bizalom a tabletták, kapszulák irányában, és előtérbe került a folyadékalapú, célzott hatással bíró funkcio­nális italok fogyasztása.

Mindezek mellett a social media térhódítása is hozzájárul ahhoz, hogy jóval többet foglalkoznak az emberek a testükkel, a kinézetükkel, illetve, hogy a fiatalok körében erős a trendkövetés, amit a gyártók ki tudnak aknázni. Az influenszerek hatására mind a meglévő, mind az új márkák könnyen a figyelem középpontjába kerülhetnek.

Csökkent a bizalom a tabletták, kapszulák iránt, előtérbe kerültek a folyadékalapú, célzott hatással bíró funkcionális italok

Vitaminbombák ízekre szedve

A Maspex Olympos Kft. Apenta+ 750 ml-es, szénsavmentes funkcionális italai különféle vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak. Ebben a kategóriában lekedveltebb az eper ízű Collagen italuk, mely 3000 mg kollagént tartalmaz. Szintén magas eladással bír a fekete ribizli-vörös áfonya-hibiszkusz ízű Relax, amely a magnézium mellett B-vitaminokat és citromfű kivonatot tartalmaz, a mangó-citrom-zöld tea ízű Fit, amely a C- és B-vitaminok mellett L-karnitint is tartalmaz, így sportoláshoz kiválóan alkalmas, valamint az acai-gránátalma ízű Antiox, amely a C- és E-vitamin mellett cinket és szelént is tartalmaz.

Peres Patrícia
brand manager
Maspex Olympos

– A narancs-pomelo ízű Power-C italban a B-vitaminok mellett 1000 mg C-vitamin van, az alma-kivi ízű Ready A- és B-vitaminokkal, cinkkel, ginkgo- és ginzengkivonattal, az arónia-meggy ízű Body pedig káliummal, magnéziummal, vassal és B-vitaminokkal készül. A fenti termékek mindegyike zero cukor változatban érhető el. Az ananászízű Electrolytes termékünk egy izotóniás sportital, amely szénhidrát-elektrolittartalmának köszönhetően a víznél is hatékonyabban pótolja a szervezet folyadékveszteségét – avat be Peres Patrícia, a Maspex Olympos Kft. brandmenedzsere.

Fontosnak tartja kiemelni az Apenta+ Elements 330 ml-es, szénsavas, alumíniumdobozos kiszerelésű termékeiket is, amelyek 3 ízben, vitaminokkal és ásványi anyagokkal készülnek. A Pink Grapefruit Boost, amellett, hogy hozzáadott cukrot nem tartalmaz, magnéziummal, C- és B-vitaminokkal teszi teljesebbé a hidratálást. A White Peach Vibe a fehér barack kellemes ízével, D-vitaminnal és C-, B-vitaminokkal van felturbózva. A Superfruit Splash pedig cinkkel, C- és B-vitaminokkal, gránátalma-acai-kékszőlő ízben biztosít felfrissülést.

Szempont az ár-érték arány

Vecsei Márton SWISS

Vecsei Márton
senior brand manager
HELL ENERGY

Napjainkban az egyik legmeghatározóbb külső tényező továbbra is az infláció erős hatása, ami nem meglepő módon a funkcionális italok kategóriájában is tapasztalható.

2023. év elején újabb áremeléseknek lehettünk tanúi, hiszen az árfolyamromlás, az elektromos áram, az elektromos áram rendszerhasználati díjának, valamint az alapanyagáraknak az emelkedése hatással volt az átadási árak alakulására is. További költségnövekedést jelent a 2023. július 1-jétől fizetendő EPR-díj, ami az eddig fizetett termékdíj 4-5-szöröse.

Mivel ez a termékkör nem alapélelmiszer, így egyre többször fordul elő, hogy lekerül a fogyasztók bevásárlólistájáról.

– Az árak folyamatos növekedése mellett keresik a fogyasztók azokat a lehetőségeket, amikor az ár-érték arány a legjobban tud érvényesülni. A SWISS Laboratory márka stratégiájának fontos pillére, hogy folyamatosan naprakész legyen az üdítőital-piacon megjelenő trendek és a szezonalitás kapcsán, hogy a lehető legjobb módon tudja vásárlóit megszólítani és minőségi frissítőket kínálni – tájékoztat Vecsei Márton, a HELL ENERGY Magyarország Kft. senior brand managere.

Megújuló portfólió

A SWISS Laboratory márka portfóliója nagyon sokrétű. Szénsavas és szénsavmentes termékek közül választhatnak a fogyasztók, melyek mindegyikében hozzáadott vitaminok, svájci gyógynövények és különböző frissítő ízek szerepelnek.

– Szénsavmentes portfóliónkban megtalálhatók Multivitamin-vegyesgyümölcs ízű, Multivitamin Zero és Multivitamin Kids termékek, míg a szénsavas portfólió esetében Kaktuszfüge, Erdeigyümölcs és Mangó-Narancs ízek közül választhatnak a fogyasztók. Kevés olyan termékkel találkozhatunk ezen a piacon, melyekben az üdítő íz élménye és a vitaminok ilyen magas aránya találkozik. A SWISS Laboratory Multivitamin termékünkben 1000 mg C- és +10 féle különböző hozzáadott vitamin, továbbá svájci gyógynövények találhatók, ami tökéletes a napi vitaminszükségletünk pótlására mindamellett, hogy élvezhetjük a vegyes gyümölcsök frissítő ízét – ismerteti Vecsei Márton.

Ahogy az a márka életében már megszokott, folyamatosan igyekeznek újdonságokkal készülni a fogyasztóiknak. Teljesen új megjelenést kapott a SWISS Laboratory termékek csomagolása, amit kutatásokra alapozva hoztak létre, hogy a lehető legjobb módon tudják megszólítani célközönségüket.

– A beltartalom esetében hiszünk abban, hogy ami jól működik, azt nem szükséges módosítani, így ugyanazzal a minőséggel, egy informatívabb és figyelemfelkeltőbb megjelenésben kerültek termékeink a polcokra – teszi hozzá a senior brand manager.

Az árak folyamatos növekedése mellett a fogyasztók keresik a minél jobb árérték arányú termékeket

Környezetbarát megoldások

A szezon elindulásával a kis kiszerelésű termékek jelentős növekedése látszik, több gyártó is elkezdett nyitni az alumíniumdobozos kiszerelések irányába ezen a piacon is.

Szintén megfigyelhető, hogy az energia- és sportitalok mellé kezdenek felzárkózni a gyümölcsshotok, a probiotikum- vagy antioxidáns tartalmú, illetve egyéb összetevőket rejtő italok. Az egészségtudatos magatartás a legtöbbször környezetbarát mentalitással párosul, ezért kiszerelések tekintetében a vásárlók előnyben részesítik a családi kiszereléseket, visszaváltható, újrahasznosítható megoldásokat. A funkcionális italok számos lehetőséget hordoznak magukban az eladási csatornák tekintetében, gondoljunk csak egy étteremre, fitness stúdióra, wellness szállodára.

– Azt tapasztaljuk, hogy mind a hazai, mind a nemzetközi piacon a kereskedelmi hálózatokban történő eladási számok csökkennek, azonban az impulzusvásárlási helyek eladási számai tartják magukat az előző évekhez képest – jelzi Kaszás Attila, a Viwa Product Europa Kft. ügyvezetője.

Teák vitaminokkal

Kaszás Attila
ügyvezető
Viwa Product Europa

Kaszás Attila arról számol be, hogy a januárban bevezetett funkcionális jegestea-kategória, a Viwa vitaminteák rögtön a vásárlók kedvence lett. A Viwa vitaminvizek és vitaminteák kiemelten magas vitamin- és ásványianyag-tartalommal, változatos ízekben érhetőek el. Mivel a vitamintea termékcsoport rövid idő alatt jelentős népszerűségre tett szert, így ezt a kategóriát tervezik bővíteni új ízekkel és összetételekkel.

– Az idei évben kiemelt célunk a hazai piacon mindenkivel megismertetni a vitaminteákat, ennek érdekében edukációs kampányokat, rádiós, Tv-s megjelenéseket, óriásplakátokat és egyéb eszközöket is alkalmazunk. A fiatalabb korosztályt pedig a TikTokon, és az Instagramon keresztül érjük el – nyilatkozza az ügyvezető.

Egyre összetettebb ízek

A funkcionális italok piacán erősödik az az igény, hogy a termék minél több funkcióval rendelkezzen.

– Ma már nem elegendő, ha csupán cukormentes, az is lényeges, hogy milyen édesítőszert tartalmaz. Sokan tisztában vannak már azzal is, hogy melyik sporthoz milyen italt fogyasszanak. Van, akinek a magas ásványianyag-tartalom a fontos, van, akinek a szénhidráttartalom, de van olyan is, akinek az L-carnitine mennyisége a mérvadó. Ezek mellett azt látjuk, hogy nagyon népszerűek az aminosavas, kollagénes funkcionális italok is – osztja meg tapasztalatait Molnár Z. Márta, a Gramex Drinks kereskedelmi igazgatója.

Az egészséges(nek titulált) termékek iránti kereslet növekedése láttán egyre több szereplő lép be a piacra és választ magának – lelkiismerete szerint – célcsoportot. A valóban egészséges és minőségi termékek piacra kerülését rengeteg kutatómunka előzi meg. A tudatos vásárlók előnyben részesítik a természetes összetevőket, bio alapanyagokat, de az ízélményre is nagy hangsúlyt fektetnek. Fontos számukra a fenntarthatóság, ezért előnyben részesítik a környezetbarát gyártást, csomagolást.

Az idei év íze az összetett ízek, kaktuszfüge+málna+menta stb. Ezek mellett megmaradtak a nosztalgikus ízek is, úgymint a citrusok, az alma, a körte és a mangó. Sok esetben az íz határozza meg egyes termékek sikerét vagy bukását, nem pedig az összetétel.

Mindkét nem igényei szerint

A Gramex Drinks zászlóshajója továbbra is a Vitalade 0,7 l sportital, melynek legnépszerűbb ízei a kék színű erdei szamóca, a citrom, grapefruit és a multivitamin. Ezek a termékek hozzáadott B-vitaminokat és szénhidrátot tartalmaznak cukor formájában az energia növelésére és fenntartására. Megtalálható benne minden, ami a megfelelő fizikai erőnléthez, sporthoz és testmozgáshoz szükséges.

– A közeljövőben az 1 literes termékcsaládunkat fogjuk fejleszteni. Lesz collagénes, aminos, extra mennyiségű L-­carnitine-es és nagy dózisú C-vitamint tartalmazó termékünk is. Követjük a piaci trendeket, és igyekszünk valami újdonsággal is előrukkolni. Szeretnénk figyelni a nőkre és a férfiakra egyaránt. Hisz például a kollagén nemcsak a bőr minőségére van jótékony hatással, és enyhíti az ízületi fájdalmat, de például fontos izomtömeg-növelő hatása is van. Emiatt a kollagénes sportitalunkat például nemcsak nőknek ajánljuk. De ugyanígy vagyunk az aminomixes termékünkkel is. Az aminosavak nemcsak az izmok savasodását csökkentik, és így az izmok regenerációjában van fontos szerepük, de fokozzák az oxigénellátást a testben, így hozzájárulnak a koncentráció növeléséhez – részletezi Molnár Z. Márta.

A szezon elindulásával a kis kiszerelésű termékek jelentős növekedése látszik

Ki kell tűnni a tömegből

A csökkenő üdítőital-piacon minden márkán növekszik a nyomás, hogy a lehető leghatékonyabb módon tudja megszólítani a potenciális vásárlókat, így kiemelt fókusz kerül a minőségi beltartalom, az izgalmas termékmegjelenés és a marketingkommunikáció egyediségére.

A gyártók számára az egyik legnagyobb kihívást a folyamatos költségnövekedés kigazdálkodása okozza. Az életük nem egyszerűbb, hanem egyre nehezebb lesz. A költségnövekedéshez az új adók, mint például a NETA, és a most bevezetésre kerülő EPR-díj is jelentősen hozzájárul.

A funkcionális italok elsősorban on-the-go termékek, ezért különös figyelmet kell fordítani arra, hogy az italok a megfelelő helyen legyenek, a megfelelő fogyasztói alkalomhoz igazítva.

Bara Boglárka
senior brand manager
Szentkirályi
Magyarország

– A fogyasztók szempontjából ráadásul jelentős kihívást jelent, hogy sok termék van a piacon, nehéz felmérni, hogy melyik ital milyen tulajdonságokkal bír. A Szentkirályi Magyarországnál azon dolgozunk, hogy széles körben megismertessük termékeinket a vásárlókkal, és egyértelmű megoldásokat kínáljunk minden helyzetre. Ebben a feszített piaci környezetben számunkra továbbra is az a fontos, hogy a termékeink elérhetőek legyenek a polcokon – hangsúlyozza Bara Boglárka, a Szentkirályi Magyarország senior brand managere.

Tradíció modern köntösben

A Szentkirályi idén egy új termékkel jelentkezett a piacon, egy olyan B-vitaminokkal és D-vitaminnal dúsított funkcionális formulát hozott, amely az immunrendszer normál működésének támogatását célozza.

– Ez az újdonság a Theodora Immuno, amely modern köntösbe csomagolva hordozza magában a Theodora márka tradicionális értékeit, így illeszkedve a funkcionális ízesített ásványvíz kategóriá­hoz és a fogyasztói igényekhez – jelenti be Bara Boglárka.

Funkcionális kategória területén a Theodora Immuno a cégcsoport lefontosabb innovációja, amelyet a lehető leghatékonyabb módon szeretnének kommunikálni, mind ATL-, mind BTL-oldalon. Ezért a Theodora Immuno integrált kampányt kapott, amely során minden csatornát igyekeznek lefedni média oldalról: TV, digital OOH, social media és PR-aktivitás is támogatja a terméket. Emellett pedig a bolti és különböző releváns rendezvényeken való megjelenésre is nagy hangsúlyt fektetnek.

A funkcionális italoknál különös figyelmet kell fordítani arra, hogy a megfelelő helyen legyenek, a megfelelő fogyasztói alkalomhoz igazítva

Hazai és külföldi terjeszkedés

Bakati Miklós
ügyvezető
Quattroceutical

Bakati Miklós, a Quattroceutical Kft. ügyvezetője úgy látja, Magyarországon sokan nem tudják, hogy mi az a funkcionális ital, még nincs annyira kultúrája a tudatosabb termékek keresésének, megvásárlásának.

– Mi startup vállalkozás vagyunk, és mivel nagyon nehéz kívülről betörni a multik világába, az online piacterekre fektettük a nagyobb hangsúlyt, és maradunk is ebben a szegmensben aktívak. 60 ml-es shotokat gyártunk, forgalmazunk. Egyszerűen azért, mert ebbe a méretbe még bele tudjuk tenni a megkívánt hatóanyag-mennyiséget, kis helyen elfér, és ami további fontos szempont, hogy sokkal kisebb az ökológiai lábnyoma – emeli ki Bakati Miklós.

A cég három év kutatómunka után 2022 novemberében léptett a piacra. Termékeik szerepelnek a Rossmann weboldalán, a Mediline, valamint a Bellis oldalán, de megtalálhatóak néhány biobolt portfóliójában is.

– Ezenkívül a web­shopunk is üzemel, kezdeti eredményekkel. Nagy hangsúlyt fektetünk a külföldi piacok megszerzésére, Szerbiában, Horvátországban, Lengyelországban, Németországban és a skandináv államokban vannak ígéretes tárgyalásaink – informál a Quattroceutical Kft. ügyvezetője.

A shotok célzott hatással rendelkeznek, például koncentráció növelésére, alvás segítésére, tartósabb barnulásra, alkohol gyorsabb lebontására, illetve repülés okozta félelmek feloldására hatnak. Nem okoznak addikciót, cukor-, koffein-, glutén-­mentesek, és mindössze 9 kcal energiát tartalmaznak.

– A jövőben szeretnénk tovább bővíteni a 7 tagú funkcionálisital-kínálatunkat is. A termékek belsejében egy különleges eljárással készített „sejtkerozint” használunk, amely a sejtekig tudja eljuttatni a hatóanyag-mennyiségeinket. Ez egy innovatív megoldás, amivel egyedüliek vagyunk a piacon – teszi hozzá a szakember.

Az egészségtudatos magatartás a legtöbbször környezetbarát mentalitással párosul

Innovatív megoldás

A Virgin Oil Press Kft. számára az elmúlt időszak legnagyobb kihívását az jelentette, hogy termékük egy világpiacon egyedülálló innováció, amely nemcsak speciá­lis összetételét és hatásmechanizmusát, hanem elnevezését tekintve is ismeretlen volt a fogyasztók számára.

Pinczés Marianna
ügyvezető
Virgin Oil Press

– A hidegen sajtolt olajok egyik legnagyobb hazai gyártójaként tisztában voltunk azzal, mennyi értékes, egészségvédő hatóanyagot rejtenek a magolajok, ezért gyümölcs- és zöldségpürékkel kombináltuk őket, megalkotva ezzel a klasszikus shotok új generációját, a Grapoila FROT (FRUIT & OIL TOGETHER) termékcsaládot, melynek tagjai 100%-ban természetes összetételű tápanyag- és vitaminkoncentrátumok. A rostdús gyümölcs- és zöldségpürék vízben oldódó vitaminjai, ásványi anyagai, egyéb tápanyagai a növényi olajok zsírban oldódó E-vitaminjával, többszörösen telítetlen, illetve esszenciális zsírsavjaival és antioxidánsaival egészülnek ki, így termékeink komplex módon támogatják szervezetünk eltérő működésű (és tápanyagigényű) szervrendszereit – fejti ki Pinczés Marianna, a Virgin Oil Press Kft. ügyvezetője.

Az egymással nem keveredő „vizes” és „olajos” rész szétválásának megakadályozására segítségül hívták olajgyártásuk egyik melléktermékét, az arany lenmaglisztet, mely azontúl, hogy egy kiváló, természetes emulgeálószer, további ásványi anyagokkal, rostokkal, vegán fehérjével emeli a FROT tápértékét. //

Related news