Ünnepi finomságok kulisszatitkokkal
Az idei szezonban a lisztek közül a különleges és az egészséges változatok, a töltelékek világában a kész és félkész variánsok törnek előre. A sütési kellékek között a vanília jut főszerephez. Ilyenkor a másodkihelyezés az egyik leghatékonyabb in-store eszköz.
Szerző: Kátai Ildikó
A teljes lisztpiac – főleg az ipari felhasználás miatt – nincs kitéve az év végi szezonalitásnak. A kiskereskedelemben a kis kiszerelésű és a különleges lisztek iránt növekszik a kereslet. Az alaplisztek fogyasztása nem nő meg jelentősen, a fogyás az elmúlt években, hónapokban a pandémia és az „otthonsütési trend” hatására egyébként is magasabb, mint korábban.
Süssünk-süssünk valami kéket
Az Első Pesti Malom az egyedi, a speciális vevői igényeket kielégítő, különleges lisztek piacának meghatározó szereplője. 8-fajta gabonából, több mint 30-féle őrlemény szerepel a szortimentben. Kizárólag adalékmentes, természetes liszteket őrölnek és értékesítenek. A kedvezőbb ár és az egyszerre felhasználandó mennyiségnek, lisztfajtáknak és a vásárlók igényeinek megfelelően vannak félkilós, kilós kiszerelésű termékeik, ugyanakkor az alaplisztet kettő és öt kilogrammos kiszerelésben is kínálják, a kedvezőbb egységár miatt a számos lisztkeverékkel, félkész termékek előállításával foglalkozó cég beszállítói.
A fogyasztók egyre tudatosabban keresik a jó minőségű, különleges liszteket, mert tudják, hogy a nem megfelelő liszt csalódást okozhat egy finom süteménynél. Ilyenkor a „sztenderd lisztek” helyett az extra, legalább 30%-os sikértartalmú búzalisztet választják a kiváló, laza bélzetű kelttészták készítése érdekében.
Az értékesítési csatornákat tekintve átrendeződést tapasztalnak az online boltok felé, ami többek között a saját webshopjukat is érinti.
Számos termékük rendelkezik Magyar Termék minősítéssel (védjeggyel). Elsősorban ennek a közösségnek a tagjaival karöltve, csoportosan kommunikálnak a különböző bolthálózatokban. Számukra ez a leghatékonyabb költség és kommunikációs hatás szempontjából egyaránt.
Az Első Pesti Malom 2021-es év legnagyobb újdonsága a kékbúza-liszt, amelyet teljes kiőrlésű és világos változatban egyaránt őrölnek. Különleges, és eddig szinte ismeretlen volt a hazai lisztpiacon. Kiskereskedelmi, 1 kg-os kiszerelésben is elérhető az otthonsütők számára, a pékségeknek zsákosan is értékesítik. A hazánkban előállított kék búza genotípusok antocianin és egyéb hasznos beltartalmi komponensei antioxidáns, antibakteriális hatásúak.
– Úgy gondoljuk, hogy – bár nem egyszerű –, de „divatot” is lehet teremteni a lisztek világában, pl. színes búzaőrleményekkel vagy a tritikáléliszttel. Ezek mind a mostani „egészséges táplálkozás” trendhez illeszkednek, és a növekvő érdeklődés visszaigazolja, hogy jó úton járunk – szögezi le Szentirmai András, az Első Pesti Malom- és Sütőipari Zrt. marketingszakértője.
Színezd újra
A Szilas Aroma Kft. az évvégi forgalomra már nyár közepén elkezdi a felkészülést. Megtervezik a várható forgalmat, és ehhez igazítják a szükséges alapanyagok és csomagolóanyagok beszerzését.
Szeptember elején partnereiknél lekötik a tervekhez szükséges mennyiségeket. A karácsonyi időszak kiemelt jelentőséggel bír a cég életeben. Az éves forgalom jelentős részét ebben az időszakban valósítják meg.
Nehéz egy olyan bizonytalan időszakra tervezni, amelyet a COVID gazdaságra gyakorolt hatása és egy esetleges 4. hullám befolyásol. A forgalmuk elmozdulhat negatív és pozitív irányba is egyaránt, mint ahogy az elmúlt másfél évben erre volt is példa. Ezeket a tényezőket figyelembe véve 5%-os növekedéssel terveztek az idei évben.
Aromáik választéka 2021-ben 4 új ízzel bővül: alma, karamell, pisztácia, levendula. Élelmiszerszínezék-választékukat is bővítik, de a színvariációk egyelőre titkosak.
Az új termékek bevezetésében kereskedelmi partnereiket és a social média felületeiket hívják segítségül.
– Igyekszünk minél szélesebb körben megmutatni termékeink felhasználásának sokszínűségét. A vegyészek egy adott aromát felépítő molekula elemzése során képesek az eredeti tulajdonságokat módosítani, vagyis a gyártás folyamata során erősítik annak ízét, kidomborítják a fogyasztók által kedvelt és elvárt tulajdonságait. Munkájuknak köszönhetően sokkal intenzívebb, az eredetivel szinte teljesen egyező ízvilágú, kényelmesen felhasználható folyékony aromáinkkal tudunk a fogyasztói piacon változatlan minőséggel jelen lenni – avat be a kulisszatitkokba Petkó Regina, a Szilas Aroma Kft. ügyvezető igazgatója.
Kétirányú magyar konyha
A Pa-Comp Kft. szakértői szerint az otthoni sütés-főzés trendje két irányban halad: egyfelől a tradicionális konyha, a csülkös bableves és a mákos bejgli követői. A másik az otthoni főzős tábor, az új generáció tagjai, a trendkövetők, akik inkább a reformkonyhát és a konyhakész termékeket részesítik előnyben. Az ő kedvenceik a bio- és reformköretek, a habarásmentes ételek. Mindkét tábor tagjait ki tudják szolgálni.
– Választékunkkal mindenkinek kedvezünk. Mi a hétköznapokon inkább a könnyebb fogásokat, míg ünnepnapokon a hagyományos ételeket részesítjük előnyben otthon, családi körben, és a vendéglátóhelyeken is – vallja Papp Krisztián Sándor, a Pa-Comp Kft. ügyvezető igazgatója.
Megkönnyítik a háziasszonyok dolgát ebben a rohanó világban, így a hagyományos alapanyagokon kívül olyan konyhakész termékeket is kínálnak, amelyekkel pár perc alatt finom töltelékek készíthető a házi süteményekbe. Ilyenek a Poppie és a PACO Mákos töltelék, melyek forró tejjel vagy vízzel elkeverve azonnal felhasználhatóak. A Wellnutok több ízben elérhető diópótló keverékek, melyek búzacsírát is tartalmaznak, amely kiváló élettani hatásairól ismert. A cukrozott darált dióval és darált mákkal is idő spórolható. A desszertek készítésén kívül a megszokott ízekről sem feledkeznek meg, ilyen a PACO tarkabab, fehérbab, gersli, bulgur, sárgaborsó, amelyek télen a legegészségesebb alapanyagok, hiszen melegítően hatnak a szervezetre, tápértékük és rosttartalmuk is igen magas.
Ma a minimalizmus jegyében a letisztult, sallangmentes irányba tart a világ. A Pa-Comp Kft. is erre halad, első osztályú alapanyagaikkal és saját receptúra alapján készülő töltelékeikkel.
Szeretnék termékeiket a legszebb „ruhába öltöztetni”. A csomagolással felhívják a vásárlók figyelmét, már a matt fóliát részesítik előnyben, és egy letisztult, minimalista stílust vettek fel. Teljes arculatfrissítés és csomagolóanyag-váltás van folyamatban, év végére szinte a teljes termékpaletta megújul.
Felhívják a vásárlók figyelmét arra is, mennyire fontos a rostdús, fehérjedús, makrobiotikus táplálkozás. Reformköreteikkel minél több helyen szeretnének jelen lenni, és ismertté válni. A PACO Magyarország Facebook-oldalán receptekkel és főzős videókkal adnak ötleteket alapanyagaik felhasználására.
Vanília és citromhéj
Az év vége és a karácsony kiemelten fontos időszak a Dr. Oetker számára, hiszen ilyenkor mindenkit megihlet egy kicsit az ünnepi várakozás izgalma, többen vágnak bele sütemények készítésébe. Az október–december közötti időszakban általában megduplázódnak a sütési kellékek és dekor termékek eladásai, ami idén is várható.
A Dr. Oetker kínálatában ebben az időszakban a házi süteménykészítést segítő termékek népszerűsége ugrik meg leginkább, mint a sütőpor, vanillincukor, pudingporok, élesztő és kakaó. Az édes fűszerek közül a Bourbon vaníliás cukor, Vanília rúd, Vanília paszta és folyékony Vanília aroma kiemelkedő. Ez az időszak kedvez leginkább a reszelt citromhéj terméknek is.
– A legsikeresebb bolti kommunikációs eszköz ilyenkor a másodlagos kihelyezés. A displayeken elsősorban az ünnepi sütéshez elengedhetetlen termékek és újdonságok jelennek meg. Minden évben új és inspiráló recepteket tartalmazó receptesfüzettel is megajándékozzuk fogyasztóinkat, amit a másodlagos kihelyezésen kínálunk számukra – hangsúlyozza Besenyei Zsófia, a Dr. Oetker Kft. termékmenedzsere.
2021. szeptembertől 2 új termék kerül bevezetésre. Az új sütési adalék az egészségtudatos fogyasztók számára kínál újdonságot, mely egy ikonikus termék cukormentes, eritrittel készült változata. A dekor termékek közé pedig egy, a sütést még finomabbá és dekoratívabbá tevő, sütésálló csokoládés terméket vezetnek be.
A Dr. Oetker számára kiemelten fontos a fenntarthatóság, többek között az élelmiszerek minősége és a tudatos táplálkozás.
Termékeik cukortartalmának csökkentésével hozzájárulnak fogyasztóik egészségesebb életviteléhez. A cukorcsökkentett Házi Krémes krémpor vagy Vitalis cukorcsökkentett Étcsokoládés zabkása 30%-kal kevesebb cukrot tartalmazó receptúrával biztosítja a Dr. Oetkertől megszokott minőséget. A meglévő termékeiket is folyamatosan felülvizsgálják.
A fenntarthatóság másik fontos alappillére a csomagolóanyagok felülvizsgálata. Számos terméknél 2021-től kezdődően elhagyták a fényes fóliaréteget, ezzel is kevésbé terhelve a környezetet. Folyamatosan keresik az új technológiákat, hogy csomagolóanyagaik a közeljövőben teljesen újra hasznosíthatók legyenek.
Rama sütéshez és főzéshez egyaránt
Az Upfield küldetése egyre inkább trenddé válik: a növényi alapú, egészséges és fenntarthatóbb termékek iránti kereslet a vásárlók tudatosabb választásainak és az egyre nagyobb kínálatnak köszönhetően folyamatosan nő.
– A portfóliónkat is ebbe az irányba fejlesztjük, a Rama Plant Butter a vaj 100%-ban növényi alapú alternatívája, a fenntarthatóságot szem előtt tartva, ezért fontos, hogy a vaj szegmensben kerüljön a polcokra. Kampányaink azt is hangsúlyozzák, hogy a Rama termékeivel már nemcsak a sütemények készülhetnek, hanem mindenfajta ételt el lehet velük készíteni, meg lehet főzni – hangsúlyozza Kővári Csilla, a Rama senior brand managere.
Az Upfield szakemberei azt tapasztalták, hogy a nyitás és a meleg nyár hatására jelentősen visszaesett az emberek otthoni főzés-sütés kedve. A karácsonyi időszakra azonban a korábbi éveknek megfelelő lelkesedésre számítanak. Ezt a Rama esetében egy vásárlásösztönző promócióval támogatják – így a karácsonyi szezonhoz közeledve nemcsak a sütés-főzés embereket összehozó ajándékával, hanem értékes nyereményekkel is gazdagodhatnak majd a Rama vásárlói.
A klasszikus Rama-termékeknek van egy idősebb korosztályból kikerülő fogyasztói bázisa, ám termékeiket az életmódjukra és a fenntarthatóságra egyre jobban odafigyelő, fiatalabb korosztálynak is szánják. Emellett termékeik a vegetariánus, vegán és flexitáriánus étrendet is támogatják.
Az Upfield megújult, letisztult csomagolásai és a „Clean Label” kifejezés azt üzeni, hogy termékeik csak kevés összetevőből készülnek, nincs bennük se tartósítószer, se mesterséges anyag. Ebbe az irányba haladnak, a természetesebb, fenntarthatóbb jövő érdekében. //
Több lisztet vásárolunk, mint a COVID-járvány előtt
2021-ben a pánikhangulat alábbhagyott, de a lisztpiac a járvány előtti állapothoz képest magasabb szinten stabilizálódott. A liszt kategóriában egyre nagyobb súlya van a diszkont csatornának, viszont a saját márkás lisztek részesedése nem követte a diszkontok térnyerését. A legnagyobb szegmens a lisztpiacon belül továbbra is a búzafinomliszt, a speciális lisztek mennyiségi részesedése stabilan 9% volt az elmúlt pár évben.
A magyar háztartások közel fele (43%-a) süt-főz napi rendszerességgel, további 44%-uk pedig hetente néhány alkalommal (GfK Táplálkozási szokások, 2020). A 2020 évi tavaszi karantén alatt a „pékek országa” lettünk, sokan kipróbálták az otthoni kenyérsütést. Ennek megfelelően a liszt kategória vásárlói bázisa is megnőtt. 2021 első félévében a pánikhangulat alábbhagyott, de a lisztpiac vásárlói bázisa a COVID előtti állapothoz képest magasabb szinten stabilizálódott. 2020 január–május időszakában a háztartások 84%-a vásárolt lisztet legalább egy alkalommal, miközben az előző két évben ez az arány nem érte el a 78%-ot; 2021 január–május időszakban 81%-os szinten stabilizálódott a vásárlói bázis.
A lisztek iránt megnövekedő kereslet hatására a lisztpiac volumene 2020 január–május időszakban 42%-kal emelkedett meg az előző év azonos időszakához képest. 2021 január–május időszakában csökkent ugyan a háztartások által megvásárolt liszt mennyisége, de így is 14%-kal magasabb maradt a piac volumene, mint a két évvel ezelőtti érték. A lisztpiac bővüléséhez az a tényező járult hozzá a legerősebben, hogy a háztartások egy-egy vásárlás során igyekeztek nagyobb mennyiséget beszerezni, hogy minél inkább csökkenteni tudják a vásárlási alkalmak számát (ezáltal a potenciális fertőződés veszélyét). 2020 január–május időszakában egy háztartás alkalmanként átlagosan 2,6 kg lisztet vásárolt meg, ami 18%-kal volt több, mint 2019 azonos időszakában (2021 január–májusban a megvásárolt átlagos mennyiség 2,4 kg, ami 10%-kal több, mint két évvel korábban).
A liszt kategóriában egyre nagyobb súlya van a diszkont csatornának. 2021 január–május időszakban a háztartások által megvásárolt mennyiség 40%-a származott ebből a csatornából. A saját márkás lisztek mennyiségi aránya nem emelkedett arányosan a diszkontok térnyerésével az elmúlt években, mivel a diszkont boltok választékában a gyártói márkák is megjelennek.
//
Kapcsolódó cikkeink
Violife Professional: Innováció és minőség a növényi alapú konyhában
Az Upfield a világ legnagyobb növényi alapú élelmiszergyártó vállalata. 150…
Tovább olvasom >Hirtelen megugrott a liszt ára: mit jelent ez a kenyér és pékáruk számára?
A Pénzcentrum havonta frissített „zsemleindexének” augusztusi adatai jelentős meglepetést hoztak:…
Tovább olvasom >Drágul a liszt: 10 százalékos áremelkedés várható
A liszt ára jelentős, körülbelül 10 százalékos drágulás előtt áll…
Tovább olvasom >További cikkeink
Önelfogadásról, önfelszabadításról és a hétköznapok ajándékáról – Együtt okosodtunk! (Business Days 2024 2. rész)
A Business Days pénteki napja az egész heti megfeszített figyelem…
Tovább olvasom >Márkák lábnyoma – avagy mi a közös a Coca-Colában, a Kinderben és a Riskában?
Bár 2023-ban a gazdasági és politikai kihívások miatt nehezített pályán…
Tovább olvasom >