Sportolásra fel!
A brandépítés egyik legnépszerűbb és leghatékonyabb eszköze a sportmarketing. A vállalatok ismertségének és kedveltségének erősítése mellett kiemelt szerepe, hogy minél szélesebb körben hívja fel a figyelmet az egészség, az egészséges életmód fontosságára, aminek egyik legszilárdabb alapköve a mozgás, a sportolás, akár hobbi vagy éppen profi szinten.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A SPAR Magyarország 2008 óta névadó főszponzora az őszi futóidőszak legnagyobb, valamint hazánk – és Közép-Európa – egyik legnépszerűbb szabadidősport eseményének a SPAR Budapest Maraton® Fesztiválnak. A közel 15 év alatt az esemény és a SPAR neve szinte összeforrt az egészségtudatos életvitel népszerűsítésével, beleértve a tudatosabb táplálkozás és a mindennapi testmozgás támogatását. A SPAR mindemellett arra is nagy hangsúlyt fektet, hogy termékkínálata a sportos életmódot támogató, illetve egészségtudatos élelmiszerekkel bővüljön folyamatosan.
– A futás az a sportág, amely igazán széles közönséget tud megmozgatni: a legkisebbektől a legidősebbekig, a legrövidebb sétatávolságtól, egészen a maratoni távig. A SPAR Budapest Maraton® Fesztivál ereje éppen abban rejlik, hogy nemcsak profi futók indulnak, hanem amatőrök és aktív szabadidősportolók is. A futni és mozogni vágyó emberek közössége egyre csak növekszik, amit az is bizonyít, hogy 2022-ben több mint 17 000 futó vett részt a versenyhétvégén – tájékoztat Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
A SPAR Magyarország hosszú évek óta saját munkatársai részére ingyenes nevezést biztosít, ezzel is motiválva őket a sportolásra.
– Immár hagyományként számolhatunk be arról is, hogy a sportesemény jótékony célú adománygyűjtések szervezésére is alkalmat nyújt, karitatív szervezetekkel szorosan együttműködve hirdetjük meg a különböző felhívásokat évről évre – avat be Maczelka Márk.
Az eladáshelyeken áruházi plakátokat helyeznek ki országszerte, ezzel is buzdítva vásárlóikat az eseményen való részvételre. Emellett országos kommunikációs kampányt is folytatnak: hirdetéseket, óriásplakátokat helyeztetnek el, ezen kívül PR-cikkekben, videó- és influenszer kampányokban, a közösségi média minden felületén, valamint belső kommunikációs felületeiken is felhívják a figyelmet a rendezvényre.
A hivatalos élelmiszerpartner
Felelős vállalatként a Lidlnél hosszú évek óta azon dolgoznak, hogy felhívják a figyelmet az egészségtudatos táplálkozásra és az egészséges életmód fontosságára, amit kiemelten kezelnek. – Ennek érdekében széles, minden igényre kiterjedő, kiváló ár-érték arányú termékkínálatunk mellett, különféle kampányokkal és többek között a sportmarketinggel is ezen törekvéseinket igyekszünk erősíteni. A sportolók, sportesemények támogatásával elsősorban az egészséges életmód iránt érdeklődő célcsoportra fókuszálunk, és célunk, hogy ezáltal is tovább növeljük a Lidl ismertségét, kedveltségét – jelzi Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország kommunikációs vezetője.
A Lidl 2017 óta a nagyszabású kézilabda-bajnokságok kiemelt szponzora, így 2021-ben a férfi kézilabda-világbajnokság, míg 2022-ben a férfi kézilabda-Európa-bajnokság hivatalos friss élelmiszerpartnere volt, és friss gyümölcsöket, valamint ásványvizet biztosított a játékosoknak, játékvezetőknek, bíróknak és önkénteseknek a torna ideje alatt. A versenysport mellett a tömegsportot is támogatják, 2017 óta az ország legnépszerűbb nyílt vízi szabadidősport-eseményén, a Balaton-átúszáson névadó főszponzorként vannak jelen. A nevezők részére edzéstervet biztosítanak, és étkezési tippekkel segítik őket, hogy a lehető legsikeresebb legyen a felkészülés.
– Nagy büszkeség számunkra, hogy idén olyan nagyszabású sportesemények mellett tettük le a voksunkat, mint az UEFA EURO 2024-es labdarúgó Európa-bajnokság és a 2023-as Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) összkerékpáros világbajnokság. Ezek az események is kiváló lehetőséget teremtenek arra, hogy partnereinkkel együtt képviseljük azokat a közös értékeket, amelyek az egészséges táplálkozásra, sportos életmódra vonatkoznak – fejti ki Tőzsér Judit.
A sport összehozza az embereket
A Coop Gazdasági Csoport alapítása óta üzletpolitikai szinten, a mindennapi működés részeként nagy hangsúlyt helyez a nemzeti identitás és a közösségek erősítését célzó, kulturális és sportszervezetek, események támogatására. Ez számára nem csupán kommunikációs eszköz, sokkal inkább a szövetkezeti múltjából eredő szociális érzékenység, átmentett alapérték. Ennek keretében országos társadalmi programként a Magyar Olimpiai Bizottságon (MOB) keresztül 1996 óta segíti a Magyar Olimpiai Csapat olimpiai felkészülését, és népszerűsíti az olimpiai eszmét. Regionálisan pedig a franchise-partnerek saját programjaikként támogatnak, illetve szponzorálnak városi sportrendezvényeket, valamint amatőr és profi, első osztályú sport klubokat.
– A Coop támogatáspolitikájában nagy hangsúlyt helyez a gyermekekre, valamint a társadalom általános egészségügyi jólétére, közösségek erősítésére. A sporton keresztül edukációs jelleggel ráirányítja a figyelmet a sport a mindennapi életben és az egészség megőrzésében betöltött kiemelkedő szerepére. Emellett példaképeket állít és közvetít egy tudatos életmódot, melyben fontos alapérték a fair play, a kitartás, küzdés, fegyelem, tisztelet.
A sport összehozza az embereket, ezért a Coop számára kiváló eszköz közösségek erősítésére és építésére. Ennek kicsúcsosodása az olimpiai eszme, amelynek népszerűsítésével erősíthető a vásárlókban a nemzeti identitás, amely az országot is egy nagy közösségként összehozza – nyilatkozza Tóth Géza, a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója.
A Coop Gazdasági Csoport 2021-ben a következő olimpiai ciklusra meghosszabbította együttműködését a MOB-bal, így további 4 évig segíti a Magyar Olimpiai Csapat sportolóit. A 4 év során szorosabbra kívánja fűzni kapcsolatát a nemzeti sportszervezettel, amely elsősorban a közös kommunikációban rejlő lehetőségek közös kiaknázást célozza. Mindkét fél számára új célcsoportok szólíthatók meg általa.
Versenysportok és lakossági sportesemények
A Szentkirályi ásványvízmárka fontos küldetésének tartja, hogy a fogyasztóknak is átadja a hidratációval kapcsolatos tudást, emellett pedig nagy hangsúlyt fektet a fiatalok oktatására, és lehetőségeihez mérten igyekszik akár iskolai programokhoz is kapcsolódni.
– Ezt tettük a tavalyi évben Okostesi programunkkal is, amelynek során a mozgás és a hidratáció témájában vártuk iskolai osztályok pályázatait, a nyerteseket pedig értékes sportfelszerelésekkel jutalmaztuk. Nemzeti büszkeségünknek tekintjük az élsportolóinkat, akiket szintén fontosnak tartunk támogatni. Azonban a versenysport mellett kiemelt figyelmet fordítunk a lakossági sportesemények támogatására is, például számos futóversenyt szponzorálunk. A Szentkirályi ásványvízmárka üzenetei között hangsúlyozottan jelennek meg a sportos témák, a hidratációs üzenetek, sokak örömére pedig idén egy kifejezetten sportkiszerelésbe csomagolt ásványvízzel bővül a Szentkirályi termékcsalád – osztja meg lapunkkal Peter Schenk, a Szentkirályi Magyarország marketingigazgatója.
Mára hagyománnyá vált sportprogramjukat, a Szentkirályi Tehetségprogramot 2016-ban indították kifejezetten fiatal, utánpótláskorú sportolók támogatásának, karrierjük elősegítésének érdekében. A program már három nyári és egy téli olimpiai kiadást élt meg, díjazottjaik pedig azóta is remekelnek a hazai és világversenyeken, néhányan pedig már a sportvilág legrangosabb eseményén, az olimpián is megmérettették magukat.
– Évek óta büszke támogatói vagyunk hazánk egyik legnagyobb tömegsport futórendezvényének, a Vivicittának, ahol különféle távokon mérettetheti meg magát minden korosztály. Hiszünk benne, hogy egy ilyen verseny a kezdőket is hatásosan ösztönözheti arra, hogy kisebb célt kitűzve maguk elé sikerélményeket szerezzenek, és sportos életmódra váltsanak – ismerteti Peter Schenk.
Felkészültség, alázat, szorgalom és akarat
A HELL Energy életében a sportszponzoráció mindig is kiemelt szerepet töltött be, rendkívül fontos volt a kezdetekben, hogy a sport segítségével növeljék márkájuk ismertségét. Erre jó példa az AT&T Williams Forma 1-es csapattal való kétéves együttműködés, amelynek keretén belül szponzorként jelentek meg a Forma-1 világában. Az elmúlt 16 évben számos tömegrendezvényt és különböző sportcsapatokat is támogattak.
– Kijelenthetjük, hogy hazánkban a labdarúgás a legnépszerűbb sportág, hiszen mi magyarok, egy igazi focinemzet vagyunk. A DVTK labdarúgócsapatával kötött szerződésünk értelmében felkerült a logónk a sportolók mezére, és a stadionban is több helyen megjelennek a márkánkat promótáló ördögfejes dekorok. A hazai mérkőzések napján mind a helyszíni kitelepüléseinkkel, mind a TV-közvetítéssel széles körben tudjuk elérni a célcsoportunkat.
A labdarúgás mellett egy másik testhezálló sportágazatban is jelen vagyunk energiaital-márkánkkal. Immáron 5 éve támogatjuk, és névadó szponzorai vagyunk a miskolci HELL Fight Clubnak. A klub legfontosabb feladata az ökölvívás és más küzdősportok népszerűsítése a fiatalok körében, valamint a diszkrimináció elleni harc. Az egyesület egyik fő célja, hogy a gyerekek megismerjék a versenysport világát, és kapjanak egy esélyt, hogy kiváló körülmények között részesüljenek az élsport nyújtotta előnyökben.
Vállalatunk elkötelezett a hátrányos helyzetű fiatalok támogatásában, ezért is szívügyünk a HELL Fight Club – tudjuk meg Vecsei Mártontól, a HELL Energy senior brand managerétől.
Hozzáteszi: a HELL nemcsak egy cég, hanem egy értékközösség, melyben a felkészültség, az alázat, a szorgalom és az akarat azok az értékek, melyeket valamennyi kollégánk magáénak érez. Így tudunk csapatként előrehaladni a céljaink eléréséért. A DVTK és a HELL Fight Club esetében találkoztak ezek a jellemvonások, így büszkén támogatjuk a két egyesületet.
Megújuló márka, fiatalos frissességgel
A Helia-D esetében nem klasszikus értelemben vett sportmarketing-tevékenység zajlik, hanem inkább sportolók bevonása a marketingkommunikációs tevékenységbe. Az új Hydramax mélyhidratáló krémgélcsaládot Jakabos Zsuzsa, Európa-bajnok magyar úszó, olimpikonnal együtt mutatják be.
– Mivel ez a krémcsalád azoknak a fiataloknak készült, akik nem akarnak sok időt tölteni a tükör előtt, de fontos számukra, hogy top hatóanyagokkal már ma tegyenek a bőrük hosszantartó szépségéért, Zsu jutott eszünkbe először, aki gyönyörű, de köztudottan kevés ideje van hosszas szépségápolási rutinra. Ráadásul a termékcsalád fő hatóanyaga a hialuronsav, amelynek komoly vízmegkötő képessége, hidratáló hatása van, tehát a víz, mint közeg is adta magát – újságolja Szládek Szilvia, a Helia-D marketingvezetője.
A márka fizet az együttműködésért, ami a sportolót segíti abban, hogy egy kicsit erősebb anyagi biztonság mellett valóban a sportra koncentrálhasson. Ugyanakkor a márka értékét erősíti, hogy a sportoló mögé áll, a Helia-D rendezvényeken részt vesz, posztol a saját közösségimédia-felületein a márkával kapcsolatban.
– Régi magyar márkaként fontos számunkra, hogy kifejezetten magyar hírességekkel dolgozzunk együtt, magyar sportolókat támogassunk. Kiemelt értéke a márkánknak a régi, megbízható, magyar márkaimidzs, ugyanakkor ebben az együttműködésben épp azt hangsúlyozzuk, hogy egy régi márka is képes megújulni, a fiatalokat megszólítani innovatív új termékekkel, fiatalos, lendületes kommunikációval – hangsúlyozza Szládek Szilvia.
A bolti dipslayken, drogériák online felületein, magazinjaiban, wobblereken Jakabos Zsuzsa mutatja be a Hydramax termékcsaládot, az ő arca jelenik meg a hirdetéseken. A webshop bannerein és más online kommunikációban, valamint a kiterjesztett marketingkampányban, áprilisban citylight plakátokon, újsághirdetésekben, májusban TV-reklámban is az olimpikon lesz a főszereplő. //
Mastercard felmérés: Európában töretlen az edzőtermek és stadionok népszerűsége
A Mastercard 2023-as Sport Economy Index Europe című jelentése alapján az elmúlt 12 hónapban óriási lelkesedéssel tértek vissza az európaiak a stadionokba és edzőtermekbe. A 11 000 fős mintán végzett kutatás szerint 2022-ben 12%-kal növekedett a sporteseményeket meglátogató, 10%-kal pedig a rendszeresen sportoló válaszadók aránya.
2023 különösen izgalmas évnek ígérkezik, hiszen olyan nívós sportesemények kerülnek majd megrendezésre, mint az UEFA Bajnokok Ligája, a Rögbi Világbajnokság, a liverpooli Golf Open vagy az Európai League of Legends bajnokság – a Mastercard pedig mindezen események kiemelt támogatója.
Az elmúlt évben az európaiak továbbra is előszeretettel választották azokat a technológiai megoldásokat, amelyek közelebb hozták őket a kedvenc sportjukhoz és az ehhez kapcsolódó élményekhez. Ezek közül a közösségi médiában követhető élő közvetítések, a virtuális valóság, a sport témájú podcastok, valamint az e-sport közvetítések voltak a legnépszerűbbek.
A megkérdezetettek több mint fele (56%) gondolja úgy, hogy az olyan innovatív technológiák, mint a virtuális valóság jelentik a sportok jövőbeni sikerének kulcsát.
Bár az otthonról vagy menet közben streamelhető közvetítések térnyerése egyértelmű, a rajongók nem felejtették el az élő sportok varázsát sem. A válaszadók több, mint fele (54%) látogatott meg valamilyen sporteseményt tavaly, ezek közül a foci, a tenisz, a röplabda és a kerékpár bizonyultak a legnépszerűbbnek. Tízből hat válaszadó szerint 2022-ben jobb volt sporteseményen részt venni, mint 2021-ben.
A válaszadók több mint fele nyilatkozott úgy, hogy többet edzett 2022-ben, mint 2021-ben. Ezúttal az úszás, a túrázás, a futás, a foci és a fitnesz voltak a legnépszerűbb szabadidős sporttevékenységek.
Jól példázza az európaiak sport iránti szeretetét, hogy 2023-ban az emberek egyharmada tervezi, hogy külföldre utazzon egy elő sportesemény miatt. //
Az alkoholmentes sör segítheti az edzés utáni regenerációt
A tavasz beköszöntével újabb lendületet kaphat a testmozgásra, fogyásra vonatkozó újévi fogadalmak megtartása. Az edzés utáni regeneráció örökzöld téma az aktív életmódot folytatók körében, és e tekintetben egyes vizsgálatok szerint az alkoholmentes sör hatékonyabb, mint hagyományos alkoholos változata, sőt, a sportitalokkal is vetekedhet.
Szerző: Tisza Andrea
A fittség és az alkohol közötti összefüggéseket alaposan „kivesézte” már számos kutatás. Egy 2022-ben a Medicine & Science in Sports & Exercise című szaklapban megjelent tanulmány a mérsékelt és a magas szintű fittség közötti összefüggést vizsgálta férfiak és nők esetében, és megállapította, hogy mindkét csoport nagyobb valószínűséggel fogyasztott több alkoholt, mint fizikailag kevésbé fitt társaik.
Egy alkoholos sör elfogyasztása edzés után nem biztos, hogy a leghatékonyabb vagy legészszerűbb dolog. Egyrészt, ahogy arra a The Washington Post is rámutat, az alkoholos sör enyhén vízhajtó hatású, ami egy nehezebb edzés vagy futás utáni hidratálás szempontjából nem ideális.
Dr. Stuart Galloway, a Stirlingi Egyetem munkatársa elmondása szerint az ital elektrolitokat, cukrot és sót tartalmaz, ami segít a szervezetnek megtartani a folyadékot, ahelyett, hogy az azonnal kiürülne.
Mindazonáltal számos bizonyíték van arra, hogy sportolók, beleértve a csúcsteljesítményt nyújtó atlétákat is, gyakran fogyasztanak alkoholmentes sört edzés utáni regeneráció céljából.
Egy 2018-as cikkében az Amerikai Egyesült Államok legnevesebb közszolgálati rádiója, az NPR arról számolt be, hogy az olimpikonok az olimpiai faluban alkoholmentes sört, főként a bajor Erdinger és Krombacher gyártók által gyártott söröket fogyasztottak.
A sör leggyakrabban idézett egészségügyi előnyei a vélekedések szerint a fenoloknak nevezett növényi eredetű vegyületeknek köszönhetők. Ezeket tanulmányozva, David Nieman, az Appalachian State University munkatársa azt állítja, hogy a fenolokban gazdag étrend összességében csökkenti a szervezetben a gyulladást és a betegségek kialakulásának kockázatát, ami bizony a sportolók számára is hasznos lehet.
Egy 2012-ben végzett vizsgálat szintén előnyösnek találta az alkoholmentes sör fogyasztását. A vizsgálat során maratonfutókat arra kértek, hogy a verseny előtt három héten keresztül, majd a versenyt követően két hétig igyanak meg naponta másfél liter alkoholmentes sört. A kutatók megállapították, hogy körükben „3,25-ször kisebb” volt a felső légúti fertőzések előfordulása azokhoz képest, akik nem ittak sört.
A tanulmány szerzői ezt az alkoholmentes sörben található polifenoloknak tulajdonították.
Az alkoholmentes sör emellett „természetes izotóniás italnak” is tekinthető, mert jellemzően az emberi szervezetben természetes módon megtalálhatóhoz hasonló mennyiségű sót és cukrot tartalmaz. Az izotóniás italok pedig a kemény edzések során az izzadással elveszített folyadék és elektrolitok pótlására használatosak. //
Rossi kávéja a MOL Fresh Corner kínálatában
Marco Rossi neve az elmúlt évek során egybeforrt a magyar labdarúgó-válogatottal. Az olasz mester 2018 óta vezeti a hazai gárdát, de már több mint tizenegy éve él Magyarországon, mivel korábban a Budapest Honvéd FC csapatát irányította.
Olaszország messze földön híres gasztronómiájáról, de nem csak a pizzák vagy az ízletes tésztakülönlegességek miatt: világszerte rajongunk az igazi olasz kávéért. Ezzel Rossi sincs másként, vérbeli olaszként ő is az itáliai kávékultúra nagy rajongója, és napi 5-6 csészével is fogyaszt a „fekete nedűből”. Reggel kapucsínóval indít, utána pedig szigorúan csak eszpresszót iszik, ízesítés nélkül. És hogy issza a kapucsínót? Mostantól bárki kipróbálhatja, hiszen április elsejétől a MOL Fresh Corner hálózatában elérhető a mester receptje alapján készült kávé: egy gazdag, krémes kapucsínó, pralinésziruppal és ajándék Lindt Nuxor étcsokoládéval. A szezonális ajánlat különlegessége, hogy minden Rossi elképzelése alapján készült, a kávéfajta, a szirup és még a csokoládé is az olasz szakember saját választása. //
A sportszponzorációk titka
Épphogy beköszöntött az új év, és véget értek az olyan meghatározó nemzetközi sportesemények, mint például a katari FIFA-világbajnokság, máris kezdődik az új versenyszezon, ami ezúttal is számos megjelenési lehetőséget kínál a vállalatoknak. A márkák számára a sport vált a közönséggel való kapcsolattartás egyik legkedveltebb módjává, de ez koránt sem olyan egyszerű és magától értetődő, mint azt elsőre gondolnánk. A világhírű sportversenyek szponzorálása révén szinte megduplázta márkaismertségét 2016 és 2021 között a Hisense, szakértői pedig most összegyűjtötték a legfontosabb tudnivalókat a hatékony sportszponzorálási stratégiákról.
15 éve aktív a sportmarketing területén a Hisense, stratégiáját több évtizednyi kutatómunkának köszönhetően alakította ki, amelynek eredményeképpen az első szponzoráció, a 2018-as FIFA világbajnokság hatására 6 százalékponttal, a 2020-as labdarúgó Európa-bajnokságot követően pedig 4 százalékponttal növelte készülékeinek márkaismertségét. A vállalat évről évre hivatalos támogatója számos eseménynek, idén például az UEFA under-21, a Nations League Final és az Európai Bajnoki Selejtező szponzora.
Szakértői azt tanácsolják, hogy egy márkának először meg kell határoznia, hogy mely sportágak, bajnokságok, játékosok, csapatok, arénák és események kapcsolódnak azokhoz a fogyasztókhoz, akiket el akarnak érni. Külön előny, ha a sportmarketing-stratégia nemcsak globális, hanem helyi szinten is kiválóan működik: a különböző piacokban különböző lehetőségek rejlenek, ezek kiaknázása pedig tovább segíti a fogyasztói kapcsolatok elmélyítését.
A sportszponzorációk segítenek a márkáknak megismerni a fogyasztók igényeit, valamint lehetőséget biztosítanak arra, hogy a márka és a közösségek folyamatos kapcsolatban álljanak a világhírű versenyek révén. A széles körű ismertséget és az eladások növelését célzó márkák számára a szponzorációk hatékony eszköznek bizonyulhatnak, de menet közben érdemes lehet új célokat megfogalmazni vagy átgondolni a korábbiakat. //
Kapcsolódó cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >A TikTok hódítója: Dubaji csokiőrület a Lidlben
A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre nagyobb kereslet mutatkozik egy igazán…
Tovább olvasom >A Lidl rengeteg terméket kínál olcsóbban, mint tavaly
A Lidl Magyarország csak novemberben már több mint 600 terméket…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >