Meglepetééés!
Jó lesz az idei év végi édességszezon. Vagy nem. Pro és kontra sorakoztatják az érveket és forgatókönyveket a megkeresett piaci szereplők. Ami bizonyos, hogy a fogyasztók megpróbálnak valamiféle kompromisszumra jutni az ünnepi hangulat és a meghúzott nadrágszíj között úgy, hogy nem mennek egy bizonyos minőségi szint alá. Ez utóbbi pedig a tudatosan épített és bővített márkáknak kedvez.
Tavalyra a szezonális édességek kiheverték a 2020-as év hektikusságát: egy erős húsvét után dupla számjegyű értékbeni piaci növekedés jellemezte az év végi szezont is, volumen tekintetében pedig a 2019-es szintre álltak vissza az eladások.
– Legnagyobb ütemben a csomagos termékek és a kalendáriumok nőttek. Utóbbi esetében a szegmens premizálódott, nem lett sokkal több termék a piacon, inkább portfólióváltozások jellemezték, az értékesítés a drágább termékek irányába tolódott el – tekint vissza Kelemen Lilla, a Nestlé Hungária Kft. szezontermékekért és pralinékért felelős brand managere.
Töretlen népszerűségnek örvendenek az üreges szegmensben tavasszal a nyúl, illetve decemberben a Mikulás-figurák, messze vezetik az eladásokat. Mivel elsősorban gyermekek számára vásárolják ezeket a termékeket, a klasszikus tejcsokoládé dominál, az elmúlt szezonokban azonban már egyre több ízesített, dúsított termék jelent meg a piacon.
A csomagok az elmúlt szezonokban egyre dinamikusabban növekedtek, karácsonyi időszakban pedig a kalendáriumok kerültek előtérbe.
A szaloncukrok keresettségét a járvány sem tudta visszavetni. Itt a legnépszerűbb variáns még mindig a zselés, amit különböző krémekkel töltött ízek követnek.
Az idei húsvét lehet irányadó
Az idei húsvéti szezon az előzőhöz képest újra növekedést hozott értékben (nem is keveset: mintegy 25%-osat), azonban komoly változást jelentett az előző évekhez képest, hogy a saját márkás termékek szinte minden alkategóriában piaci dinamika felett nőttek.
– Mindebből következtethető, hogy a vásárlók ugyanúgy szerették volna megajándékozni a családtagjaikat, gyermekeiket szezonális, ünnepi csokoládétermékekkel, viszont valamivel árérzékenyebbé váltak, ami a szezonális időszakokra kevésbé szokott jellemző lenni – hangsúlyozza Kelemen Lilla. – A rendkívül gyorsan változó, jelenlegi volatilis környezetben nehéz megjósolni mit hoz majd az év vége, de nem kizárt, hogy a húsvétihoz nagyon hasonló trendeket fogunk látni.
Az idei húsvét után lőttek ki igazán az árak, és még nem látni, mikor és hol lesz a vége. A piac fejlődése megjósolhatatlan, és a helyzet minden vállalatot érinteni fog, nem csak az FMCG-szektort, hívja fel a figyelmet Jantász Nikolett, a Mondelēz Hungária Kft. szezontermékekért és pralinékért felelős márkamenedzsere (Csehország, Magyarország, Szlovákia), aki hozzáteszi:
– Nehéz azt is megbecsülni, hogy a fogyasztók hogyan reagálnak majd erre. Véleményem szerint a szezonális termékek portfóliója nem tipikus piac, a fogyasztók hajlandóak mélyebben a pénztárcájukba nyúlni annak érdekében, hogy egy szép karácsonyi időszakot tudjanak varázsolni a legközelebbi szeretteiknek.
Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője úgy látja, hogy idén megint a szokásos problémával szembesülnek a gyártók: azt tudják, mire számít a kiskereskedelem, de azt már kevésbé, hogy mire a fogyasztó (mint végső felhasználó).
– Angolosan: a „sell-in”-t már tudjuk, a „sell-out”-ot még nem is sejtjük – fogalmaz. – A mostani helyzet multiplikátorhatást gyakorol a világpiaci keresletre és a fogyasztásra. Az (immár globális) verseny fokozódik a fogyasztó pénzéért, a nemzeti valuták csökkenő vásárlóereje mellett. Racionálisan nézve az euró és a dollár „rallyja” a forinttal szemben egyre növekvő költségeket indukál, amit exportnövekedéssel lehetne balanszírozni. A szaloncukorexport azonban nem könnyű kenyér. A termelés egyre nagyobb és reálisabb veszélyét ugyanakkor az elszabadult rezsiköltségek jelentik, illetve az esetleges energiakorlátozás miatt bekövetkező kényszerű termelésleállítás.
Ugyanakkor az is igaz, teszi hozzá, hogy a fogyasztási tendenciák nem igazán adnak okot borúlátásra, mivel az emberek megszerették a megengedhető, magas minőségű, stílusos és tradicionális finom édességeket. A COVID-fenyegetettség halványulásával párhuzamosan az látszik, hogy a fogyasztók vágynak a szabadságra és az önkifejezésre, a jó értelemben vett minőségi kényeztetésre.
Kifizetődik a tudatos márkaépítés
A Nestlé szezonról szezonra tudatosan építi KITKAT márkáját, amelyre a kereslet is jól láthatóan megmutatkozik: a márka 2021 karácsonyán a piaci dinamika duplájával nőtt a szezonális kategóriában. Nagy népszerűségnek örvendett például a megújított KITKAT Kalendárium, illetve például újdonságuk, a KITKAT Téli Barátok töltött figura csomag.
– Külön szeretném kiemelni, hogy a töltött KITKAT szezonális termékeink gluténmentesek is, igyekszünk ezáltal minél szélesebb fogyasztói réteget kiszolgálni a márkával – mondja Kelemen Lilla. – Emellett tavaly karácsonykor beléptünk a szaloncukor szegmensbe is, BOCI márkánkkal.
Az idei évre sok újdonsággal készülnek. Többek között bővül a SMARTIES márka portfóliója: nemcsak új alszegmensbe lépnek be vele, de az ikonikus színes SMARTIES drazsék vonalán is egy vidám hangulatú termékkel jelentkeznek.
A BOCI márkán belül elsősorban az üreges figura szegmensben érkeznek újdonságok, de a szaloncukroknál is lesznek újítások. Az AFTER EIGHT márkához kapcsolódóan pedig limitált ideig forgalmazott különlegességek várják a fogyasztókat – és nem csak a mentolos ízvilág szerelmeseit.
– A szezonális időszakokban az eladáshelyi megjelenés a kulcs: mind bolti pozíció tekintetében, mind pedig a kihelyezések attraktivitásában, minőségében – szögezi le a Nestlé Hungária szezontermékekért és pralinékért felelős brand managere. – Idén karácsonykor erre is fókuszálunk, egyes láncokban kihelyezéseinket különleges, hangulatos dekorelemekkel tesszük még ünnepiesebbé. Mindemellett újdonságainkkal igyekszünk minél szélesebb vevői réteget megszólítani.
Új márka a szaloncukrok között
A Mondelēznél úgy látják, hogy a fontos kategóriák – a szaloncukrok, a figurás termékek, adventi kalendáriumok, válogatások stb. – növekednek, és a jövőben is fejlődni fognak.
– A vásárlók valószínűleg az alacsonyabb árú termékek iránt kezdenek el érdeklődni, de ezzel szemben azt is tudjuk, hogy karácsonykor és húsvétkor hajlandóak többet költeni, úgyhogy a 2022-es és 2023-as karácsony új trendet fog felállítani – jósolja Jantász Nikolett, aki az idei terveikkel kapcsolatban is nyilatkozik:
– Minden évben hozunk valami újat. Ebben az évben egy nagyon izgalmas újdonsággal készülünk. A Mondelēz a szaloncukorpiacra egy új csokoládémárkával készül belépni, alaposan meglepve fogyasztóinkat.
Ahogy minden évben, idén is erős marketingkommunikációval, mind ATL-, mind BTL-eszközökkel segítik az év végi forgalom növekedését.
– Összességében jókor kell lenni jó helyen a termékeinkkel! – foglalja össze a Mondelēz szezontermékekért és pralinékért felelős márkamenedzsere.
Minőség trendekhez igazítva
A Szerencsinél a karácsony legnagyobb száma mindig a szaloncukor, mellette a desszertek és a táblás csokik állnak a fókuszban mind forgalom, mind innovációs munka szempontjából. Ezekkel igyekeznek megköszönni jelenlegi fogyasztóiknak a 100 éves márkanév iránti töretlen hűséget és új fogyasztókat megnyerni a minőségi édességek kedvelőinek táborába.
A Szerencsi márka prémiumizálódása az elmúlt időszakban tovább zajlott. Ezzel párhuzamosan a piacon nőtt az igény a minőségi étcsokoládé és az egészségtudatos csokoládé iránt, no és visszatért az ajándékozási kedv is.
– A prémiumizálódást az áremelkedés egyelőre nem akasztotta meg, sőt, tovább fokozta, hiszen igazán olcsó édességet már nem lehet találni – szögezi le Molnár Pál. – Sem gyártói márkák, sem saját márkás termékek esetében nem lehet egyszerre olcsó és jó minőségű alapanyagokhoz jutni. A költségek is minden téren megnőttek a termelésben, és a nagyon olcsó, rossz minőségű termékek iránt már kereslet sincs. Az alapanyag-ellátásunkat egyelőre sikerült középtávra stabilizálni, így folyamatosan tudunk gyártani a bővülő igényeknek megfelelően. A legfontosabbnak továbbra is azt tartom, hogy az egyik legismertebb édesipari magyar márkaként önazonosak tudjunk maradni és megfizethető polci áron kiváló, prémium termékeket kínálni.
A cég csak a legmagasabb minőségű, 40%-os tejcsokoládéval, valamint 70%-os étcsokoládéval dolgozik.
– Termékfejlesztésünk során természetesen tekintettel kell lennünk a piaci trendekre (egészségmegőrzés és -tudatosság, gluténmentesség). A minőséget, amely eddig is termékeink sajátja volt, a kor növekvő elvárásainak megfelelő módon kell tudnunk megmutatni – hangsúlyozza a Szerencsi Bonbon kereskedelmi vezetője. – Büszkék vagyunk arra, hogy a Szerencsi csokoládé a nemzeti értéktár részeként újabb területekre tud lépni, s közben közel 100 éves múltjához hűen, mindig következetesen, vállalhatóan viseli a változó idők kihívásait.
A szaloncukornál is a minőség az úr
A Lissé Édességgyár Kft. az előző évhez képest 30%-os növekedést ért el a 2021-es szezonban, tudjuk meg Rácsai Mariannától, a cég kereskedelmi vezetőjétől, aki azonban hozzáteszi:
– Ezt a sikert beárnyékolják az idei év piaci nehézségei. Cégünk annak érdekében, hogy a március elején letárgyalt árakat biztosítani tudja a partnerei számára, a gyártáshoz szükséges alapanyagokat már előre megrendelte, illetve már nagy része raktárban van. Ez egyrészről óriási többletköltséget jelent, ami majd év végén realizálódik, illetve az alapanyagok túlnyomó része import, amit még a forint-euró árfolyam is befolyásol.
A Lissé, mint minden évben, idén is újdonságokkal készül az év végi szezonra. Még a tavalyi évben jelentek meg a piacon két töltött szaloncukrukkal (Mákos guba és Aranygaluska), amelyek hozzáadott cukrot nem tartalmaznak.
– Az Aranygaluskás szaloncukor elsöprő sikert aratott. Ami számunkra még nagyobb elismerést jentett, hogy a Magyar Édességgyártók Szövetsége által rendezett Az Év Szaloncukra 2021 versenyen a cukormentes szaloncukor kategóriában 2. helyezettek lettünk ezzel a termékkel – újságolja Rácsai Marianna. – Ennek sikerén felbuzdulva további ízvilágok fejlesztésébe kezdtünk. Az előrejelzések alapján a legátütőbb siker a hozzáadott cukrot nem tartalmazó tejcsokoládés-szicíliai pisztáciás krémmel töltött szaloncukortól várható, de emellett készítettünk mézeskalácsost, mangóst, mogyorókrémest is. Mivel nagy hangsúlyt fektetünk a mentes termékekre, ezért az összes töltött szaloncukrunk gluténmentes, így az erre érzékenyek is nyugodtan fogyaszthatják.
Ha már szaloncukorverseny: immár 3 éve folyamatosan a zselés kategória győztese a Chocco Garden zselés szaloncukra, ami a magas étcsokoládé- és a valódi gyümölcstartalomnak köszönhető, no és a friss gyártásnak a szezonban.
– Ennek a termékünknek a disztribúciójára koncentrálunk 2022-ben is – jelzi Sánta Sándor, a Chocco Garden Kft. ügyvezető igazgatója. – Bár úgy látjuk, hogy idén az árak jelentősen emelkedni fognak, s várhatóan akár komolyabb forgalom-visszaesés is lehet az egyes szegmensekben, ám a szaloncukorpiac több mint kétharmadát továbbra is a zselés termékek adják, így tovább erősítjük portfóliónkat: a két zselés szaloncukor mellett a banán és eperhabos ízeket is támogatni fogjuk. //
Növekvő igény a szezonédességek iránt
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a szezonális (a karácsonyi és a húsvéti) édességek a 2021. június – 2022. májusi időszakban közel 12 milliárd forintos forgalmat generáltak. Ez 22%-kal magasabb érték, mint az előző év azonos periódusában. Az értékesített mennyiség 14%-kal nőtt, ami azt jelenti, hogy az elmúlt egy évben összesen csaknem 2 ezer tonna szezonális finomság került a kosarakba.
A húsvéti szezon termékei adják a kategória eladásának 54%-át, míg karácsony környékén a szezonédességek értékesítésének 46%-a megy végbe.
A 401–2500 négyzetméteres üzletekben zajlik az értékbeli eladás 47%-a, 38%-ot hasítanak ki a piacból a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek.
A vizsgált 12 hónapban a fogyasztók leginkább a gyártói márkás termékeket vásárolták, értékbeli piaci részesedésük ugyanis 82%-os. A növekedés mértéke azonban a saját márkás szezonális édességek esetében nagyobb: 26%-os növekedés figyelhető meg, míg a gyártói márkás termékeknél 22%-os emelkedés történt.
Az év szezonjait összesítve a csokoládényulak, -mikulások és -tojások dominálnak a többi csokifigurával szemben. A szezonális édességek forintban mért forgalmából a csokinyulak részesedése 25%-ot, a csokimikulásoké 24%-ot, míg a csokoládétojásoké 18%-ot tesz ki.
Az ízek tekintetében a tejes szezonális csokoládék a legnépszerűbbek, a teljes forgalom 90%-át teszik ki. Azonban nő az igény az étcsokis, valamint a mix variánsok iránt is. Előbbi esetében 35, utóbbinál 28%-kal nőtt az értékbeli eladás az előző év azonos időszakához viszonyítva.
Kiszerelések közül pedig leginkább az 56–110 grammos termékek fogynak, az eladások egyharmadát adják, ezen kívül a 111–200 grammos termékeket részesítik még előnyben a fogyasztók: az összforgalomból egynegyed részt hasítanak ki. //
Ez a cikk a Trade magazin 2022.08-09. 28-31. oldalán olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A brit Tesco szerint minden eddiginél több alkoholmentes ital fogyhat idén karácsonykor
A brit Tesco idén karácsonykor minden eddiginél nagyobb keresletre számít…
Tovább olvasom >Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >