Megakadt a Lidl nemzetközi expanziója

Szerző: Rennack Sebastian Dátum: 2024. 03. 04. 09:46

Lefékezte a Lidl nemzetközi terjeszkedését. Egyes lengyelországi és spanyolországi beruházások a piacvezetőkhöz való felzárkózást szolgálják.

A február végén zárult 2023/2024-es pénzügyi évben a diszkontlánc kevesebb, mint feleannyi üzletet nyitott világszerte, mint a korábbi években. Míg az elmúlt öt évben a kiskereskedő évente átlagosan mintegy 340 üzlettel, addig az elmúlt 12 hónapban csak 161 új helyszínnel bővítette globális hálózatát. A diszkont, amelynek nettó nyeresége 500 millió euróval 1,6 milliárd euróra csökkent a 2022/2023-as pénzügyi évben, szigorú megszorító intézkedéseket vezetett be.

A szerző számításai szerint a Lidl jelenleg 9.102, azaz a 12.358 üzletből álló globális üzletállományának 74%-át a hazai piacon kívül működteti. A legnagyobb nemzetközi piac Franciaország 1600 üzlettel, ezt követi 1005 üzlettel az Egyesült Királyság és 892 üzlettel Lengyelország. Az érett szakaszba lépett hazai piacon, Németországban az üzletek száma alig változott: jelenleg 3.256 üzemel, hárommal több, mint 12 hónappal ezelőtt.

Behúzta a féket a Lidl 

(Az újonnan nyílt üzletek száma világszerte (nettó))

A táblázat a szerző saját számításai alapján készült

A diszkont a 2023/2024-es pénzügyi évre vonatkozó üzletnyitási programjában a legnagyobb beruházásokat olyan országokban hajtja végre, ahol erős piacvezetőkkel áll szemben.

Piacrészesedésbe invesztál a Lidl

(A 2023-24-es pénzügyi évben újonnan nyílt üzletek nettó száma Lengyelországban, Dániában, Spanyolországban, Hollandiában, Belgiumban és az Egyesült Államokban)

A táblázat a szerző saját számításai alapján készült

Lengyelországban a Lidl százalékos forgalomnövekedése az elmúlt években a piacvezető Biedronkáéval azonos szinten állt. A két kiskereskedő közötti szakadék időközben megnőtt: míg 2019 végén a mérlegadatok szerint árbevétel tekintetében a Biedronka 7,9 milliárd euróval előzte meg a német diszkontot, addig a 2022-es pénzügyi év végére a különbség már 11 milliárd euróra rúgott. És bár a Lidl Polska a kiskereskedő nemzetközi portfóliójának éllovasa, ha új üzletek megnyitásáról van szó, a lengyelországi expanziós lendület az elmúlt 12 hónapban lényegesen gyengébb volt, mint a korábbi években. Míg a Lidl az előző öt évben 40-50 új üzletet nyitott Lengyelországban, a szerző becslése szerint az elmúlt 12 hónapban ez a szám mindössze 33 volt.

A Lidl Spanyolországban is egy diszkont piacvezetővel néz szembe, amely ráadásul lényegesen nagyobb a német diszkontnál. A diszkont-szupermarketeket üzemeltető Mercadona a Kantar Worldpanel adatai szerint  jelenleg 26,1%-os részesedéssel rendelkezik az FMCG-kiskereskedelmi piacon, ami 0,7 százalékpontos növekedést jelent a 2023-as naptári évben. A Lidl, amely a harmadik helyen áll az országos rangsorban, ugyanebben az időszakban 0,4 százalékponttal 6,3%-ra javította piaci részesedését. A német kiskereskedő az elmúlt 12 hónapban 14 üzletet nyitott az országban, ezzel üzleteinek száma 678-ra emelkedett.

Dániában a Lidl a versenytárs Aldi Nord kivonulásából profitált. Egyes Aldi-üzletek felvásárlása révén a Lidl 23 új helyszínnel és összesen 162 üzlettel zárta az évet, ami lényegesen több a kiskereskedő által még fél évvel ezelőtt megcélzott 150-nél. A skandináv országban a Lidl egyelőre kisebb szerepet játszik: az élelmiszer-kiskereskedők között az ötödik helyen áll, piaci részesedése a teljes FMCG-értékesítésből kevesebb mint 5%. Ugyanakkor a Lidl számára egyre élesedik a verseny. Más diszkont versenytársak is erősítik piaci pozíciójukat. A norvég Reitangruppen dániai diszkontlánca, a Rema 1000 jelenleg 114 korábban az Aldi Nord által működtetett üzletet alakít át saját arculatára és hálózatát nyárra 400 üzletre kívánja bővíteni. A piacvezető Salling Group több mint 520 Netto diszkontüzletet üzemeltet hazájában, és folyamatban van az üzletek legújabb Netto 3.0 formátumra történő átalakítása.

A nemzetközi terjeszkedési skála másik végén a Lidl Egyesült Államokbeli vállalkozása áll. Itt a kiskereskedő becslések szerint hárommal csökkentette üzletei számát és mára összesen 175 üzletet működtet. Tavaly nyáron az amerikai média arról számolt be, hogy a Lidl US 200 központi alkalmazott elbocsátását és legalább 5 üzlet bezárását tervezi. A fő rivális Aldi (Süd) ezzel szemben tovább növelte jelenlétét: az elmúlt 12 hónapban több mint 75 üzletet nyitott, így hálózata 2362 lokációra bővült. Az európai diszkontformátumok eddig kisebb szerepet játszottak az amerikai piacon. Iparági becslések szerint az Aldi nettó árbevétele az Egyesült Államokban 27 milliárd dollár, ami a teljes élelmiszer-kiskereskedelem 2,1%-át jelenti. És bár az Aldi fenntartotta terjeszkedési ütemét, a diszkont nem tudta olyan gyorsan bővíteni bolthálózatát, mint ahogyan azt eredetileg tervezte, hiszen még tavaly tavasszal arról tett bejelentést, hogy 2023 végére országos szinten eléri a 2400 üzletet.

A Lidl üzlethálózata a Benelux államokban is optimalizálódik. Hollandiában a kiskereskedőjelenleg 439 üzletet működtet, kettővel kevesebbet, mint egy évvel ezelőtt. A Statista adatai szerint a holland Lidl 2022-ben 10,1%-os piaci részesedéssel a harmadik legnagyobb kiskereskedő volt a 21,5%-ot birtokló Jumbo és a 37,0%-kal piacvezető Albert Heijn (Ahold Delhaize) mögött.
A szomszédos Belgiumban az üzletek száma 3-mal 308-ra csökkent.

Az inflációs ráták lassulása és az építési költségek várható csökkenése azt jelentheti, hogy a Lidl idén visszatér a nagyobb ütemű terjeszkedéshez. Iparági források szerint a diszkont folytatta a potenciális új üzlethelyszínek feltérképezését, és csak arra vár, hogy az építési költségek az infláció előtti szintre csökkenjenek. A német Lebensmittel Zeitung nemrég számolt be arról, hogy a Lidl a hazai piacon ismét támadásba akar lendülni, és aktívabban terjeszkedne. Az expanziós döntések meghozatalakor azonban várhatóan továbbra is a pénzügyi megtérülés marad az egyik fő szempont.

Kapcsolódó cikkeink