Malacunk van a növényi alapú termékekkel
Ha a jelen és a jövő élelmiszeripari trendjeiről esik szó, egy ideje megkerülhetetlen téma a növényi alapú élelmiszerek piaca. Követni is nehéz, mi mindent jelent ez a kifejezés. Innovációk tömegei árasztották el az utóbbi években a polcokat az állati alapú termékeket részben vagy egészben lecserélni kívánó fogyasztók nagy örömére. Nézzük, mire számíthatunk idén e téren.
Bármely cégről is legyen szó az alternatív fehérjék és növényi táplálékok piacán, az biztos, hogy nincs könnyű dolguk, ha a fogyasztók előtt akarnak járni. A flexitáriánusok, a vegetáriánusok és a vegánok a növényi alapú ételek forradalmának fő mozgatórugói. Őket nemcsak saját egészségük, de a bolygó jólléte is érdekli. Minden jöhet, ami jó nekik és jó a Földnek. Ennek következtében a legegyszerűbb, legtermészetesebb összetevők jöhetnek csak szóba.
Nyomtassunk proteint!
Mivel elképesztő igény van a növényi alapú fehérjékre, így egyre inkább képbe kerülnek a 3D-nyomtatott proteinek. Ugyanakkor sok fogyasztó távolságtartással kezeli a feldolgozott alapanyagokat, éppen ezért rendkívül fontos lesz idén a „tiszta” címkézés, azaz az őszinte, pontos tájékoztatás arról, mit is eszünk és iszunk. Közben pedig van még egy komoly elvárás: a jó íz és a meggyőző, gusztusos megjelenés. Sok fogyasztó igényli, hogy a húsmentes hús nézzen ki úgy, mint a valódi, és lehetőleg a textúrája és az íze is hasonlítson a tiltólistára helyezett állati termékre. Ja, és persze legyen fenntartható is.
Mindez nem kis fejtörés elé állítja a cégeket, de persze végül mindig születik kreatív megoldás, s a végeredmény sokszor annyira a megtévesztésig hasonlít egy valódi marhahúsra, lazacra, tonhalra, kolbászra, darált húsra, hogy tehén/malac legyen a talpán, aki megmondja, melyik az eredeti, melyik az utánzat.
A mag az új snack
A snack kategória jelentősen nőtt az elmúlt időszakban, főleg a járványnak köszönhetően. Unaloműzőnek sem rossz, viszont akár egészséges is lehet, ami nem egy hátrány ezekben az egészségtudatos időkben. A snackek territóriuma 2022-ben is kiváló lehetőséget ad az innovációra és a kísérletezésre a növényi alapú termékeket illetően. A fogyasztók ugyanis egyrészt szeretnek rágcsálni, másrészt, ha már ezt teszik, örülnek, ha a finom íz mellett a „jót teszek a testemmel” érzés is megjelenik. A mandula a snackek listáján például nagyon előkelő helyet foglal el, hiszen amellett, hogy nagyon finom, számos értékes tápanyagot is tartalmaz. A snackek terén is megjelenik persze a tudatos fogyasztói attitűd: a fenntarthatóság, az etikus termesztés, az ellátási láncok és a hozzáadott értéket átláthatósága mind-mind megkerülhetetlen téma lesz idén is.
Új sláger: a funkcionális összetevők
Adaptogének, probiotikumok, nootropikumok – noha nem újdonságok, megjelenésük az élelmiszerekben és italokban számos izgalmas innovációt tartogat. Az adaptogének például egyre inkább elmozdulnak a teában, kávéban feloldott porformátumtól, és olyan termékekben jelennek meg, mint az ásványvíz, az energiaszelet vagy a csokoládé. A CBD tovább folytatja 2022-ben hódításait, s immár olyan termékekben számíthatunk rá, mint a sör, a kávé, a koktélok vagy akár a gumicukor. A fogyasztók egyre jobban kedvelik azokat az ételeket és italokat, amelyek alapfunkcióik mellett hangulatjavító vagy energetizáló hatással is bírnak.
A Nestlé, a Hormel Foods és a Danone már beépíti egyes termékeibe a táplálkozást egészségesebbé formáló összetevőket, vagy épp különböző gyógyhatású termékeket. A PepsiCo nemrég dobta piacra Driftwell nevű funkcionális vizét, amely stresszcsökkentő hatással bír, míg a Soulboost a mentális tűrőképességet növeli. A Molson Coors Vizzy nevű hald seltzer brandjének termékei harmincszor annyi C-vitamint tartalmaznak, mint egy narancs.
//
Kapcsolódó cikkeink
Új, fehérjealapú termékekkel támogatja a Nestlé a súlykontrollt kulcspiacain
A fehérjékkel kapcsolatos trendeket meglovagolva fejleszt a Nestlé folyamatosan a…
Tovább olvasom >Best Global Brands: a legértékesebb márkák 2024-ben
Az Interbrand globális márkatanácsadó cég idén ősszel mutatta be a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >