Magazin: Magyar úton
Már csak magától értetődősége miatt is kitűnő ötlet az egyszerre két problémára is választ adó Streatright koncepciója: irodai ebédeltetéshez, rendezvény-vendéglátáshoz gyűjtenek csoportba és közvetítenek food truckokat. Ezzel teljesen új megközelítést és változatosságot visznek mind a munkahelyi étkeztetés, mind a catering világába. A vállalkozás ötletgazda-tulajdonosait, Ónodi Szabó Mátyást és Varjú Lindát kérdeztük a részletekről.
Az itthon működő food truckok, akárcsak nyugati társaik, a street food és a magas minőségű to-go gasztronómia legmodernebb trendjeit
képviselik, és stabilan reprezentálja magát közöttük a legmagasabb minőségű gasztronómia. A magyar food truckok vendégeiről is elmondható, hogy kimondottan lojálisak, és könnyebben elnézik az esetleges hiányosságokat, mint általában a vendéglátás fogyatékosságait.
A „hősidőkben” food truckjaink, elsősorban az engedélyezési problémák miatt, leparkoltak, mielőtt lendületbe jöhettek volna, és legtöbben a fesztiválokon, rendezvényeken való megjelenésre rendezkedtek be. Szerencsére a magyar vendéglátósok alkalmazkodóképessége óriási: idővel azt is meglátták, milyen lehetőségek rejlenek még a „büfékocsikban”. Van potenciál a vendéglátás e tipikusan 21. századi, a hagyományos éttermeknél jóval kisebb befektetést igénylő fajtában – sokan próbálnak beszállni (és jónéhányan esnek ki belőle).
A food truckok „nevét” gasztronómiai szempontból is a jobbak közé véshetjük: kimondottan kreatív módon alkalmaznak jó alapanyagokat, előszeretettel használnak kézműves termékeket, ami persze logikus is, hiszen mozgékonyságuk révén egyszerűbb kapcsolatot tartaniuk a beszállító kisgazdaságokkal, termelői piacokkal. Optimális esetben a food truckok komoly befolyással lehetnek a városlakók étkezésről alkotott elképzeléseire, így nemcsak versenyképes elemei, de fontos médiumai is lehetnek a vendéglátásnak. Később! De mik a ma realitásai – erről kérdeztünk két marketingszakembert.
Milyennek látják a hazai food truck-szcénát?
A food truckok hazai piaca folyamatosan formálódik, sok az új belépő, és vannak lemorzsolódások; a „természetes kiválasztódás” szerencsére minőségi javulással is együtt jár. Az üzemeltetők összetétele változatos, akárcsak az általuk képviselt gasztronómiai kategóriák – az „alapműfajok” mellett különféle innovációkkal is sokan próbálkoznak, amiben persze nem szabad túl messzire menni, mert a fogyasztók javarészt az egyszerű, könnyen értelmezhető választékot preferálják. A forgalmat jelentős mértékben befolyásolja az időjárás, hiszen ez alapvetően outdoor tevékenység.
Tőlünk nyugatra, különösen az USA-ban, sokkal komolyabb kultúrája van ennek az étkezési formának. A jó helyre és időben kihelyezett truckok napi szinten kipörgetik a kínálatukat, emberek ezreinek biztos megélhetést biztosítva.
Budapesten egészen „szűkek” az utcák a truckok számára, hiszen az önkormányzatok megnehezítik a hétköznapi random kiállásokat, legfőképpen a belső kerületekben. Vannak csomóponti rendeződések, az úgynevezett food truck udvarok, de ahhoz, hogy ezek a járművek a „saját közegükben”, a mindennapi élet részeként kint az utcán, az emberek között tudjanak működni, szükség van az irodaházak nyitottságára befogadásuk iránt, és nemritkán a magánterületen biztosított technikai feltételek meglétére.
Ami a rendezvényeket illeti: hatalmas az igény a food truckok esküvőkön való megjelenésére, az ifjú párok, aki lazább, kevésbé nyakkendős lagzit szeretnének tartani, egyre többször választják ezt. Az üzleti világ is felfigyelt erre az egyre divatosabb szolgáltatási formára, és előszeretettel alkalmazza céges rendezvényeken, családi napon, extra irodai ebédeltetés gyanánt.
Mire épül a Ti koncepciótok?
A Streatrightot ketten alapítottuk. Volt irodistákként azt láttuk, hamar kimerülnek a munkahelyi ebédelési lehetőségek: sok helyen csak az irodai menza, talán egy-két külső forrás jöhet még szóba. Ezt a problémát oldja meg a mi startupunk: food truckokat telepítünk irodaházakhoz. Elsősorban tehát irodák dolgozóit etetjük, ahol fontos, hogy ebédidőben gyorsan adagolható, minőségi ételek kerüljenek a fogyasztó kezébe.
Kezdetben sok utánajárással nekünk kellett kialakítanunk a partneri kört, most már inkább minket keresnek fel a járművek tulajdonosai. Nagyjából 40 kocsival állunk kapcsolatban – az interneten követhető portfóliónk folyamatosan frissül.
Hogyan profitálnak a projektben érdekelt vállalkozások?
A megrendelő cégeknek a szolgáltatás egy fillérjébe sem kerül, alapvetően egy vállalat irodaházának csak a technikai feltételeket kell biztosítania (itt a leggyakoribb probléma egyébként az áramfelvétel). Ha úgy dönt, hogy a dolgozóit egy street food ebéddel jutalmazza, általában kuponrendszerrel megy az ebédeltetés.
A food truckok üzemeltetői örömmel vesznek részt ezekben a projektekben, hiszen hétköznapokon ebédidőben jellemzően nem túl jó a kihasználtságuk.
Hosszú távú kapcsolatot szeretnénk kialakítani a food truckos partnereinkkel, ez meghatározza üzleti stratégiánkat is. Profitorientáltnak kell lennünk ebben a gazdasági környezetben, de nem mindenáron – a piacépítés és a közösségteremtés a célunk. A food truckok séfjeinek iszonyatos munkatempója és vállalásai mellett sokszor nincs kapacitásuk, hogy a marketinggel kapcsolatos feladatokat is napi szinten vigyék. Ők a közvetítő szerepet bízzák ránk; megbízókat keresünk, marketingstratégiákat, kommunikációs megoldásokat dolgozunk ki. //
Kapcsolódó cikkeink
AM: a Szupermenta termékteszt program többletinformációt ad a vásárláshoz
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Szupermenta termékteszt programja fontos többletinformációt…
Tovább olvasom >Tájékoztatót adott ki az ENAR adatok támogatáspolitikai felhasználásról az Agrárminisztérium
Az uniós forrásból finanszírozott állatalapú támogatások esetében elvárás az állatok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >