Kilábalni látszik a kelet- és közép-európai HoReCa kávépiac a válságból

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2024. 03. 08. 09:46

A HoReCa kávépiac helyzete Közép- és Kelet-Európában, így Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Horvátországban, Szerbiában és Boszniában jelentősen javult a pandémia óta – állapította meg tanulmányában az Interconnection Consulting. 2023-ban a gyártók bevételei a régióban elérték a 217,4 millió eurót, ami meghaladta a 2019-es, járvány előtti szintet (206,4 millió euró). Bár a közép- és kelet-európai gasztrokávé-piac volumene 2022-ben 27,1%-kal nőtt, az értékesítés 2023-ban 1,8%-kal, 13.343 tonnára csökkent.

Magyarországon a spórolás áldozatául esett a kávé

Különösen Magyarország jelent kihívást, mivel itt a HoReCa-kávépiac volumenalapon 17,0%-kal zsugorodott. A gyártók bevételei mérsékelten, 2,2%-kal 24,7 millió euróra csökkentek 2023-ban. A kétszámjegyű inflációs ráta Magyarországon reálbércsökkenéshez vezetett, és az emberek nyilvánvalóan a luxusnak minősülő kávén is spóroltak. Ezzel szemben Horvátországban 2023-ban pozitív növekedés volt tapasztalható: a piac 4%-kal 2500 tonnára bővült. A trendet támogatták a számottevő turisztikai költések, ugyanis rekordot döntött az országban eltöltött vendégéjszakák száma.

Csehországban és Szlovákiában az őrölt kávé a fontos

Az országspecifikus különbségek bonyolítják a helyzetet: az őrölt kávé piaci részesedése a Cseh Köztársaságban (2023: 10,5%) és Szlovákiában (2023: 9,9%) jelentősen magasabb, mint a régió hét országban mért átlaga, míg Horvátországban, Szlovéniában, Szerbiában és Boszniában az őrölt kávé piaci részesedése 2023-ban is 3% alatt marad. Az őrölt kávé összesített piaci részesedése a KKE-régióban 2027-ig várhatóan tovább csökken.
Másrészt a HoReCa kávépiacot túlnyomórészt az egész szemes kávé uralja, melynek részesedése 2027-re 93,5%-ra fog nőni.
Emellett jelentős szerepet játszik a sütő- és cukrászipari szegmens (KKE összesített átlag 2023: 7,4%) Magyarországon, Szlovákiában és a Cseh Köztársaságban, ami megkülönbözteti őket a régió többi országától.

Továbbra is erőteljes a Julius Meinl jelenléte a régióban

A vizsgált hét országban a főbb szereplők közé tartozik az Atlantic Grupa, a Franck, a Jacobs Douwe Egberts, a Julius Meinl és a Lavazza. A Julius Meinl mind a hét országban erőteljesen jelen van, míg a Franck Horvátországban, Szlovéniában és Boszniában tűnik ki.

– Piacelemzésünkből kiderül, hogy a kisebb szereplők jelentős piaci részesedéssel rendelkeznek, ami a kiskereskedelmi szektorhoz képest alacsonyabb korlátokat jelez a Ho.Re.Ca szegmensben – fejtette ki Barla László, a tanulmány szerzője.

– Átfogó elemzésünk rávilágít a közép- és kelet-európai Ho.Re.Ca kávépiac árnyoldalaira. E dinamikák megértése kulcsfontosságú azon vállalkozások számára, amelyek szeretnének eligazodni e sokszínű és fejlődő piacokon – tette hozzá a szakember.

Kapcsolódó cikkeink