Magazin: K alakú válság? Mi újság most és mi lesz a munkaerőpiacon 2021-ben?
Aki tanult közgazdaságot, az ismeri a ciklikusság fogalmát, Kondratyevről hallott. A COVID-19 egy szörnyű katalizátora a válságnak, de nem a gyökere.
Már tavaly is láttuk a gazdaság lassulását, a német autógyártók értékesítése Európában nagyot esett 2019-ben is, és az orosz- és szaúdibarátok már tavaly is harcoltak az olajár csökkenésén, amit a kereslet visszaesése indukált. Tavaly még nőtt a magyar gazdaság, de csökkent a növekedés üteme.
Magyarország sajnos, nagyon autógyártó-/gyártó és turizmusra épülő gazdaság. Primer módon 1,2 millió ember, azaz majdnem minden negyedik munkavállaló itt dolgozott tavaly. A horecában sajnos nem látok gyors visszapattanást, Budapesten konkrétan romokban hever a turizmus, nincs nyitva a Hilton a Várban, a Gundelen lakat van, konganak az utcák, az éttermek az ürességtől a Bazilika környékén. Külföldi turisták nincsenek, a záróra este 11-kor van, de vallják be: önök is ritkább merészkednek a családjukkal étterembe.
A gyártóknál érdekes a helyzet. Aki turbófeltöltőket gyárt benzines autóknak: az bajban van, aki hibrid autóknak alkatrészeket: az teljes kapacitással megy. És lehet, hogy szerencsénk is van: a párhuzamos kapacitások esetén a magyar gyárak hamarabb kezdtek el termelni, mint a nyugat-európaiak, hiszen itt olcsóbb a termelés.
Ugyanaz a kettősség a kereskedelemben is: ritkábban vagyunk boltokban, az impulzív vásárlásra épülő boltok, termékek csökkennek, de a Lidl, a Rossmann például teljes gázzal mennek előre, az online shopping minden rekordot megdönt.
Az FMCG-ben azt gondolnánk, hogy minden rendben: enni kell. Ez korántsem nincs így. Akinek a horeca fontos, az jelentős visszaesést tapasztal. Aki fertőtlenítőszert gyárt annak jó, aki parfümöt annak nem.
Ami borússá tesz, hogy azok a cégek, amelyeknek jól megy most, és a munkájuk a beruházásokhoz kötődik (pl. épületgépészet), azt mondják, hogy nincs megrendelésük 2021-re. Arról panaszkodnak, hogy az épületbe, amelybe szállítaniuk kéne, még az alapja sincs kiásva… Hátha az 5%-os lakásáfa majd segít.
A Bankszövetség elnöke azt mondta nekem, hogy sose volt ennyi pénz a magánszemélyek és vállalatok számláján, mint most a bankjában: azaz mindenki kivár. Ezzel tönkretesszük a gazdaságunkat. Létszámstop és a beruházások befagyasztása azt jelenti, hogy a gazdaságban hosszabb távon probléma lesz. A kormány segíti az új munkahelyek teremtését, reméljük, hogy a megtartására is lesz erő az EU-s forrásokkal.
Rengeteg ember jelentkezik a Randstadnál új munkahelyet keresve. Nincs igény a pályakezdőkre, nagy tömeges felvétel nagyon kevés helyen van. A fizetést sok helyen még mindig nem állították vissza, fizetésemelés március óta szinte sehol se volt. Azok a cégek, amelyek vállalták, hogy ebben az évben nem építenek le, jövőre lépni fognak.
De ne tévedjen senki. Idén 52 ezer emberrel megy több nyugdíjba, mint aki 18 évesen belép a munkaerőpiacra. A szakképzés kihívásai miatt jó szakember, legyen az fizikai vagy szellemi, kevés van. Egy jó targoncás, CNC-s, könyvelő (természetesen IT és mérnök) most is gyorsan talál munkát. Azaz továbbra is vigyázzanak a jó kollégákra!
Ha viszont most keres munkát, nehéz helyzetben van a két véglet: top managerekkel és betanított munkásokkal Dunát lehet rekeszteni. A betanított munkások helyét most már tényleg átveszik a gépek, jobban megszervezik a munkát, nincsenek pufferek, top manager pedig vagy kiábrándul cége válságkezelésén, vagy a cége ábrándul ki a manager válságkezelésén… Nincs jobb helyzetben, ha Ön marketinges, HR-s sem.
A szeptember végi Business Days nagyon érdekes volt: a fellépők, résztvevők nem magyarosan búslakodva elmélkedtek a jövőn, hanem megoldásokra fókuszáltak pozitívan ebben az új normákkal közelítő világban. Érdekes volt látni, hogy milyen sokan jöttek el a vírus ellenére is: az ember társasági lény, vágytunk arra, hogy szabadon diskuráljunk. Jó volt látni, hogy a szervezőknek hála, micsoda biztonsági intézkedések voltak a fertőtlenítő hőkaputól kezdve a szobák takarításán, a védőfelszerelések biztosításán túl az étkezések biztonságos megszervezéséig. És láss csodát, mi résztevők is fegyelmezetten tartottuk a szabályokat.
Szeretettel, hálásan köszönjük a Trade magazin csapatának, Hermann Zsuzsa főszerkesztőnek a pompás napokat! //
Kapcsolódó cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >A TikTok hódítója: Dubaji csokiőrület a Lidlben
A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre nagyobb kereslet mutatkozik egy igazán…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fókuszban a zöldség-gyümölcs
2025 tavasza nem csak azért fontos a zöldség-gyümölcs ágazatban, mert…
Tovább olvasom >A magyar élelmiszeripar jövője: fenntartható innováció
A mai fogyasztó egyre tudatosabb, egészség- és környezettudatossággal közelít az…
Tovább olvasom >