Magazin: Itt van, megjött Bagaméri
Ahogy a hazai gasztronómia szinte minden területén, a fagylaltok és jégkrémek világában is érzékelhető a prémiumizáció folyamata: egyre több a jó és különleges alapanyagból készülő termék a kínálatban, a fogyasztók pedig el is fogadják ezek magasabb árát. A cukrászok és a nagy márkákat forgalmazó vállalkozások, ha lassan is, de alkalmazkodnak a növekvő számú ételintoleranciától szenvedő vásárló igényeihez. Körképünkben a fagylalt- és jégkrémszcéna különböző területein érintett piaci szereplőket és szakértőket kérdeztünk.
Az egy főre jutó magyarországi jégkrém- és fagylaltfogyasztás dinamikusan növekedett az elmúlt 5 évben, a pálcikás, a multipack, a családi dobozos és a gombócolós termékek piacán egyaránt, volumenben és értékben is – elemez Brodár Szilvia, az Unilever Magyarország Kft. FOODS marketing igazgatója. – A fogyasztók mindinkább igénylik és meg is fizetik az igazán jó minőségű alapanyagokból készült termékeket, ezt a tavaly bevezetett poharas Magnum és Ben&Jerry szuperprémium termékeink várakozás feletti sikere is igazolja. A fogyasztók 40 százaléka új a jégkrém kategóriában: más desszert helyett választotta ezeket a termékeket; sokkal kevésbé szezonálisak – még télen is jóval kisebb a fogyasztási és forgalmi visszaesés. Ez a fajta tudatos piacépítés az Unilever fő stratégiai iránya.
Klasszikus és modern
Ízek területén nem csökken az igény az olyan örök klasszikusok, jól ismert desszertek iránt, mint például a puncs – folytatja a szakember. Ez tavaly jelent meg a Carte d’or választékában is, idei pedig a Carte d’or Sacher-torta az újdonság. Persze a különlegesebb ízek népszerűsége is nő – az egzotikus, esetleg fűszeres gyümölcsöké és a sós-édes párosításoké.
Mára a minőség a korábbiaknál jóval erőteljesebb fogyasztói elvárás – állítja Kisfali Attila, a Schöller márkát forgalmazó Froneri Polska Sp. country business development managere. – A modern fagylalt lágy, krémes és meglepő, mind megjelenését, mind ízét tekintve. Az ízigények folyamatosan változnak, átalakulnak. Például a nem kimondottan nyári ízvilágú fagylaltok, mint a gesztenye, a dió ma a legkedveltebbek közé sorolhatók. Több nemzetközi kiállítás közönségét nyűgözte le idei fejlesztésünk, a fekete kókusz. A néhány alap- és tradicionális íz mellett az extrém ízösszetétel és külső egyértelműen teret hódít a modern jégkrém- és fagylaltválasztékban. Úgy vélem, az évtized végére komoly változást mutat a vendéglátó csatorna, a felső kategóriás éttermek desszertajánlatában mind több fagylalt és fagylaltkompozíció kap helyet.
A kedvező időjárásnak köszönhetően hosszabb a szezon, kora tavasztól késő őszig töretlen a fagyaltok népszerűsége – véli Szalai Szilárd, a Haagen-Dazs márkát forgalmazó Prima Disztribúció Kft. ügyvezetője. – A növekvő piaccal kéz a kézben jár a választék növekedése. Folyamatosan bővülnek a mentes kategóriák, ami egyrészt a kevesebb cukortartalomra vonatkozik, másrészt a bio-, a vegán, a laktóz- és színezékmentes termékek is főszerepet kapnak. A minőségi jégkrémek szegmense ugyancsak nő. Ma egy modern fagylalt vagy jégkrém nemcsak az ízeivel nyeri meg a fogyasztókat, de fontos a trendi csomagolás is. Előtérbe kerülnek a magas gyümölcstartalmú jégkrémek, és minőségi változások érzékelhetők a csokoládésok világában is.
Az elmúlt néhány évben a klasszikus kézműves fagylaltok piacán tapasztalhatók eltolódások, de a fogyasztást még mindig a tradíciók, a tradicionális ízek határozzák meg – mutat rá Gangel András az m-GEL Hungary Kft.termékfejlesztője. – A hagyományos ízek kombinációi – bármilyen formában – keresettek, kedveltek, de jól eladhatók az ismert édességek replikái (fagylaltba átültetett változatai), mint a Sacher, a Brownie, a Lúdláb is. Idén például Sportszelet- és palacsintaízű alapanyagot is kínálunk vásárlóinknak, utóbbiból lehet aztán Nutellás vagy Gundel-változatot is készíteni.
Egészséges és izgalmas
Az európai vásárlók egyre tudatosabban választanak. Keresik a számukra egészség-, illetve táplálkozásbiológiai előnyt adó fagylaltokat, ragaszkodnak a természetes alapanyagokhoz, a funkcionális értékekhez – állapítja meg Andok Tamás, az Aromitalia márkát képviselő Nectar Kft. értékesítési vezetője. – A klasszikus ízek mellett szerephez jutnak az egzotikus gyümölcsök és a különböző termőhelyszelektált alapanyagok, mint a pisztácia, mogyoró, kakaó.A modern hűtőberendezésekben a látványos formavilágú, ám nem néhány óra alatt eladható fagylaltok jelennek meg, emiatt indokolt és szükséges a természetes állományjavítók felhasználása a termékekben. A korábbi trendek is megfordulni látszanak: a keményített növényi olajok újra visszaszorulóban vannak az állati zsírokkal szemben.
A fogyasztók nyitottak az új gyümölcsök, fűszerek, izgalmas ízkombinációk iránt – értékel Szabó Milán, az Anjuna Ice Pops társtulajdonosa. – Egy mangó, fűszeres csokoládé vagy fűszeres gyümölcsjégkrém ma már simán a legjobban fogyó ízek között van. Ma a klasszikus fagylaltkészítők vagy a multinacionális márkák is rá vannak kényszerítve arra, hogy a speciális igények – mint a tejmentesség – irányába mozduljanak. Bízom benne, hogy hozzánk is begyűrűzik az az USA egyes területein, illetve Ausztráliában hódító irányvonal, hogy a tömény, édes íz kergetése helyett merjük kihangsúlyozni és kiérezni az alapanyagok valódi ízeit.
Élenjáró és rugalmas
A hazai fagylaltversenyeken olyan fagylaltok születnek, amelyek megállják a helyüket a nemzetközi színtéren is – hangsúlyozza Erdélyi Balázs, a Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestületének elnöke. – Élen járunk Közép-Európában, és véleményem szerint a világ élvonalához tartozunk. A fogyasztók egyre tudatosabbak, ami a szakma fejlődésének is fontos mozgatórugója. A jövő a természetes, valódi termékeké, az az-vagy-amit-megeszel elv alapján egyre több ember fogja keresni a természetes, egészséges fagylaltokat.
A variegált – valamilyen öntettel „melírozott” – termékek világtrendje kipukkadt; a fagylaltok kezdenek letisztulni, ma a kevesebb variegálás, a tiszta, érthető ízek a jellemzők. Megjelentek a termőhelyszelektált csokoládék is a fagylaltokban, és szerencsére lassan már elfelejthetjük a mandulaaromás, sötétzöld pisztáciafagylaltokat. Könnyen hozzá lehet jutni kiváló alapanyaghoz, és egyre többen használják is ezeket. A növekvő számú, különböző ételintoleranciákkal küzdő fogyasztók igényeit a hazai cukrászok többsége megpróbálja kielégíteni.
Mindinkább érvényesül nálunk az olasz stílus, egyre több a pozzetti vitrin (süllyesztett körtégellyel), és mind több a tudatos fogyasztó is – emeli ki Ipacs Balázs, a Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestületének alelnöke. – Aki kiváló minőséget kínál, és azt be is tudja ízlésesen mutatni, annak nyert ügye van! Továbbra is fontos szempont a tiszta, erős ízek bemutatása. Ezt nemes alapanyagok használatával, magas gyümölcstartalommal érhetjük el.Fagylaltjaink hozzáadott értékét az növeli, ha saját magunk által készített variegátót használunk, netán saját gyümölcsösből készülő málnafagyit kínálunk. Trend a nem túl hidegen, hanem nagyjából 10 C fokon kínált fagylalt, ami komplexebb fogyasztási élményt ad. Ehhez pozzetti vitrin és spatula használata szükséges – itt viszont a túl sok textúra (fagylalt, variegátó, piskóta, ropogós stb.) használata hátrány. Megjelent sok „új” klasszikus ízkombináció, különleges fűszerekkel (például tonkababos tejcsokoládé, vanília) és a csonthéjasok használata valamilyen savasabb gyümölccsel párban (például mogyoró-sárgabarack, mandula-málna, pekándió-passió).
A minőségi fagyi nagy része gluténmentes, és az összes gyümölcsfagylalt tejmentes. Ezek a szorbetek vegánok, bár magas cukortartalmúak. Hozzáadott cukor nélküli fagylalttal kísérletezni inkább vegyészet, mint cukrászat. A hazai vendéglátás fejlődése is inspirálja a szakmát; főleg a tányérdesszertekben megjelenő zöldséghasználat gyűrűzik be egyre inkább a fagylaltos szcénába. Nem ritka a zeller, petrezselyem, cékla használata fagylaltokban. Önálló ízként ugyan nem, de kiegészítve egy édes ízzel abszolút közönségkedvencek lehetnek.
Egyszerűsödő és fejlődőképes
A cukrászdák világában egyszerűsödik a design, és kevesebb a dekoráció, előtérbe kerül az íz és a fagylalt minősége – mondja el Kápolnási Angelika, a Culina Systems Kft. értékesítési és marketing munkatársa. – A modern kínálóeszközök egyértelműen a szögletes formavilág felé mennek. Elvárás a tökéletes és egyenletes hűtés, a halk működés, a könnyű tisztíthatóság érdekében teljesen fel/kinyitható előlap, a led-világítás és lehetőség szerint plusz tárolóhely a pultban a kiállító szint alatt. A cukrászdai fagylaltbemutatás forradalmian új eszköze az INSU fagylaltpult. Az olasz minimál-designnal készült eszköz elölről úgy néz ki, mint az ikonok a telefon képernyőjén, hátul pedig különálló rozsdamentes fiókokban vannak a fagylaltok, egymástól légmentesen elzárva, ami az ízek, illatok keveredését is megakadályozza.
Innovatív és sokoldalú
Az Unilever számos, az új egészség- és életmódtrendekhez alkalmazkodó terméket kínál a világban – fejti ki Brodár Szilvia. – A magyar piacon már kapható a tavaly bevezetett Breyers poharas termékcsalád, amely jelentősen csökkentett kalória- és cukortartalmú, viszont fehérjében gazdag. Idén jelentkeztünk a Magnum mandula vegán termékünkkel, amely már reklám nélkül is hódít, és nagyon pozitív fogyasztói visszajelzéseket kapunk a minőségére.Hamarosan a Carte d’or márkánál is jelentkezünk vegán termékekkel, mind családi poharas, mind gombócos kategóriában. Újdonságaink még a Magnum Fehércsokoládé & Keksz és a Dupla Cseresznye, de 2019 igazi szenzációja a Kinder jégkrémek bevezetése.
Víz- és tejalapú innovációink egyaránt kínálnak új ízeket, formátumokat – húzza alá Kisfali Attila. – Néhány az újdonságok közül: a Kaktus maracuja-szilva, a Milka Mini tölcsér multi kiszerelésben, a Manhattan alma-szőlő ízben, a Schöller család idén már 10 különböző ízben egyliteres kiszerelésben is megjelenik az üzletekben. A legnagyobb idei médiakampányunk erre az innovációra épül. A tavalyi évben sikeresen bevezetett Mondelēz márkacsoport termékeinktől – Milka, Oreo és Toblerone – is újabb sikereket várunk.
Mi is alkalmazkodunk a trendekhez, reagálunk a speciális igényekre, és természetesen a dizájn is fontos számunkra – vallja Szalai Szilárd. – Az Alpro Vegán mogyorós csokoládé és vanília jégkrém például 100 százalékban növényi, vegán jégkrém, amely ráadásul laktóz- és színezékmentes. 30 százalékkal kevesebb a cukortartalma, mindezzel együtt bámulatosan gazdag, krémes ízvilággal csalogatja magához a vásárlókat. A biojégkrém szintén őrülten izgalmas újdonság, amely kecsketejes pisztácia-, vanília- és csokoládéízekkel láncol magához. Emellett nálunk is megtalálhatóak a magas gyümölcstartalmú jégkrémek, és természetesen az új ízek is. A Haagen-Dazs mogyoróvaj és cookies garantáltan egyedi jeges élményt ígér.
A csúcséttermek desszertkínálatában egyre gyakoribb a fagylaltalapú kompozíció
Alkalmazkodó és perspektivikus
Markáns a „mentes” fagyalaltok és hozzávalóik piacának növekedése – véli Gangel András. – Nincs cukrászda vagy fagylaltozó, amelyik ne tartana ezekből – ilyen keverékekkel is segítjük a fagylaltozók munkáját. Fontos a garantált beltartalom (glutén- és laktózmentesség és hasonlók) mérése és akkreditált laboratórium általi igazolása is. Összességében 2019-től növekedést várok a kézműves fagylaltok piacán.
Az Aromitalia nagy figyelmet fordít a természetes alapanyagok feldolgozására – érvel Andok Tamás. – Kakaóbab alapanyagot például Madagaszkár, Venezuela és Ecuador kakaótermőhelyeiről szerzünk be: termőhelyszelektált étcsokoládé sorbet családunk a vegán étrendet követők számára is fogyasztható. Különös hangsúlyt fektetünk a világ egyik legismertebb, olasz bonbonokat, snackeket és mogyorókrémet előállító vállalata ízeinek fagylaltokban történő megjelenítésére. A termékfejlesztések mostanában a munkaerőhiány áthidalását segítő termékek elkészítésén folynak.
Tavaly februárban meghívást kaptunk a Nemzetközi Franchise Szövetségtől az Egyesült Államokba – mondja el Szabó Milán –, ahol részt vehettünk a világ 20 legígéretesebb franchise-koncepciójának rendezett versenyen. Nagy élmény volt, ezután sikerült megtalálnunk első két partnerünket, így megtettük az első lépést az álmunk felé, hogy Európában 100 Anjuna működjön a következő években. //
Kapcsolódó cikkeink
Áttörést ért el a DairyX a tejmentes kazein előállításával
Jelentős előrelépést tett az izraeli DairyX Foods start-up a tejmentes…
Tovább olvasom >DélKerTÉSZ: Rekordmennyiségű magyar zöldség került a boltláncokba
Rekordmennyiségű magyar zöldséget juttatott el a belföldi áruházláncokba a DélKerTÉSZ…
Tovább olvasom >Családbarát termékekkel bővült az Impossible Foods kínálata az USA-ban
Az Impossible Foods három új termékkel bővítette kínálatát az Egyesült…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az ételárus nehéz kenyere – A nap videója
A film információi szerint 10 dollárcent egy adag ebből az…
Tovább olvasom >„Kényelmi” tálca – A nap képe
A hirtelen mozdulatok sem okozhatnak kárt a Couch Drink +…
Tovább olvasom >