Hódítanak a növényi alapú élelmiszerek
A növényi alapú termékek piaca az utóbbi években robbanásszerű növekedést mutatott, amit a fogyasztói szokások változása, a fenntarthatóság iránti növekvő elkötelezettség és az egészségtudatos életmódra való törekvés hajtott előre. A hagyományos élelmiszerektől a növényi alapú alternatívák felé való elmozdulás nem csupán egy rövid távú trend, hanem egy mélyreható piaci és társadalmi változás jele.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
A szegmens gyártói és forgalmazói egyaránt igyekeznek lépést tartani a fogyasztói igényekkel, innovatív termékekkel és fenntartható megoldásokkal kísérletezve. Ez a sokszínű és folyamatosan fejlődő szegmens kihívásokkal és lehetőségekkel egyaránt szembesíti a piaci szereplőket. A következőkben bemutatjuk, hogyan alkalmazkodnak különböző cégek a növényi termékek piacának változásaihoz, és hogyan formálják azokat saját innovációikkal és stratégiáikkal.
Alacsony ár, magas minőség
Pipó Kitti, a Foodnet Zrt. brand managere úgy érzékeli, a mentes kategórián belül az alapélelmiszernek számító termékeket az átlagosnál kisebb mértékben érintették negatívan az élelmiszerszegmensben tapasztalt volumenvisszaesések.

Pipó Kitti
brand manager
Foodnet
– Erre magyarázat lehet az, hogy akinek a mentes/tudatosabb táplálkozás a napi rutinja részévé vált, az stabilabb elköteleződéssel rendelkezik annál, minthogy egyik napról a másikra erről lemondjon. Ezt a hipotézisünket a 2023-as eladási adataink is alátámasztják, ugyanis több kategóriában jelentős mértékű volumennövekedést tudtunk felmutatni az alapélelmiszernek számító mentes termékeinkkel – tájékoztat a szakember.
Márkáik közül büszkék többek között a Ribella Hummus, Natrue növényi italokra és az It’s Us gluténmentes termékcsaláddal elért eredményeikre. Az elmúlt időszakban vállalatuk fontos stratégiája volt a tartósan alacsony árral történő támogatás, különös figyelmet fordítva a lélektani árpontok megtartására.
– Az impulzív mentes termékeink esetében más a helyzet, ezeket erősebben érintette a vásárlók növekvő árérzékenysége. Szerencsére ebben a kategóriában is tudunk üdítő kivételt felmutatni, a Müller Riso ZERO hozzáadott cukormentes termékünkön volumenben is jelentős növekedést értünk el 2023-ban – ismerteti Pipó Kitti.
Azt is megtudjuk, hogy Natrue termékeik amellett, hogy forrásvíz alapúak, teljesen clean labelnek számítanak, hiszen csak a legszükségesebb összetevőket tartalmazzák, adalékanyagok nélkül. Alapélelmiszernek számít a jelenleg bevezetés alatt álló Naturli, amely egy kiemelkedően prémium összetételű bio kenhető vajalternatíva, amely piaci rést tölt be egy vegán terméket kereső, magas igényű fogyasztói réteg számára a kategóriában.

A növényi alapú alternatívák felé való elmozdulás nem csupán egy rövid távú trend, hanem egy mélyreható piaci és társadalmi változás jele
Vegán hab alapanyagok
A fogyasztás költségei világszerte megnőttek, az inflációs nyomáshoz alkalmazkodó vásárlók ehhez igazítják szokásaikat.

Káposztás István
értékesítési igazgató
König-Units
– Egyre többen választják az otthon főzést, mind tudatosabban kerülik a pazarlást, keresik az akciókat, összességében kevesebbet vásárolnak, és felelősségteljesebbek az élelmiszer-fogyasztás terén – mutat rá Káposztás István, a König-Units Kft. értékesítési igazgatója.
Az NIQ tavaly júniusi piaci adataira hivatkozva kifejti, hogy a habalapanyagok, sprayk és főzőkrémek teljes piaca 14,3 %-ot csökkent, ezen belül a növényi vonal –15%-ot, az állati pedig –13,9%-ot képvisel. A főzőkrémek forgalma 8%-ot esett, míg a sprayk piacán történt a legnagyobb visszaesés, –20%. A habalapok –17% változást mutattak. A habalapok termékcsoporton belül az állati csökkent nagyobb mértékben.
– Ezen a csökkenő piacon sikerült elérnünk, hogy a Hulala termékeink értékesített mennyisége nőtt 12%-kal. Valószínűleg annak is köszönhető, hogy a márkaismertség mellett a felhasználók tudatában vannak a minőség fontosságának, hiszen a termék beépül egy ételbe, aminek a többi összetevője is hasonló nagyságrendben drágult, így nem kockáztatnak gyengébb képességű termékkel – hangsúlyozza Káposztás István.
A Hulala márka a tavalyi évben is több újdonsággal lépett piacra, megfelelve a tudatos életmódot követő változó fogyasztói igényeknek.
– Az egyik kiemelt újdonságuk a 2023 májusától bevezetett vegán termékvonal, melynek célja, hogy támogassa a vegánok és flexitáriánusok speciális étrendjét. A Hulala Vegán habspray, a Hulala Vegán habalap és a Gran Cucina Vegán főzőkrém kiváló alternatívát kínálnak ezeknek a csoportoknak – sorolja az értékesítési igazgató.
A márka gyártója kiemelt figyelmet fordít arra is, hogy a termék dizájn bizonyos időközönként frissüljön. Idén tavasszal megújul a Hulala és Gran Cucina termékek csomagolása, új dizájnt kap a termékcsalád. A tavaly piacra vezetett laktózmentes és vegán termékek csomagolásának stílusát fogják felvenni a régóta választékban lévő Hulala termékek is. A termékcsalád új arca modern, trendi, friss, vidám.
Egészséges kényelmi megoldások

Gál Judit
marketing- és
kommunikációs vezető
Eisberg Hungary
Gál Judit, az Eisberg Hungary Kft. marketing- és kommunikációs vezetője az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy a mentes élelmiszerek, főleg a csomagolt vagy tartós élelmiszer kategóriában, sokszor esnek a prémium szegmensbe az előállítási költségeik és így az árazásuk miatt. Pedig a mentes étrendet követők jelentős része nem önszántából, hanem valamilyen intoleranciának vagy érzékenységnek köszönhetően kényszerül mentes étrendet követni.
– Az Eisberg csomagolt salátatermékei és salátakeverékei kizárólag friss zöldségeket tartalmaznak, így a mentes étrend alapját jelenthetik. A terület, ahol eddig tartozásunk volt a mentes termékeket fogyasztók felé, az a dresszingek piaca. A korábbi salátaönteteink joghurtosak, azaz tejalapúak, ezeket májusban kiegészítjük hidegen sajtolt, természetes salátaolajjokkal, amelyek tökéletesen illeszkednek bármilyen mentes étrendbe. Három ízzel debütálnak: tökmagolaj-pörkölt tökmagolaj, törökmogyoró-olaj & pisztáciaolaj, valamint lime-olajos keverék – informálja lapunkat Gál Judit. – Kényelmi megoldás, hogy egyadagos, 20 ml-es kiszerelésben juttatjuk el az olajokat a boltok polcaira, ezzel is jelezve azok javasolt felhasználási lehetőségeit: egyadagos saláták tökéletesítésére, snackek mellé, pácok kiegészítéseként.
Idén májusban jelentek meg a teljesebb tápanyagbevitelt egy termékkel megvalósító Eisberg Színes Tálak.
– A jelenleg három tálból álló választékkal egészítettük ki korábbi salátatálas kínálatunkat, ezzel szeretnénk megcélozni a praktikumot, gyorsan egészséges ételt kereső fogyasztói szegmenst. Mivel mi is érzékeljük, hogy erre a szemléletre a mentes étrendet követők körében is nyitottság van, ezt a kínálatot szeretnénk a közeljövőben továbbfejleszteni több mentes opcióval – vetíti előre a marketing- és kommunikációs vezető.
Mindegyik, dietetikus által összeállított tálon a megszokott salátakeverékek mellett megtalálható valamilyen szénhidrátforrás, fehérjeforrás és valamilyen dresszing vagy szósz.
Slágertermék a tofu
A Naszálytej Zrt. a növényi termékek piacán a Toffini márkával képviseli magát a szójatermékek kategóriájában, a tofu szegmensben.

Péter Katalin
kereskedelmi
és marketingvezető
Naszálytej
– A 2023-as évünket alapvetően 2022. alapozta és határozta meg. Ugyanis a 2022. évi erős aszály nagyon rossz terméshozamot eredményezett, valamint a magas alapanyagárak, az infláció, a magas energiaárak és még sok más tényező a 2023-as értékesítésünkben jelent meg. Idén már más a piaci jövőképünk, hiszen 2023 sikeres év volt a magyar GMO-mentes szójababtermelés szempontjából, így a kedvezőbb alapanyagárakat már év elején be tudtuk építeni a termékek áraiba, és ezek nagy örömünkre megjelentek a polci árakban is – tájékoztat Péter Katalin.
A vállalat kereskedelmi és marketingvezetőjétől azt is megtudjuk, hogy 2022 slágerterméke a tofu alapú citromos VEGÁN desszert volt, ami mellé 2023-ban újabb két íz érkezett, a karamellás és a királygyümölcsös.
– A nagy sikerre való tekintettel a termékkört 2024-ben tovább bővítjük. A folyamatos social media jelenlétünk mellett, a tofu felhasználási javaslatokon és recepteken túl, fontosnak tartjuk az edukációt is, így ismét részt veszünk az év második felében megrendezésre kerülő négy hónapos országos fogyasztói promócióban – vetíti előre a szakember.

A piac fejlődésének egyik kulcsa, hogy szűkül az árolló az állati eredetű termékek és növényi alternatíváik között
Megfizethetőbbek lettek a vegán készítmények

Takácsné Rácz Zsuzsa
kereskedelmi igazgató
Pápai Hús
Takácsné Rácz Zsuzsa, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója arra hívja fel a figyelmet, hogy az elmúlt időszakban az élelmiszeripar az innovációs folyamatoknak köszönhetően nagyon sokat fejlődött a növényi termékek területén. A készítmények egyre „finomabbak”, és talán ennek is betudható, hogy folyamatosan gyarapszik ezen ételek fogyasztóinak a száma.
– Az elmúlt években a növényi alapú élelmiszerek piaca dinamikusan növekedett, és ez a trend folytatódott 2023-ban is. Mivel a húskészítmények fogyasztói árai az alapanyagárak drasztikus növekedése miatt jelentősen emelkedtek az elmúlt két évben, egyre inkább megfizethetővé váltak a vegán készítmények. Szűkült az olló az árak között. Ez a trend eladási számainkban is megmutatkozott, szép eredményeket könyvelhettünk el – újságolja Takácsné Rácz Zsuzsa.
Meglátása szerint a vegán fogyasztók kifejezetten tudatosak, döntésükkor az ár kevésbé mérvadó. Mindazonáltal a magyar lakosságnak csak kis része nyitott a növényi alapú termékek iránt. A flexitáriánusok aránya évről évre növekszik, de, mint mondja, még így is elmarad a számuk az EU átlagához képest.
– Folyamatosan fejlesztünk, kísérletezünk, mind az alapanyagokkal mind a terméktípusokkal.
Fontos a minél jobb ízvilág és állag elérése. A vegán termékek döntő többségét önkiszolgáló polcokon értékesítjük, így a kisebb kiszerelésű termékekre fókuszálunk. A csomagolás tekintetében is a tudatosság felé tartunk, törekszünk minél több termékünknél újrahasznosítható csomagolóanyagot használni – emeli ki a kereskedelmi igazgató, akitől azt is megtudjuk, hogy az idei nyári szezonra az új vegán grill termékeikkel is szeretnének bemutatkozni.
Átalakuló portfólió

Szikora Zsolt
ügyvezető igazgató
BiOrganik Online
Szikora Zsolt, a BiOrganik Online Kft. ügyvezető igazgatója arról számol be, hogy az ukrán–orosz háború, valamint az infláció ezt a piacot sem kímélte. Szinte minden területet érintett, beszélhetünk akár az alapanyagok beszerzésének nehézségéről vagy a csomagolóanyagok hiányáról. Mindez nagy hatással volt az árak alakulására, valamint a gyártói árrésekre. Egyre több termék van a magyar piacon, amely ezáltal kezd telített lenni. Ez a terméklistázásoknál okozhat nehézséget a gyártóknak, mivel a polcok felülete nem tudja ilyen mértékeben lekövetni a változásokat.
– Azt látjuk, hogy jelentős választási szempont az ár-érték arány. Ha a vásárló talál minőségében, ízében és összetevőiben számára megfelelő terméket, akkor fontos az ár, vált lefelé – állapítja meg Szikora Zsolt.
Felhívja a figyelmet arra is, hogy már olyan nagyobb gyártók is beszállnak erre a piacra, akik korábban csak hagyományos, konvencionális termékekkel foglalkoztak. Folyamatosan jelennek meg az ismert márkák termékeinek mentes alternatívái, de leginkább a vegán trend erősödik.
– Ez részben jó, részben kevésbé, mert a vegán logó jelenléte nem minden esetben jelenti azt, hogy a termék egészséges is. Fontos a vevők megfelelő tájékoztatása, az edukáció, hogy tisztában legyenek azzal, mit vásárolnak, az adott termék miből készül valójában. Ne csak egy logó alapján vásároljanak! – hangsúlyozza az ügyvezető igazgató.
Áprilisban két új hűtős termékük, a VeganChef Vegan Camp és VeganChef pecsenye ZSÍR érkezett a piacra. Az idei évben desszert kategóriában hoznak további újdonságokat, várhatóan az ősz folyamán.
3D nyomtatóval készült étel

Hajdu János
key account manager
Import-Trade Hungary Kft.
Hajdu János, az Import-Trade Hungary Kft. key account managere arra emlékeztet, hogy az Európai Unió hosszú ide nagy erőfeszítéseket tesz a klímabarát étrend arányának növelésére, mely törekvését különféle stratégiai támogatáson keresztül igyekszik elérni. A legtöbb európai ország politikai és jogalkotási terve szintén támogatja ezt. Emellett egyre hangsúlyosabb célként említik meg az európai élelmiszerrendszerek átformálását is. A legfőbb irány, hogy minél nagyobb arányban fogyasszanak az emberek növényi alapú élelmiszereket.
– Cégünk egyre nagyobb szerepet vállal az úgynevezett plant based termékek magyarországi piacra juttatásában. Széles, növényi alapú termékportfóliónkból kiemelkedő márkák a Vivera, a Revo Foods, az Auga, a Verdino, a Bedda, az Unfished, a Body&Future és a Cocoffee – részletezi Hajdu János. – Márkáink közül az elmúlt időszakban a legnagyobb innovációt a Revo foods vegán lazac stílusú filé hozta. A termék rendkívül jóízű. 3D ételnyomtatóval készült, tápláló, fehérjében gazdag és omega-3 zsírsavat, algakivonatokat, valamint vitaminokat is tartalmaz – informálja lapunkat a key account manager.
Általánosságban megemlíti, hogy közkedveltek azok az áruk, amelyek környezettudatos csomagolásban kerülnek forgalomba, hiszen a kategóriát zömében a tudatos vásárlók választják.
Szót ejt arról is, hogy a nemzetközi trendeket követve a magyar kereskedelemben is egyre erőteljesebb hangsúlyt kapnak a plant based termékek. A hálózatok szortimentjében, az offline és online tartalmaiban is nagyobb terjedelemben jelenik meg a kategória.
Fontos a személyes kapcsolat
A Sales System Hungary Kft. RedPower néven gyógynövényes italt kínál fogyasztóinak.

Egervári Gábor
ügyvezető
Sales System Hungary
– Almalébe áztatunk gyógynövényeket, amiket egyre drágábban tudunk beszerezni. Ez nagymértékben befolyásolja a hazai árak meghatározását. Bár a növényi termékek piaca folyamatosan emelkedik, még nem érte el azt a mennyiségi fordulatot, hogy kedvezőbb beszállítói árakkal tudjuk kalkulálni a gyártás folyamán. Legnagyobb mennyiségű alapanyagunk az alma, amit Magyarországon a Gyűszűbirtokról szerzünk be. A gyártásunkhoz felhasznált gyümölcsök szigorú minősítésen esnek át – avat be Egervári Gábor, ügyvezető.
A tavalyi évben termékeik fogyasztása háromszoros eredményt ért el 2022-höz viszonyítva.
Visszajelzéseik alapján a fogyasztók vásárláskor figyelembe veszik a termék összetételét – természetes, vegán, nem tartalmaz hozzáadott cukrot, tartósítószer-mentes, színezék- és ízfokozó mentes – megjelenését és az ígért hatását. Mindezeken túl fontos az is, hogy ki ajánlja, új termékeknél pedig meghatározó az esetleges személyes meggyőzés és a kóstolás.
– Meglepő volt az a jelenség, hogy megjelenésünk idején, annak ellenére, hogy a termék ismeretlen volt még a fogyasztók számára, a nagyobb kiszerelésünk fogyott jelentősebb mértékben. Jelenlegi termékeink közül a MAN és WOMAN a két legfiatalabb, előkészítés alatt áll két új termék ebben a kategóriában és készülünk hat további újdonsággal. Az eddig jól bevált személyes megjelenéseket szeretnénk folytatni. Sport- és élelmiszerek népszerűsítésére rendezett eseményeken veszünk részt, a média segítségét is igénybe vesszük, valamint tovább bővítjük influenszereink táborát – ismerteti az ügyvezető.

A piac lassan telítődik, egyre inkább meg kell harcolni a polchelyekért
Bővülő bio kínálat
A dm-ben az élelmiszer-szortiment döntő többségét mentes termékek teszik ki, elsősorban a glutén- és cukormentes választék meghatározó.

Reményi Rita
szortimentmenedzser
dm Magyarország
– Igyekszünk széles kínálatot tartani a mentes reggeli cereáliákból: konvencionális és bio minőségben, családi és to go kiszerelésben egyaránt, valamint hazai és külföldi márkák is megtalálhatók a polcokon. Széles cukormentes édességválasztékkal rendelkezünk (pl. szeletes áru, kekszek, édes kenyérfeltétek, szirupok stb.), illetve cukorhelyettesítő termékek között is válogathatnak vásárlóink a polcokról – avat be Reményi Rita, a dm Kft. szortimentmenedzsere.
A dmBio márka a vegán étrendet folytatók számára nyújt széles választékot. Számos, eddig csak online shopban kapható termékük került polcra 2023-ban, kínai, görög és olasz specialitásokkal egészült ki a szortiment.
– A dmBio termékkínálatát folyamatosan bővítjük, minden hónapban több újdonsággal lépünk a piacra. A soron következő termékbevezetés a cukormentes zabital lesz. Az eladási adatok nagyon biztatóak, az élelmiszer-szortiment két számjegyű mennyiségi növekedést tudott elérni 2023-ban. Kiemelkedő volt a bio termékek iránti megnövekedett kereslet – jelzi Reményi Rita.
Mint mondja, vásárlóik a webshopban minden lényeges információhoz hozzájutnak a termékekről, a magazinban pedig logókkal jelölik a termék gluténmentes vagy bio tulajdonságát. Bővített reformválasztékot tartanak több mint az üzlethálózat felében, ahol még több mentes termék közül lehet válogatni.

A környezetbarát csomagolások a vevőkör tudatossága miatt különösen népszerűek
//
Kapcsolódó cikkeink
#egészenén – a különbségek is összekötnek minket
Tizenkét országban indított #egészenén címmel új kommunikációs kampányt a dm.…
Tovább olvasom >Ez az év már valóban az adatmenedzsment éve lesz
Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor sikere idén nagyban múlhat az árképzés, az…
Tovább olvasom >Megéri fenntartható csomagolásra váltani?
A globális élelmiszeriparban a radikális innovációk száma 2007 óta folyamatosan…
Tovább olvasom >További cikkeink
Jön a kereskedelmi haszon mérséklése? A kereskedőket és az áruházláncokat is kritizálta Orbán Viktor évértékelőjében
Egyes alapvető élelmiszerek árát a kereskedők és az áruházláncok jelentősen…
Tovább olvasom >Fülep Zsolt lett az Év Agrárembere 2024-ben
2025 február 21-én, a mezőgazdasági szakma legnagyobb elismerését, az „Év…
Tovább olvasom >Bővülhet az online árfigyelő
A családok védelme, az infláció alacsony szinten tartása és a…
Tovább olvasom >