Ha kell egy-két jó falat – a fingerfoodok világa
Aligha van a vendéglátásnak olyan szegmense, amely ne használná (vagy használhatná) kínálatában a finger foodokat, bár itthon elsősorban a gyorsétteremláncok üzletpolitikájában kapnak nagyobb szerepet. A szinte minden modern trendhez kapcsolható kategóriában nagy ütemben növekszik a növényi alapú termékek választéka – ezek voltak a legfőbb tanulságai a piac néhány nagy szereplőjével folytatott beszélgetéseinknek.
Nemcsak a nagy élelmiszeripari vállalkozások írják a finger foodok sikertörténetének új és újabb fejezeteit: a street food térhódítása adja a folyamatos inputot a kategória fejlődéséhez.
Bár mennyiségileg a legtöbb finger food a világban bizonyára az étteremláncok választékában szereplő nuggetsekből és csirkeszárnyakból fogy, gasztronómiai szempontból a fő irányokat az éttermek és food truckok kreatív, street food-típusú ételei határozzák meg, nemegyszer azok apró változatai – hiszen ma már természetes, hogy van mini változata a burgernek, a wrapnek, a panírozott csirkemellnek, a pizzának, de még a kolbásznak és a szendvicsnek is. Ugyan a „kérdést” más irányból közelítik meg, de ebbe a kategóriába tartoznak a nálunk meglehetősen fantáziátlanul kezelt sörkorcsolyák is.
Az új kreációk egy része még mindig a tépett húsok – nálunk is – óriási divatjára épül: burgerek, panírozott golyók vagy tányérra, szendvicsbe széthúzni javasolt korongok formájában. A nagyvilágban népszerűek a vékony tortillaalapú tölcsérkék és tekercsek, a többféle ázsiai stílusban főzött tésztagombolyagok apró pálcákra húzva, az indiai, közel-keleti és afrikai ízek, a rizsliszttel készült vagy rizsből gyúrt apró fehér bucik és hamburgerek.
Kényelmi, de nem luxus
– A finger foodok a kötetlen, lazább hangulatú események, programok jellegzetes ételei – emeli ki Bősze Ákos, a METRO HoReCa üzletágfejlesztési vezetője –, hiszen nem szükséges a fogyasztásukhoz evőeszköz, a gusztusos, esztétikus falatok akár egy szalvétáról, kézzel is „csipegethetőek”. A finger food korántsem mai találmány, évtizedek óta jelen van a vendéglátóiparban, különösen a catering szolgáltatások között, ám a COVID kényszerű szünetet rendelt el a műfajnak – legalábbis a vendéglátásban. A fogyasztók ugyanis a pandémia alatt sem akartak lemondani az ízletes, könnyű falatkákról, amivel színesíthették étkezéseiket, ezért elkezdték vásárolni a kényelmi finger food termékeket.
2022-ben ismét kinyílt a világ, és ma már ismét a HoReCa a fő vásárlója a finger food-cikkeknek, a finger food bekerült a szegmens minden szegletébe a Michelin-csillagos étteremtől az ázsiai büféig.
– A finger foodok piaca egyértelműen növekszik egész Európában – elemez Mossóczy Csaba, a Salomon FoodWorld magyarországi képviseletének vezetője –, a növekedés fő mozgatója a street food népszerűségének növekedése, valamint a gyorséttermi láncok választékbővítése olyan étvágygerjesztőkkel, mint a nuggetsek, a csirkeszárnyak, a töltött jalapeno és hasonlók. A fast food és a fast casual kategóriában érvényesül az úgynevezett better side dish trend is, ami alapvetően a számlanövelésről szól: például sült burgonya helyett panírozott hagymakarikát vagy brokkolit kínálnak. Gyorsan növekszik a növényi eredetű termékek kínálata is.
Az Európa legnagyobb finger food-gyártójaként ismert Salomon FoodWorld termékei egyikével-másikával már találkozhatott a magyar piacon a vásárló, de közvetlen forgalmazóként, viszonylag széles kínálattal a vállalat 2 éve van jelen hazánkban. A cég kizárólag a vendéglátás számára gyártja termékeit, több mint 150-féle cikket – ezek közül közel 3 tucatnyi Magyarországon is elérhető –, a finger food kategóriában: mini wrapeket és slidereket (mini hamburgerek), sajt és zöldség étvágygerjesztő falatokat, csirkeszárnyakat és -falatkákat, ázsiai finger foodokat, apró csirke és tésztanyársakat, kreatív falafelgolyókat és egyéb különlegességeket.
Falatdivat
– A finger food a gasztronómiában rendkívül divatos formája az étkeztetésnek – érvel Tóth Enikő Boglárka, a Nestlé Professional üzletágvezetője –, hiszen nincs szükség evőeszközökre a tálaláshoz és a fogyasztáshoz. A hagyományosan kötetlenebb hangulatú eseményeken ajánlott, bár manapság gyakori lehet egy elegáns formában tálalt finger food is; akár vendégváró falatnak, akár főétkezésnek is megfelelhet.
A legnépszerűbb finger foodok a tapasztalatunk alapján a mini tortilla (mi vegán verzióban ajánlunk ehhez terméket), valamint a mini Cézár-saláta és a mini burger (mindkettő vegán vagy normál változatban). Elsősorban catering cégek rendelik, de a szállodákban is gyakori – ott is leginkább rendezvények, állófogadások alkalmával –, étlapon ritkábban szerepelnek.
A kategóriában a Nestlé Professional elsősorban alapanyagokat forgalmaz a vendéglátósoknak, ilyen például a vegán és vegetáriánus Garden Gourmet termékcsaládunk. Halhelyettesítők témakörben Vuna fantázianevű termékünket ajánljuk.
– Kinyílt a világ – véli Bősze Ákos –, ez a fő mozgatórugója a műfaj fejlődési irányainak: egyre több nemzet ételei jelennek meg finger foodos – mondhatni: kóstoló – verzióban, kielégítve az emberek kulináris kíváncsiságát. Jó példa erre az empanada (mexikói tésztabatyu), a mini fish&chips vagy az apró wrapek. A fogyasztók még több ízre, még több színre, még több textúrára vágynak.
Azonban a finger foodon túl is vannak irányzatok, amelyek a kóstolgatóknak kedveznek: a food-sharing, ami lehetővé teszi, hogy egyetlen asztaltársaság sokféle ételt megízlelhessen – ez tulajdonképpen az éttermi változata a finger food-gondolkodásnak. A trónkövetelők között vannak a bowlok is, melyek egyetlen mély tálkában kínálnak komplex gasztronómiai kalandot. A METRO kínálatában megtalálhatók a finger foodok készítéséhez és tálalásához szükséges termékek. A termékfejlesztésünk iránya e területen is a „növényi forradalom” útján halad: növényi alapú, növényi hozzávalókban gazdag termékeket fejlesztünk finger food felhasználásra.
A világ ízei
– Sokan nem tesznek különbséget a street food és a finger food között – mondja Mossóczy Csaba. – Nos, én az előbbit inkább üzlettípus-besorolásnak tartom, míg a finger food kifejezés egy késztermék-kategória, ami a könnyű kézben fogva elfogyaszthatóságra és a gyors, egyszerű elkészíthetőségre utal. Jellemzően a finger food kategória legfőbb felhasználója a street food és a fast food kategória, de tisztán látszik, hogy a fine dinnig szegmens is egyre több finger food jellegű étvágygerjesztőt készít, magas szintre emelve ezzel a kategória elismertségét. A finger foodok megjelentek a nagy élelmiszerláncok választékában – főleg fagyasztott formában –, egyre több növényi alapú verzióban is.
A Salomon Foodworld teljes választékának már közel negyede vega, illetve vegán termék, de itthon egyelőre a csirke- és marhaalapú termékek növekedésében látom a potenciált. A kategória termékeinek árai együtt nőnek az alapanyagárakkal, de minőségi kényelmi termékekként így is hatékonyan alkalmazhatók (lennének) a vendéglátás széles rétegeiben – többek között, mert legtöbbjük használata minimális konyhai kapacitást igényel.
– Egyszerűen és gyorsan elkészíthető alapanyagainkkal a legkedveltebb finger food ételek vegán/vegetáriánus változatai kínálhatók a vendégeknek – hangsúlyozza Tóth Enikő Boglárka –, mint például vegán Cézár-saláta, Garden Gourmet vegán natúr vagy grillezett falatkákkal, a mini tortilla vegán grillezett falatkáinkkal, mini vegán burger, vagy éppen vegán panírozott falatkáink és a vegán golyók paradicsom ágyon. A termékek számtalan variációban elkészíthetők, remek alternatívát biztosítva a vegán és/vagy vegetáriánus étrendet folytatók számára.
A Garden Gourmet termékcsalád folyamatosan bővül, izgalmas újdonságokkal készülünk az idei évben is, egyik kedvencünk a már említett vegán Vuna, amely elképesztően hasonlít a tonhalra és már a magyar vendéglátósók számára is elérhető.
Magyarországon 1-2% közé tehető a vegánok aránya. Mi elsősorban a flexitáriánus étrendet követőkre fókuszálunk, hiszen az ő arányuk lényegesen nagyobb, nagyjából 50%, ők azok, akik legalább heti 1-2 alkalommal húsmentesen étkeznek, és ehhez szívesen választanak a húsra emlékeztető fogásokat. //
A cikk a Trade magazin 2023/4. lapszámában olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Hideg konyha
A funkcionalitás igénye, a digitalizáció folyamatának felgyorsulása, a fogyasztói trendek…
Tovább olvasom >Új logisztikai központot nyitott a Metro Szerbiában
A német Metro Cash and Carry új, 15000 négyzetméteres logisztikai…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Véget ért a Biokultúra napja – Minden eddiginél nagyobb támogatásokról beszélt az államtitkár
Minden korábbinál nagyobb előnyöket kapnak azon termelők, akik az ökológiai…
Tovább olvasom >Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >