Ha kell egy-két jó falat – a fingerfoodok világa

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2023. 04. 18. 09:46

Aligha van a vendéglátásnak olyan szegmense, amely ne használná (vagy használhatná) kínálatában a finger foodokat, bár itthon elsősorban a gyorsétteremláncok üzletpolitikájában kapnak nagyobb szerepet. A szinte minden modern trendhez kapcsolható kategóriában nagy ütemben növekszik a növényi alapú termékek választéka – ezek voltak a legfőbb tanulságai a piac néhány nagy szereplőjével folytatott beszélgetéseinknek.

Nemcsak a nagy élelmiszeripari vállalkozások írják a finger foodok sikertörténetének új és újabb fejezeteit: a street food térhódítása adja a folyamatos inputot a kategória fejlődéséhez.

Bár mennyiségileg a legtöbb finger food a világban bizonyára az étteremláncok választékában szereplő nuggetsekből és csirkeszárnyakból fogy, gasztronómiai szempontból a fő irányokat az éttermek és food truckok kreatív, street food-típusú ételei határozzák meg, nemegyszer azok apró változatai – hiszen ma már természetes, hogy van mini változata a burgernek, a wrapnek, a panírozott csirkemellnek, a pizzának, de még a kolbásznak és a szendvicsnek is. Ugyan a „kérdést” más irányból közelítik meg, de ebbe a kategóriába tartoznak a nálunk meglehetősen fantáziátlanul kezelt sörkorcsolyák is.

Az új kreációk egy része még mindig a tépett húsok – nálunk is – óriási divatjára épül: burgerek, panírozott golyók vagy tányérra, szendvicsbe széthúzni javasolt korongok formájában. A nagyvilágban népszerűek a vékony tortillaalapú tölcsérkék és tekercsek, a többféle ázsiai stílusban főzött tésztagombolyagok apró pálcákra húzva, az indiai, közel-keleti és afrikai ízek, a rizsliszttel készült vagy rizsből gyúrt apró fehér bucik és hamburgerek.

Kényelmi, de nem luxus

BőszeÁkos_Metro

Bősze Ákos
üzletágfejlesztési vezető
METRO

– A finger foodok a kötetlen, lazább hangulatú események, programok jellegzetes ételei – emeli ki Bősze Ákos, a METRO HoReCa üzletágfejlesztési vezetője –, hiszen nem szükséges a fogyasztásukhoz evőeszköz, a gusztusos, esztétikus falatok akár egy szalvétáról, kézzel is „csipegethetőek”. A finger food korántsem mai találmány, évtizedek óta jelen van a vendéglátóiparban, különösen a catering szolgáltatások között, ám a COVID kényszerű szünetet rendelt el a műfajnak – legalábbis a vendéglátásban. A fogyasztók ugyanis a pandémia alatt sem akartak lemondani az ízletes, könnyű falatkákról, amivel színesíthették étkezéseiket, ezért elkezdték vásárolni a kényelmi finger food termékeket.

2022-ben ismét kinyílt a világ, és ma már ismét a HoReCa a fő vásárlója a finger food-cikkeknek, a finger food bekerült a szegmens minden szegletébe a Michelin-csillagos étteremtől az ázsiai büféig.

Mossóczy Csaba
magyarországi
képviseleti vezető
Salomon FoodWorld

– A finger foodok piaca egyértelműen növekszik egész Európában – elemez Mossóczy Csaba, a Salomon FoodWorld magyarországi képviseletének vezetője –, a növekedés fő mozgatója a street food népszerűségének növekedése, valamint a gyorséttermi láncok választékbővítése olyan étvágygerjesztőkkel, mint a nuggetsek, a csirkeszárnyak, a töltött jalapeno és hasonlók. A fast food és a fast casual kategóriában érvényesül az úgynevezett better side dish trend is, ami alapvetően a számlanövelésről szól: például sült burgonya helyett panírozott hagymakarikát vagy brokkolit kínálnak. Gyorsan növekszik a növényi eredetű termékek kínálata is.

Az Európa legnagyobb finger food-gyártójaként ismert Salomon FoodWorld termékei egyikével-másikával már találkozhatott a magyar piacon a vásárló, de közvetlen forgalmazóként, viszonylag széles kínálattal a vállalat 2 éve van jelen hazánkban. A cég kizárólag a vendéglátás számára gyártja termékeit, több mint 150-féle cikket – ezek közül közel 3 tucatnyi Magyarországon is elérhető –, a finger food kategóriában: mini wrapeket és slidereket (mini hamburgerek), sajt és zöldség étvágygerjesztő falatokat, csirkeszárnyakat és -falatkákat, ázsiai finger foodokat, apró csirke és tésztanyársakat, kreatív falafelgolyókat és egyéb különlegességeket.

Egy elegánsan tálalt fi nger food akár vendégváró falatnak, akár főétkezésnek is megfelelhet

Falatdivat

Tóth Enikő Boglárka-Nestlé Professional

Tóth Boglárka Enikő
üzletágvezető
Nestlé Professional

– A finger food a gasztronómiában rendkívül divatos formája az étkeztetésnek – érvel Tóth Enikő Boglárka, a Nestlé Professional üzletágvezetője –, hiszen nincs szükség evőeszközökre a tálaláshoz és a fogyasztáshoz. A hagyományosan kötetlenebb hangulatú eseményeken ajánlott, bár manapság gyakori lehet egy elegáns formában tálalt finger food is; akár vendégváró falatnak, akár főétkezésnek is megfelelhet.

A legnépszerűbb finger foodok a tapasztalatunk alapján a mini tortilla (mi vegán verzióban ajánlunk ehhez terméket), valamint a mini Cézár-saláta és a mini burger (mindkettő vegán vagy normál változatban). Elsősorban catering cégek rendelik, de a szállodákban is gyakori – ott is leginkább rendezvények, állófogadások alkalmával –, étlapon ritkábban szerepelnek.

A kategóriában a Nestlé Professional elsősorban alapanyagokat forgalmaz a vendéglátósoknak, ilyen például a vegán és vegetáriánus Garden Gourmet termékcsaládunk. Hal­helyettesítők témakörben Vuna fantázianevű termékünket ajánljuk.

– Kinyílt a világ – véli Bősze Ákos –, ez a fő mozgatórugója a műfaj fejlődési irányainak: egyre több nemzet ételei jelennek meg finger foodos – mondhatni: kóstoló – verzióban, kielégítve az emberek kulináris kíváncsiságát. Jó példa erre az empanada (mexikói tésztabatyu), a mini fish&chips vagy az apró wrapek. A fogyasztók még több ízre, még több színre, még több textúrára vágynak.

Azonban a finger foodon túl is vannak irányzatok, amelyek a kóstolgatóknak kedveznek: a food-sharing, ami lehetővé teszi, hogy egyetlen asztaltársaság sokféle ételt megízlelhessen – ez tulajdonképpen az éttermi változata a finger food-gondolkodásnak. A trónkövetelők között vannak a bowlok is, melyek egyetlen mély tálkában kínálnak komplex gasztronómiai kalandot. A METRO kínálatában megtalálhatók a finger foodok készítéséhez és tálalásához szükséges termékek. A termékfejlesztésünk iránya e területen is a „növényi forradalom” útján halad: növényi alapú, növényi hozzávalókban gazdag termékeket fejlesztünk finger food felhasználásra.

Gasztronómiai szempontból a finger food fő irányait az éttermek és food truckok kreatív, street food-típusú ételei határozzák meg

A világ ízei

– Sokan nem tesznek különbséget a street food és a finger food között – mondja Mossóczy Csaba. – Nos, én az előbbit inkább üzlettípus-besorolásnak tartom, míg a finger food kifejezés egy késztermék-kategória, ami a könnyű kézben fogva elfogyaszthatóságra és a gyors, egyszerű elkészíthetőségre utal. Jellemzően a finger food kategória legfőbb felhasználója a street food és a fast food kategória, de tisztán látszik, hogy a fine dinnig szegmens is egyre több finger food jellegű étvágygerjesztőt készít, magas szintre emelve ezzel a kategória elismertségét. A finger foodok megjelentek a nagy élelmiszerláncok választékában – főleg fagyasztott formában –, egyre több növényi alapú verzióban is.

A Salomon Foodworld teljes választékának már közel negyede vega, illetve vegán termék, de itthon egyelőre a csirke- és marhaalapú termékek növekedésében látom a potenciált. A kategória termékeinek árai együtt nőnek az alapanyagárakkal, de minőségi kényelmi termékekként így is hatékonyan alkalmazhatók (lennének) a vendéglátás széles rétegeiben – többek között, mert legtöbbjük használata minimális konyhai kapacitást igényel.

– Egyszerűen és gyorsan elkészíthető alapanyagainkkal a legkedveltebb finger food ételek vegán/vegetáriánus változatai kínálhatók a vendégeknek – hangsúlyozza Tóth Enikő Boglárka –, mint például vegán Cézár-saláta, Garden Gourmet vegán natúr vagy grillezett falatkákkal, a mini tortilla vegán grillezett falatkáinkkal, mini vegán burger, vagy éppen vegán panírozott falatkáink és a vegán golyók paradicsom ágyon. A termékek számtalan variációban elkészíthetők, remek alternatívát biztosítva a vegán és/vagy vegetáriánus étrendet folytatók számára.

A Garden Gourmet termékcsalád folyamatosan bővül, izgalmas újdonságokkal készülünk az idei évben is, egyik kedvencünk a már említett vegán Vuna, amely elképesztően hasonlít a tonhalra és már a magyar vendéglátósók számára is elérhető.

Magyarországon 1-2% közé tehető a vegánok aránya. Mi elsősorban a flexitáriánus étrendet követőkre fókuszálunk, hiszen az ő arányuk lényegesen nagyobb, nagyjából 50%, ők azok, akik legalább heti 1-2 alkalommal húsmentesen étkeznek, és ehhez szívesen választanak a húsra emlékeztető fogásokat. //

 

A cikk a Trade magazin 2023/4. lapszámában olvasható.

Kapcsolódó cikkeink