Magazin: Csak az Egyesült Államokban népszerű, vagy Európában is szeretjük?

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 10. 22. 06:12

Összeállításunkban arra teszünk kísérletet, hogy a legnagyobb nemzetközi, elsősorban hipermarketláncok tevékenységét áttekintsük, 2020 év végén, illetve az azóta eltelt időszakban.

GfK-Growth from Knowledge

Bodnár Krisztina - GfK

Vendégszerző:
Bodnár Krisztina
business development
manager
GfK

 

Magyarországon az elmúlt néhány évben megszoktuk, hogy a legtöbbet a diszkontokról beszélünk. A magyar vásárlóknak nagyon megtetszett a diszkontoknak a hipereknél kisebb mérete, egyre szélesedő választéka, kedvező árai. Azt is megtanultuk, hogy önmagában a kedvező árak még nem biztos, hogy versenyelőnyt jelentenek – a szomszédos Szlovákiában a diszkontok árszínvonala alig marad el az átlagos árszínvonaltól, mégis sikeresek.

Vizsgáljuk meg most közelebbről az elsősorban hipermarketeket működtető nemzetközi láncokat. Nyugat-Európában és Kelet-Európában a hipermarketek még mindig nagyon erős, sikeres szereplők, nyilvánvalóan érzik a diszkontok jelentette kihívást. Nézzük meg, mivel próbálnak újra az élre kerülni, innovatívnak maradni a nagy nemzetközi hiperek!

 

TESCO

A nemzetközi lánc a jövőben is elsősorban a nagy-britanniai piacra fog fókuszálni. A Tesco tervei között továbbra is szerepel, hogy folyamatosan vizsgálja a közép-kelet-európai piacokról történő kilépés lehetőségeit. Vajon melyik kereskedelmi szereplő fenyegeti a legjobban a Tescót a legfontosabb piacán? Iparági előrejelzések szerint 2025-re az Amazon meg fogja előzni FMCG-forgalom szempontjából(!) a Tescót Nagy-Britanniában. Próbál-e vajon a Tesco online-ban igazán versenyezni? Ha a Tesco különböző üzleti befektetéseit vizsgáljuk, az online üzletág, a tesco.com növekedési üteme kiemelkedő, 4 százalékot meghaladó, a Tesco üzletágai közül az egyik legdinamikusabb.

Jelenleg a magyar piacot a Lidl Plus applikáció kavarja fel. Hogyan lehetne új életet lehelni a Tesco Clubcard programba? A Tesco vásárlói is elkezdtek fizikai kártyák helyett digitális kártyákat használni. A ClubCard appot 2021-ben már több mint 5 millióan használják globálisan.

A vállalat éppen benne van egy nagy kategóriamanagement projektben, az elmúlt egy évben 29 nagy alkategóriát világítottak át részletesen. A lánc globálisan az ALDI-hoz igazítja az árait. 3500 sku-ból 639-et listáztak ki, az így felszabadult helyre olyan termékek kerülnek, amelyeket az ALDI Price Match kezdeményezés alapján a Tesco beszerzői jövedelmezőnek/keresettnek látnak. (Forrás: Tesco Retailer Report 2021 by EDGE)

Piackutató cégként nem győzzük hangsúlyozni, hogy mennyire egyetértünk a Tesco „adathasználatával”. A Tesco digitális stratégiájának része, hogy hozzáférést ad a beszállítóknak bizonyos adatokhoz azért, hogy beszállítói is tisztában legyenek azzal, mennyire kedvelik a fogyasztók az egyes termékeket, mire költenek a legtöbbet a kategóriában – a Tesco üzleteiben.

Fenntarthatósági szempontból a Tesco kiemelt célja, hogy növelni szeretné az egészséges/növényi alapanyagú termékek értékesítését. 2028-ra a házhozszállításokat végző autóflottát elektromosra szeretné cserélni. A gyártókat is arra biztatja, hogy egészséges és fenntartható módon gyártott termékekkel próbáljanak meg bekerülni az áruházláncba. 2021-ben 4 „fenntartható superstore” nyílik majd: energiatakarékos hűtőkkel, fagyasztókkal, LED-világítással, műanyag újrahasznosítási pontokkal.

CARREFOUR

A GfK hisz a mérhetőség erejében. Ezért is érdemes kiemelni, hogy a Carrefour egyik stratégiai célkitűzése éppen egy jól mérhető indikátorhoz köthető: szeretnék elérni, hogy a vásárlói ajánlást mérő ún. NPS (Net Promoter Score) mutatót 30 százalékponttal javítsák 2020-ról 2022-re.

Franciaországban át is csoportosították az üzletek között az eladókat, hogy három területen javulást tudjanak elérni: az egyik fókusz az árak pontos feltüntetése, a másik a termékek folyamatos, zökkenőmentes elérhetősége, a harmadik kiemelt terület pedig a sorban állási idő csökkentése. Ez csupa olyan cél, amelyet vásárlóként is bármely kereskedőnél nagy örömmel üdvözölnénk, és mondhatjuk, hogy mindegyik olyan, amelybe ha hiba csúszik, a vásárlónak komoly bosszúságot okoz. A fentieken túl, a vásárlók elégedettségének egyik fő összetevője Franciaországban is a jó ár – 2021-ben verhetetlen árakat garantál a Carrefour csoport több mint 500 nagy márka esetében.

Milyen innovációkat láthatunk a Carrefour csoportnál?

2021 áprilisában megnyílt a Carrefour első két teljesen automatizált, emberi eladószemélyzet nélküli üzlete Brazíliában.

2021. márciustól az online rendeléseket a boltba beugorva automata boxokból is kivehetik a vásárlók (Magyarországon pl. a Decathlonban van ilyen – hagyományos eladótér kasszával és az üzletbe belépve az automata boxokkal is találkozunk.)

Az Egyesült Arab Emírségekben a Carrefour üzletekben immáron 11 szkennelő robotot: Tally-kat használnak. Ezek a robotok a sorok között folyamatosan pásztázzák az árukat: figyelik, hogy hol van készlethiány, összevetik a polci árat és a listaárat, az EAN-kódokat.

WALMART

Európából kilépve a Walmart a legnagyobb, zömében hipereket üzemeltető kereskedő. Tevékenysége elsősorban az észak-amerikai piacra fókuszál. Hatalmas eredmény, hogy 2021-re az online értékesítés részesedése az összes értékesítésből (a teljes árukínálatban) meghaladja a 10%-ot.

A Walmart az Egyesült Államok piacán kívül a növekedés motorjának tekinti a jövőben Indiát és Kanadát is. India azért érdekes, mert a növekedés fő mozgatói Indiában a hipermarketek lennének. Az Egyesült Államok piacát meg kell tartani az üzlet, a piac mérete miatt, azonban hosszú távon Indiától várják a nagyobb növekedést. Azonban hasonlóan a Tescóhoz, iparági elemzők a Walmart esetében is azt jósolják, hogy az Amazon megelőzi majd a Walmartot FMCG-termékek értékesítésében is az amerikai piacon, már 2023-ban.

A Walmart mindeközben nem ül ölbe tett kézzel. 2026-ra az értékesítés 58%-át még mindig a hiperektől várják – itt nem mehetünk el amellett, hogy 2016-ban még a hiperek adták az értékesítés több mint 70%-át! –, de 2026-ban 19%-ot már az online üzletágtól várnak. Az üzletek száma a következő 5 évben csak minimális mértékben fog nőni a stratégiai célnak megfelelően, hiszen az online kereskedelemre fókuszál a vállalat.

A legnagyobb árbevétel az élelmiszeripari kategóriákon termelődik, ettől várják a legnagyobb növekedést is – méreteit tekintve elsősorban, mert a növekedési ütem (3,7%) nem itt a legnagyobb, de a hatalmas összkategória-méret miatt ez jelenti magasan a legnagyobb forgalmi tömeget.

Az online mint lehetőség – Ha lemaradsz, kimaradsz

Hogyan küzdenek meg általánosságban az online kihívásaival a hiperek? Lényegében minden nagy nemzetközi hipermarketlánc kínál házhozszállítást. A Walmart drónokat vet be a kiszállításhoz, a Carrefour megállapodást kötött szállító cégekkel, pl. az Uberrel. Az Instacart együtt dolgozik az 5 legnagyobb hiperlánccal, és egy órán belüli kiszállítást ígérnek. A Walmart több mint 3000 helyen kínál Click&Collect szolgáltatást.

A pandémia időszakából minden kereskedő sokat tanult, fejlesztették a logisztikai folyamatokat, feltehetőleg a megfelelő árpolitika kialakításán dolgozik mindenki. Hosszú távon kell kialakítani, hogy mekkora választékkal, milyen árréssel lehet rentábilis az online FMCG-kereskedelem. A vásárlókat első körben már sikerült megnyerni, a pandémia miatt nagyon sokan átestek a tűzkeresztségen, akik pandémia nélkül nem „nyomtak volna rá a MEGRENDELEM gombra”.

A vásárló a pénzével szavaz. Hosszú távon azonban nem mindegy, hogy az adott ország kereskedelempolitikája melyik piaci szereplőket, milyen formátumokat részesít előnyben. A vásárló okos, oda fog menni, ami neki a legjobban megéri, és amihez a legkisebb erőfeszítést kell tennie. Az élelmiszer-kereskedelemre nagyon igaz, hogy a piaci szereplők sikerességét a kereslet és a kínálat nagyon finom egyensúlya határozza meg.

//

Kapcsolódó cikkeink