Az uniós törvények szigorítását várják a mézkeverékek származás jelölésében
Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke, Bross Péter a Napi.hu-nak elmondta: a mézről szóló irányelv módosítása éppen a fogyasztó szabad döntését és egészségének védelmét segítené elő.
Magyarország az uniós csatlakozását követően elsőként, közel húsz éve igyekszik a 2001-es uniós, mézről, mézjelölésről szóló irányelvet módosítani, álláspontja szerint egyértelmű termelői és fogyasztói igény mutatkozik a mézkeverékeket alkotó mézek származási országainak pontos feltüntetésére.
Bross Péter szerint a jelenlegi uniós jogi környezet a vicc kategóriájába tartozik, hihetetlen, hogy a hosszú évek során nem sikerült tiszta helyzetet teremteni. A jelenlegi szabályok szerint, ha a vásárlók bemennek például egy szupermarketbe, egy adott üvegen csak annyi információt látnak, hogy az uniós és unión kívüli mézek keverékét tartalmazza – ennél több tájékoztatási kötelezettsége nincs a forgalmazónak. Ám ebből a fogyasztó szinte semmit sem tud meg, legfeljebb annyit, hogy a méz nem a Holdról, hanem a Földről származik.
Ha sikerülne módosítani az uniós előírásokat, és az Európai Bizottság a mézkeverékek származás jelölésére vonatkozó előírásokat szigorítaná (erre ígéret van is, miszerint még 2023-ban megtörténhet), azaz a mézkeverék származási országait feltüntetnék, a következő keserű igazság derülni ki a fent említett adott üveg tartalmáról: hetven százalékban kínai, húsz százalékban ukrán, tíz százalékban uniós eredetű mézet tartalmaz a keverék.
Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke hangsúlyozta, természetesen ebben az esetben is szabadon dönthet a fogyasztó, mondhatja, mégis megveszem ezt a keveréket, mert olcsóbb, mint a tiszta uniós eredetű termékhez. De a jogszabály előírása folytán a tiszta kép tudatában dönthet.
Kapcsolódó cikkeink
Nagy István: a rendszeres mézfogyasztás az élhetőbb jövőért tett lépés
A rendszeres mézfogyasztás az élhetőbb jövőért tett fontos lépés –…
Tovább olvasom >Elindult a mézfogyasztást ösztönző kampány
Elindult a mézfogyasztást népszerűsítő idei kampány, amelynek középpontjában a hársméz…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >