Automatizáció, saját márkák és veganizmus – ilyen volt a nemzetközi pálya 2022-ben

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2023. 06. 23. 16:03

Tavaly év elején a megszokott kerékvágásba való visszazökkenés, a vásárlók újbóli szabad mozgása a kiskereskedelem kilábalását támogatta. Az év előrehaladtával előálló fejlemények okozta kihívásokkal a fogyasztók és a kiskereskedelem is igyekezett megküzdeni. Cikkünkben a tavalyi év legjellemzőbb nemzetközi FMCG-piaci trendjeit tekintjük át.

A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.

Bár optimistán vágtunk bele a 2022-es évbe, a COVID még mindig érezhető hatásai miatti bizonytalanság nem múlt el nyomtalanul. A megszokott kerékvágásba való visszazökkenést azonban lassította a háború kitörése és a következményes megélhetési válság, ami világszerte hatással volt a gazdaságra, az ellátási láncokra és a vállalkozásokra. A kiskereskedelem jövője ennek ellenére nem tűnik borúsnak.

Munkaerőhiány? Automatizáció!

Az élelmiszer-kereskedelmi ágazatban a munkaerőhelyzet 2022-ben sem volt rózsásabb, mint az ezt megelőző évben: a munkaerő-felvétel és -megtartás egyaránt tartogatott kihívásokat a munkáltatók számára. Az üzletmenet lendületben tartásában a vonzó feltételekkel és környezetben való hosszú távú karrierépítés lehetőségének felvillantásán túl kiemelkedő szerep jutott az automatizációnak.

2022 slágerének az önkiszolgáló kasszák bizonyultak, melyek segítségével a kereskedők két legyet ütöttek egy csapásra: képesek voltak vásárlóikat úgy kiszolgálni az üzletben, hogy közben a munkaerőhiányra is megnyugtató megoldás született. Az Amazon folytatta Just Walk Out technológiájának bevezetését Amazon Fresh láncában, míg a számítógépes látástechnológiával foglalkozó Trigo Vision komoly előrelépést tett célkitűzése felé, miszerint kasszanélküli megoldásokat kínálnak egész üzletek – így például az Aldi Nord – számára. A Selecta a Delhaize-zel összefogva Belgiumban kezdett munkahelyekre telepített, kizárólag az adott cég alkalmazottai és látogatói által elérhető autonóm üzleteket nyitni.

A Kroger Ocado által üzemeltetett robotizált fulfilment raktárának megnyitása volt talán a legfigyelemfelkeltőbb példa arra, hogyan is fokozza az iparág az automatizációt a vásárlók kiszolgálásában. A csúcstechnológiás raktárhálózat, bár nem kifejezetten a munkaerőhiányt volt hivatott kezelni, a munkaerőhiány közepette kétségtelenül a legjobb időben kezdte meg működését.

Az Instacart innovatív új eszközökkel támogatta a kereskedőket mérettől függetlenül

Frissebb és kényelmesebb

A pandémiához kapcsolódó aggodalmak a fogyasztókat otthonukba húzódásra, otthoni étkezésre késztették. 2022 ahelyett, hogy az éttermek újbóli felvirágzását hozta volna, az elszabaduló inflációra válaszul általánossá vált takarékoskodás okán továbbra is az élelmiszerboltokba csatornázta az élelmiszerköltéseket.

Az FMI „The Power of Foodservice at Retail 2022” jelentésében megjegyezte, hogy a vásárlók egynegyede (25%) vásárol – volumen- és értékalapon is – több otthoni „horeca” terméket, mint egy évvel korábban.

Az otthoni főzést a félkész élelmiszerekkel vegyítő fogyasztók, a kereskedők és e-kereskedelmi partnereik nagyban támaszkodtak idén a kényelmi megoldásokra. Az év elejétől az Instacart saját applikációban kezdte kínálni különböző élelmiszerüzletek készételeit megvásárlásra. A ShopRite 5 üzlete indított New Jersey-ben élelmiszer-megoldások köré szervezett bolton belüli boltot, a Kroger pedig több szellemkonyhát és egy dallasi üzletében virtuális étkezőudvart is nyitott.

Terjeszkedőben a retail médiahálózatok

Amerikában a tavalyi évben számos kereskedő bővítette retail médiahálózatát, amivel új lehetőségeik nyíltak a CPG-gyártók reklámköltéseinek megszerzésére és a vásárlói adatok alternatív bevételi forrásokká tételére.

A Kroger házon belüli Connected TV és video (ez az alkalmazásokon keresztül streamelt prémium tartalmakra utal, ahol a reklámok a tartalom előtt vagy a hagyományos reklámszünetekben jelennek meg – a szerk.) hirdetési lehetőségeket kínált. A Walmart pedig többször is hírt adott arról, hogy a Walmart Connect médiaüzletág és hozzá a prémium hirdetői kör bővítése kulcsfontosságú a vállalat számára. Mint azt Doug McMillon, a Walmart vezérigazgatója befektetők előtt elmondta, az e-kereskedelem és a hirdetések „egymást erősítő” ökoszisztémát alkotnak.

A kiskereskedelmi média a tengeren innen is felívelőben van. A Statista oldalán megjelentek alapján 2022-ben 9,7 milliárd eurós digitális retail médiapiac Európában az IAB Europe előrejelzése szerint 2026-ra elérheti a 25 milliárd eurót. A szervezet és a Xandr (Microsoft) 2022 utolsó negyedévében Európa-szerte 800 médiavásárlót kérdezett meg. A válaszok rámutattak, hogy a retail média már ma is a kulcsfontosságú része a vállalati reklámstratégiáknak, hiszen tízből kilenc hirdető és az ügynökségek 74%-a jelenleg is kapcsolatban áll a kiskereskedőkkel, hogy elérjék a vásárlókat. Azon kevesek közül, akiknek a figyelmét ez a hirdetési csatorna eddig nem különösebben vonzotta, a hirdetők 88%-a és az ügynökségek 77%-a véli úgy, hogy a következő 12 hónapban már azzal is tervezni fog.

Fogyasztói adatokkal a vásárlói hűségért

A vásárlókról gyűjtött részletes adatok stratégiákba átemelésével mélyíthető a vásárlókkal való kapcsolat és növelhetők az eladások. A hűségprogramok nem merülnek ki annyiban, hogy az infláció miatt egyre takarékosabb vásárlók elkötelezettségét fenntartsák, a vásárlási szokásokba is betekintést engednek, amelyek segítségével a promóciók is személyre szabhatóbbak.

A The Fresh Market hűségprogramja elindítása után mindössze hét hónappal már 1 millió vásárlót regisztrált, ami jól mutatja, hogy a fogyasztókat mennyire vonzzák az olyan programok, amelyek megtakarítást kínálnak a vásárlási szokásokról szóló információkért cserébe. A FreshDirect augusztusban jelentette be, hogy jövőre hűségprogramot tervez indítani az eladások fellendítése érdekében.

Az Amazon eközben egy olyan elemző eszközt vezetett be, amely segítségével a CPG vállalatok a Just Walk Out pénztárgép-technológia által gyűjtött adatokat a vásárlók egyes termékek iránti érdeklődésének felmérésére használhatják, és betekintést nyerhetnek az üzletben nézelődés során zajló vásárlói döntési folyamatba.

Új lendületben a b2b értékesítés

A kizárólag a fogyasztókra fókuszálás helyett az élelmiszer-kereskedelmi szektor nem sajnálta az időt és energiát arra, hogy más módokon is eladásokat generáljon. A Kroger például éttermi beszállító vállalkozást alapított a dallasi régióban, amely közvetlenül olyan kis és független vendéglátóipari vállalkozásoknak ad el árut, amelyek nem feltétlenül tudnak megfelelni az ilyen cégekkel szemben támasztott elvárásoknak (például a minimum rendelést illetően).

A Boxed online vállalat is b2b üzletágba fektetett, miután a munkavállalók ismét visszatértek az irodákba a home office-ból.

Közvetlenül a karácsonyi szezont követően pedig a Walmart indított e-kereskedelmi oldalt kis- és középvállalkozásoknak Walmart Business néven.

Saját márkák és prémiumizáció

A kiskereskedők az elmúlt években folyamatosan bővítették saját márkás kínálatukat, ám az elhúzódó infláció keresletátrendező hatása a termékbevezetéseket és innovációkat, úgy tűnik, magasabb fokozatba kapcsolásra ösztönzi.

A PLMA és a NIQ adatai szerint a saját márkás termékek piaca az európai élelmiszerszektorban tavaly elérte a 302 milliárd eurót, és a kereskedelmi láncok márkáinak értékaránya 1,2%-kal nőtt pán­európai szinten. Az adatok szerint a saját márkás termékek az európai élelmiszer-csatornán belüli értékesítésnek a 37%-át tették ki 2022-ben.

Az Egyesült Államokban hasonló trendeket lát a PLMA. A legfrissebb iparági statisztikák szerint minden ötödik eladott élelmiszer- vagy nem élelmiszer jellegű termékből egy viseli magán a kiskereskedő nevét vagy márkáját. 2022-ben a kereskedelmi márkák eladásai 11,3%-kal nőttek. Az éves volumen 23,2 milliárd dollárral nőtt, ami új rekordot jelent, tekintve, hogy az összes csatorna értékesítésének értéke 228,6 milliárd dollárral emelkedett. A bolti márkák részesedése a 2021-es szinthez képesti 0,7 százalékpontos növekedéssel elérte a 18,9%-ot. A PLMA jelentése szerint 2022 végére az éves kereskedelmi márkás értékesítés dollárban mérve öt év alatt közel 40%-kal nőtt.

Ugyanakkor a magas infláció közepette spórolásra és az értékállóságra összpontosító fogyasztók figyelme nem ritkán a prémium termékek felé fordult, hiszen – mint azt az FMI megjegyezte – a fogyasztók étterembe járás helyett inkább otthonukban készítettek éttermi fogásokat. Emellett olyan kategóriákon belül, mint a sör, illetve bizonyos márkák esetében felfelé váltottak, míg egyes termékkörökben, mint a friss hús, a tenger gyümölcsei és a készételek, eleve inkább prémium termékeket választanak az FMI szerint.

E két vonulatot ötvözte például az Albertsons új saját márkás prémium borai­val, a The Save Mart Companies pedig első saját márkás prémium fagylaltjával. A Billa Ausztriában prémium saját márkát indított útjára, miután a SPAR Szlovéniában Michelin-csillagos séfek által kreált termékeket kezdett kínálni a vásárlóknak.

A saját márkás termékek az európai élelmiszer-csatornán belüli értékesítésnek a 37%-át tették ki tavaly

A gyors házhozszállítás csak kiegészítés lehet

A gyorsfutárcégek COVID-indukálta szárnyalása 2022-ben megtorpant, ahogy a gyors kiszállítás és a kényelmi cikkekhez való könnyű hozzáférhetőség iránti igény kezdett háttérbe szorulni az infláció és a gyors szolgáltatással járó jellemzően magasabb költségek miatt.

Míg a dark store-okra támaszkodó független futárcégek számos kihívással szembesültek tavaly, addig a gyors házhozszállítás mint szolgáltatás beindult. A Publix az Instacarttal együttműködve áprilisban új „nano-fulfilment” központból kezdett 15 percen belüli kiszállítást kínálni Miamiban, rá néhány hónapra pedig a DoorDash tett bejelentést a dark store-ból működtetett gyors kiszállítási szolgáltatásának indulásáról. Az Instacart a Schnuck Marketsszel bővítette azon élelmiszer-kereskedelmi partnerei körét, akiknek 30 percen belüli házhoz szállítási szolgáltatást nyújt.

A 2022-ben történtek alapján úgy tűnik, a gyors házhozszállításnak jobbak az esélyei a kiskereskedők által kínált kiegészítő szolgáltatásként, mint saját életképes üzleti modellként.

A házhoz szállítási idő leszorításáért a futárcégek mindent megtesznek

Vegán és fenntartható

2022 talán legfőbb két hívószava az élelmiszeriparban a vegán és a fenntarthatóság. Egyre-másra érkeztek a hírek a növényi alapú innovációkról, és a vélt vagy valós egészségügyi okokból, illetve klímaszorongásból fakadó fogyasztói igényekre reagálva megindult a kiskereskedelemben a növényi alapú termékkínálat bővülése.

Az Egyesült Államokban a „vegán” szóra vonatkozó Google-keresések száma először tavaly haladta meg a keto diétára való keresések számát, és terjedt el ennek alapján az a nézet, miszerint most először előzte meg a növényi alapú táplálkozás népszerűsége a ketogén étrendét. A Good Food Institute és a Plant Bas­ed Foods Association (PBFA) a SPINS kiskereskedelmi értékesítési adataira támaszkodó következtetései szerint az Egyesült Államokban 2022-ben a növényi alapú élelmiszerek teljes forgalma 7%-kal nőtt, és elérte a 8 milliárd dollárt, míg a mennyiségi értékesítés 3%-kal csökkent. 2021-hez hasonlóan 10 amerikai háztartásból 6 vásárolt növényi alapú élelmiszert. A fejlődés Európában is pozitív: a növényi alapú élelmiszerek forgalma tavaly elérte az 5,7 milliárd eurót, ami 22%-os bővülést jelez a 2020-ban mért értékhez képest.

A tavalyi karácsony egyik meglepetése a Nestlé vegán libamája volt

A trend – részben a bolygó sorsa fölötti aggodalom fokozatos növekedése okán – folytatódni látszik és szakértők szerint például húsból 2040-re 60%-ban vegán vagy laboratóriumi változatokat fogyasztunk majd. A GovGrant jelentéséből kitűnik, hogy a vonatkozó fejlesztések élére az Egyesült Államok állt a globális beruházásokból mintegy 60%-kal részesedve.

A különböző, jelentős karbonlábnyommal rendelkező élelmiszerek helyettesítése mellett az élelmiszeripari ágazat szereplői számos egyéb módon igyekeztek tenni azért, hogy a bolygónak jobb legyen. A Nestlé és a PepsiCo a talajmegújító (regeneratív) gazdálkodás mellett tette le voksát. A svájci konszern 2025-re a Nescafé termékek alapanyagául szolgáló, már most fenntartható forrásból származó kávé 20%-át szerzi majd be talajmegújító gazdálkodási gyakorlatokat is alkalmazó farmokról, mely arányt 2030-ig 50%-ra ígéri növelni. A PepsiCo Pozitív Mezőgazdaság programja révén a cég termény- és alapanyag-beszerzéseivel kívánja katalizálni a regeneratív mezőgazdaságot és megerősíteni a termelőközösségeket világszerte. E célból az üdítőgyártó 14 üzleti projektnek finanszírozást is nyújtott. A Hennessy erdőtelepítési programba kezdett, az idei év elején pedig a Danone jelezte, hogy csökkenteni kívánja a metánkibocsátást ellátási láncában.

Az élelmiszerelőállítók számtalan programot indítottak a regeneratív mezőgazdaság katalizálásáért

A fenntarthatóság jegyében az élelmiszer-pazarlás mérséklését gyakorlatilag valamennyi nagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi lánc zászlajára tűzte. A SPAR globális megállapodásra lépett a Too Good To Go-val, amelynek keretében 2020 óta alkalmazott innovatív digitális megoldásokkal 3,5 millió adag étel szemétbe kerülését lehetett megakadályozni. A csökkentett áron kínált szépséghibás, ám teljes értékű zöldségek-gyümölcsök kelendőnek bizonyultak az Aldi és a Lidl egyesült királyságbeli üzleteiben is, ahol ezen ajánlatoknak köszönhetően ötödével emelkedett a forgalom néhány hónap leforgása alatt. A Tesco – szintén a szigetországban indított – kezdeményezése a beszállítókat kíméli: online piacteret biztosít a felesleges készletek értékesítésére-cseréjére, és ezzel nagyban hozzájárul az élelmiszer-hulladék mennyiségének csökkentéséhez. És ami már végképp nem kel el, abból például a holland ForFarmers cég állati takarmányt készít, így igyekezve megfelelni a fogyasztók fenntarthatóbb mezőgazdasági gyakorlatokra vonatkozó elvárásainak. Abban egészen biztosak lehetünk, hogy e trend az élelmiszer-infláció és a megélhetési válság közepette továbbra is velünk marad.

Sok minden történt tehát. Kíváncsian várjuk, hogyan fordulnak e trendek 2023-ban! //

Kapcsolódó cikkeink