A Nestlé és a Schwarz Csoport vezeti a nemzetközi márkaérték-toplistákat

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2023. 09. 27. 14:15

A Brand Finance márkaértékelési tanácsadó legfrissebb jelentése szerint a Nestlé a világ legértékesebb élelmiszermárkája. A kiskereskedelmi láncok közül pedig a Schwarz Csoporté a vezető szerep Európában a holland Veraart Research Group Retail-Indexe szerint.

A cikk a Trade magazin 2023/10. lapszámában olvasható.

A svájci Nestlé márkaértéke a tavalyi évhez képest 8%-kal, 22,4 milliárd dollárra (20,52 milliárd euróra) nőtt. Az idei évben folyamatosan növekedett annak köszönhetően, hogy átfogó és változatos márkaportfóliójában az eladások erőteljesen növekedtek – állapította meg a vezető márkaértékelési tanácsadó cég.

A márkaérték folyamatos növekedésének egyik hajtóereje az volt, hogy a Nestlé képes megfelelni a folyton változó fogyasztói preferenciáknak, a trendek előtt járni és hatékonyan bevezetni új termékeket – vélik a szakértők.

A Nestlé, amely a közelmúltban 10,6%-os részvényenkénti nyereségnövekedésről számolt be pénzügyi évének első felében, közölte, hogy 2023 hátralévő részében mérsékeltebb ütemű áremelkedésre számít.

A második helyen a kínai Yili tejtermékmárka áll, amelynek márkaértéke 17%-kal 12,4 milliárd dollárra (11,36 milliárd euró) növekedett, míg a harmadik helyet a Lay’s snackmárka szerezte meg, amelynek márkaértéke 29%-kal 11,1 milliárd dollárra (10,17 milliárd euró) emelkedett.

A fogyasztói igények kielégítése

A KitKat csokoládés ostyaszeleteket és a Nescafét gyártó Nestlé idén új tejalternatíva bevezetésével bővítette növényi alapú portfólióját, kielégítve a növényi alapú termékek iránti egyre növekvő globális keresletet. Az otthon készíthető jegeskávé iránti növekvő keresletre válaszul pedig a márka idén bevezette a Nescafé Ice Roast termékét.

Savio D’Souza, a Brand Finance értékelési igazgatója így nyilatkozott:

– A Nestlé globális márkaikonként egyre magasabbra teszi a lécet, új mércét állítva fel az iparág számára és világszerte bizalmat ébresztve a fogyasztókban. Gazdag örökségével és megbízható márkákat tartalmazó portfóliójával a Nestlé sikerét tovább örökíti és páratlan globális hírnevet épít, amelyet tovább erősít kitartó elkötelezettsége egy mindenki számára egészségesebb és fenntarthatóbb jövő megteremtése mellett.

A top 10

A Nestlé, a Yili és a Lay’s mellett az első tízben helyet kapott továbbá a Danone, melynek márkaértéke 13,8%-kal 8,9 milliárd dollárra nőtt. A Tyson idén 20,5%-kal, a Kellogg’s pedig +4,3%-kal ér többet. A zabtermékeiről ismert Quaker 0, 6%-kal, a Haitan 7,8%-kal, kínai Mengniu 10,1%, míg a Wrigley +11,1%-kal bizonyult értékesebbnek 2023-ban, mint egy évvel korábban.

A legerőteljesebb éves növekedést az idei évben a rangsorban 82. helyen álló Healthy Choice mutatta fel. A ConAgra tulajdonában álló márka értéke 190%-kal növekedve 1,2 milliárd dollár (1,1 milliárd euróra) ért el a Brand Finance szerint.

A Schwarz Csoporté a vezető szerep

A legértékesebb élelmiszermárkák rangsora mellett idén nyáron vált nyilvánossá a tíz vezető európai élelmiszer-kereskedelmi lánc listája is.

Az európai élelmiszer-kiskereskedelmi ágazat jelentős, és egyre növekszik: a kontinens legnagyobb élelmiszer-kiskereskedőinek együttes bevétele a holland Veraart Research Group Retail-Indexe szerint 2022-ben elérte a 3 billió eurót, míg az itt működő élelmiszer-kiskereskedelmi üzletek száma közel elérte a 300 000-et.

Miközben az e-kereskedelem és az új vásárlási csatornák egyre inkább teret hódítanak, a legnagyobb európai kiskereskedők forgalmának nagy része továbbra is elsősorban kiterjedt bolthálózatukból származik – a piacvezető Schwarz Csoport például mintegy 12 600 Lidl és Kaufland üzletet üzemeltet.

Azzal, hogy az élelmiszerár-­infláció idén márciusban mért 15,5%-os csúcsról Európa-szerte enyhülni látszik, az európai kiskereskedők 2023 hátralévő részében minden valószínűség szerint arra fognak törekedni, hogy kidomborítsák értékkínálatukat a nehéz helyzetben lévő vásárlók felé, és hogy az egyre telítettebb piacon megőrizzék a fogyasztói költésekből való részesedésüket. //

 

Európa tíz vezető élelmiszer-üzletlánca az elérhető 2021. éves forgalmi adatok alapján

1. Schwarz Csoport (Németország) – Forgalom: 125,3 milliárd euró 

A németországi Schwarz Csoport Európa legnagyobb kiskereskedelmi vállalata, melynek forgalma 2021-ben elérte a 125,3 milliárd eurót. A cégcsoport két fő üzletlánca, a Lidl és a Kaufland, több mint 12 600 üzletet működtet Európa-szerte.

2. ALDI Nord és Süd (Németország) – Forgalom: 106,3 milliárd euró

A 2021-ben 106,3 milliárdos forgalmú német ALDI hasonló jelentőséggel bír a kontinensen. A vállalat két különálló lánca az ALDI Nord és az ALDI Süd összesen több mint 8800 üzletben várja a vásárlókat.

Németországhoz hasonlóan más országokban is megoszlik piaci jelenlét a két lánc között. Dániában, Franciaországban és a Benelux államokban, valamint Portugáliában, Spanyolországban és Hollandiában az ALDI Nord, míg Írországban, az Egyesült Királyságban, Magyarországon, Svájcban, Olaszországban, Ausztriában és Szlovákiában, valamint az Egyesült Államokban, Kínában és Ausztráliában az ALDI Süd van jelen a piacon.

3. REWE Group (Németország) – Forgalom: 63,7 milliárd euró

A szintén német REWE különböző üzletformátumok változatos portfóliójában megtalálhatók a REWE-szupermarketek, a Penny-diszkontüzletek és a Baumarkt-barkácsüzletek.

A csoport több mint 8300 üzletet működtet, és hálózata kiterjed Németországra, Ausztriára, Olaszországra, valamint számos közép- és kelet-európai piacra.

4. Edeka (Németország) – Forgalom: 61,0 milliárd euró

Az Edeka német kiskereskedelmi szövetkezet független üzletek hálózatát működteti Németország-szerte, beleértve az Edeka szupermarketeket és a Netto Marken-Discount diszkont üzleteket. Az Edeka hálózatába mintegy 3600 üzlet tartozik.

5. Tesco (Egyesült Királyság) – Forgalom: 56,67 milliárd euró

Az Egyesült Királyságban székhellyel rendelkező, Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában is működő Tesco 2021-ben 56,67 milliárd eurós forgalmat bonyolított, ezzel Európa ötödik legnagyobb szupermarketcsoportja lett. A Tesco több mint 4600 áruházból álló hálózattal rendelkezik.

6. Carrefour (Franciaország) – Forgalom: 55,37 milliárd euró

A franciaországi székhelyű Carrefour számos európai országban és a kontinensen túl is aktív multinacionális kiskereskedelmi vállalat.

A 2021-ben 55,37 milliárd eurós forgalmú csoport több mint 11 000 üzletből álló hálózattal rendelkezik, a kisboltoktól a nagy hipermarketekig.

7. E.Leclerc (Franciaország) – Forgalom: 40,9 milliárd euró

A francia székhelyű E.Leclerc szövetkezet 2021-ben 40,9 milliárd eurós forgalmat jelentett, amivel a lista hetedik helyén áll. A Franciaországban piacvezető kiskereskedő mintegy 1500 üzlettel rendelkezik.

8. Les Mousquetaires (Franciaország) – Forgalom: 40,0 milliárd euró (becsült érték)

A francia Les Mousquetaires számos üzletlánca közül talán legismertebb az Intermarché, de a kiskereskedelmi csoporthoz tartoznak a Netto diszkontüzletek és a Bricomarché barkácsáruházak is.

A becslések szerint 40 milliárd eurós forgalmat elért, több mint 2650 üzlettel rendelkező csoport Portugáliában, Lengyelországban és Belgiumban is jelen van.

9. Sainsbury’s (Egyesült Királyság) – Forgalom: 36,4 milliárd euró

Az egyesült királyságbeli Sainsbury’s 2021-ben 36,4 milliárd eurós forgalmat jelentett, ami a kilencedik helyre volt elegendő. A különféle kiskereskedelmi formátumokat működtető, valamint e-kereskedelemmel is foglalkozó csoport portfóliójában több mint 2200 üzlet található.

10. Auchan (Franciaország) – Forgalom: 31,6 milliárd euró

A listát a francia Auchan kiskereskedelmi vállalat zárja, amely 13 országban van jelen, és hálózatában több mint 4000 üzletet üzemeltet. A kiskereskedő 2021-ben 31,6 milliárd eurós forgalmat könyvelhetett el.

Kapcsolódó cikkeink