A mentesség ma már a minőség
A mentes termékek piacát alapvetően két fő fogyasztói csoport formálja: az egyik az élelmiszer-érzékenységgel élők növekvő tábora, akiket egészségük megőrzésének szükségessége tereli a mentes termékek felé. Ezzel párhuzamosan megnövekedett azoknak a száma is, akik egyfajta divatként élik meg a mentes termékek fogyasztását vagy éppen etikai okokbók változtattak életmódjukon. Az egyéb mentes termékek piaca folyamatosan bővül, a gyártók innovációiban a minőség kerül előtérbe, legyen szó húskészítményről, húsmentesről vagy akár friss salátáról.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
Amennyiben sült vagy főtt étel kerül az asztalra, a friss hús alapanyag tudatos kiválasztása kiemelten fontos, keressük a megbízható helyről származó termékeket.

Géger Gyopár
brand manager
Bonafarm
– Fontos értenünk és ismernünk a hús minőségét befolyásoló termékjellemzőket, hiszen hús és hús között is van különbség. A Bonafarm Csoport és az MCS Vágóhíd Zrt. együttműködése nyomán valósultak meg azok a fejlesztések, melynek eredményeként 2018 végén az üzletek polcaira kerültek a magas hozzáadott értékkel rendelkező PICK Friss hús prémium termékei – tudjuk meg Géger Gyopártól, a PICK brand managerétől.
A termékelőnyök feltüntetésére kiemelt figyelmet fordít a PICK Friss hús a csomagolásán. E magas hozzáadott értékkel rendelkező húsok származása ugyanis nyomon követhető, 100%-ban megbízható, magyar gazdaságból származnak, a farmtól az asztalig, a teljes folyamatot átlátja és felel érte az MCS Vágóhíd Zrt.
– Fogyasztóként így biztosak lehetünk abban a minőségi garanciában, ami három pillérre épül: tanúsítottan 100%-ban GMO-mentes termelésből, antibiotikum-mentes takarmánnyal hizlalt sertésektől származik a hús, a megfelelő tartási körülményeket pedig a magas állatjóléti tanúsítvány bizonyítja. Mindez fontos szempont, ugyanis biztos pontot jelenthet életünkben, ha találunk számunkra olyan minőséget garantáló márkát és terméket, amelyet bármikor kompromisszumok nélkül választunk. A jó alapanyag kiválasztása ugyanis épp olyan fontos, mint a jól bevált recept – hangsúlyozza Géger Gyopár.

Szükség, divat vagy etika: a fogyasztói kör folyamatosan bővül
Széles vegán kínálat otthon és a vendéglátóhelyeken
A METRO korán reagált a piac igényeire, nagy energiákat fektettek a növényi alapú élelmiszerek fejlesztésébe csakúgy, mint a növényi alapú gasztronómia népszerűsítésébe a vendéglátóhelyeken.

Tulkán Tímea
kereskedelmi aktivitások
vezetője
METRO
– A vegán, vegetáriánus és flexitáriánus fogyasztókat kiszolgáló termékcsaládunk tagjait a METRO Chef Veggie brand egyesíti. Jelenleg két fő termékcsoportot foglal magába a márka: a növényi húsalternatívákat és a növényi italokat. Másfelől pedig nagykereskedőként egyre több beszállító keres fel bennünket glutén-, tej-, tojás-, hús- vagy cukormentes termékeikkel – tájékoztat Tulkán Tímea, a METRO kereskedelmi aktivitások és saját márka vezetője, aki azt is elárulja, hogy mentes kategóriába tartozó termékeik forgalma az idei pénzügyi évben 64%-kal növekedett az előző év ugyanezen időszakához képest.
Meglátása szerint ebben a kategóriában az árérzékenységet nagyban befolyásolja, hogy melyik fogyasztói csoport vásárolja a mentes terméket. Aki egészségügyi szempontok miatt dönt a mentes termékek mellett, a teljes kosárra figyel, és emiatt árérzékeny az egyes termékekkel szemben, hiszen a mindennapi életét kell köréjük építenie.
– Mivel a mi kulcsvevőink a vendéglátóipar és a kiskereskedelem képviselői, e tekintetben a vendégek megfelelő kiszolgálásának igénye a döntő. A vendéglátós megfelelő étel- és italkínálatot szeretne nyújtani a speciális étkezési igénnyel érkező vendégei számára, a kiskereskedő pedig a boltja árukészletében szeretne mentes termékeket szerepeltetni – teszi hozzá a szakember.
A piac alapvetően a végfelhasználókra fókuszál, a mentes termékeket ezért kifejezetten kis kiszerelésben árulják, amit egy vagy két személy tud felhasználni a konyhában. A vendéglátós számára viszont a legtöbb termékből nagy kiszerelés szükséges, emiatt kínál a METRO például laktózmentes tejfölt vödrös kiszerelésben.
– Az idei év újdonságai a METRO Chef Veggie növényi italaink rizs-, kókusz-, mandula és barista zab formában, a vendéglátóipari reggeliztetéshez is alkalmas nagy kiszerelésben kínált, teljes kiőrlésű ARO gabonapelyhek, valamint az 500 grammos METRO Chef tartósítószer-mentes szeletelt csirkemellsonka. Az egyik fontos sarokpontja a fejlesztéseinknek a kulcscikkek HoReCa számára vonzó kiszerelése. Komoly fejlesztési lehetőséget látunk a konyhakész mentes megoldásokban és a ready-to mentes ételekben – vetíti előre a kereskedelmi aktivitások és saját márka vezető.

A növényi alapú helyettesítők piacán nem csupán a gyártói, hanem a kereskedelmi márkás termékfejlesztések is javában zajlanak
Autentikus húsízek – húsmentesen
A húshelyettesítő termékek piacán egyre nyitottabbak az áruházláncok a vegán termékek irányában, egyre több helyet kap az üzletek polcain.

Szappanos Péter
ügyvezető
Pápai Hús
– Sőt, elindultak a saját márkás termékfejlesztések is, ami ugyancsak azt bizonyítja, hogy potenciált látnak e termékkörben a partnereink – mutat rá Szappanos Péter, a Pápai Hús Kft. ügyvezetője.
Azt tapasztalja, hogy az árérzékenység ebben a szegmensben kevésbé domináns, sokkal fontosabbak az egészségügyi okok: a mentesség, a vegánságon túl a szója és a glutén nélküliség, az összetétellista és az íz. A gyártók szüntelenül fejlesztik termékeiket, igyekeznek optimalizálni a fehérjét úgy, hogy az állag és az íz ne sérüljön. Kiszerelések esetében leginkább a szeleteltek népszerűek, azonban csomagolás terén még fejlődnie kell az iparágnak a környezettudatosság irányában. Már minden csatornán kaphatóak a vegán húshelyettesítő termékek. Mivel a diszkontok erősítettek ebben a szegmensben, ezáltal még szélesebb körben váltak elérhetővé a vásárlók számára.
– A szendvicsfeltétjeinket és a frankfurtinkat kedvelik leginkább a fogyasztók. Nemrégiben vegán ízesítésű májassal és 2-féle ízű szalámival (csemege és csípős) jelenünk meg a piacon. „Csőben” van vegán steakünk, és kebabunk, amelyek igazi húsimitátumok, nagyon autentikus ízekkel. 2023-ban a meglévő kategóriák portfóliójának bővítésére (új ízek, új kiszerelések) helyezzük a fókuszt, mellette pedig teljesen új termékcsaládok fejlesztésén is dolgozunk – nyilatkozza Szappanos Péter.

A megfelelő tartási körülményeket a magas állatjóléti tanúsítvány bizonyítja
Saláták, kis kiszerelésben
Az Eisberg 1992-től van jelen Magyarországon, és azóta piacvezető az előrecsomagolt, mosott, konyhakész saláták piacán. A saláták természetüktől fogva „mentesek”, és a nyersanyag az előkészítés-mosás-csomagolás során sem érintkezik allergénekkel, a zacskóba „csak” saláta kerül.

Szalai Judit
kereskedelmi vezető
Eisberg Hungary
– Az allergéneket is tartalmazó salátatálainkat az üzem többi részétől teljesen elkülönített teremben készítjük, így csomagolt salátáinkat bátran választhatják a gluténérzékenyek is – emeli ki Szalai Judit, az Eisberg Hungary Kft. kereskedelmi vezetője.
2022 első 5 hónapja nagyon jól sikerült a vállalat számára, a pandémia előtti szintre ugrott vissza a salátáik iránti kereslet. Augusztustól viszont kevésbé szerencsés trend indult el, melynek a hatásait a mai napig érzékelik. Új partnereik bevonásának köszönhetően összességében kg forgalomban jobb eredményekkel rendelkeznek, mint egy évvel korábban.
– Salátáink kisebb mértékben drágultak, mint a KSH által riportált zöldség-gyümölcs infláció, ennek köszönhetően a termékeink továbbra is keresettek. Fogyasztóink között vannak kevésbé árérzékenyek, akik lojálisak a márkához, az adott termékhez, és vannak olyanok is, akik az aktuális akciós terméket választják, számukra kiemelkedően fontos az ár. Mindkét típusnak igyekszünk vonzó ajánlatokkal kedveskedni – jelzi Szalai Judit.
Mint mondja, a pandémia óta folyamatosan erősödik a kisebb kiszerelésű termékeik iránti kereslet. Az egyadagos salátamixek praktikusak, egy étkezés során elfogyaszthatók, nem kell észben tartania a vásárlónak, hogy a hűtőben tárolt maradékot 1-2 napon belül meg kell ennie. Most már négy, kisebb kiszerelésű salátakeverék közül választhatnak a fogyasztók: a káposztás, western motívumra felfűzött, Ranch és Farmer mixek és az ízletes, izgalmas Az Én Salátám, A Te Salátád közül.
– Az utóbbi hetek egyértelműen legnépszerűbb termékei az Az Én Salátám és az A Te Salátád termékpár, amely izgalmas, új, komplementer csomagolást kapott február elején. Szokás szerint rengeteg ötletünk van, új termékkategóriában is gondolkodunk és jelenleg a májusi kampányunkra fókuszálunk. Bízunk benne, hogy a „Salátázás Hónapja” kampányunknak köszönhetően még több emberhez és még többször juttatjuk el a salátázás örömét – mondja a kereskedelmi vezető.

Az előrecsomagolt salátáknál a kisebb kiszerelések iránti kereslet erősödik
//
Kapcsolódó cikkeink
Csatlakozik a Bonafarm Csoporthoz Szautner Péter
A Bonafarm Csoport vezérigazgató-helyetteseként és csoport stratégiai igazgatóként folytatja pályafutását…
Tovább olvasom >Lassul a növényi húsalternatívák piaca – visszavonulót fúj a brit Tesco
Várhatóan nem teljesíti a brit Tesco azt a 2020-ban kitűzött…
Tovább olvasom >Ismét meghirdeti a nagyvállalati-startup programját a NAK
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) hetedik alkalommal hirdeti meg a…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >