Monóban szól jobban a fűszerpiac
Nem lesznek kevésbé fűszeresek az év végi ünnepi asztal fogásai a drágulások miatt. A háziasszonyok (és -urak) mindent bevetnek, a lefelé váltástól a beszerzés helyének megváltoztatásán át a gazdaságosabb kiszerelésekig, hogy a megszokott ízeket idén is biztosíthassák a szeretteiknek.
A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.
Azért enni kell – mondja a magyar szólás, ennek szellemében a tavalyi nehéz év nem hozott drasztikus visszaesést a fűszerpiacon. Ugyanakkor, mivel a háztartások takarékoskodásra kényszerültek, a trendek kissé átalakultak. A korábbi években előretörtek a fűszermixek, tavaly azonban az áremelkedések miatt lendületük megtört, és a monofűszerek mint alapvető termékek válságállóbbnak bizonyultak náluk.
– A tendencia 2023-ban is folytatódik. Bár éves szinten lassulni látszik a mennyiségi csökkenés mértéke, és értékben dinamikus fejlődést látunk, a nominális növekedés mögött továbbra is kizárólag az infláció áll – állapítja meg Szűts Ágnes, a Kotányi Hungária Kft. marketing managere. – A fogyasztók kis mértékben a vásárlás visszafogásával, nagyobb mértékben az olcsóbb helyen történő vásárlással válaszoltak az infláció támasztotta kihívásokra. Az elmúlt időszakban jelentős növekedést mutatott tehát a diszkontok értékesítése, amelyek mostanra a fűszerek legfőbb értékesítési csatornáivá nőtték ki magukat. Felmérve a helyzetet, a diszkontok komoly mértékben bővítették a márkás fűszerkínálatukat is, így kivételesen nem a saját márkás termékek lettek a nyertesei ennek a piaci átrendeződésnek.
Minőségi idő, minőségi étkek az év végén
Csicselyné Biró Henrietta, a Thymos Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója úgy érzékeli, hogy a nehézségek sem vették el a magyar háztartások kedvét az otthoni sütés-főzéstől, sőt, inkább felerősítették a család, az összetartozás, a szeretet fontosságát.
– A tavalyi karácsonyi szezon adatai azt mutatták, hogy az ünnepekre továbbra is lelkesen készülődtek az otthonokban, a Thymos Hungária 2022-es évének méltó lezárása volt az évvégi ünnepi szezon – mondja Csicselyné Biró Henrietta. – Ugyanezt várjuk az idei szezontól is: várhatóan többen maradnak otthon, és mindent megtesznek és feltesznek az ünnepi asztalra, legtöbbször erőn felül is, hogy boldoggá tegyék a szeretteiket.
Hasonló gondolatokat fogalmaz meg Bruszt László, a Lacikonyha Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója:
– A fogyasztói árak növekedése továbbra is erősíti az otthoni sütés-főzés trendjét, felértékelődik a szeretteinkkel töltött minőségi idő, ami a közös sütésben vagy a családról való gondoskodásban is megmutatkozhat. Bár a piaci folyamatok valamennyi családot arra késztetnek, hogy újragondolják a bevásárlási szokásaikat, termékeink remek ár-érték arányának köszönhetően az idei évben is növekedésre számítunk a téli hónapokban.
Dupla méretben
Gyártói oldalról a Kotányinál új, gazdaságos kiszerelésekkel is próbálják segíteni a fogyasztókat ebben a kihívásokkal teli helyzetben. A Horváth Rozi legsikeresebb ízeit például a normál kiszereléshez képest dupla mennyiségű alapanyaghoz elegendő, nagyobb zacskókban is piacra dobták idén.
A szezon klasszikus slágertermékei a Kotányinál a jól bevált, húsételekhez való mixek, mint például a Ropogós sült csirke, a karácsony közeledtével pedig a Halak és Vadak; illetve a Mézes sütemény és Forralt bor keverékek az édes oldalról.
A cég a grillszezonra több újdonsággal is jelentkezett: rafinált, füstölt só, illetve bors felhasználásával készült, malomba zárt mixekkel, valamint egy kollaboráció keretében grillsajtokba zárva is megjelentek magas minőségű fűszerei.
– A Horváth Rozi márkánk kínálatát pedig olyan klasszikus húsételekhez való fűszerkeverékekkel erősítjük, mint a fasírt, sült oldalas, vagy éppen mézes-csípős csirkeszárnyak – árulja el Szűts Ágnes.
Főszerepben az ár-érték arány
A Thymos palettájáról a téli időszakban olyan termékek kerülnek előtérbe, mint például a tölgyfán füstölt fűszerpaprika, a prémium minőségi Thymos Holland 20-22%-os kakaóporok és az ételfestékek.
– Az alapfűszerek között a nagyobb, gazdaságosabb kiszerelések továbbra is keresettek a vásárlók körében – jelzi Csicselyné Biró Henrietta. – Ilyen például a Big Pack visszazárható csomagolású Thymos Feketebors őrölt 80 g és a Big Pack szintén visszazárható csomagolású Thymos Fűszerkömény egész 100 g termékünk, valamint a 100 g és 200 g Fűszerpaprikáink. A téli szezonális fűszerkeverékeink (Thymos Mézessütemény, Forralt bor és Forró Puncs) úgyszintén évről évre kedveltebbek lesznek:
A cég folyamatosan figyeli a piaci igények változásait. A fejlesztéseknél továbbra is fontos lesz a „mentesség” elve. Azonban alkalmazkodnak a jelen helyzethez: most a vásárlók jelentős részénél az ár a meghatározó. Ugyanakkor szeretnének a pénzükért jó minőséget is vásárolni. Ezért sokan első áras termékekre váltanak, melyek forgalma jelentős növekedést mutat – igaz ez a cég első áras Marco Polo termékcsaládjára is.
– A termékválasztékunk változatlanul széles marad, de mindenekfelett arra törekszünk, hogy a partnereink termékigényeit hiánytalanul kiszolgáljuk, ezzel is hozzájáruljunk a közös munkánk eredményességéhez – foglalja össze a kereskedelmi igazgató.
Promóciók ideje
A Lacikonyha Kft. évi végi szezontermékei közé tartozik a széles és minőségi fűszerpaprika-kínálatuk, az olyan, tipikusan sütéshez felhasználható alapfűszerek, mint például a szerecsendió, a fahéj és szegfűszeg, valamint egyéb fűszerkeverékek, a mézeskalácstól a forralt borig. Emellett a klasszikus keverékeik (sült csirke, sertés és a sült oldalas) is kiválóan teljesítenek ebben az időszakban, csakúgy, mint Ízmester folyékony fűszerpácok, valamint a mustáraik.
– Hiszünk abban, hogy a különféle fogyasztói promóciók és nyereményjátékok eredményesen ösztönözhetik a fogyasztókat. Ez egy nagyszerű lehetőség arra, hogy csökkentsük a bizonytalanságot és új vásárlók is kipróbálják a termékeinket – beszél üzletpolitikájukról Bruszt László. – Nagyszabású országos promóciókat és kisebb, online nyereményjátékokat is szervezünk, tapasztalataink pedig azt mutatják, hogy fontos a vásárlók számára a játékokban való részvétel, mert ezzel kiléphetnek egy kis időre a mindennapok mókuskerekéből. Emellett nagyon fontos szerepet töltenek be az eladásokban az akciós árak, hiszen általános trend, hogy a fogyasztók egyre nagyobb része tudatosan keresi az akciós termékeket.
A cég, stratégiája részeként, online jelenlétének erősítését is szeretné folytatni. //
Erősödő gyártói márkák a fűszerek piacán
A 2022 májusa és 2023 áprilisa közötti időszakot összevetve az előző év azonos időszakával, az NIQ kiskereskedelmi indexe alapján a fűszerek piacán jelentős, 22%-os értékbeli növekedés volt tapasztalható enyhe, 4%-os mennyiségi csökkenés mellett. Az árszínvonal jelentősen emelkedett, 27%-kal volt magasabb, mint az előző időszakban.
Ahogy a legtöbb kategóriában, itt is két számjegyű árszínvonal-emelkedéssel találkoztak a fogyasztók az elmúlt 12 hónapban: a gyártói termékeknek átlagban 17%-kal, a kereskedelmi márkás fűszereknek pedig ennél 20 százalékponttal nagyobb mértékben, 37%-kal nőtt az árszínvonala.
A gyártói márkák értékben 28%-kal bővültek, emellett a mennyiségi eladásuk is emelkedett (9%-kal). Ezzel párhuzamosan a kereskedői márkás fűszerek értékben 10%-kal nőttek, mennyiségben viszont 20%-kal apadt forgalmuk. Ennek következtében a gyártói márkák értékbeli részesedése három százalékponttal nőtt, így már a piac 73%-át fedik le.
A terméktípusok közül kiemelkednek az őrölt fűszerek az értékbeli eladások 70%-ával, második legkeresettebb az egészben csomagolt fűszer 15%-kal, a dobogó harmadik fokán pedig a morzsolt fűszereket találjuk 12%-os részesedéssel.
Az édes, jellemzően süteményekhez illő fűszerek (fahéj, vanília, szegfűszeg stb.) forgalmát tekintve értékben komoly, 30%-os növekedést regisztrált az NIQ kiskereskedelmi indexe egyik időszakról a másikra. Ezzel szemben a sós ételekbe való fűszerek (bors, paprika, fokhagyma stb.) 22%-os forintban mért eladásnövekmény mellett 4%-os volumenbeli csökkenést produkáltak. Mindezt úgy, hogy mindkét szegmens átlagos árszínvonala egyaránt 27%-kal emelkedett.
Kiszereléseket vizsgálva az 51–100 gramm közötti csomagok értékben 34%-kal, mennyiségben 3%-kal bővültek, és a forintban mért összeladás 17%-át adják. A kategória legnagyobb részét, csaknem négyötödét (79%-át) a 0–50 grammos csomagok teszik ki – ezek eladása azonban 20%-os értékbeli bővülés mellett 6%-ot esett mennyiségben. A fennmaradó 4%-ot a minimum 101 grammos kiszerelések hasítják ki. Ezek a nagy csomagos fűszerek 16%-os értékbeli növekedést és 5%-os mennyiségi visszaesést produkáltak a vizsgált időszakban. //
Őszi nyereményjáték a Tamási Hústól
A Gierlinger Premium Bacon gyártója, a Tamási-Hús Kft. nyereményjátékkal készül az idei őszre. Szeptember 4-től október 15-ig tart az országos játék, amelyben már egyetlen Gierlinger termék megvásárlásával is lehetőség nyílik a nyeremények megszerzésére. A résztvevőknek a vásárolt termék blokkján található egyedi AP-kódot kell beküldeni a www.gierlingernyeremények.hu oldalra, így megnyílik az ajtó az értékes Tefal háztartási eszközök és egy 1 millió forintos Emag vásárlási utalvány megszerzése előtt.
A játék során napi, heti és főnyereményt sorsolnak ki. A nyereményjátékban részt vesz minden olyan lakossági kiszerelésű Gierlinger-termék, amelyet a kiskereskedelmi boltokban megtalálhatunk. Ez magában foglalja a szeletelt és kockázott baconöket, felvágottakat, tarja és karaj szendvicsfeltéteket, tepertőket, valamint a főtt-füstölt szalonnákat is.
A nyereményjáték nemcsak a márkaismertség növelésére fókuszál, hanem támogatja a fogalmazó partnereket is. A Gierlinger-termékek szortimentbe helyezésére most kiváló lehetőség nyílik, mivel a játékot országos rádió-, TV- és óriásplakát kampány is kíséri. //
Related news
Lavazza Espresso Maestro Nespresso-compatible capsules
From this year our popular Espresso Maestro Classico and Intenso…
Read more >The end of the year is likely to taste well
Volume sales of spices are stable. This article is available…
Read more >They can spice up grilling!
The careful choice of dressings, sauces and seasonings is a…
Read more >Related news
On self-acceptance, self-liberation and the gift of everyday life – We were learning together (Business Days 2024 Part 2)
On Friday at the Business Days conference it was all…
Read more >Brand footprint – or what do Coca-Cola, Kinder and Riska have in common?
The results of the Brand Footprint research coordinated by CPS-YouGov…
Read more >