Fogyasztás egy válságos időszakban
A Reacty Digital két évet is felölelő összehasonlító kutatása szerint a 18–79 éves lakosság háromnegyede nagyobb értékű vásárlás előtt mindig alaposan tájékozódik. Különösen igaz ez a diplomásokra és a nyugdíjasokra, míg a 30 év alattiak valamivel kevésbé körültekintőek, ha nagyobb kiadásról van szó. Tízből hatan-hatan próbálják termékek elhagyásával vagy olcsóbb termék választásával visszafogni a kiadásaikat. Olcsóbb, például saját márkás terméket leginkább a gyorsan forgó fogyasztási cikkek (ilyen mondjuk az élelmiszer) esetében választanak, míg a lakosság tizede minden területen a kedvezőbb árakat keresi. Ezek nem feltétlenül új stratégiák, ugyanakkor 2023 júliusában tízből hatan nyilatkoztak úgy, hogy az akciók, a leárazások fontosabbak számukra, mint fél évvel azelőtt.
A cikk a Trade magazin 2023/11. lapszámában olvasható.
– A magyar fogyasztók közvetlenül érzékelik ezt a vásárlásaik során, többségük nagyon negatívan éli meg, és emiatt elterjedtté váltak a különböző spórolási szokások olyan társadalmi körökben is, ahol ez korábban kevésbé volt jellemző – összegzi Szeles Péter, a Reacty Digital ügyvezetője.
Online vásárlásnál is megvannak a spórolási technikák: a vásárlók több mint fele a legkedvezőbb árú átvételi módot választja, és/vagy összevonja a rendeléseit, hogy spóroljon a szállítási díjon.
A Reacty Digital kutatása során három fogyasztói csoport rajzolódott ki. A fogyasztók körülbelül fele (1) racionálisan viselkedik ebben a helyzetben, alaposan tájékozódik vásárlás előtt, valamennyire igyekszik spórolni termékek elhagyásával, olcsóbb termék választásával, online vásárláskor a rendelések összevonásával vagy a legolcsóbb szállítási mód kiválasztásával, de nem viszi ezeket túlzásba.
A lakosság bő harmada (2) szorongó fogyasztóvá vált – vagy már eleve az volt – ebben a gazdasági helyzetben, sokkal jobban odafigyel a vásárlásai során, és sokkal negatívabban éli meg az inflációt, az árstopok kivezetését, mint mások. A harmadik fogyasztói csoport a (3) könnyed költekezők, akiknek az aránya egy év alatt (2022 júliusa és 2023 júliusa között) 23%-ról 14%-ra csökkent, azonos mértékben növelve ezzel a racionális és a szorongó csoport méretét is. //
Related news
Shell Hungary survey reveals new trends in digital shopping
Smartphones have become an integral part of our daily lives,…
Read more >Every fourth Hungarian would like to improve their digestive well-being, but doesn’t know how
The start of the new year is a time for…
Read more >Most online shoppers are fed up with unpredictable parcel delivery times
According to a recent Ipsos survey commissioned by DODO, it…
Read more >Related news
NGM: the government fulfilled its commitment, inflation decreased to 3.7 percent in 2024, which will decrease even further in 2025, to 3.2 percent
The government fulfilled its commitment, bringing down inflation, which had…
Read more >KSH: prices exceeded the values of the same period of the previous year by 4.6 percent in December and by an average of 3.7 percent in 2024
In December 2024, consumer prices exceeded those a year earlier…
Read more >Shell Hungary survey reveals new trends in digital shopping
Smartphones have become an integral part of our daily lives,…
Read more >