Vékony jégen kell állva maradni
Emelkedő árakkal és adóterhekkel, több helyütt lecsökkent bolti jelenléttel kell szembenézniük a jégkrémmárkáknak. Miközben az olcsóbb termékek iránti kereslet erősödik, a prémium szegmensben a márkaérték és az ezt alátámasztó innovációs, illetve marketingmunka válik különösen fontossá és kifizetődővé.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A jégkrémpiacnak tavaly az ismert és minden élelmiszert érintő világgazdasági problémákon kívül (szállítási és előállítási költségek, alapanyagok, csomagolóanyagok drágulása stb.) plusz nehézséget jelentett július 1-től a Népegészségügyi Termékadó kategóriáinak átszervezése (amelynek következtében a jégkrém is az adónem hatálya alá került), valamint az a jelenség, hogy az üzletek – különösen a hűtött és fagyasztott áruk kategóriában – az energiaárak emelkedése miatt csökkenteni kezdték értékesítési felületeiket. Mindezek a folyamatok egyelőre az idei évre is rányomják a bélyegüket.
Visszaigazolt minőség
– 2022-ben a fogyasztók továbbra is jellemzően az otthon elfogyasztott, családi jégkrémeket választották az impulzus termékek helyett – állapítja meg Velin Andrea, a Ledo Kft. finance and country sales managere. – Jelen körülmények közt igen nehéz biztos prognózist felállítani a 2023-as évre. Véleményünk szerint a közép árkategóriában található termékek polci megjelenése csökken, és az olcsó, illetve a prémium kategóriák iránti kereslet fogja befolyásolni a szezon kimenetelét.
A Ledo a márkatermékek között részesedés tekintetében 2022-ben a családi kiszerelésű jégkrémeknél második, amíg az impulzus termékeknél harmadik szereplője volt a magyarországi jégkrémpiacnak, tájékoztatott Velin Andrea. A cég tavaly 2 új KING termékkel jelent meg a hazai piacon.
– 2022-ben örömteli hírt kaptunk: az IICC (International Ice Cream Consortium) a Világ Legjobb Jégkréme díjjal tüntette ki King Majestic – vadonatúj, áfonyás sajttorta ízű – pálcikás jégkrémünket – újságolja Velin Andrea. – Az elkövetkező szezonban is ezt az utat követjük, és a minőséget jelentő termékekre fókuszálunk minden kategóriában.
A digitális csatornákra továbbra is fontos kommunikációs felületként tekintenek, de az eladási helyen történő értékesítést elősegítő reklámanyagokat is támogatni fogják. Fontos célkitűzésük ugyanis a bolti megjelenés erősítése és a termékelérhetőség biztosítása.
Exkluzív újdonságok
A Häagen-Dazs még mindig viszonylag friss szereplő a magyar jégkrémpiacon, a Maresi Foodbroker Kft. forgalmazásában tavaly mindössze a második évét zárta.
– A márkát prémium pozicionálása és a márkaértéke segíti a piaci viszontagságok legyőzésében – mondja Kovács Barbara, a Maresi Foodbroker Kft. junior brand managere, aki hozzáfűzi: – Habár a Häagen-Dazs jégkrémek több formátumban elérhetőek (pint, minicup, pálcikás), a legkeresettebb kiszerelésünk a pint, vagyis a poharas, 460 ml-es kiszerelés. Mivel a márka leginkább a hiper- és szupermarketekben érhető el, az impulz termékek áttörő sikere egyelőre várat magára. Az idei évben marketingaktivitásaink során a kisebb kiszerelésekre is nagyobb hangsúlyt fektetünk.
Emellett a cég idén jelentős portfólióbővülést is tervez. A tavalyi évben a két variánsból összeállított DUO kollekció nagy népszerűségnek örvendett, így ez a vonal most 3 másikkal bővül: Häagen-Dazs Mogyorós-karamellás DUO, Epres-belga csokoládés DUO, illetve Málnás-vaníliás brownie-s DUO.
– Idén két nagyon exkluzív terméket is piacra dobunk, amelyek elkészítéséhez a Häagen-Dazs a méltán híres francia macaronkészítővel, Pierre Hermével működik együtt – árulja el Kovács Barbara. – A Häagen-Dazs × Pierre Hermé Dupla csokoládés macaron ganache és Häagen-Dazs × Pierre Hermé Epres-málnás macaron jégkrém a már megszokott szuperprémium minőséget még magasabb szintre emeli, amelyet a csomagolás is tükrözni fog. A szezon kezdetén partnerünk, a SPAR exkluzivitást fog élvezni a termékek bevezetésében.
A márka digitális eszközei 2023-ban látványosan bővültek. Elrajtolt a www.haagendazs.hu, a márka hivatalos weboldala, valamint Instagram- és Facebook-oldalakat is indítottak. Ezeknek a platformoknak és ezzel együtt a márkának a népszerűségét influenszer kampányok fogják erősíteni. Ezenkívül print és outdoor kampányokkal is készül a Maresi Foodbroker, vetíti előre a junior brand manager.
Saját filozófiával
Szalay József, az Anjuna Ice Pops Kft. ügyvezetője úgy érzékeli, hogy a korábbi évek tendenciái most is érvényesek. Nő a kereslet az egészséges, növényi alapú, allergénmentes, magas minőségű termékek iránt, ugyanakkor a vásárlók érzékenyebbek az árra, ezért fontos a megfelelő ár-érték arány.
– Vásárlói visszajelzések alapján idén piacra dobunk egy mini multipack kiszerelést – számol be aktuális újdonságukról Szalay József. – Új termékek fejlesztésén is dolgozunk, de a fejlesztési irányt nem a változó divat vagy külső tényezők határozzák, meg, hanem az Anjuna termékfilozófiája.
Marketing tekintetében a hangsúly idén a social media oldalaik fejlesztésén lesz, azon belül a rövid videós tartalmak arányát szeretnék növelni. Emellett természetesen részt vesznek áruházi promóciókban, és megjelennek kiskereskedelmi partnereik akciós újságjaiban is.//
A sárkánygyümölcstől az aranysárkány leheletéig
A hűtött finomságok iránti kereslet mit sem változott, de sokan vágynak olyan desszertre, amely nem csupán finom, de egészséges és környezetbarát is! Legyen szó vegánokról, laktózérzékenyekről vagy az ételújdonságok rajongóiról, a tejmentes fagylaltok rengeteg ember érdeklődését kelthetik fel.
A fogyasztói magatartás a közelmúltban az egészségesebb ételek felé mozdult, és több tanulmány szerint komoly lehetőségekkel kecsegtet a növényi alapú jégkrémeket illetően is.
Sztárok és feltörekvők
Ma már a tejet számos alternatív alapanyag válthatja fel étkezéseink során, kezdve az olyan népszerűekkel, mint a kókusz-, a szója- vagy a mandulatej, de vannak új feltörekvő források is, mint a zab, a borsó és a csicseriborsó. Illetve komoly növekedési potenciált jelent a növényi alapú jégkrémek piacán az olyan új technológiák megjelenése, mint például a mesterséges intelligencia által felügyelt precíziós erjesztés.
A gyümölcsösszetevők korlátlan lehetőséget kínálnak a márkák számára a merész, mégis természetes ízek létrehozására, hogy meglovagolják a legújabb „superfood” trendeket.
A vásárlók többsége ugyanakkor a megszokott, lágy és krémes fagylaltokat keresi, és ennek az imitálása nehéz feladat.
Az avokádó például népszerű választás a növényi alapú fagylaltban, mivel remekül utánozza a tejtermékek szájban olvadó textúráját. Ugyanakkor az avokádót nem mindenki szereti. Ám ha adunk hozzá mondjuk meggypürét vagy meggylékoncentrátumot, remek fanyar ízvilágot kölcsönözhetünk neki.
Színek, ízek, formák
A fagyasztott édességek – legyen szó akár tejes, akár növényi alapúakról – remek terep az ízekkel és színekkel való kísérletezésre. A klasszikus fagylaltízek persze soha nem mennek ki a divatból, és főleg azok válnak elterjedtté, amelyeket az emberek már megszoktak, mint például az eper, az őszibarack vagy a mangó.
Ám több nemzetközi piacot is meghódítottak már az olyan izgalmas kombinációk, mint mondjuk egy játékos, vidám rózsaszín jégkrém olyan különleges ízekkel, mint a sárkánygyümölcs vagy a mentás ízű kúszó fajdbogyó. Egyre népszerűbbek az olyan figyelemfelkeltő édességek is, mint például az ube (Fülöp-szigeteki lila édesburgonya) fagylalt, bámulatosan élénk lila színe és kellemesen édes, enyhén diós íze miatt.
A szénsavas italok piacán már találkozhatunk az olyan Fantasy ízekkel, amelyek különböző varázslatos lények képét elevenítik fel, mint a sellők vagy a jeti, és ez a trend valószínűleg hamarosan a jégkrémek piacán is megjelenik. Vajon milyen íze lehet egy „aranysárkány leheletének” vagy mondjuk a „hableányok dalának”?
A textúra esetében szintén népszerűek lehetnek az érdekes újdonságok. A zúzott kakaóbabtól a kókuszreszeléken át a különböző magvakig, sokféle összetevővel lehet különleges textúrákat adni a fagylaltoknak, amivel még a leghagyományosabb ízeket is izgalmas újdonságokká lehet varázsolni.
A különleges színek, ízek és textúrák mellett pedig a különleges formák is hódítanak, mint a fagylalt-szendvics, a jégkrémmel töltött mochi, a csibefalatra megszólalásig hasonlító Ice Cream Nuggets, és mindenféle egyéb meghökkentő érdekesség a színváltóstól a sötétben világító fagylaltig.
A FoodIngredientsFirst információja alapján a fogyasztók egyre nyitottabbak a különleges ételeket illetően, hiszen részben ezek az önkifejezés új eszközei lehetnek. Legyen szó a hagyományos, lágy és krémes jégkrémeket imitáló vagy éppen a trendi és figyelemfelhívó változatokról, a tejmentes fagylaltok jó lehetőséget kínálhatnak arra, hogy a gyártók a vásárlók szélesebb körét érhessék el, a különlegesebb igényű fogyasztók pedig találhassanak kedvükre való jéghideg nassolni valót. //
Kapcsolódó cikkeink
Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >Forró tea hidegebb időkben
A hosszan elhúzódó kánikula eddig nem igazán kedvezett a teaeladásoknak,…
Tovább olvasom >Egyhengeres fagylaltot vagy kéthengerest? – A nap képe
Nagyobb, magasabb, de leginkább másabb a hengeres fagylalt, mint a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >