Trendek első kézből
A szakmát a konyha oldaláról is jól ismerő sokoldalú szakértőt, Bősze Ákost, a METRO HoReCa üzletágfejlesztési vezetőjét kértük arra, hogy elmondja, milyen változásokat vár 2024-ben a hazai vendéglátásban.
A cikk a Trade magazin 2024/2-3. lapszámában olvasható.

Bősze Ákos
HoReCa
üzletágfejlesztési vezető
METRO
– A vendéglátóiparnak megvan az oka az optimizmusra 2024 kapcsán, mégsem dobhatja a lovak közé a gyeplőt – véli a szakember. – A jó hír, hogy a turizmus világszinten már 2023-ban elérte a 2019-es „arany év” főbb mérőszámainak 88%-át, és 2024-ben minden esélye megvan arra, hogy közel azonos eredményeket produkáljon. A turisták és a vendégéjszakák száma növekszik ugyan, de a szokások megváltoztak: a szállodák recepciói például már most küzdenek a vendégek rendelte ételszállító futárokkal. Jóllehet ez a szolgáltatás is a vendéglátóipart gyarapítja – többek között kiszállításra berendezkedett „szellemkonyhákat” –, de mégis egy másik szintet képvisel.
A vendégek érzékenyen reagálnak a korábbi „jól van az úgy” szolgáltatásokra: az olcsó, silány minőségű ajánlatokra lényegében nincs fogadókészség. A vendég kegyeiért ismét meg kell küzdeni, és a fogyasztói élmény kulcskérdése lesz a vendégkör megtartásának. A vendéglátóiparból kiáramlott nagyszámú munkavállaló továbbra sem tér vissza, a munkaerőhiány ebben az évben is égető probléma lesz. A csapat fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, ezért a dolgozók munkakörülményeire és munkamennyiségére nagyon oda kell figyelni.
Továbbra is meghatározzák a piacot a vegán, vegetáriánus, flexitáriánus igények, melyek az elmúlt években a húshelyettesítők piacán idéztek elő a klondike-i aranylázat idéző robbanást. A gyártó cégek nagy száma miatt azonban telítődött a piac, és a tisztulás folyamata – ami szükséges az árak csökkenéséhez – elkerülhetetlennek látszik.
Fel kell készülni arra, hogy a vendéglátásban meghatározóvá válnak a „Z-” és a korai alfa-generációsok igényei. Ezek a fiatalok folyamatosan keresik az új, izgalmas impulzusokat, és nagyon türelmetlenek: ha az adott vendéglátóhely nem kínál számukra instant élményeket, és nem gyorsul fel az ő ritmusukra, könnyedén elpártolnak tőle.
A fenntartható gasztronómia terén Magyarország abban a speciális helyzetben van, hogy még a környezeti fenntarthatósági törekvések megvalósítása előtt a vendéglátóhelyeknek fenntartható üzleti modellt kell kialakítani. //
Kapcsolódó cikkeink
A kígyó éve – Gasztronómiai várakozások
Rejtett lehetőségeket, nagy átalakulásokat, bölcs alkalmazkodást ígér a kínai asztrológia…
Tovább olvasom >Női vállalkozók a főszerepben – kiemelt helyet ad a foodora a női étterem-tulajdonosoknak
Egyedi kampánnyal hívja fel a figyelmet a női vállalkozók fontosságára…
Tovább olvasom >Országos Étterem Hét: a cél a minőségi gasztronómia elérhetőbbé tétele
Az Országos Étterem Hét elsődleges célja, hogy kedvező áron mutassa…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >Online is megugrott az élelmiszer-vásárlás karácsony előtt
A karácsonyi készülődés határozta meg a Kifli.hu online szupermarket forgalmát…
Tovább olvasom >