Trendek első kézből
A szakmát a konyha oldaláról is jól ismerő sokoldalú szakértőt, Bősze Ákost, a METRO HoReCa üzletágfejlesztési vezetőjét kértük arra, hogy elmondja, milyen változásokat vár 2024-ben a hazai vendéglátásban.
A cikk a Trade magazin 2024/2-3. lapszámában olvasható.

Bősze Ákos
HoReCa
üzletágfejlesztési vezető
METRO
– A vendéglátóiparnak megvan az oka az optimizmusra 2024 kapcsán, mégsem dobhatja a lovak közé a gyeplőt – véli a szakember. – A jó hír, hogy a turizmus világszinten már 2023-ban elérte a 2019-es „arany év” főbb mérőszámainak 88%-át, és 2024-ben minden esélye megvan arra, hogy közel azonos eredményeket produkáljon. A turisták és a vendégéjszakák száma növekszik ugyan, de a szokások megváltoztak: a szállodák recepciói például már most küzdenek a vendégek rendelte ételszállító futárokkal. Jóllehet ez a szolgáltatás is a vendéglátóipart gyarapítja – többek között kiszállításra berendezkedett „szellemkonyhákat” –, de mégis egy másik szintet képvisel.
A vendégek érzékenyen reagálnak a korábbi „jól van az úgy” szolgáltatásokra: az olcsó, silány minőségű ajánlatokra lényegében nincs fogadókészség. A vendég kegyeiért ismét meg kell küzdeni, és a fogyasztói élmény kulcskérdése lesz a vendégkör megtartásának. A vendéglátóiparból kiáramlott nagyszámú munkavállaló továbbra sem tér vissza, a munkaerőhiány ebben az évben is égető probléma lesz. A csapat fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, ezért a dolgozók munkakörülményeire és munkamennyiségére nagyon oda kell figyelni.
Továbbra is meghatározzák a piacot a vegán, vegetáriánus, flexitáriánus igények, melyek az elmúlt években a húshelyettesítők piacán idéztek elő a klondike-i aranylázat idéző robbanást. A gyártó cégek nagy száma miatt azonban telítődött a piac, és a tisztulás folyamata – ami szükséges az árak csökkenéséhez – elkerülhetetlennek látszik.
Fel kell készülni arra, hogy a vendéglátásban meghatározóvá válnak a „Z-” és a korai alfa-generációsok igényei. Ezek a fiatalok folyamatosan keresik az új, izgalmas impulzusokat, és nagyon türelmetlenek: ha az adott vendéglátóhely nem kínál számukra instant élményeket, és nem gyorsul fel az ő ritmusukra, könnyedén elpártolnak tőle.
A fenntartható gasztronómia terén Magyarország abban a speciális helyzetben van, hogy még a környezeti fenntarthatósági törekvések megvalósítása előtt a vendéglátóhelyeknek fenntartható üzleti modellt kell kialakítani. //
Kapcsolódó cikkeink
NGM: a SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévében, mint tavaly
A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025…
Tovább olvasom >Zöldülő tányérok és poharak
A növényi termékek nemcsak egy meghatározott célcsoportnak szólnak, hanem egyre…
Tovább olvasom >Hogy iszod a kávét, rázva vagy keverve?
Egyre több szín, egyre meglepőbb ízek – még mindig növekszik…
Tovább olvasom >További cikkeink
Terjednek a sötét mintázatok az e-kereskedelemben – és gyakoribb ellenük a hatósági fellépés is
Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák…
Tovább olvasom >Ismét csökken a tojás ára a Lidl-ben
Idén másodszor csökkenti az egyik legfontosabb alapélelmiszer árát a Lidl,…
Tovább olvasom >Tovább fokozzuk az agrárgazdasági együttműködésünket az Egyesült Államokkal
Új dimenziók nyílnak hazánk és az Egyesült Államok között az…
Tovább olvasom >