Trendek első kézből
A szakmát a konyha oldaláról is jól ismerő sokoldalú szakértőt, Bősze Ákost, a METRO HoReCa üzletágfejlesztési vezetőjét kértük arra, hogy elmondja, milyen változásokat vár 2024-ben a hazai vendéglátásban.
A cikk a Trade magazin 2024/2-3. lapszámában olvasható.

Bősze Ákos
HoReCa
üzletágfejlesztési vezető
METRO
– A vendéglátóiparnak megvan az oka az optimizmusra 2024 kapcsán, mégsem dobhatja a lovak közé a gyeplőt – véli a szakember. – A jó hír, hogy a turizmus világszinten már 2023-ban elérte a 2019-es „arany év” főbb mérőszámainak 88%-át, és 2024-ben minden esélye megvan arra, hogy közel azonos eredményeket produkáljon. A turisták és a vendégéjszakák száma növekszik ugyan, de a szokások megváltoztak: a szállodák recepciói például már most küzdenek a vendégek rendelte ételszállító futárokkal. Jóllehet ez a szolgáltatás is a vendéglátóipart gyarapítja – többek között kiszállításra berendezkedett „szellemkonyhákat” –, de mégis egy másik szintet képvisel.
A vendégek érzékenyen reagálnak a korábbi „jól van az úgy” szolgáltatásokra: az olcsó, silány minőségű ajánlatokra lényegében nincs fogadókészség. A vendég kegyeiért ismét meg kell küzdeni, és a fogyasztói élmény kulcskérdése lesz a vendégkör megtartásának. A vendéglátóiparból kiáramlott nagyszámú munkavállaló továbbra sem tér vissza, a munkaerőhiány ebben az évben is égető probléma lesz. A csapat fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, ezért a dolgozók munkakörülményeire és munkamennyiségére nagyon oda kell figyelni.
Továbbra is meghatározzák a piacot a vegán, vegetáriánus, flexitáriánus igények, melyek az elmúlt években a húshelyettesítők piacán idéztek elő a klondike-i aranylázat idéző robbanást. A gyártó cégek nagy száma miatt azonban telítődött a piac, és a tisztulás folyamata – ami szükséges az árak csökkenéséhez – elkerülhetetlennek látszik.
Fel kell készülni arra, hogy a vendéglátásban meghatározóvá válnak a „Z-” és a korai alfa-generációsok igényei. Ezek a fiatalok folyamatosan keresik az új, izgalmas impulzusokat, és nagyon türelmetlenek: ha az adott vendéglátóhely nem kínál számukra instant élményeket, és nem gyorsul fel az ő ritmusukra, könnyedén elpártolnak tőle.
A fenntartható gasztronómia terén Magyarország abban a speciális helyzetben van, hogy még a környezeti fenntarthatósági törekvések megvalósítása előtt a vendéglátóhelyeknek fenntartható üzleti modellt kell kialakítani. //
Kapcsolódó cikkeink
MVI éves statisztikai helyzetjelentés a vendéglátásról
A Magyar Vendéglátók Ipartestülete (MVI) évente közzéteszi a vendéglátásról szóló…
Tovább olvasom >Egyre többen választják idén a Balatont Horvátország helyett – de nem dőlhetnek hátra a vendéglátósok
Bár erős forgalommal kecsegtet a 2025-ös nyári szezon a Balatonnál,…
Tovább olvasom >Nagy hazai borravaló-körkép: így jattolnak a magyarok a vendéglátósok szerint
A vendéglátósok 75 százaléka számolt be arról, hogy a vendégektől…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket átlagosan 4,6, a májusit 0,1 százalékkal haladták meg
2025. júniusban a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg…
Tovább olvasom >Tempósabbá vált az infláció
A drogéria termékeknél a vártnál mérsékeltebb árcsökkenés volt júniusban, emellett…
Tovább olvasom >Rekorderedmény és nemzetközi növekedés a Pek-Snack Csoportnál
Rekordszintű, 12,7 milliárd forintos árbevétel mellett 2,5 milliárdos EBITDA-nyereséggel zárta…
Tovább olvasom >