Tovább drágulhat a tej
Az alapélelmiszerek közül a tej átlagára további emelkedés előtt áll, 2024 januárjában már két százalékos növekedést mutatott. Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) friss jelentése szerint bár a nyers tej termelői ára januárban még mindig elmaradt az előző év azonos időszakától, észlelhetők olyan jelek, amelyek drágulásra utalnak.
Az idei év első hónapjában a nyers tej országos termelői átlagára 164,63 Ft/kg volt, és noha enyhe romlást mutatott a zsír- és fehérjetartalom, az alapár 2 százalékkal emelkedett. Ez 2023 decemberéhez képest 2 százalékos emelkedést eredményezett az átlagárban, de még mindig 26 százalékkal elmarad az előző év hasonló időszakától.
Az AKI elemzése szerint az év közepétől kezdve növekedés tapasztalható. A bázishatás miatt éves szinten jelentős csökkenést mutat az ár, de az árzuhanás utáni növekedés és a tavalyi alacsonyabb árak miatt felmerülhet a drágulás lehetősége.
Míg a világpiacon a nyers tej termelői ára csökkenő tendenciát mutat, a tejtermékek ára globálisan változó. Az ömlesztett vaj és a teljes tejpor ára emelkedett, míg a sovány tejporé és a cheddar sajté csökkent.
Az AKI PÁIR adatai szerint januárban tovább csökkentek a feldolgozói értékesítési árak, így a trappista sajt, az adagolt vaj, a 2,8 százalékos zsírtartalmú dobozos, tartós tej, a 1,5 százalékos zsírtartalmú dobozos, tartós tej, a tejföl, a gyümölcsös joghurt és a kefir ára is csökkent, mutatva a tejtermékek széles skálájának árváltozásait.
Kapcsolódó cikkeink
Itt a világ első környezetbarát teje
Egy kis tasmániai tejüzem, az Ashgrove, világszerte elsőként dobott piacra…
Tovább olvasom >A tevetej feldolgozását tanulmányozza egy csádi delegáció Magyarországon
A tevetej kedvező élettani hatásai és különleges összetétele miatt értékes…
Tovább olvasom >Magasabb szintű tartástechnológiát ír elő az Edeka a tejtermékek vonatkozásában
Az Edeka Csoport – beleértve a Netto Marken-Discountot is –…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megvette a Valeo Foods az Appalaches Nature-t
Megvásárolta a Valeo Foods Group a kanadai juharszirup-gyártó Appalaches Nature-t.…
Tovább olvasom >Franciaországban és Brazíliában növekszik, Európában küszködik a Carrefour
Az Európában meglehetős kihívást jelentő körülmények ellenére elégedett a Carrefour…
Tovább olvasom >Közel felére esett vissza az élelmiszer-ipari innovációk száma 2007 óta
A Mintel piackutató cég szerint a 2024 januárja és májusa…
Tovább olvasom >