Szintet lép a brit Sainsbury’s

Szerző: Rennack Sebastian Dátum: 2024. 02. 09. 09:09

A kiskereskedő új hároméves stratégiájával a piaci részesedés, a vásárlói hűség növelésére, a retail média használatára, valamint egy egymilliárd font értékű költségcsökkentési programra fókuszál.

Az Egyesült Királyság második legnagyobb kiskereskedője, a Sainsbury’s piaci pozíciójának megerősítésére összpontosít, miközben a német Aldi és Lidl diszkontláncok hónapról hónapra kétszámjegyű árbevételnövekedésről számolnak be. “Next Level Sainsbury’s” mottóval egy nyolc célkitűzést megfogalmazó hároméves stratégia mellett kötelezte el magát a vállalat. Piaci részesedésének növelése érdekében az egyik fő hangsúlyt a Nectar hűségplatform és retailmédia-képességének fejlesztésére helyezi. A Sainsbury’s emellett 1 milliárd brit fonttal kívánja csökkenteni költségeit, hogy pénzügyi forrásokat szabadítson fel többek között technológiai platformjának korszerűsítésére és a folyamatok automatizálására.

A Sainsbury’s hatékonyan egyensúlyozott az Aldi (Süd) és a Lidl gyors terjeszkedésével szemben az Egyesült Királyságban. A kiskereskedő az egyetlen az Egyesült Királyság korábbi „négy nagy” élelmiszerlánca közül, amely képes volt az infláció kezdete óta megőrizni piaci pozícióját. A Kantar World Panel szerint a Sainsbury’s 2022 és 2024 januárja között az egyetlen olyan FMCG-kiskereskedő volt, amely 0,1%-kal – 15,6%-ról 15,7%-ra – növelte piaci részesedését. Az összes többi brit szupermarket szereplő pozíciója romlott. A vásárlóerő csökkenése folytán fogyasztók tömegei pártoltak át a Lidl és az Aldi diszkontokhoz, melyek jelentős mértékben növelték piaci részesedésüket a vizsgált időszakban: az Aldi 1,5 százalékponttal, 7,8%-ról 9,3%-ra, a Lidl pedig 1,3 százalékponttal, 6,2%-ról 7,5%-ra.

Tartja magát a Sainsbury’s a brit Lidllel és az Aldival szemben, 2022. január vs. 2024. január (a piaci részesedést mutató adatok százalékban kifejezve)

forrás: Kantar World Panel (az ábrát készítette Sebastian Rennack)

A vásárlók körében végzett kutatások azt mutatják, hogy az infláció sújtotta brit fogyasztók számára jelenleg az ár a legfontosabb szempont a vásárlás során. A Sainsbury’s polcain feltüntetett árak azonban úgy tűnik, messze nem versenyképesek a diszkontok áraival annak ellenére, hogy a Sainsbury’s több mint 550 termékének árait hangolja össze az Aldi által kínált árakkal. A Sainsbury’s rendre a negyedik vagy ötödik helyen szerepel a hét legnagyobb élelmiszerkereskedelmi szereplő és az Ocado online platform havi árösszehasonlításában, amelyet a brit Which? fogyasztóvédelmi szövetség végez.

Nem feltétlenül a Which? árösszehasonlításainak alapját képező sztenderd polcárak azok, amelyek a szupermarketnek kedvező árimázst biztosítanak, sokkal inkább a Sainsbury’s tavaly áprilisban bevezetett digitális hűségprogramja, a „Nectar” vált versenyelőnnyé a piacon. Ahogy a Tesco Clubcard programjában, úgy a Nectar is exkluzív kedvezményeket biztosít 6000 termékre 16 millió tagja számára.

Az elmúlt két évben a Sainsbury’s több mint 560 millió fontot invesztál az áraiba és az idei évre a kiskereskedő további 220 millió fontot különített el ugyanerre a célra. Az árakba történő beruházás finanszírozása érdekében a kiskereskedő nem létfontosságú eszközöket értékesített. Tavaly áprilisban a vállalat bejelentette, hogy eladja a nem élelmiszeripari egységét, az írországi Argost, és alig néhány hete a banki üzletágát is eladásra kínálta.

A folyamatos árháború finanszírozásának lényeges része lesz a hűségprogramok fejlesztése és a kiskereskedő retailmédia-használatának fokozása. Elemzők évente mintegy 300 millió brit fontra becsülik a Nectar hűségkártya-programban generált vásárlói adatok televízió csatornáknak és fogyasztási cikkek gyártóinak történő értékesítéséből származó potenciális bevételt. A Sainsbury’s ugyanakkor azt tervezi, hogy a következő pénzügyi évben 200 millió fontért saját részvények visszavásárlásával erősíti meg pénzügyi ellenállóképességét.

Kapcsolódó cikkeink