Széllel szemben

Szerző: Gyarmati Orsolya Dátum: 2022. 09. 29. 09:57

Optimalizáció, automatizáció, digitalizáció – lassan már úgy hangzanak e kifejezések, mint valami mantra, amit nem lehet elégszer ismételni. Cikkünkben a szállítmányozással, logisztikával és raktározással foglalkozó cégeket kérdeztünk kihívásokról és megoldásokról.

A Magyar Posta 2019-ben indította el a logisztika átalakítását célzó MPL+ projektjét, amelyben 23 depót (19-et vidéken, 4-et a fővárosban, illetve a környékén) tervezett, valamint egy központi csomagfeldolgozót. Mostanra 10 depó átadása már megtörtént, és év végéig újabbakkal bővül a hálózat.

Varga János, Magyar Posta

Varga János
logisztikai igazgató
Magyar Posta

– 2021-ben megkezdtük a depók gépesítését, mostanra négy üzemben működik automata csomagszortírozó rendszer, a fejlesztések pedig folytatódnak. A projekt harmadik lépéseként modern, az ügyféligényeket kiszolgáló informatikai megoldások bevezetését tervezi a társaság. A Magyar Posta jellemzően saját flottával oldja meg a szállítmányozási feladatait (az alvállalkozói igénybevétel mindössze 10% körüli), így kevésbé kitett a szállítmányozási piacon tapasztalható kapacitáshiánynak és drágulásnak, ennek okán nincsenek fennakadások a szolgáltatásunkban. A saját flottánk vonatkozásában pedig folyamatos optimalizáció­val ellensúlyozzuk az üzemanyag és karbantartási költségek emelkedését. Az MPL+ projekt a Magyar Posta történetének egyik legnagyobb értékű beruházása, mintegy 50 milliárd forintból megreformálja a teljes logisztikai rendszert, és növeli a csomagfeldolgozás és -kézbesítés hatékonyságát – mondta el Varga János logisztikai igazgató.

Elkötelezetten segítenek

A Palmsped Cargo kiemelt eredménnyel zárta 2021-et és 2022 első félévét is. A cég havonta több mint 600 nemzetközi közúti szállítást bonyolít ügyfeleinek egész Európában, s nagy hangsúlyt fektet a hatékonyságnövelésre és a fuvarozói kapacitásbővítésre.

Kiss Nikoletta, Palmsped

Kiss Nikoletta
ügyvezető
Palmsped Cargo

– Fontos, hogy fuvarszervező kollégáink munkaidejük nagy részét a fuvarozáshoz kapcsolódó szervezési és problémamegoldási feladatokkal töltsék. Szükségessé vált, hogy a napi adminisztrációs feladatok átszervezésével gyorsabbá és hatékonyabbá tegyük az ügyfelek kiszolgálását. Az ellátási lánc zavartalan működését sajnos nehezíti az alapanyaghiány, a fuvareszközhiány és az emelkedő fuvarozási költségek is. Szállítmányozóként elkötelezetten segítjük mind az ügyfeleinket, mind a fuvarozóinkat a helyzet megoldásában. Stratégiai együttműködés a célunk, így igyekszünk a rövid és hosszú távú tervezésekhez piaci információkkal, előrejelzésekkel támogatni ügyfeleinket, és rugalmasan alkalmazkodni igényeikhez. Az állandó megbízásokra stabil kapacitást biztosítunk, eseti megrendelőink kiszolgálása érdekében pedig folyamatosan bővítjük alvállalkozóink körét. A drasztikus üzemanyagár-változás miatt bevezettünk egy indexálási rendszert, amely segíti partnereinket, hogy a fuvardíjakban meghatározott rendszer szerint legyen érvényesíthető az üzemanyagár emelkedése és csökkenése. Bízunk benne, hogy ezzel a közúti szállítmányozásban a spot fuvardíjak helyett újra visszatérhetünk a hosszabb távra érvényes fuvardíj-megállapodásokra – foglalja össze Kiss Nikolett ügyvezető.

 

A digitális platformok egyebek mellett segítenek az ellátási láncokban tapasztalható ingadozások leküzdésében is

 

Bizonytalan idők

Az elmúlt év a Raben Trans magyarországi működésének sikeres időszaka volt. Három beruházást is befejeztek: Dunaharasztiban mintegy 30 ezer négyzetméteres, szabályozott hőmérsékletű logisztikai központot nyitottak, elsősorban az FMCG-szektor szereplőire összpontosítva. Pécsen egy több mint 10 ezer négyzetméteres új létesítményt vettek birtokba, amely a Dél-Dunántúl gyűjtőszállítmányozási tevékenységében is kulcsszerepet játszik. Győrben 2022 tavaszán nyitották meg új átrakóközpontjukat, amely a belföldi és a nemzetközi áruforgalom szempontjából is kiemelt jelentőségű.

Üveges Zoltán, Rabentrans

Üveges Zoltán
értékesítési és marketingvezető
Raben Trans

– Nagy hangsúlyt fektetünk a digitális megoldásokra, egyes adminisztratív területeken pedig a folyamatautomatizáció felé nyitottunk. Jelentős lépéseket tettünk a nemzetközi gyűjtőszállítmányozási összeköttetéseink és a lefedettségünk tökéletesítése terén is. Legújabb projektünk keretében öt közép-kelet-európai piacunk – köztük hazánk – németországi kapcsolatainak további fejlesztése zajlik.

Az alapanyaghiány és az infláció elsősorban az ügyfeleink üzleti folyamatain keresztül éreztetik hatásukat. Az érintett iparágakban tapasztalható ingadozó termelés, illetve áruforgalom, valamint az olykor pánikszerű beszerzési és készletezési lépések, döntések jelentős volatilitást okoznak a logisztikai szolgáltatói oldalon is – ehhez folyamatosan alkalmazkodnunk kell – hangsúlyozta Üveges Zoltán értékesítési és marketingvezető.

Zöldítéssel a jövő felé

Az elmúlt évek rendhagyó eseményei hatására a WSZL (Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft.) ügyfelei egyre extrémebb rugalmasságot várnak el, miközben a COVID-időszakra jellemző nagyobb tételű rendelések újra kezdenek elaprózódni, így emelkedik a disztribúciós tételek aránya a szállításokban. Ezzel együtt tovább növekedett a B2C szolgáltatások iránti igény is. A vevők és a fogyasztók egyre környezettudatosabbak, ennek megfelelően a Waberer’s-nél egy külön osztály jött létre, és foglalkozik a különböző gyártói innovációk hazai implementálásával. A cég ügyféligényekre szabott zöld csomagokat állít össze partnereinek, ennek keretében már tavaly ősszel forgalomba állították az ország első elektromos Volvo tehergépkocsiját. Infrastruktúrájuk komplett korszerűsítése, operációik, belső folyamataik, illetve az ügyfelekkel való kapcsolattartás folyamatos digitalizációjának fejlesztése volt a fókuszban az elmúlt időszakban.

Garamvölgyi Glória
kereskedelmi igazgató
és ügyvezetőigazgatóhelyettes
WSZL

– Az infláció növekedése jelenti a legjelentősebb makrogazdasági bizonytalanságot, a közép- és kelet-európai gazdasági teljesítmény vagy külkereskedelmi kapcsolatok régióspecifikus romlása is negatív irányban befolyásolhatja a logisztikai szereplők gazdasági környezetét. Az ellátási láncok akadozása számunkra alapvetően a tervezhetőséget csökkentette, vagyis a tervezhető kapacitáselosztási lehetőségek csökkentek az elmúlt időszakban. Ez azt jelenti, hogy kiszámíthatatlanul jelennek meg a különböző igények, akár szállításról beszélünk, akár raktározási feladatokról. Ez pedig a szolgáltatásaink rugalmassági elvárását növelte az elmúlt időszakban, ami együtt járt azzal is, hogy az egész szervezetünket át kellett alakítanunk, hogy sokkal gyorsabban tudjunk reagálni, akár napon belül is a különböző kapacitásváltozási igényekre – mondta Garamvölgyi Glória kereskedelmi igazgató és ügyvezetőigazgató-helyettes.

Rugalmassággal az ingadozás ellen

A DS Smith logisztikai tevékenységének egyik meg­határozó tényezője az ellátási láncokban tapasztalt ingadozás volt, ami azonnali reakciót és nagyfokú rugalmasságot követelt meg. A cég sikerrel küzdötte le az akadályokat.

Walter Annamária
cluster supply chain
manager
DS Smith

– Számos, logisztikát érintő fejlesztést, módosítást hajtottunk végre 2021-ben annak érdekében, hogy gyorsan és hatékonyan tudjunk adaptálódni a folyamatosan változó körülményekhez, valamint növelni tudjuk a kiszolgálás színvonalát. Győri és nagykátai gyárunk részt vett a BRC GS 6-os szabvány szerinti tanúsítványi eljárásban, amely során a top elismerést jelentő AA-eredményt kapták meg. Lezártuk a néhány éve megvásárolt füzesabonyi gyárunk teljes körű integrációját, országos fuvartendert folytattunk le, több, a napi működésünk eredményességét növelő programot indítottunk el, többek között telephelyeink raktárfejlesztését, optimalizálását, új raktározási lehetőségek kiépítését, hosszú távú vevői igényt és erőjelzést feldolgozó eszköz bevezetését, valamint új géptelepítést. Tovább kívánjuk erősíteni a papírraklap üzletágunkat is a környezettudatosság jegyében, illetve a várható raklapproblémákra megoldást kínálva – foglalta össze Walter Annamária cluster supply chain manager. //

 

A fenti cikk a Trade magazin 2022.08-09. 182-184. oldalán olvasható.

Kapcsolódó cikkeink