Szárnyasodó májasok
A tradicionális sertésmájasok dominanciája mellett dinamikusan bővül a baromfiból készült termékek részaránya. A hagyományok és az újdonság iránti igény egymás mellett élése fejeződik ki abban is, hogy a márkavonalakon egyre több az ízvariáns. A sűrűbb és gyorsabb vásárlások tartós hatásai a járványnak, ami ezen a piacon a kisebb kiszerelések felé mozgatja a keresletet.
Szerző: Szalai László
Közel 10 ezer tonnás eladásával a kisebb készítménykategóriák közé tartozik a kenősáru, hiszen értékben csupán 4%-ot, mennyiségben 5,7%-ot hasít ki a piacból. Ugyanazok a hatások érintették, mint a többi készítménykategóriát (alapanyaghiány a 2019-es afrikai sertéspestis miatt, majd a COVID okozta fogyasztáskilengések, aztán a járvány okozta egyéb következmények a logisztikától a csomagolási anyagok megdrágulásáig, a horeca szektor megrogyásától a munkaerő-problémákig). Mindezek következményeként az átlagárak emelkedése ebben a kategóriában is elkerülhetetlen volt, amire a piac mennyiségben csekély mértékű visszaeséssel, ezzel párhuzamosan értékben enyhe növekedéssel reagált.
Főszerepben a diszkontok
– Alapanyag-megoszlás tekintetében számottevő változás nem látszik a 2020–2021-es évek azonos időszakait vizsgálva – elemez Dósa Ágnes, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – A sertésalapú májasok továbbra is dominánsak a kategóriában, a piac 81,6%-át adják mennyiségben. Ezt követik a marha alapanyagú kenősáruk, majd pedig a baromfi alapú májasok következnek közel 9%-os részesedéssel.
Hozzáteszi: míg a sertés alapanyagú májasok viszonylag nagymértékű csökkenést mutatnak, addig a baromfi alapú májasok előretörése is jelentős: növekedésük közel 25%, az előző év azonos időszakához képest.
Az értékesítési csatornák közül, ebben is rímelve más készítménykategóriákkal, a májasoknál is a diszkontok bírnak a legnagyobb jelentőséggel, és csak ők tudták növelni súlyukat.
E trendtől minden bizonnyal nem függetlenül a kereskedelmi márkák súlya ebben a kategóriában is nőtt 2020 és 2021-es évek azonos időszakait tekintve. Értékben 470 bázispontos, míg mennyiségben ennél is nagyobb mértékű, 890 bázispontos bővülés látható.
– Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a kenősáruk kategóriájában a kiszolgáló típusok megoszlása érdemben nem változott, a forgalom továbbra is az önkiszolgáló kiszerelések felé tolódik. Az értékesített volumen nagyobb részét, közel 87%-át az önkiszolgáló kiszerelések adták, a 2020–2021-es évek azonos időszakait tekintve – mondja a Pick Szeged termékmenedzsere.
Kacsamájból, természetesen
A Pick Szeged folyamatosan figyeli a húskészítménypiac alakulását, és igyekszik mindig a fogyasztók elvárásainak maximálisan megfelelő új termékeket megalkotni.
A 2018-ban bevezetett PICK prémium viaszos májasok termékcsaládja a tavalyi évben tovább bővült. 2020 márciusában a Pick belépett a magas hozzáadott értékű, kiemelkedő minőséget képviselő baromfi alapanyagú kenősáruk piacára is.
– Újdonságként került bevezetésre a baromfi alapanyagokból készült PICK viaszos kacsamájas 1000 g-os kiszerelése – informálja lapunkat Dósa Ágnes. – A PICK viaszos kacsamájas 25% kacsamáj felhasználásával előállított, kellemesen krémes állományú májas készítmény. Kiváló minőségű alapanyagokból készült, mely nem tartalmaz hozzáadott ízfokozót. Nem tartalmaz továbbá mesterséges aromát és színezéket sem, valamint a termék gluténmentes, így a gluténérzékenységgel érintett vásárlók is bátran fogyaszthatják. A könnyed kenhetőségért a hozzáadott tejszín, a jellegzetes ízért pedig az egyedi fűszerezés felel.
Tovább bővült a legtradicionálisabb kenőmájas vonala
A Gyulahús idén őszi arculatváltását egy komoly elemszámú fókuszcsoportos piackutatás előzte meg a Trendinternational Kft. jóvoltából, amelyből sok minden kiderült a piacról.
– Sok „aha” élményben volt részünk – fogalmaz Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere. – Például bebizonyosodott, hogy magyarok étkezési kultúrájában most is tapintható a disznótoros ételek népszerűsége. A hazai fogyasztók kedvelik és keresik a finom és ízletes májasokat, kolbászokat, hurkákat – még a fiatalok is, minden hiedelemmel ellentétben. Stabil fogyasztói bázissal bír a kenőmájaspiac, a gyerekek nagy kedvence a „Gyulai” által kikísérletezett kenőmájas (amely az első kenhető, homogén májas volt a magyar piacon, lassan 40 éves múlttal rendelkezik).
A Gyulahús kínálatában a klasszikus Gyulai Májas a piacvezető, párban a Majoránnás Májassal. De még a legtradicionálisabb termék esetében is elvárják a fogyasztók az újdonságokat. Az elmúlt 5-6 évben ezért bővült az ízesítettmájas-kínálat Kolbászfűszeres, Sült paprika ízesítésű variánssal, valamint gyártanak adalékmenteset és snidligeset is. A Gyulai Májasok (és szárazáruk) glutén- és laktózmentesek az eredeti receptúrájuknál fogva.
A cég 2021-ben a Gyulai Medvehagymás Májassal rukkolt elő, amelyet a szakmai grémium Érték és Minőség díjjal ismert el ez év őszén.
– A másik fontos fogyasztói visszajelzés, amellyel ugyan tisztában voltunk, de eddig nem adtunk rá választ, a májas barnulása és szürkülése volt. Ha valaki nem fogyasztotta el egy étkezés során a teljes mennyiséget, akkor problémát jelentett a megmaradt termék biztonságos tárolása, az oxigén jelenlétében elszíneződés indulhat a termék felületén – ismerteti a kihívást a marketingmenedzser. – Erre adunk választ a „szeretemagyulait” csipesszel és a Gyulai Minihegesztővel. Mind a csipesz, mint a Minihegesztő segíti a felbontott műbél lezárását, levegőtől történő elzárását, megakadályozván a májas barnulását. Hogyan is kell ezeket használni? A szeretemagyulait.hu oldal elindításával videókat és recepteket, ötleteket adunk ezen eszközök használatára.
Most fut a Gyulahús nyereményjátéka 2021. október 4. és november 28. között, 1 millió Ft-os fődíjjal és sok-sok nyereménnyel. Aki feltölt egy AP-kódot a nyerjagyulaival.hu oldalra, máris azonnali 5000 Ft értékű szálláskupont kap a gyulai Corvin és Aqua Hotel jóvoltából.
Emellett ismét csatlakoztak a Magyar Termék Nonprofit Kft. által szervezett #veddahazait #véddahazait mozgalomhoz, ennek tévészpotjában a Gyulai Májas került reflektorfénybe.
– Nemcsak televíziós, hanem online megjelenések is kerülnek a kampányba, ezzel is szeretnénk a figyelmet felhívni a magyar termékek és gyártók fontosságára – fűzi hozzá Tamáskovitsné Gila Éva.
Prémium kicsiben is
A Zimbo Perbál Kft. jelenleg kizárólag a prémium viaszos májas termékeit forgalmazza 400 g-os önkiszolgáló és 900 g-os kiszolgálópultos kiszerelésben. Ennek a termékfajtának az erősödése évek óta változatlan.
Szakács Hedvig, a ZIMBO Perbál Kft. ügyvezetője sikerük titkát abban látja, hogy a vásárlók számára egyre fontosabbá válik a minőség.
– A saját márkák jelentőségét sem lehet vitatni, de ezeknek a termékeknek a minőségével szemben is már nagyobb a fogyasztói elvárás, mint a korábbi években – hangsúlyozza Szakács Hedvig. – Természetesen a COVID-hatás ebben a termékcsoportban is érvényesül, mégpedig úgy, hogy az értékesítésünk inkább a 400 g-os az önkiszolgáló kiszerelés felé mozdul el.
A prémium kategória erősödése és a kereslet eltolódása a kisebb, önkiszolgáló kiszerelések felé arra ösztönözte a céget, hogy idén novemberben megjelenjen a piacon a 125 g-os Zimbo prémium májassal.
– Cégünk számára nagyon fontos a fogyasztók online elérése, ezért intenzíven használjuk a közösségi médiát vásárlóink közvetlen elérésére – mondja az ügyvezető. – De ugyanakkor nagy hangsúlyt fektetünk termékeink szélesebb polci megjelenítésére és a másodlagos kihelyezésekre is. //
Kenőmájasok, májkrémek, pástétomok…
Talán érthető, hogy a járvány kitörése jelentős többletforgalmat generált a magyar háztartások otthoni fogyasztásában. A pánikvásárlás és a bezártság hatására a háztartások több élelmiszert vásároltak, így 2020 első félévében egy komolyabb forgalmi növekedés mutatkozott az előző időszakhoz képest. Ugyanakkor ennek a többletforgalomnak csak egy kisebb hányada bizonyult tartósnak, 2021 első félévében már 2019-hez hasonló képet mutatnak a számok, mindamellett több pénzt hagyva a kasszáknál.
A kenősáruk (májasok) mennyiségi részesedése a teljes feldolgozott húspiacon belül alacsony, a 4 százalékot sem éri el. A szegmens vásárlói hatóköre mintegy 5 százalékponttal növekedett a COVID alatt, ami 2021 első félévére 64 százalék körülire módosult, azaz 10 háztartásból átlagosan 6-7 vásárol valamilyen kenősárut. Az alacsony részesedés egyik oka az alacsony vásárlási gyakoriság, ami érthető is, hiszen a lezárás óta ritkábban járunk vásárolni. Egy átlagos háztartás a kategóriából a fél év alatt 4-5 alkalommal vásárol kenősárut, alkalmanként mindösszesen 300 grammot.
Jobb képet mutat a tartós kategóriába tartozó konzerv májkrémek mennyiségi forgalma. 2020 első félévében (ugyan fele akkora penetráció mellett) egy jelentősebb, mintegy 30 százalékos forgalomnövekedést láthattunk, aminek egy része még jelen volt 2021-ben is.
A frissáruhoz képest valamelyest ritkábban, féléves viszonylatban 2-3 alkalommal vásárolunk csak dobozos májkrémet, bár némileg kevesebbet, mintegy 250 grammot alkalmanként.
Kicsit más a helyzet a konzerv pástétomok esetében. Az előző 2 évhez képest a pástétomok penetrációja igencsak megcsappant. Míg 2019 és 2020 első félévében 25% felett volt, addig 2021-ben a szám már 18% alá csökkent, a májkrémekkel közel azonos vásárlási gyakoriság mellett. A csökkenés egyik oka valószínűleg az, hogy a kategória ára jelentősen megugrott. Amíg 2 évvel ezelőtt átlagosan 1459 forintba került egy kilogramm, addig 2021-ben már 1893 forintot kellett a kasszánál hagyni ugyanezért a mennyiségért.
Igencsak átrendeződni látszik a szegmensek részesedése a kereskedelmi csatornák esetében.
A kenősáruk/kenőmájas esetében a hipermarketek és a kisboltos láncok kivételével minden csatorna tudta növelni részesedését az értékesített mennyiség növekedése mellett. //
Kapcsolódó cikkeink
PENNY: elköteleződés a hazai értékek mellett
2024-ben a PENNY számára a magyar termékek iránti elköteleződés különösen…
Tovább olvasom >Gyors növekedés előtt áll az online és diszkont élelmiszer-kereskedelem
Az online és diszkont élelmiszer-kereskedelmi csatornák fogják várhatóan a leggyorsabb…
Tovább olvasom >Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >További cikkeink
Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >Felvásárolja a Zalando az About You-t
A Zalando bejelentette, hogy megvásárolja német versenytársát, az About You-t.…
Tovább olvasom >