Magazin: Óvatosság és innováció
Egyvalami biztosan elmondható 2021-ről: nem dőlhetünk hátra (home office-os) székünkben. Egyszerre vagyunk bizakodóak és bizonytalanok, legyen szó vásárlásról, munkáról, étkezésről vagy kikapcsolódásról. Nézzük, milyen világ születik 2021-ben technológia, vásárlási szokások, egészség és fenntarthatóság szintjén!
Szerző: Gyarmati Orsolya
Alegtöbb fogyasztó úgy véli, a járvány örökre megváltoztatta vásárlási szokásainkat. A Shopkick 14 ezer amerikai vásárlót kérdezett meg arról, milyen lesz 2021 vásárlási szokásokat illetően, illetve vissza tudunk-e térni a „normálishoz”. A felmérésből kiderült: a biztonságon, a pénzügyi óvatosságon és a társadalmi igazságosságon van a hangsúly a fogyasztók szempontjából, akiknek 67%-a azt mondja, továbbra is felhalmozza majd az alapvető háztartási és élelmiszercikkeket. 49%-uk kevesebbszer megy vásárolni, de olyankor nagyon telepakolja a kosarát és 46% többet fog online rendelni.
Annak ellenére, hogy a COVID-19 rendkívül népszerűvé tette az online vásárlást, a fogyasztók azért továbbra is inkább fizikai boltokban költenek idén: a legtöbbjük mind a nem alapvető (63%), mind az alapvető (89%) cikkeket offline veszik 2021-ben. Ugyanakkor a megkérdezettek 52%-a úgy nyilatkozott, ennek ellenére többször fognak online vásárolni, mint korábban. Offline és online egyaránt igaz viszont, hogy sokkal jobban megfontolják, mire és mennyit költsenek, mivel a legtöbbjük szerint jobb az óvatosság, illetve sokuk nehezebb helyzetbe került anyagilag, ennek következtében idén meghúzzák a nadrágszíjat. Csupán a megkérdezett vásárlók 11%-a véli úgy, hogy szép lassan visszatér régi költési szokásaihoz.
Bizonytalan kilátások
Ami a bevásárlóközpontok látogatását illeti, az újranyitás óta a vásárlók nagyjából fele tért be ilyen helyekre, míg másik felük egyáltalán nem érezte ennek szükségét. Sokan attól tartanak, hogy a többi vásárló nem elég alapos a higiéniai előírások tekintetében, mások a túl nagy tömegtől félnek, és inkább online vásárolnak. Sokan azért nem járnak már kedvenc retailerükbe, mert az a járvány következtében bezárt. A megkérdezettek 2/3-a véli úgy, hogy az egészséggel és biztonsággal kapcsolatos nézőpontjuk örökre megváltozott a bevásárlásokat illetően: 72%-uk akkor is maszkban jár majd boltba, ha az már nem kötelező, és mindig lesz nála kézfertőtlenítő, 65% olyan kiskereskedőket preferál, akik komolyan veszik a biztonsági intézkedéseket, 32% pedig inkább online vásárol, és csak akkor megy boltba, ha nagyon muszáj. Továbbra is kérdés, hogy mikor lesz az oltóanyag mindenki számára elérhető, ám ha ez bekövetkezik, a vásárlók 87%-a akkor is fontosnak tartja majd a boltokban a távolságtartást és a maszk, valamint a fertőtlenítők használatát.
S hogy visszatérhet-e az élet a normális kerékvágásba? Nos, erre a kérdésre a válaszadók 31%-a pozitívan reagált, míg 32%-uknak erős kétségei vannak ez ügyben. A Z-generáció tagjai optimistábbak, az ezredfordulón születettek, az X-generáció tagjai és a Boomerek pedig igen borúsan látják 2021-et.
Home office űrtechnológiával
Ha a fogyasztóknak sikerül akklimatizálódniuk az új, digitális és távoli modellekhez, gyorsan beállhat egy normális, elfogadható és élhető állapot A Future Retail szerint a technológiai trendeket illetően 2021 kulcsszavai a digitális nomád és a fenntartható fejlődési célok lesznek, s rendkívül gyors fejlődés várható a top technológiai és üzleti innovációk terén, amelyek mind a járvány alatt gyűjtött tapasztalatokra alapoznak majd.
Mivel az otthonról történő munkavégzésben nagyon sok változás nem lesz, az ezt támogató technológiai eszközök továbbra is újabb és újabb, a távmunkát megkönnyítő fejlesztéseket hoznak majd. A Zoom, a Teams, vagy a Google Hangouts mellett olyan startupok jelentek meg, mint a Bluescape, az Eloops, a Figma, a Slab vagy a Tandem, amelyek vizuális platformjai lehetővé teszik a tartalomgyártást és -megosztást, az interakciót a munkatársak között, a projektek lekövetését, az alkalmazottak képzését vagy épp csapatépítő tevékenységek lebonyolítását. Segítségükkel 2021-ben tovább erősödik a virtuális irodák birodalma.
Sofőr nincs, házhozszállítás van
A kapcsolatmentes kiszállítás 2021-ben az Új Normális részét képezi. Az USA-ban a DoorDash, a Postmates vagy az Instacart mind lehetővé teszik, hogy a vásárlóknak egyáltalán ne kelljen még csak találkozniuk sem a futárral. A kínai Metiuan tavaly tesztelte Wuhanban az önvezető autókkal történő kiszállítást, s immár élesben is működteti a szolgáltatást. Nem a kínaiak az egyetlenek persze, akik sofőr nélküli házhozszállítást biztosítanak: a Manna, a Starship Technologies vagy a Nuro is ugyanezt kínálják az USA-ban a robotika és az AI segítségével.
Tedd a kezed a képernyőre!
A távgyógyítás 2020-ban egészen új értelmet nyert: az orvosok és a betegek között sokszor csak online jött létre kapcsolat, így csökkentve a fertőzés veszélyét. A teleorvoslás 2021-ben virágozni fog: számos magán- és állami egészségügyi intézmény fejlesztett ki ezzel kapcsolatos technológiai eszközöket, így biztosítva az orvos és beteg közti videóchat lehetőségét, az AI-avatáralapú diagnosztikát, valamint a kontaktmentes gyógyszerkiszállítást.
A Forrester Research felmérése szerint az USA-ban legalább egymilliárd esetben fogják igénybe venni a távgyógyítást 2021-ben, s már sorakoznak is azok a cégek, amelyek ezt biztosítják: a Teladoc Health, az Amwell, A One Medical vagy a Humana. A startupok sem maradnak le mögöttük: az MDLive, a MeMD, vagy az Eden Health kreatív megoldásokat kínál a biotech az AI és a géptanulás segítségével, amelyek támogatják a diagnózis felállítását, az adminisztrációs munkát, és a robotok nyújtotta egészségügyi ellátást.
AI, robotika, VR, AR
2021-ben várhatóan óriási lesz az igény az AI terjedésére és az ipari automatizációs technológiákra. Ahogy a gyártók és az ellátási láncok újra teljes fokozatra kapcsolnak, a munkaerőhiány nagyon komoly problémát fog jelenteni. Az automatizáció az AI, a robotika és az IoT segítségével megoldást kínálhat erre a kihívásra.
Nagyon komoly szerepet játszanak ebben az évben az AR-hez és VR-hez kapcsolódó innovációk, amelyek hihetetlen mértékű átalakulást jelentenek minden szektorban. Az AR-avatárok, az AR házon belüli navigáció, a távsegítség, az AI AR-rel és VR-rel történő integrálása, az AR-felhő, a virtuális sportesemények, a szemmozgáskövető technológiák, az arcfelismerő szoftverek mind valós, mindennapi segítséggé válnak 2021-ben, többek közt az 5G-hálózat terjedésének (is). Az olyan cégek, mint a Microsoft, a Consagous, a Quytech, a RealWorldOne, vagy a Groove Jones jelentős szerepet játszanak majd világunk formálásában.
Gurulj zölden!
Noha a mikromobilitás-piac természetszerűen visszaesett a COVID-19 elején, nagy lendülettel indul újra az idén. Az e-biciklik, az e-rollerek környezetbarát és olcsó alternatívát kínálnak a városi autókázás helyett, és még a 1,5 méteres távolságot is könnyű velük tartani. A nagyvárosokban sok száz kilométernyi új kerékpárút épül. Milánó, Brüsszel, Seattle, New York vagy San Francisco mind a benzinmentes közlekedést támogatják, a brit kormány nemrég bejelentette, hogy 2030 után betiltja a dízellel és gázolajjal működő autók értékesítését.
2021 várhatóan az önvezető járműtechnológia fejlődésének éve is lesz. A Honda nemrég jelentette be, hogy tömegesen gyártani kezdi a sofőr nélküli autókat. A Tesla Autopilotja ettől az évtől már a sebességkorlátozó táblákat és a zöld lámpát is képes érzékelni. A Ford is beszáll a versenybe, ráadásul úgy, hogy egyből autómegosztó szolgáltatást indít, a Mercedes-Benz pedig igyekszik 2021-ben néhány automatizált tulajdonságot beépíteni új modelljeibe.
Retailerek: 2021 a lehetőségek éve
A tavalyi, kiskereskedőt (is) próbáló év során a fogyasztói magatartás radikálisan megváltozott, amihez gyorsan és nagyon kreatívan kellett alkalmazkodniuk a retailereknek. Akinek ez sikerült, az azonnal piacvezető helyzetbe került. Ők azok, akik egy óriási kihívás során, amelyre nem volt kipróbált megoldókulcs, képesek voltak felismerni a lehetőségeket és ráérezni a fogyasztók igényeire.
2021-ben a retailer-világot, és az Új Normálist jelentősen befolyásolja majd többek között a digitális formában történő kapcsolat a fogyasztókkal; a minimális utazási kedv, a kevesebb több elve, a gyorsabb döntések és a munkavállalók méltóságának tiszteletben tartása.
Közösségi kereskedelem: még gyorsabb, még egyszerűbb
Az e-commerce mellett egyre gyakrabban halljuk a social commerce (közösségi kereskedelem) fogalmát. A közösségi oldalak kulcsfontosságú marketingcsatornaként működnek, hiszen nagyon komoly befolyást gyakorolnak a fogyasztók vásárlási szokásaira. Ám egészen idáig ezeken az oldalakon a vásárlói magatartás a felfedezésre és megfontolásra korlátozódott: maga a tényleges vásárlás inkább a brandek saját oldalán történt meg. Egy felmérés szerint azonban a vásárlók sokkal jobban szeretnék, ha az online vásárlásokat azon a közösségi oldalon megtehetnék, ahol egy adott termék reklámját észrevették, s nem kellene más oldalakra átnavigálniuk. Ebből következik, hogy a jövő győztesei azok a brandek lesznek, amelyek képesek a közösségi kereskedelmet valódi eszközként használni a vásárlók megszerzésére és megtartására. A legfrissebb kutatások szerint a közösségi kereskedelem a következő hét éven belül 600 milliárd dollár értékű piaccá növi ki magát. A COVID-19 felerősített és felgyorsított bizonyos, a vásárlói magatartással kapcsolatos trendeket. Most még ott tartunk, hogy hiába vagyunk jelen tömegével a közösségi oldalakon, nagyon ritkán vásárlunk közvetlenül ezeken a site-okon, többek közt azért, mert egyelőre még nincsenek meg az ehhez szükséges platformok. A 2021-es év arról is szól majd, hogy ez a helyzet megváltozzon: a kereskedők bezárják a kört, s kövessék Kína példáját, ahol a Tencent WeChat-je 115 milliárd dolláros közösségi kereskedelmi eladást produkált már 2019-ben!
Z vs. Boomer: generációk kereszttüzében
A Z-generáció fogyasztói sokkal jobban odafigyelnek az ételek és italok fenntarthatósági hátterére, mint a Boomerek, s sokkal vonzóbbak számukra a vegetáriánus és vegán termékek is, állapította meg egy tanulmány.
Az Ingredient Communications nevű PR-cég nemrég 1000 brit és amerikai felnőttet kérdezett meg. A 18–25 év közöttieknek, azaz a Z-generáció tagjainak egyharmada azt mondta, nagyon fontos számára, hogy a termékek, amelyeket megvásárolnak, fenntarthatóak legyenek. Ugyanez az igény a Boomerek, azaz a 65 év felettieknek csupán 18%-ában volt meg.
A Z-generációhoz tartozó megkérdezettek 38%-a úgy nyilatkozott, hogy nagyon vonzó számukra, ha egy termék vegetáriánus tulajdonságokkal rendelkezik, 33%-uk pedig ugyanígy érez a vegán élelmiszereket illetően. A 65 év feletti válaszadók körében a vegetáriánus termékek iránti érdeklődés mindössze 6%, a vegán ételek iránti nyitottság pedig csak 3% volt.
A két generáció nem csupán környezetvédelmi és etikai témákat illetően különbözik: a legfiatalabb vásárlók sokkal árérzékenyebbek is. A felmérésben a 18–24 évesek 29%-ának nagyon fontos, hogy a lehető legolcsóbban vásároljanak, a 65 év felettieknek azonban csak 3%-a gondolkodik hasonlóan. Meglepő módon ugyanakkor a fiatalok 67%-a hajlandó többet fizetni egy termékért, amennyiben minden egyes összetevőjét ismerik, míg az idősek esetében 27%-uknál számít ez a kritérium.
A kutatásból az is kiderült, hogy a fiatalabb vásárlóknak vannak a legerősebb ellenérzéseik a GMO-összetevőkkel szemben, s vélik úgy, hogy a GMO-mentes termékek kifejezetten egészségesek. A Boomerek közül csak 14% gondolkodik hasonlóan.
Richard Clarke, az Ingredient Communications igazgatója úgy fogalmazott:
– Nem csoda, hogy a fiatalabb és idősebb fogyasztók másként látják a világot. Ez a kutatás rávilágított arra, hogy hogyan különböznek nézeteik az ételek és italok terén, s arra is, mennyire másként kell terméket fejleszteni és célcsoportot kezelni a különböző generációk esetében. Noha mindig lesznek közös pontok idősek és fiatalok között, a one-size gondolkodás igencsak kockázatos lehet a kiskereskedők esetében. //
MVM FutureTalks: „Ne felejtsük el, hogy a gépeket emberi elmék alkották!”
Elveszi az emberektől a munkát vagy újakat hoz létre? Lehet lelke, érzelme? Lehetnek jobbak, mint az őket létrehozó ember? Ilyen és ehhez hasonló kérdések merülhetnek fel sokunkban, ha meghalljuk azt a kifejezést: mesterséges intelligencia (MI). Mi lehet a realitás, mi a jelen, és mi jelenti a valós jövőt ezen a területen? Erről beszélgettek az MVM FutureTalks meghívott külföldi és hazai vendégei egy online talk show keretében.
A gondok ott kezdődnek, hogy egyelőre nem igazán értjük, mit is jelent az MI. Stuart J. Russel, a kaliforniai Berkeley Egyetem és a San Franciscó-i Egyetem professzora úgy próbálta definiálni a mesterséges intelligenciát, hogy rámutatott: miközben az emberek rengetek feladattal meg tudnak birkózni, és gyorsan alkalmazkodnak új helyzetekhez, erre a gépi intelligencia nem képes, és igen szűk területen tud működni, hiszen csak a belétáplált tudást tudja alkalmazni, tanulni már nem képes. Neil deGrasse Tyson, amerikai asztrofizikus azon az állásponton volt, hogy az MI-t egyelőre lehetetlen definiálni, míg Buzsáki György, a New York Egyetem orvosi karának professzora, agykutató már azt a kérdést feszegette, vajon a gépek túlélhetik-e az emberiséget. Tyson úgy látta, a világ nem fog véget érni az MI-től, s éppúgy hozzá fogunk szokni, mint ahogy ahhoz, ahogy a számítógépes kapacitás óriási növekedése megváltoztatta az életünket. Az asztrofizikus úgy fogalmazott, ha száz éve megkérdezték volna az embereket, felszállnának-e egy vezető nélküli vonatra, bizonyára elborzadtak volna, ma már viszont az automata járművek kezdenek elfogadottá válni.
Elbűvölő robotok?
Kishonti László közgazdász, az önvezető járművek technológiáját a mesterséges intelligenciára is támaszkodva fejlesztő, AImotive vezérigazgatója kiemelte, sokszor nem értjük, mi alapján hoz döntéseket az MI, de pont ez az, ami „elbűvöli” az embereket. Elmondta: A gépek gyorsabban döntenek, mint az ember, 360 fokban látnak és jobban érzékelnek, ezért sokkal hamarabb lesznek elfogadottak például az önvezető autók. Tilesch György, a Mesterség és intelligencia című könyv társszerzője szerint az MI rengeteget tud segíteni például az orvostudományban, mert képes klasszifikálni, mintázatokat felismerni, kvantifikálni és azonosítani. Az MI-vezérelte gépek olyan tudást halmoznak fel, amire az emberi agy nem képes. Az USA-ban az MI a telemedicina segítségével megtalálja a páciens kórelőzményét, és kitalálja a legmegfelelőbb kezelést, mutatott rá Tilesch Görgy.
Életveszélyes fegyverek vagy hasznos segítők?
Arra a kérdésre, hogy vajon mi az, ami leginkább aggodalomra adhat okot az MI kapcsán, Stuart J. Russel az MI-vel ellátott fegyvereket emelte ki, amelyek képesek embereket ölni emberi beavatkozás nélkül. „Ezek a rendszerek buták, buták maradnak és buták lesznek, és ártatlan embereket fognak megölni, hangsúlyozta az asztrofizikus, s hozzátette: a másik veszély, hogy az MI bárhol, bármikor, bárkit képes megfigyelni, az első és legfontosabb lépés tehát – Russel szerint – a kontroll megtartása. Neil deGrasse Tyson szerint is fontos az ellenőrzés, méghozzá erkölcsi megfontolások figyelembevételével. Miközben az MI nagyon sok esetben segíthet, az Egyesült Államokban már készenlétben vannak olyan szabályozások, amelyeket haladéktalanul élesítenek, ha valaki az MI alkalmazása miatt veszíti el életét. Az MI hasznossága tekintetében Tilesch György kiemelte: az MI a legjobb kognitív fejlesztő, így arra kell törekedni, hogy az új ötleteket létrehozó emberi agyat támogassuk meg MI-vel, s ne felejtsük el, hogy a gépeket emberi elmék alkották. //
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >