Magazin: Hollandia a világpiac egyik mozgatórugója
Hollandia az 5-ik legnagyobb áruexportőr a világon, éppen ezért prominens helyet foglal el a világ kereskedelmében. 2015-ben Hollandia majdnem 668 milliárd dollár értékben exportált árukat, ami a világ teljes exportjának 3,5%-át jelenti. Hollandia a világ második legnagyobb mezőgazdasági és élelmiszertermék-exportőre, emellett a 40 legnagyobb élelmiszer- és italgyártó közül 12-nek van
K+F központja Hollandiában.
Az egész világot tekintve az európai FMCG-piacon zajlik az egyik legnagyobb verseny, és ezen a piacon Hollandia fontos szerepet tölt be.
– Hollandia a kontinens egyik legfőbb disztribúciós és logisztikai központja. Az FMCG-termékek a fogyasztók szempontjából, valamint kiskereskedői perspektívából vannak kategorizálva, a nemzetközi ágazati osztályozási rendszernek (ISIC) megfelelően – avat be Elzo Molenberg, a Holland Királyság Nagykövetségének misszióvezető-helyettese.
Élen a virág és az élelmiszer
Az élelmiszer, az élő állat, az ital és a dohány teszi ki a teljes holland export 62,5%-át. A holland export 79%-a Európán belül marad, főleg Nyugat-Európában. Hollandia legnagyobb kereskedelmi partnere Németország, míg Magyarország a 25-ik helyen található.
Elmondása szerint a holland mezőgazdasági termékek magyarországi exportja többé-kevésbé stabil volt az elmúlt években, kb. 450–500 millió euró/év értéket képviselve. A legfontosabb termékek a virág és az élelmiszer. Fontos még az élőállat-kereskedelem is, melynek értéke 40-50 millió euró évente, de összességében ez kissé csökkenő tendenciát mutatott az elmúlt években. A csökkenő sertésexportot részben kompenzálta a növekvő szarvasmarhaexport. Ami a magyar mezőgazdasági termékek hollandiai importját illeti, ez hozzávetőlegesen 325 millió eurót tesz ki egy évben, és elsősorban a gabonafélék dominálnak. A napraforgómag a legfőbb magyarországi importtermék Hollandiában, míg a magyar kukorica importja 30 millió euróra csökkent. A magyar élőállat- és állati termékek holland importja korlátozott.
Elzo Molenberg
misszióvezető-helyettes
Holland királyság Nagykövetsége
– A multik már a 90-es években felfedezték a magyar piacot, ahol azóta is jelen vannak. Közvetlenül a 2008–2012-es gazdasági válság után és napjainkban már a holland kis- és közepes vállalkozások is fokozatosan meglátják a növekedési potenciált Kelet-Közép-Európában, és kifejezetten Magyarország iránt mutatnak érdeklődést. Ugyanakkor Magyarország nem egy könnyen meghódítható piac, mert jelentős bürokratikus és nyelvi akadályokkal, valamint az üzleti környezet kiszámíthatatlanságával kell itt megküzdeni, főleg a közbeszerzések során – teszi hozzá Elzo Molenberg.
Széles körű piaci segítség
A Holland Királyság Nagykövetségének egyik legfőbb feladata, hogy szolgáltatásaival támogassa a holland vállalatok működését Magyarországon, személyre szabott információkkal, piaci felmérésekkel, tematikus üzleti kapcsolatépítő rendezvények megszervezésével, és általában véve a holland üzleti érdekek képviseletével.
– Pályám során végig ezen a területen tevékenykedtem. Amikor az Európai Bizottság delegációjánál dolgoztam Budapesten, projektmenedzser voltam 1992 és 1995 között az EC Phare Trade Development and Investment Promotion Programme keretein belül. Akkoriban az ITDH-val együttműködve – amelyet most HIPA-nak hívnak – kidolgoztunk egy exportstratégiát a minőségi magyar termékek fontos EU piacokra juttatása érdekében. 1995 és 2001 között a Holland Kereskedelmi és Iparkamara külkereskedelmi tanácsadójaként sok holland cégnek segítettem abban, hogy külföldön piacra találjanak. A holland külügyminisztérium és gazdasági minisztérium kötelékében az egyik legfőbb munkaterületem a külkereskedelem fejlesztése volt, mivel 2003 és 2007 között én irányítottam az üzleti tevékenységeket támogató irodák, az úgynevezett Netherlands Business Support Offices-t (http://english.rvo.nl) holland hálózatát szerte a világon; ez tulajdonképpen a Magyar Nemzeti Kereskedőház hálózat holland megfelelője. Kollegáimmal, Szabó Évával és Varga Marinával együtt a nagykövetségen a holland bilaterális kereskedelmi érdekeket képviseljük, én voltam a gazdasági osztály vezetője (2007–2011) és most pedig misszióvezető-helyettes vagyok 2014 óta – fejti ki Elzo Molenberg. //
Kapcsolódó cikkeink
Új saját márkát indított a Jumbo Hollandiában és Belgiumban
Jumbo’s néven új saját márkás termékcsaládot vezetett be a Jumbo…
Tovább olvasom >ENVIRONTEC fenntarthatóság és innováció
Sikeresen zárult az ENVIRONTEC powered by ÖKOINDUSTRIA szakkiállítás, amely három…
Tovább olvasom >Klasszikus holland márkák eladására készül az Unilever
Az Unilever olyan klasszikus holland márkák eladását fontolgatja, mint az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >