Negatív tendenciát mutat a magyar tej- és tejtermék-külkereskedelem
Az elmúlt évben jelentős változásokat mutatott a magyar tej- és tejtermék-külkereskedelem, melynek eredményeként a szektor egyenlege negatívba fordult. A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács adatai szerint 2023-ban az import tovább emelkedett, míg az export jelentősen csökkent az előző évhez képest.
A folyadéktej-fogyasztás hazai átalakulásának egyik oka a hatósági ársapka bevezetése volt, ami a 1,5 százalékos zsírtartalmú UHT-tej belföldi értékesítésének jelentős visszaesését eredményezte. Ugyanakkor a 2,8 százalékos UHT-tej iránti kereslet növekedett, miután rájuk is kiterjesztették a hatósági árakat.
Az importban a legjelentősebb változások közé tartozott a nyers- és fogyasztói tej behozatalának növekedése, valamint a szlovák tejimport jelentős emelkedése. A magasabb feldolgozottságú tejtermékek importjában is változások történtek, míg a savanyított tejtermékek és a sajt exportja csökkent, addig a nyers és fogyasztói tej exportja nőtt.
A tejtermelés terén pozitív változásokat mutatott a tehénállomány növekedése, bár ez még törékeny eredménynek tűnik. Azonban a tejtermelők számának csökkenése továbbra is komoly problémát jelent, és fejlesztésekkel kell lépést tartaniuk az egy tehénre jutó tejhozamok növekedésével.
A tej- és tejtermék-külkereskedelmi egyenleg negatív fordulata és a tejtermelési trendek komoly kihívások elé állítják a magyar tejipart, és az előrejelzések szerint a helyzet továbbra is kihívásokkal teli marad a következő időszakban.
Kapcsolódó cikkeink
Itt a világ első környezetbarát teje
Egy kis tasmániai tejüzem, az Ashgrove, világszerte elsőként dobott piacra…
Tovább olvasom >A tevetej feldolgozását tanulmányozza egy csádi delegáció Magyarországon
A tevetej kedvező élettani hatásai és különleges összetétele miatt értékes…
Tovább olvasom >Magasabb szintű tartástechnológiát ír elő az Edeka a tejtermékek vonatkozásában
Az Edeka Csoport – beleértve a Netto Marken-Discountot is –…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megvette a Valeo Foods az Appalaches Nature-t
Megvásárolta a Valeo Foods Group a kanadai juharszirup-gyártó Appalaches Nature-t.…
Tovább olvasom >Franciaországban és Brazíliában növekszik, Európában küszködik a Carrefour
Az Európában meglehetős kihívást jelentő körülmények ellenére elégedett a Carrefour…
Tovább olvasom >Közel felére esett vissza az élelmiszer-ipari innovációk száma 2007 óta
A Mintel piackutató cég szerint a 2024 januárja és májusa…
Tovább olvasom >