Negatív tendenciát mutat a magyar tej- és tejtermék-külkereskedelem
Az elmúlt évben jelentős változásokat mutatott a magyar tej- és tejtermék-külkereskedelem, melynek eredményeként a szektor egyenlege negatívba fordult. A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács adatai szerint 2023-ban az import tovább emelkedett, míg az export jelentősen csökkent az előző évhez képest.
A folyadéktej-fogyasztás hazai átalakulásának egyik oka a hatósági ársapka bevezetése volt, ami a 1,5 százalékos zsírtartalmú UHT-tej belföldi értékesítésének jelentős visszaesését eredményezte. Ugyanakkor a 2,8 százalékos UHT-tej iránti kereslet növekedett, miután rájuk is kiterjesztették a hatósági árakat.
Az importban a legjelentősebb változások közé tartozott a nyers- és fogyasztói tej behozatalának növekedése, valamint a szlovák tejimport jelentős emelkedése. A magasabb feldolgozottságú tejtermékek importjában is változások történtek, míg a savanyított tejtermékek és a sajt exportja csökkent, addig a nyers és fogyasztói tej exportja nőtt.
A tejtermelés terén pozitív változásokat mutatott a tehénállomány növekedése, bár ez még törékeny eredménynek tűnik. Azonban a tejtermelők számának csökkenése továbbra is komoly problémát jelent, és fejlesztésekkel kell lépést tartaniuk az egy tehénre jutó tejhozamok növekedésével.
A tej- és tejtermék-külkereskedelmi egyenleg negatív fordulata és a tejtermelési trendek komoly kihívások elé állítják a magyar tejipart, és az előrejelzések szerint a helyzet továbbra is kihívásokkal teli marad a következő időszakban.
Kapcsolódó cikkeink
Újfent csökkent a tejfogyasztás Németországban
Az adatok szerint a németek tejtermék-fogyasztása 2023-ban újabb rekordmélységbe szállt.…
Tovább olvasom >Egzotikum: a tevetej lehet az új tehéntej
Egyre nő az érdeklődés a tevetej iránt, és egyre több…
Tovább olvasom >Együttműködési megállapodást írt alá a K&H és a Tej Terméktanács
Európai uniós szinten 2035-ig több mint 2 millióval csökkenhet a…
Tovább olvasom >További cikkeink
K&H: jól látszik az inflációs anomália, mást érzékelnek a vásárlók
Hiába fékezett nagyot az infláció, a K&H biztos jövő felmérésének…
Tovább olvasom >Újrahasznosítható szupermarketet épít az Edeka
Németország vezető üzletlánca, az Edeka fenntartható „Triqbriq fa építési rendszert”…
Tovább olvasom >Az anyák napi költések összege elérheti a 33,5 milliárd dollárt az USA-ban
A National Retail Federation (NRF) és a Prosper Insights &…
Tovább olvasom >