Magazin: Modern konyha, innováció, egészségtrendek: a SIAL újra bizonyított

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2018. 12. 07. 07:31

A párizsi Salon International de l’Alimentation (SIAL) több mint 50 évvel ezelőtt azzal a nem titkolt céllal jött létre, hogy a világ első élelmiszerszakkiállítás-hálózatává váljon. 2018 október 21–25. között ismét megnyitotta kapuit Párizsban, mintegy 150 ezer látogató előtt. Ezzel s a 21 kiállítási ágazaton átívelő megannyi inspirációjával újra bizonyította, hogy ez a kétévente megrendezett szakvásár valóban az élelmiszeripar első számú eseményei közé tartozik.

Nem meglepő tehát, hogy a mintegy 109 országból érkező 7200 kiállító új termékkel képviseltette magát a rendezvényen. A 10 helyszínen egy időben zajló, 250 ezer négyzetméteren megszervezett kiállításon öt területtel ismerkedhettek az érdeklődők: hústermékek, cukrászati termékek, tejtermékek, egyéb élelmiszerek, valamint italok.

Idén a cuisine moderne, azaz a „modern konyha” kapott kiemelt figyelmet, a bio- és diétás zóna mellett pedig még a gourmet-szektor került rivaldafénybe, amit az a tény is igazolt, hogy az esemény fővédnöke, egyben szponzora Yannick Alléno volt, a világ legjobb séfjeinek egyike. A SIAL Innovation által odaítélt díjak kiválasztási bizottságában is részt vállalt, valamint ő válogatta össze a kiállítók azon termékei­ből összeállított kosarat, amelyhez aztán a nevét is adta. A séf a kiállítás nyitó napján személyesen is megjelent a SIAL TV-n, október 21-én.

 

 

25 kiállító a magyar standon

Mint arról korábbi számunkban előzetesen tájékoztatást adtunk, a magyar kiállítói jelenlét is évek óta rendszeres, elsősorban a nemzetközi szakközönség előtti bemutatkozás és a vevőkapcsolatok ápolása miatt. Az Agrármarketing Centrum így 2018-ban már megnövelt területen, mintegy 300 négyzetméteren valósított meg számos, a lakosságot is célzó szemléletformáló, a magyar élelmiszerek ismertségét elősegítő kampányt, illetve programot. Idén 25 magyar kiállítónak volt lehetősége az árubemutatásra fagyasztott termékek, tejtermékek, baromfihús, keksz és sütemények, cukrásztermékek, delikátesz, valamint az alternatív élelmiszerek területéről.

 

 

A korábbi években sikeresen bemutatkozó tech zóna újra képviseltette magát, felsorakoztatva a kkv.-k és mikrovállalkozások legújabb technológiáit, berendezéseit, amelyek tökéletesek a főzéshez és segítenek a mindennapi feladatokban. Mindezeken túl egyre fontosabbá válik a fenntarthatóság és a fenntartható fejlődés környezeti, gazdasági és társadalmi vonatkozásokkal kapcsolatos kérdései, ezért az ezt a megközelítést képviselő vállalatok különös hangsúlyt fektetnek a vásárra megjelenésükkel.

 

 

Újdonságok az idei SIAL-on

Mégis miben volt idén más a SIAL? Milyen extra elemeket építettek a rendezvénybe?

Ezekre a kérdésekre kerestük a helyszínen a választ, hiszen a Trade magazin elkötelezett híve és lelkes támogatója évek óta e kezdeményezésnek.

Először is a szervezők kialakítottak egy úgynevezett kóstolóteret, ahol a SIAL kiállítóinak italait lehetett kipróbálni.

A második újdonság is az italok témaköré­ben született: egy nyitott kóstolóbár, ahol Latin-Amerika italait mutatták be mindennap 10 és 17 óra között.

Az egészségesebb és jobb minőségű élelmiszerek iránti igény ihlette az Alter’Native Food fórum elnevezésű kezdeményezést több mint 300 kiállítóval, szakmai túravezetéssel és fórummal.

Mindezeken túl egy vadonatúj eseménnyel is gazdagodott a kiállítás: a számos innovatív startupot és Virtuális Valóság Labort (Virtual Reality Lab) magában foglaló Jövő Laborral (Future Lab), amely lehetőséget adott a helyszínen a jövő élelmiszertrendjeinek felfedezésére.

 

Díjazott termékek

Az alábbiakban bemutatjuk azt a 15 díjazott, nyertes terméket, amelyeket szeptember 20-án választott ki egy szakértői zsűri a fentiek szellemében.

A SIAL Innováció arany díját idén Görögország vitte el Namaste Water Kefir termékével, mely 100 százalékban természetes, vegán, vizes gyümölcskefir, amely ráadásul glutén- és tejmentes. Kétféle ízben készült: gyömbéres és mentás.

Ezüst díjat nyert az Olaszországból érkezett fagyasztottzöldség-család, mely biológiailag lebomló papírzsákban kerül a fogyasztó elé. Ökológiai gazdaságból származik, és növényvédőszermaradék-mentes. Többféle változata közül választhatunk: borsó, zöldbab, minestrone, szeletelt cukkini, karfiolvirágok, spenótlevelek, brokkoli, kevert grillezett zöldségek, articsókaszívek, spenót, grillezett padlizsán.

Bronz díjjal gazdagodott egy amerikai, gyermekeknek szánt termék: a fagyasztva szárított gyümölcspálcika, amely kifejezetten kényelmi termék. Hozzáadott cukor nélkül készült, szórakoztató grafikás csomagban, így bárhová magával vihetik a szülők. Az alábbi gyümölcsök: görögdinnye, mangó, amazoni ananász, banán közül választhatnak a kicsik.

Mindezeken felül több kitűnő termék is elismerést szerzett.

Alkoholmentes ital kategóriában egy „egylöketű” ital, (one shot drink), mely az összetevőkhöz kapcsolódó funkcionális hatást nyújtja, mint például regeneráció, felfrissülés, jó közérzet. Portugáliából származik és az alábbi ízekben mutatták be a közönségnek: kurkuma és cayenne, gyömbér, aktív szén.

Alkoholos kategóriában is Olaszország volt nyertes egy borókából és taggiasca olajbogyóból készült ginnel. Ez egy alacsony hőmérsékleten, vákuumban desztillált ital, mely 44 térfogatszázalék alkoholtartalommal bír.

Tejtermékek közül szintén Olaszország volt a befutó, Burrata ricotta termékével. Burrata ricotta jegyekkel, apulia bivalytejből állították elő.

Szárazáru kategóriában egy szintén Olaszországból származó kevert rizses termékcsalád vitte a prímet, amely márkanevéhez hűen: több mint egy egyszerű rizs a hozzáadott egyéb magvaknak köszönhetően. A 9 perc alatt elkészíthető, magas fehérjetartalmú, vegán, gluténmentes család tagjai: rizses lencse, rizses csicseriborsó.

Édes kategóriában egy koreai fermentált lekvár győzött, a Kimchi dzsem. Különlegessége abból áll, hogy előállítása során a kimchi gyümölcs legjava és a szójabab püréje keveredik megfelelő arányban egymással ezáltal különleges ízvilágot nyújt fogyasztóinak.

Az év delikátesz termékének választott aioli mártás fekete fokhagyma hozzáadásával készült. Színezék- és gluténmentes friss termék Spanyolországból.

Zöldség és gyümölcs kategóriában a bronz díjas, amerikai gyerekeknek készült gyümölcspálcika kapott további elismerést.

Fagyasztott termékek közül a már szintén díjat nyert fagyasztott zöldségcsalád papírtasakban volt a legeredményesebb Olaszországból, így egyben kategóriájának is győztese lett.

Tenger gyümölcsei kategóriában a díjazott egy spanyol tokhalfilé extra szűz olívaolajban, amely gazdag Omega3 savakban, és BPA-mentes csomagolásban lesz kapható.

Friss hús kategóriában francia termék utasított maga mögé a jelölteket: felelős gazdaságban nevelt nyúlhússzeletek érdemelték ki a zsűri elismerését. GMO-mentes etetéssel, nagy karámokban felnevelt állatok a Bleu-Blanc-Coeur márkanév alatt.

Mind az Év Alternatív Étele, mind az Év Disztribúciós Terméke kategóriák nyertese az arany díjas Namaste vizes gyümölcskefir lett, így a fődíj mellett további két díjat is bezsebelt.

Önmagában is díjat nyert a korábban említett fekete fokhagyma Észak-Franciaországból.

Az Év alapanyaga egy olajbogyómagból készített liszt lett, mely gazdag fehérjékben, rostokban és Omega3-ban.

A termékek mellett technológiát, új eljárást és eszközt is díjaztak az ítészek. Idén a Super Dali névre keresztelt eszköz bizonyult kategóriája legjobbjának. Ez csomagolt termékek összekeverésénél alkalmazható a leghatékonyabban, mivel az autoklávban lévő zárt terhelés percenként 45 alkalommal rázza össze a csomag tartalmát. Kiválóan alkalmazható készételek, konzervek, finomságok, gyümölcs és zöldség, üdítőitalok, folyadékok, tej, tejtermékek, fagylaltok csomagolt előállítása során, hiszen sterilizál is a túlfőzést kikerülve.

A következő párizsi SIAL-ra ugyan most még két évet várni kell, de a termékfejlesztések új irányainak híreit addig is olvashatják a Trade magazin oldalain hónapról hónapra.

Kapcsolódó cikkeink