Magazin: A (munka)erő legyen veled!

Dátum: 2018. 04. 03. 07:37

A felmérések szerint a kiskereskedelmi forgalom folyamatosan bővül. Ez az örömteli tény azonban egyre nagyobb kihívás elé állítja az értékteremtési lánc valamennyi szereplőjét abban a tekintetben, hogy a növekvő forgalomhoz szükséges humánerőforrást is rendelkezésre tudja állítani. Az egyre égetőbb munkaerőhiány minden területen érezteti hatását a termeléstől a kereskedelemig.

Szilágyi László
üzleti coach
Forward Progress Consulting

A problémára mindenki azonnal sorolja a kliséket: a meglévő munkaerő megbecsülése, a minőségi munkaerő emelkedő árának megfizetése, és persze automatizálni, ahol lehet. Elméletben ez nagyon jól hangzik, de úgy tűnik, a gyakorlat még nem igazán mutatja, hogy a munkáltatóknak sikerült volna alkalmazkodniuk az új helyzethez. Az igazi paradigmaváltás még nem következett be, a vállalatok többsége még nem tudta feldolgozni, hogy a korábban erősen kínálati piac mára már keresletibe fordult át, és valódi versenyt kell futni a meglévő dolgozók megtartásáért csakúgy, mint az újak megszerzéséért.

Egyelőre sokan a „csináljunk valamit, hogy lássák, de ne kerüljön sokba” elv mentén haladnak, és nem is érnek el valódi eredményt. Kizárólag a munkavállalók valódi igényeinek megismerésén alapuló tudatos lépések biztosíthatják azt, hogy a meglévő dolgozók továbbra is maradjanak, illetve újak jöjjenek. Igen, el kell fogadni, hogy ma már a dolgozókat nem egyszerűen alkalmazni, hanem megnyerni kell. A nehézségeket fokozza, hogy a kérdés már nemcsak a bérről szól: a munkakörülmények, a munkaeszközök vagy az időbeosztás egyre fontosabb tényezővé válnak, ezeket az elemeket kell ötvözni egy valódi motivációs rendszerrel a működőképesség megőrzése érdekében.

A jövőben a munkáltatói versenyképesség egyre erősebben befolyásolja majd egy vállalat eredményességi potenciálját, így rövidesen elérkezik az idő, amikor a klasszikus márkák támogatása mellé fontosságban felzárkózik a munkáltatói márka építése is. Mert az ismert idézetet kissé átalakítva, nem lesz elég jó munkáltatónak lenni, hanem annak is kell majd látszani… //