Magazin: 5 út a jövedelmezőség felé
Aktuális vizsgálódásunk tárgya a szegedi Széchenyi téren található Lipóti pékség üzlet, melynek teljesítménye hullámzóan alakult, így 2016 májusától új tulajdonos nézett szembe a veszteséges működés megfordításának kihívásával. A kemény feladatnak másfél év alatt sikerült megfelelni, jelentősen nőtt az árbevétel és eltűnt a veszteség. Hol a titok?
Szilágyi László
üzleti coach
Forward Progress Consulting
Az üzlet pékségprofilja meghatározta az alapvevőkört, de a stabil működéshez magasabb vevőszámra volt szükség. Ezért a korábbi termékkört több, kapcsolódó irányba fejlesztették. Megjelentek a kínálatban olyan termékek, amelyek az eddigi vevőkön kívül újakat is bevonzottak, mint például a helyben készített szendvicsek, frissen préselt zöldség- és gyümölcslevek. Ezek emelték az egyszeri átlagos vásárlási értéket, a magasabb hozzáadott érték miatt pedig az átlagos árrést is.
Nagy áttörést jelentett a helyben fogyasztás lehetőségének megteremtése, az emeleti galéria kialakításával egy „kávézós-uzsonnázós” közösségi ponttá vált. Ez a vevőszám növekedését is magával vonta, hiszen azok, akik „leülős” lehetőséget kerestek, szintén érdemesnek tartották betérni. A következő lépés a könnyű ebédre vágyók becsalogatása volt: megjelentek a kínálatban a levesek és a salátatálak. Az üzlet már a környéken dolgozók számára is kínált megoldást, ezzel ismét bővült az vevőkör, ráadásul ismét a magasabb árrésű termékek vásárlóival.
Üzletfejlesztői szemmel nézve a folyamatot, az ActionCOACH módszertan alapjául szolgáló ún. „5 utas modell” iskolapéldáját látjuk. Fontos megjegyezni, hogy a tulajdonosváltáskor az üzlet veszteséges volt. Ilyen esetekben megfelelő tudatosság nélkül sokszor fordul elő, hogy a tulajdonos a felszínen beazonosított probléma megoldására helyezi a teljes fókuszt, és hatalmas energiákat mozgósítva igyekszik a vállalkozás költségeit csökkenteni, vagy árat emelni, figyelmen kívül hagyva a többi lehetőséget.
Az ActionCOACH modell egy vállalkozás eredményességét a következő öt tényező alakulásával határozza meg:
1. az érdeklődők száma
2. az átváltási arány
3. a vásárlások száma
4. egy vásárlás átlagos értéke
5. az árrés
Nagyon fontos a fenti tényezők összeadódó hatása, mely a profit változásában jelenik meg, így a módszertan ezen tényezők fejlesztésére koncentrál. Az üzleti coachingszolgáltatás keretében a coach azokat a megoldásokat keresi a megbízó vállalkozóval közösen, melyek a fenti területek javulását eredményezik.
Nézzünk meg egy fiktív példát az 5 utas modell szerint:
10 000 érdeklődő
× 10% átváltási arány
× 3 vásárlás
× 750 Ft átlagos érték
× 30% árrés
= 675 000 Ft profit (2 250 000 Ft árbevétel mellett).
Ha az elemeknél egyenként 10% javulást érünk el, akkor az már 1 087 094 Ft profitot hoz, és az árbevétel már 3 294 225 Ft (11 000 érdeklődő, 11% átváltási arány, 3,3 vásárlás, 825 Ft átlagos érték, 33% árrés). A profit növekedése tehát 61%-os, az árbevétel + 46,4%!
Ha egy tulajdonos a dolgozói számára 60%-ot meghaladó profitnövekedést ír elő, azok azonnal szétszaladnak… De ha az elvárás tényezőnként „csak” 10% javulás, az reális és motiváló célkitűzés, annak „neki lehet állni”.
A példaként bemutatott vállalkozás esetében a profil bővülése miatt jelentősen kitágult a potenciális vevőkör. A több vásárló számára új vásárlási alkalmakat teremtettek, akik ezt több vásárlással és magasabb kosárértékkel „hálálják meg”. A jelentősen megnőtt forgalom és profit képét pedig a nagyobb hozzáadott értékű termékek átlagos árrés-növelő hatása teszi teljessé. //
Kapcsolódó cikkeink
Lipóti Pékség és Tejeskávézó
Az üzlet Szegeden a Széchenyi téren található, megnyitásakor a legnagyobb Lipóti referenciaüzlet volt. Ma már nemcsak pékség, hanem kávézó is egyben, ahova bármely napszakban érdemes betérni, akár egy jó kávéra, finom uzsonnára vagy egy gyors könnyű ebédre.
Forward Progress Consulting
az ActionCOACH nemzetközi üzleti coaching szervezet franchise partnere, a kkv.-tulajdonosok részére nyújt üzletépítő és fejlesztő szolgáltatást, amelyre egyedülálló díjmegtérülési garanciát nyújt.
Leverage üzleti szimulációs játék
A Forward Progress Consulting üzletfejlesztő szolgáltatásainak egyike. A résztvevők játékos formában tapasztalhatják meg üzleti döntéseik hatását, különösen az ActionCOACH 5 utas modell gyakorlati működését. A rendszeresen szervezett játékesteken betekintést nyerhetnek az üzleti coaching világába.
További cikkeink
Újabb céggel bővült az LDC-Tranzit csoport
A kényelmi élelmiszereket gyártó Marneváll zRt. 100 százalékát vásárolták meg.…
Tovább olvasom >Megújult Magyarország első Rossmann üzlete
Számunkra egy emberöltő, de egy cég történetében is hatalmas fejlődés,…
Tovább olvasom >Nagyon megy a hazai energiaital az indiai piacon
Sikeres a Hell energiaital az indiai fogyasztók körében, írja a…
Tovább olvasom >