Már hat évtizede készülnek a karácsonyi csokifigurák a Nestlé diósgyőri gyárában
Eredetileg ételgyárnak készült a diósgyőri csokigyár épületegyüttese, mára ez lett a Nestlé cégcsoport egyetlen kizárólag üreges csokoládéfigurák gyártására specializálódott üzeme a világon. Az idén alapításának hatvanadik évfordulóját ünneplő gyárból ma már több mint 25 országba szállítanak húsvéti és karácsonyi termékeket.
A diósgyőri csokoládégyár neve fogalom Miskolcon, 60 éves töretlen működése ipartörténeti jelentőségű, különösen annak a fényében, hogy az itt előállított termékek közül nem egy egyedülálló a világon. Éves szinten körülbelül 4000 tonna figura készül az üzemben, hogy aztán ennek a volumennek 88%-a több mint 25 ország boltjainak polcain landoljon. A Nestlé világán belül egyedülálló létesítményben mintegy 400 munkavállaló készít közel 300 féle üreges karácsonyi- és húsvéti csokoládéfigurát.
Csokoládégyár az Avas alján
A szocialista nehézipar egyik hazai fellegváraként Miskolc egész múltjával a kohászathoz, a nagyolvasztókhoz és a martinkemencék világához kapcsolódott – talán ez is volt az egyik oka annak, hogy 60 éve Diósgyőrben egy kisebb csokoládégyár kezdte meg a működését.
A jelenlegi gyár területén 1950-ben nagy beruházás indult: a Lenin Kohászati Művek ételgyárát, konyháját akarták itt kialakítani, de hamar kiderült, hogy a fejlesztés túlméretezett, ezért az építkezést 1953-ban leállították. A félkész és kihasználatlan épülettel viszont kezdeni kellett valamit – akkoriban Borsodban elsősorban olyan gyárra volt szükség, ahol a nehéziparban dolgozó férfiak feleségei dolgozhattak. Így született az a döntés, hogy a be sem fejezett ingatlanokat – a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium segítségével – a Szerencsi Csokoládégyár vásárolja meg.
A szükséges átalakítások után az üzemben 1962-ben indult meg a termelés, ahol kezdetben figurákat, ostyát és nugát darabárut állítottak elő. Amikor később megalakult a Magyar Édesipari Vállalat, az üreges figurák gyártásának a diósgyőri üzem lett a központja, de pár évvel később Szerencsről Diósgyőrbe helyezték át az ostyagyártást is.
A Nestlé színre lép
A svájci Nestlé még a rendszerváltás előtt, 1989-ben létesített kapcsolatot az üzemmel, aminek eredményeként itt kezdték gyártani az ikonikus Nestlé piros táblás csokoládét.
Két évvel később a Szerencsi Édesipari Vállalat, valamint a szerencsi és diósgyőri gyár megvásárlásával alakult meg a Nestlé Hungária Kft., a világ legnagyobb élelmiszergyártó cégének magyarországi leányvállalata.
A következő évtizedekben modernizálták a gyártást, átcsoportosították a termelést, a cseh- és lengyelországi gyárakból Diósgyőrbe helyezték át az üreges figurák gyártását. A fejlesztések gyakorlatilag azóta is folyamatosak: 2011 óta 2,5 milliárd forintnyi beruházás valósult meg a ma már csak húsvéti- és karácsonyi figurákat gyártó üzemben.
Fókuszban a fenntarthatóság
A diósgyőri gyár 2020-ban közel 70, 2021-ben további 82 tonnával csökkentette a csomagolóanyagok felhasználását, aminek a fele műanyag. Valamennyi itteni csomagolóanyag újrahasznosításra kész, így amennyiben az adott országban létezik megfelelő gyűjtési, válogatási és újrafeldolgozási infrastruktúra, a csomagolások újrahasznosíthatóak. A SMARTIES® márka esetében a műanyag csomagolásokat teljesen kiváltotta a papír, amely Magyarországon is szelektíven gyűjthető és széles körben újrahasznosítható.
Hasonló jelentőségűek a Nestlé csoportban az energiahatékonysági projektek: a vállalat 2017 óta mindhárom magyarországi gyárában megújuló energiaforrásokból származó áramot használ, a hulladékot pedig anyagában történő újrahasznosítással vagy hőenergiatermeléssel ártalmatlanítja.
Kapcsolódó cikkeink
80 millió svájci frankot invesztált a Nestlé szerbiai üzemébe
Nyolcvan millió svájci frankot (83,4 millió eurót) ruházott be a…
Tovább olvasom >Garden Gourmet Falafel
Megérkezett a Garden Gourmet Falafel! A számos európai országban nagy…
Tovább olvasom >Adattudományi módszerekkel és az AI segítségével azonosít a Nestlé a „klímarezisztens kávécserjéket”
A Nestlé szakértői azt vizsgálják, hogy a fejlett adattudomány és…
Tovább olvasom >További cikkeink
„Kukába az élelmiszerpazarlással” – plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja
A Fenntarthatósági Témahét alkalmából „Kukába az élelmiszerpazarlással” címmel indít plakáttervező…
Tovább olvasom >Népszerű újításra készül a Primark
2024. május 28-án Magyarországon is megnyitja első üzletét a Primark,…
Tovább olvasom >Nem biztos, hogy a papírcsomagolás a legjobb
A csomagolások környezeti hatásai egyre nagyobb figyelmet kapnak a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >