Kraft sörök korona idején

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 03. 18. 10:26

A járványhelyzetet a vendéglátás beszállítói köre is megszenvedte, közülük is különösen érzékenyen érintette a kézműves sörök gyártóit. A váratlan helyzet elé állított vendéglátóhelyeknek és főzdéknek villámgyorsan kellett túlélési technikákat kidolgozniuk.

 

Mit tehet egy üzlet, ha nem fogadhat vendégeket? Élve a legális kiskapuval elvitelre árusít, esetleg megpróbálkozik házhozszállítással. A sörözők számára megoldás volt a „sörszaküzletté” válás is, ehhez megfelelően széles palackos sörválaszték és a frissen csapolt sörök szállíthatóvá tétele kellett. Ilyenkor a vásárlás pillanatában csapolják a sört (általában) egyliteres PET-palackba (például a budapesti Hetedik Lépcső), vagy 0,5 literes alumíniumdobozba (KEG Sörművház).

 

A Hetedik Lépcsőt sörszaküzletté rendezték át

 

A vírus előtt a craft sörözőben többségében rendszeresen tartottak sörbemutatókat, kóstolókat. A zárlat bevezetése után idővel néhányan rájöttek, hogy kóstolásokat online is lehet szervezni. A KEG Sörművház például 6-10 tételből állított össze 4-5 főre szabott kóstolósorokat, amelyeket „csomagban” kínált, ezeket egy „sörguru” vezetésével családi vagy baráti társaságban, előre megadott időpontban lehetett kóstolgatni, elemezni egy közösségi platformon.

Persze a craft-bárok sem úszták meg ilyen könnyedén: előzetes becsléseik alapján a tavalyi évben 50-70 százalékos forgalom-visszaeséssel számolnak.

A budapesti Monyo sörfőzde tavaly tavasszal – az első lezárás idején – Ments meg egy csapost! akciójával anyagilag is segítette 11 legfontosabb partnerét: egy hatüveges sörcsomagot állítottak össze ezen a néven a webshopjukban, amelynek az értékesítéséből származó teljes bevételét szétosztották a 11 üzlet között.

A kisüzemek értékesítési csatornái eltérőek a nagy sörgyárakétól, ők jóval nagyobb arányban töltik hordókba a söreiket, és forgalmuknak csak kisebb részét teszik ki a palackozott és dobozos sörök. Mindezek ellenére ők sem – különösen a magasabb minőséget képviselők – veszítettek lényegesen többet, mint a nagy sörgyárak. Köszönhető ez annak is, hogy a kisüzemi sörök iránt érdeklődő és elkötelezett fogyasztók kitartottak kedvenc főzdéik mellett, azok pedig gyorsan áthelyezték a hangsúlyt a palackozásra, doboztöltésre, előrehozták webshopjaik elindítását, és kedvező ajánlatcsomagokat állítottak össze, kiszállítással.

A pandémiás időszak lehetőséget ad bővülésre, kísérletezésre is, persze csak ha vannak rájuk források. A Monyo például komplett új főzdét épített hatalmas szabadtérrel, aminek átadását április végére tervezik. A békésszentandrási Szent András sörfőzde pedig kísérleti sörsorozatot indított el Tesztandrás néven, aminek első két tételét február elején bocsájtották ki. //

Trendek 2021

Az IPA elsősége még mindig megingathatatlan. Továbbra is nagy divat a „hazy” New England IPA és a laktózzal megpakolt, gyümölcsös Milkshake IPA, de az új komlóknak köszönhetően új erőre kapott a West Coast IPA, és újra feljött a Brut IPA is.

A savanyított (sour) sörök vélhetően elérték a csúcspontjukat, a gyümölcsös Berliner Weissék és Sorbetek még lendületben vannak.

Soha nem lesz tömegkedvenc, de a beergeekek körében nagy divatja van a hordóban, szőlőtörkölyön érlelt söröknek, szép hazai példája ennek a Monyo Hungarian Terroir sorozata. A hordóérlelés amúgy továbbra is trend, különösen az exkluzívabb változatoknál (blendek, hosszú idejű érlelések).

Egyre gyakrabban jelennek meg ún. crossover sörök, amelyek nem sorolhatók be egyetlen sörtípusba sem (vagy akár több kategóriába is számíthatók). Ilyen például a Zichovec New England Kölsche, amely az amerikai NEIPA és a német kölsch szerelemgyereke, és a Matuška New Broumyja, amely egy amerikai búzasör és a White IPA határmezsgyéjén mozog.

A rengeteg új sör mellett elindult egy határozott „visszarendeződés” is: egyre több sörfőzde készít egyszerű, de magas minőségű lágereket, és ami korábban nem volt divat, egyes lágertípusokat különféle hordókban kezdtek érlelni. //

Kapcsolódó cikkeink