A Trade Marketing Klub november 3-án tartott online klubülése a közösségimédia-platformok trendjeivel foglalkozott
A Trade Marketing Klub november 3-án tartott online klubülése a közösségimédia-platformok trendjeivel foglalkozott. Az előadó szakértők gyakorlatias megközelítéssel mutatták be a legújabb lehetőségeket, elvárásokat és kihívásokat. A világtrendek tükrében a magyar sajátosságok kerültek fókuszba.
Az online térben gyülekezőket a TMK alapítói, Csiby Ágnes, Hermann Zsuzsanna és Kátai Ildikó fogadták. Az eseményre több mint 120-an regisztráltak az MS Teams felületén.
„Ne maradj le!” volt a délután címe, utalva arra, hogy szinte havonta változnak a közösségi média adta lehetőségek és a kihívások is. Az előadók a trendek és újdonságok bemutatása mellett tippeket is adtak, hogy mit érdemes elhagyni vagy megújítani, milyen új lehetőségeket „kötelező” kipróbálni, és hogyan lehet a buktatókat elkerülni, megelőzni.
A rövid videóké a jövő
Dr. Szabó Orsolya, a Zsolya Communication alapítója, online kommunikációs tanácsadó, social media szakértő, változás- és válságmenedzser videóra rögzített előadásában áttekintette a hazai és a nemzetközi trendeket. Az elmúlt 5 évben több száz hazai kkv és számos multinacionális vállalat kapcsolódott a Zsolya oktatási vagy tanácsadási programjaihoz. Helyfüggetlen ügynökségként Balitól Magyarországon át Portugáliáig dolgoznak szakértőik. Dr. Szabó Orsolya a Metropolitan Egyetem oktatójaként Kreativitás, intuíció és döntési alternatívák tantárgyat tanít, ahol a hallgatói visszajelzések alapján a szakirányú továbbképzéseken idén megválasztották az év oktatójának.
A felvezető prezentációban dr. Szabó Orsolya érintett szinte valamennyi aktuális social media platformot és egyéb alternatív kommunikációs lehetőségeket is, amelyek segítenek a márkaépítésben, a láthatóság növelésében. Holisztikus üzleti megközelítésben szót ejtett a Facebookról, az Instagramról, a TikTokról, WhatsAppról, LinkedInről.
Az organikus posztok ideje lejáróban van, már nem elegendő csupán ezekkel bombázni, és ki kell lépni a metaplatformok árnyékából, a Facebook és Instagram bűvöletéből. Az üzleti célokhoz rendelt online eszköztár erőforrás-hatékony működését a fizetett hirdetések használata is elősegíti.
A potenciális célcsoportok elérésére már nem elegendő az egyérintéses kommunikáció. Legalább 6-7 alkalommal és legalább ennyiféle módon, platformon érdemes üzenni, a blog, poszt, story, videós üzenetek stb. kreatív kombinációjában, tartalommutációra van szükség, hogy valódi aktivitásra sarkallja a célközönséget.
Míg a válság hatására a metahirdetések hazánkban most kezdenek igazán elterjedni, Nyugat-Európában már kifutóban vannak. Sokkal inkább az alternatív, egyéb hirdetések, TikTok, YouTube, Google Ads stb. a feltörekvő hirdetési csatornák. Ugyanez a helyzet a Facebook-csoportok, chatbotok és influencerek esetén, világszinten kifutóban vannak, hazánkban viszont még felfutó ágban a közösségépítő, aktív szociális megjelenések. Nyugat-Európában már szinte minden WhatsApp csoportokban történik a nyelvkurzustól a sommelier-estekig, céges eseményektől a VIP-kedvezményekig.
Az előremutató trendek felsorolásában a harmadik helyezett az innovatív irányzatok sorában a Google családba tartozó YouTube Ads használata, amely a keresőkben való pozicionálás mellett a brandépítés eszköze is lehet. Érdermes átgondolni, hogy a célközönség alkalmas-e az itt tipikus, hosszabb videók befogadására.
Második helyen az e-mail-marketing áll, ahol értéket adó tartalmakkal kombinálva valós megnyitást, olvasást, kattintást és konverziót lehet generálni. Egy átlagos ember kb. 6 órát tölt az e-mail-fiókjában, nem csoda tehát, ha eltörölhetetlen és újra meg újra reneszánszát éli. Már havi 2-3 hírlevél kiküldése jól kombinálható a közösségi tartalmakkal.
Első helyre a rövid, gyorsan befogadható videós tartalmak kerültek, amelyek diverz online jelenlétet biztosítanak, és egyre népszerűbbek. Ide tartozik az Instagram Reels és story, TikTok, YouTube shorts, de lehet részvideó, podcastrészlet és minél több „élőzés” és kommentelésre felszólítás is. Az online kommunikációs mixet jól kiegészítheti még az SMS-marketing is.
TikTok-korszak
Dévald Ákos, a Hypin képviseletében a short videók forradalmát mutatta be. Az ügynökség elsősorban youth marketinggel és event promotionnel foglalkozik, de portfóliójuk felöleli a social media és digitális marketing sok területét is. Az előadó az elmúlt 6 évben az influencermarketingen keresztül egyedülálló tapasztalatot szerzett a közösségimédia-trendek és a legújabb marketingkommunikációs eszközök terén. Részt vett az első országos TikTok-kutatás tervezésében és lebonyolításában, és számos márkával dolgozott már együtt a legújabb social media óriás, a TikTok felületén. Kitért a doppingolt social media platform, a TikTok sajátosságaira, az aktuális trendekre és a TikTokhoz köthető legfontosabb mérőszámokra is.
A TikTok és a short videók előretörésének jelentőségét a Facebook megjelenéséhez hasonló forradalmi változásként értékelik a szakértők, ami a következő 1-2 évben fel fogja forgatni a közösségimédia-kommunikációt és -piacot. Az 1 percnél rövidebb, álló formátumú, vertikálisan megjeleníthető és jól pörgethető, görgethető videók szórakoztatják a fogyasztókat, erre tolódik a piac. A konkurens platformok – Youtube shorts, Instagram, TikTok, Facebook-videó – egyre hasonlóbb, míg az első a rövid videós tartalmak felé nyit, addig a harmadik pont a hosszabbakat teszi lehetővé. Jellemző, hogy az egyikre legyártott tartalmakat a márkák a másik platformokra is mutálják.
Átalakul a piac, a statikus, képes vagy hosszabb reklámfilm-kommunikációból a szakértők 85%-a által leghatékonyabbnak tartott rövid videós tartalmak felé billenéssel. 2022-ben a cégek 51%-a növelte a kiadásait a rövid videós tartalmak gyártásának területén. Ez utóbbiak elemi ereje, hogy általuk organikusan is tömegeket lehet elérni, gyorsan többezres követőbázis építhető fel megfelelő szakértelemmel és jól megragadott témával. Ennek egyik oka a technológia fejlődése, az erre alkalmas prémium telefonok és a mobilinternet széles körű elérhetősége. A TikTok pedig olyan alkalmazás, amellyel bárki elkészíthet otthon olyan videókat, amivel akár szakmai kommunikációt is folytathat. Rövid idő alatt nagy követőbázis építhető fel. A harc már nem a követők számáért, hanem a felhasználók idejéért és figyelméért folyik. Egyre idősebb korosztályok is megjelennek a TikTokon, sőt a 18–30-as korosztály már elsődlegesen az Instagramon és a TikTokon keres, ami átszabja a keresőoptimalizálást is.
Nézettségben (átlagos havi óraszám) már a YouTube (23,7 óra/hó) mögött, a Facebookkal azonos értékben (19,6 óra/hó) versenyez a TikTok egy nemzetközi felmérés szerint. Egy közelmúltban kiadott gazdasági jelentés szerint pedig a hirdetési költségek minden social platform esetén alatta maradtak a várakozásoknak, kivéve a TikTokot, amely nőni tudott.
A versenyben az a perdöntő, kinek van a legjobb algoritmusa arra, hogy a felhasználó ízléséhez közel álló tartalmakat ajánljon fel. Erre a TikTok az első 400 megnézett videó alapján jó közelítéssel rátalál, jobban mint a konkurensei. Itt nem a direkt követés a lényeg, hiszen nem az ismerősök, hanem az ízlés alapján adja az ajánlásokat.
A leggyakoribb tartalmak a márkakihívások, influencerhirdetések, termékbemutatók, UGC-k, User generated Content) a felhasználókat ösztönzik a tartalomgyártásra. A TikTok-felhasználók fele önként gyárt rendszeresen ilyeneket. A márkaszeretetet növelhetik a háttérvideók és az edukatív tartalmak is.
Bár a hirdetések olcsóbbak a TikTokon, maga a videó gyártása drágább, komplexebb, több időráfordítást kíván, a közösségmenedzsmentet is beleértve.
Zárszavában Dévald Ákos leszögezte, hogy az átalakuló közösségimédia-közegben az early adopterek, a kezdeti stádiumban beszállók nyerhetnek a legnagyobbat. Nincs egységes kép, vannak nemzetközi központok által irányított csatornák és elkülönülő nemzeti kezdeményezések is. Ugyanígy a nemzetközi és hazai ügynökségek is 1-2 éven belül kiépítik a TikTok-lábukat is.
B2B közösségépítés
Kohanecz Margó, az Origin Consulting vezetője a világ legnagyobb digitális stratégiai hálózatának, a WSI-nek tagjaként, a legnagyobb és legsikeresebb márkáktól tanulva segíti ügyfeleit céljaik elérésében és a növekedésben. A LinkedIn Social Selling keretében személyre szabott módon keresik fel a kijelölt célcsoportok tagjait egy kidolgozott vásárlási tölcsér mentén. Rendelkezésükre állnak a Nyugat-Európában és Észak-Amerikában kipróbált Social Selling módszerek, így itthon egyedülálló tudást és tapasztalatot szereztek a kelet-európai felhasználásban.
Az előadó szerint a már több mint 850 millió felhasználóval rendelkező LinkedIn a szakmai közösség és professzionális jelenlét építésének tökéletes terepe. Mivel magas a szenior beosztásúak aránya, egy-egy üzleti témában a valódi döntéshozókig lehet eljutni. A hogyanra részletes tanácsokat kaptak a résztvevők, a fotó beállításától a professzionális profilon keresztül egészen a cég szakmai hitelességének építéséig kifinomult eszköztár áll rendelkezésre. A releváns megbeszélésekhez vezető út értékes szakértői tartalmakkal, rendszeres és érdekes jelenléttel van kikövezve.
A LinkedIn algoritmusa is folyamatosan változik, legutóbb idén szeptemberben került sor változtatásra. A többi közösségi médiától a LinkedInt az különbözteti meg, hogy külön díjazza az emberek közötti beszélgetéseket, ez került előtérbe az új frissítéskor is. Az aktív tartalomgyártók (Content Creator) szerepe és súlya is megnőtt az új felhasználókkal vagy a kevésbé aktívakkal szemben. Ezért is látható csökkenés az elérésben az utóbbiaknál. A gyakran kommentelőket is jobban kiemeli a felület, valamint a rövidebb bejegyzések is jobban teljesítettek.
Érdemes szem előtt tartani, hogy a látogatások 58%-a mobiltelefonról érkezik, és az átlagos látogató nagyjából 2 percet tölt az oldalon, mely alatt 16 posztot fut át. A laptopról érkező olvasók több mint 3 percig vannak a LinkedInen, és ezalatt 9 posztot olvasnak el.
Az olvasó szeme elé az új kapcsolatainak posztjai, a kedvelésekkel kiválasztott kapcsolatok posztjai, azok, akiknek a bejegyzéséhez kommentelt, az általa előnyben részesített tartalomtípusok, valamint a Sales Navigatorban megjelöltek posztjai kerülnek leginkább.
Az előző előadásokra reagálva Kohanecz Margó megerősítette, hogy még a LinkedInen is egyre népszerűbbek a rövid videós formátumok.
Vizuális történetmesélés
Kónya Beáta saját vállalkozása, a Pikrea keretében egyéni, csoportos és céges tartalom- és Instagram-marketingképzéssel, tanácsadással foglalkozik. Közösségimédia- és PR-kampányai számos hazai és nemzetközi szakmai elismerésben részesültek az elmúlt 14 évben. Tevékenységével elsősorban abban támogatja ügyfeleit, miként lehet az Instagram és vizuális tartalommarketing az üzleti céljaikat hatékonyan támogató eszköz.
Az előadó szerint az Instagram, melyet mintegy 3 millió magyar használ, egész máshogy épül fel, mint versenytársai. Bár az elmúlt években sokat változott a platform, de alapvetően a vizuálisan jól elmesélhető, inspirációt vagy edukációt nyújtó tartalmak működnek itt a legjobban. A platform mélyebb kapcsolódásokat biztosít akár márkatartalmak irányába is, mert a felhasználók 80 százaléka követ márkákat, a felhasználói élményt pedig a vizualitás garantálja.
Kónya Beáta a most jellemző trendek között kiemelte, hogy a rövid formátumú videók itt is egyre nagyobb teret hódítanak. Megfogalmazta, hogy 2023-ra sokaknál nagyobb elérést ad a régebben megszokott videós posztok helyett a most trendi rövid formátumú Reels videós forma, illetve ez utóbbiak akár a statikus posztok eléréseit is meghaladhatják. Felhívta a figyelmet, hogy ezzel együtt az instagramos felhasználók sok területen továbbra is igénylik, szeretik a csupán képes tartalmakat, ugyanakkor márkaként képesnek kell lenni egy-egy üzenetet több apropóból, több formátumban is átadni a maximális elérés érdekében. Egy-egy fontos terméküzenet szépen megmutatható életmódképekben, a néző mélyebben edukálható a komplexebb gondolatokat is emészthető formában átadó, lapozós posztokban, és a példái szerint érdemes további szemszögeket, apropókat találni például a videós történetmeséléshez, hogy egy-egy igazán fontos üzenettel több formában is találkozhasson a célcsoport. Kitért az Instagramon igen népszerű 24 órás sztoris történetmesélés jelentőségére, amely a platform egyik legnépszerűbb funkciója. Hozott példát arra, hogy ez a feeden maradandó tartalmakat kiegészítő napi történetmesélés felülete kell legyen, ahol érdemes akár a beépített matricák segítségével interakcióra buzdítani a nézőket a mélyebb kapcsolódás érdekében.
Kónya Beáta a marketingben igen népszerű előfizetéses rendszerek trendjére is felhívta a figyelmet: külföldön már az Instagramba beépítve is működik, hogy a tartalomkészítők az exkluzívabb posztjaikat, sztorijaikat és élő adásaikat nem a teljes követőbázisuk részére, csak a feliratkozóik számára teszik elérhetővé.
Kérdésekre válaszolva az előadók a céges és ügynökségi szervezeti sajátosságokra, a 45+ korosztály bevonásának lehetőségeire, valamint a magyar felhasználók jellemzőire is kitértek.
Az online esemény végén Hermann Zsuzsanna bemutatta a Trade Marketing Klub és a Trade magazin jövő évre tervezett programjait. //
Ez a cikk a Trade magazin 2022.12-01. számában olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Ismert YouTube sztár adományozta egy berlini Edeka üzlet teljes készletét rászorulóknak
MrBeast, a világ egyik legismertebb YouTube-sztárja, egy berlini Edeka üzlet…
Tovább olvasom >Best Global Brands: a legértékesebb márkák 2024-ben
Az Interbrand globális márkatanácsadó cég idén ősszel mutatta be a…
Tovább olvasom >Az ár-érték arány az úr, de többet is költenénk…
A Business Days konferencián Mekler Anita, a PwC Magyarország cégtársa…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >