Kiszámíthatóság egy zűrzavaros világban

Szerző: Gyarmati Orsolya Dátum: 2022. 09. 20. 10:44

Milyen megoldásokat, új irányokat, netán lehetőségeket hoztak az elmúlt év kihívásai? Erről kérdeztük a haszongépjárművel, flottával, lízinggel foglalkozó hazai cégeket.

Az ellátási láncok akadozása és az ebből fakadó alkatrészhiány a Delta Trucknál/Viarent Kft.-nél – is érezteti hatását. Mivel rövid távon egyelőre nincs megoldás a helyzetre, több kompromisszum szükséges a partnerek részéről, miközben ezzel párhuzamosan felértékelődik a szakszerű, konstruktív szervizek, javítóbázisok szerepe.

– Az ellátási láncok akadozása sajnos járműgyártói oldalról mutatkozik leginkább: késve, vagy egyáltalán nem érkeznek meg a rendelt járművek, esetleg egyes opciók nélkül gyártják le őket. A Viarent Kft. úgy próbálja megoldani ezt a problémát, hogy alternatív megoldási lehetőségként más márkát ajánl fel a bérlők részére azonos műszaki tartalommal, illetve az előrendelt nagy mennyiségű raktárkészletünkből rövid határidővel ki tudjuk szolgálni minden ügyfelünk igényét, mutat rá Páll Zsombor ügyvezető.

– Az utóbbi két évben megnőtt a kereslet a használható hatótávú elektromos járművek iránt. Noha a kínálat még nem teljes, így is sikerül megtalálni a bizonyos szegmens igényeinek megfelelő használható járművet. Jelenleg a 3,5 tonna alatti flottánk 5%-a teljesen elektromos meghajtású – hangsúlyozza Páll Zsombor.

Flottakezelés terén a szlovák telephely felfuttatása jellemzi az elmúlt időszakot: több mint 200 eszköz áll immár az ügyfelek rendelkezésére. A cél a rövid távú – harminc nap alatti – bérleti lehetőségek felfuttatása, az új Mercedes-flotta csatasorba állítása, valamint az összvolumen növelése mind Magyarországon, mind Szlovákiában.

A telematikai rendszerek számos paraméter alapján biztosítják a lehető leggazdaságosabb jármű-üzemeltetést

Nem rózsás a helyzet

Az Emil Frey tapasztalata az, hogy a cégek elsősorban a készpénzes vásárlást preferálják. A szállítási határidők miatt a meglevő pénzügyi forrásokat beforgatják, így, mire megérkezik a megrendelt autó, addigra akár megteremtik a szükséges saját forrásokat. A kiszámíthatatlan kamatok és az emelkedő költségek is visszavetik a finanszírozási hajlamot. Aki mégis finanszírozást választ, az általában az államilag támogatott Széchenyi GO 2,5% konstrukciót preferálja.

Papp Sándor, Emil Frey

Papp Sándor
értékesítési vezető
Emil Frey

– A kishaszonjárművek iránti kereslet kis mértékben csökkent, a kínálati oldal esetében viszont a gyártáskapacitás korlátozott. Az elektromos autók iránti kereslet nem az elvárásoknak megfelelő, az állami támogatás és az infrastruktúra hiánya visszaveti a vásárlási hajlamot. A belső égésű motorizáció gyártásának szűkülésével a kínálati oldal is az elektromos és hibrid hajtású motorok felé billent. A flottakezelők új autók hiányában a meglevő parkjukat használják, emiatt gépparkjuk öregszik. A cégek átdolgozták az autópark cseréjének idejét, hosszabb távban gondolkodnak, így a flottaparkjukat több ütemben, kisebb darabszámokkal próbálják kiszolgálni, mutat rá Papp Sándor értékesítési vezető.

Van megoldás?

Az EuroFleet tapasztalatai alapján úgy látja, a tartósbérleti – operatív lízinges – megoldás a gazdasági hullámok legjobb ellenszere. Éppen ezért továbbra is dinamikusan növeli flottaállományát, hiszen így nem kell a vállalkozásoknak sokmillió forintot mobilitási eszközbe fektetniük, hanem valódi tevékenységük fejlesztésére vagy árukészletezésre tudják azt hasznosítani.

Lakatos Gergely - Eurofleet

Lakatos Gergely
üzletfejlesztési és
marketingvezető
EuroFleet

– A haszongépjárművek terén az Euro­Fleetnél mindig akad készletes-rendszámos jármű, amit pár napos határidővel használatba tudunk adni, legyen szó akár rövid, akár hosszú távú bérlésről. Közben egyre növekszik az igény VillanyFlotta szolgáltatásunk iránt, amelyet ki lehet egészíteni E-xtra szolgáltatásunkkal, ami azt jelenti, hogy az ügyfél hosszú távú utakra dízel utazóautóra válthatja elektromos járművét, alkalmi jelleggel. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a PHEV vagy a tisztán elektromos jármű azok számára jelent valódi alternatívát, akik meg tudják oldani saját töltőállomás kiépítését. Tőlünk töltőt is lehet bérelni, így egy kézből érkezik a prémium megoldás – mutat rá Lakatos Gergely, az EuroFleet üzletfejlesztési és marketingvezetője.

 

 

 

 

 

A cégek átdolgozták az autópark cseréjének idejét, hosszabb távban gondolkodnak

A tervezhetőség fontosabb, mint valaha

Harmat Eszter, Leaseplan

Harmat Eszter
kereskedelmi igazgató
LeasePlan

A globális chiphiány, valamint a termelési láncokban kialakult problémák még mindig világszerte gátolják az újautó-piac fejlődését. A vállalatoknak még fontosabbá vált a tervezhetőség és a rugalmasság a céges autók terén, hiszen a piaci helyzet, illetve a szállítási határidők stabilizálódásáig is szükségük van járművekre. A LeasePlan meglátása szerint a legnépszerűbb konstrukciók ennek köszönhetően egyértelműen a hosszú távú elköteleződés nélküli, rugalmas feltételekkel rendelkező és azonnal elérhető lehetőségek.

– FlexiPlan szolgáltatásunk folyamatos mobilitást képes biztosítani, amellyel akár egy hónaptól maximum 24 hónapig bérelhető céges autó fix futamidő vállalása nélkül az operatív lízing keretében is biztosított szolgáltatáscsomaggal. Ebben a típusú flottában egyaránt találhatók vállalati használatra optimalizált alsó-, közép- és prémium kategóriás autók, és elektromos és haszongépjárművek. A LeasePlan haszongépjárműveket és ahhoz kapcsolódó szolgáltatásokat is kínál a belvárosi kiszállítás és a közúti fuvarozás iránti megnövekedett igényekre reagálva, amelyeknek szintén rövidebb a szállítási ideje, mivel a személyautókkal ellentétben kevesebb chipre van szükség az összeszerelésükhöz – összegezte Harmat Eszter, kereskedelmi igazgató.

Egyedi megoldások, személyre szabott szolgáltatás

A Mercariusnál az elmúlt időszakban egyértelműen az operatív lízing volt a legnépszerűbb. Flottakezeléssel kiegészülve pénzügyi és szolgáltatási oldalról ez jelenleg a legjobb megoldás, a vállalkozások számára. A haszongépjárművek terén komoly gondokat okoz az ellátási láncok akadozása.

Szabó Gyula, Mercarius

Szabó Gyula
kereskedelmi igazgató
Mercarius Flottakezelő

– A legfontosabb, hogy előre kell tervezni a gépjármű-beszerzéseket, akár 18–24 hónappal is. Szakértő kollégáink minden esetben egyedileg keresik meg a legjobb megoldást a felmerülő igények kiszolgálására – emelte ki Szabó Gyula kereskedelmi igazgató. Az elektromos járművek iránti igény a városi csomagszállítás esetében dinamikusan nőtt.

A Mercarius otthontöltési csomag konstrukciójával olyan szolgáltatást nyújt, ami megoldást ad a nyilvános hálózati töltési kapacitások korlátozottságára. A flottakezelést illetően az elmúlt években megváltozott körülmények – felgyorsult folyamatok, változó igények, szállítási nehézségek – miatt a cég ügyfelei már nem a hagyományos értelemben vett hosszú távú bérletben látják a jövőt. A Mercarius elsősorban mobilitási megoldást kínál a számukra, melyek legfontosabb jellemzője a rugalmasság.

– Egy 4-5 éves szerződés alatt előfordulnak olyan helyzetek, amikor megváltoznak az igények bérlői oldalon. Nagyobb autóra lesz szükség, elektromos autóra szeretnének váltani. Erre vannak megoldásaink, amelyek nem járnak váratlan kiadással ügyfeleink részére – tette hozzá Szabó Gyula.

 

A vállalatoknak a céges autók terén még fontosabbá vált a tervezhetőség és a rugalmasság

 

Piacvezetnek

Sallai Sándor Porsche

Sallai Sándor
remarketing és
flottakezelési osztályvezető
Porsche Lízing és
Szolgáltató

A Porschénál az operatív lízing mellett nyílt- és zártvégű pénzügyi lízing is elérhető. Ezek közül a zártvégű pénzügyi lízing a legnépszerűbb, de egyértelműen látható a lízing- és bérleti termékek felé való elmozdulás, mivel a mobilitás fontosabb, mint az autó birtoklása, különösen a vállalatok számára.

– Ebben az évben egy új mobilitási terméket vezetünk be, amellyel áthidalhatjuk akár a hosszabb várakozási időt is, míg ügyfeleink megkapják az új autójukat. Elindítottunk továbbá egy piacvezető digitális flottakezelési megoldást is, amellyel klienseink és szervizpartnereink is komfortosabban kezelhetik gépjárművei­ket, hiszen a kényelmi szempontok egyre fontosabbá válnak – mondta Sallai Sándor, a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft. remarketing és flottakezelési osztályvezetője.

Megoldás az elektromos autó?

Ahogy minden más területen, úgy a Volkswagen Haszonjárműveknél is szembesülnek a gyártás során a beszállítói láncok okozta késésekkel, leállásokkal. Az elmúlt időszakban a gyár jelentős erőfeszítéseket tett a gyártás folyamatosságának biztosítására. Ennek eredményeképpen az ukrajnai háború ellenére egyelőre csak rövid távú kiesést tapasztaltak, amit reményeik szerint behoznak az év során. A szűkebb gyártási kapacitás jelenleg nagyon magas vásárlói igénnyel párosulva a szokásosnál hosszabb szállítási határidőt eredményez, amit többek között a futó lízingszerződések rugalmas kezelésével, meghosszabbításával igyekeznek áthidalni.

Kovács András, Volkswagen

Kovács András
márkaigazgató
Volkswagen
Haszonjárművek

– Az érdeklődés folyamatosan növekszik a plug-in hybrid és az elektromos autók iránt. Utóbbiak árai azonban még mindig magasak, ezért sok magyar vásárló számára nem elérhetőek. Így a növekedés fokozatos lesz, a környezettudatos és hosszú távra gondolkodó vállalkozások azonban már ma is keresik az igényeket kielégítő elektromos megoldásokat többek közt a hatótáv, a teherbírás vagy a töltési idő tekintetében. Sokuk számára ideális megoldás lesz a nemrég bemutatott és már rendelhető ötszemélyes, egyterű ID. Buzz és az ID. Buzz Cargo kishaszonjármű, amely egy teljesen elektromos modellpáros – emelte ki Kovács András, a Volkswagen Haszonjárművek márkaigazgatója.

 

 

 

 

Az elektromos jármű azok számára jelent valódi alternatívát, akik meg tudják oldani saját töltőállomás kiépítését

Növekvő e-autópiac

A Volvo Trucks úgy látja, az ellátási láncokat jellemző akadozás terén idén sem várható javulás. Az elektromos autók iránti érdeklődés kapcsán elmondták: tömeges igény egyelőre nincs, ugyanakkor az érdeklődés lineárisan növekszik. Összesen 20-25 elektromos járműre készült Magyarországon ajánlat eddig, melyek egyötöde megrendeléssé is fordult, vagy épp a napokban zárul le az ügylet.

Fáczán Gergely
kereskedelmi igazgató
Volvo Hungária

– Noha egyre több esetben tapasztalni, hogy az üzemeltetők megbízóitól érkezik az igény alternatív hajtáslánccal rendelkező jármű alkalmazására az elszállítandó termékük tekintetében, és a megbízók sok esetben már hajlandók akár többet is áldozni az ilyen szállítási módért, a felfutás most még lassú. Az üzemeltetőknek fel kell készülniük a megnövekedett beszerzési árra, előkészülniük az infrastruktúrával és megtalálniuk a rendszerükben az alternatív járművek elhelyezésének lehetőségét – hangsúlyozta Fáczán Gergely, a Volvo Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója.

A Volvo elsőként mutatta be több mint 20 éve a járműflották követésére és szakszerű üzemeltetésére készült saját telematikai rendszerét, a Dynafleetet. Ezt váltotta fel tavaly a Volvo Connect rendszer, amely még felhasználóbarátabb formában nyújtja a Dynafleetben megszokott szolgáltatásokat. A rendszer képes az útvonalakat forgalom- és terepviszonyok, valamint a rakomány és a jármű jellegének figyelembevételével tervezni. Ezen felül a gépkocsivezető szakszerű járműkezelése is könnyen ellenőrizhető, közel száz paraméter alapján, így biztosítva a lehető leggazdaságosabb jármű-üzemeltetést.

Az ellátási láncok akadozása miatt előre kell tervezni a gépjárműbeszerzéseket, akár 18–24 hónappal is

//

 

FLEETware: Kézben kell tartani a költségeket

Szabó Lajos, FLEETWare

D. Szabó Lajos
üzletágvezető
Fleetware

Az utóbbi években nyomonkövetés terén egyértelműen a kiegészítő és testre szabható funkciók léptek előtérbe. A FLEET­ware is sokat foglalkozik olyan egyedi riasztásokkal, mint a gyorshajtás, a veszélyes vezetés kiszűrése, a baleset érzékelése, a határátlépés figyelése vagy a jogosulatlan járműindítás. Emellett kiemelt szerepet kapnak az elektromos járművekhez kapcsolódó fejlesztési irányok is.

– Az infláció, az energia drágulása és a várható gazdasági visszaesés hatására az ügyfelek szeretnék minél inkább kézben tartani saját költségeiket, s emiatt ismét nagy figyelmet kap az üzemanyag monitorozása és annak eltulajdonítása elleni védekezés. A hazai flottatulajdonosok is egyre inkább figyelnek a megfelelő vezetési stílusra, a jármű túlzott amortizációjának elkerülésére és a felesleges üzemanyag-használat kiszűrésére. A fentiekhez kapcsolódó új funkcióink iránt számottevően megnőtt az érdeklődés ügyfeleink részéről, hangsúlyozta D. Szabó Lajos üzletágvezető. Ami az idei terveket illeti, most zajlik a FLEETware katalizátorlopások ellen kifejlesztett funkciójának bevezetése. A cég emellett célul tűzte ki, hogy vállalati flottáik mellett magánszemélyekkel is jobban megismertetik a járműkövetés előnyeit, elsősorban a vagyonvédelem, a biztonság és az optimális üzemanyag-fogyasztás kapcsán. //

 

MOL: új kedvezmények, új előnyök

Mosolygó István, MOL

Mosolygó István
kártyamenedzsment-
vezető
MOL

Az elmúlt félévben a MOL több új szolgáltatást is bevezetett üzemanyagkártyái terén. Egyrészt mostantól a magyar útdíj (HU-GO) utólagos fizetése is elérhető a MOL Group Gold Europe és Hungary üzemanyagkártyáival, a MOL-csoport és az i-Cell Kft. közötti együttműködésnek köszönhetően. Előnye, hogy az elszámolási időszak végén egy összegben, extra költségek nélkül lehet kiegyenlíteni a használatarányos útdíjat, így nem kell tartani az alacsony feltöltöttségű vagy kiürülő egyenlegű számlától – vagyis a bírságok is megelőzhetők. Másrészt a horvát fedélzeti egységhez (ENC) is kínálnak üzemanyagkártyás fizetési lehetőséget, így a horvát HAC útdíjrendszerének használata és utólagos fizetése is lehetséges a MOL Group Gold Europe kártyával. Az év elején a korábbi Multipont programot felváltotta egy új, szintrendszer alapú, kedvezményeket biztosító hűségprogram, a MOL MOVE, amellyel üzemanyagkártyás fizetés esetén is gyűjthetőek pontok, a kedvezményeket pedig a privát vásárlások során érvényesíthetik a kártyatulajdonosok.

– A kártyához kapcsolódó szolgáltatásokat az üzemanyagárak változása nem befolyásolja. A bevezetett szolgáltatásaink esetén mindig szem előtt tartjuk ügyfeleink személyes és üzleti preferenciáit. Olyan professzionális szolgáltatásokat biztosítunk partnereink számára, amelyekkel csökken az adminisztrációs terhük, biztonságosabbá és hatékonyabbá válik az operatív működésük, és teljes mértékben arra tudnak koncentrálni, ami előreviszi a vállalkozásukat, hangsúlyozta Mosolygó István, MOL kártyamenedzsment-vezető. //

 

iData: A nyomonkövetés már nem elég

Az elmúlt egy év számos kihívás elé állította a közúti fuvarozással foglalkozó vállalkozásokat. Ezekre a kihívásokra válaszul fejlesztette tovább NaviTrack szolgáltatását az iData.

Zölei Nikolett, iData

Zölei Nikolett
értékesítési vezető
iData

– A NaviTrack szolgáltatás komplex megoldást kínál a fuvarszervezőknek, hiszen olyan funkciókat tartalmaz, mint az útvonaltervezés és -elküldés, navigáció, üzenetküldés, fotó- és dokumentumküldés, illetve vezénylés. Utóbbi tökéletesen alkalmas a teljes járműflotta feladatainak áttekintésére, ellenőrzésére, megszervezésére. A felület vizuális segítséget nyújt a diszpécsereknek és a fuvarszervezőknek, hogy mindig pontos információjuk legyen a flottájukat érintő feladatokról. Bármely piaci szegmensben használható, legyen az nemzetközi vagy belföldi fuvarozás, személyszállítás esetleg kisteherautós terítő fuvarozás, sorolta az újításokat Zölei Nikolett értékesítési vezető. E szolgáltatáson belül hamarosan érkezik az iData workflow funkciój­a, amely a fuvarmegbízáson belüli feladatlebontásokat – rakodásokat, áruval kapcsolatos információkat, tankolási pontokat – tartalmazza.

– A nyomkövetés terén többféle igény figyelhető meg a piacon. Egyrészt a nyomkövetés sok vállalkozásnak már nem elég, szeretnének minél több szolgáltatást erre ráépíteni és céges működésüket ezzel megkönnyíteni, másrészt egyre nagyobb az igény arra, hogy a cég működésére, folyamataira szabjuk riportjainkat, harmadrészt a meglévő rendszerekkel való integráció igénye is egyre erősödő kívánalomként jelenik meg. Az iData idei tervei között szerepel a további terjeszkedés, illetve a hazai piaci igények folyamatos monitorozása mellett az azokra történő azonnali reagálás. Célunk továbbra is az erős ügyfélközpontú kiszolgálás fenntartása, hisz ez az egyik legfontosabb hozzáadott értékünk a Partnereinkkel való együttműködésünkben – tette hozzá Zölei Nikolett. //

 

Shell: fejlődő elektromos töltőhálózat

Csabai Tamás
head of fleet solutions
Shell

Idén három új egységgel bővült a Shell töltőállomás-hálózata: a váci és hédervári benzinkutak mellett februárban Mosonmagyaróváron kimondottan kamionok részére kialakított B2B töltőállomást is nyitott a cég. Szintén három állomáson működik nagyteljesítményű töltő elektromos járművek részére, amit a közeljövőben az EU Hálózatfinanszírozási Eszköz projekt támogatásával tovább bővítenek 150 kW teljesítményű ultragyors töltőkkel.

– 2021 végétől elérhető a roaming alapú B2B elektromos töltési szolgáltatásunk, ami Magyarországon közel 900 helyszínen több mint 1700 töltőoszlop használatát teszi lehetővé a Shell Recharge kártyával. Szeretnénk segíteni partnereinket fenntarthatósági céljaik elérésében is, ezért az elektromobilitáson túl a legfontosabb a flották és magánszemélyek részére kínált karbonsemlegesítési megoldásunk. Ezzel a megoldással karbonkreditek vásárlásával a felhasznált üzemanyag teljes életciklusára vonatkozóan kompenzáljuk a CO2-kibocsájtást, partnereink pedig tanúsítványt kapnak a programban való részvételről. Partnerünkkel, a CleenUp Hungaryvel energiatakarékos és környezetbarát, akár hozzáadott víz nélküli autómosást kínálunk a személyflották számára, mely elérhető szinte bármely helyszínen, mondja Csabai Tamás head of fleet solutions. //

 

A fenti cikk a Trade magazin 2022.08-09. 185-190. oldalán olvasható.

Kapcsolódó cikkeink