Itthon is rohamosan terjed az online vásárlás

Dátum: 2008. 01. 30. 00:00

A Nielsen piackutató vállalat 48 ország internetezői körében végzett kutatása megállapítja: a magyarok vásárlási hajlandósága a neten megfelel 86 százalékos nemzetközi átlagnak.

A magyar internet-használók 82 százaléka vásárolt már valamit a világhálón. Legtöbben könyvet vettek, majd a számítógépes hardver következik, a ruházati cikk, továbbá a szórakoztató elektronikai eszköz. A felmérésből kiderül: a megkérdezett európaiak 26 százaléka vásárolt repülőjegyet a neten a kérdést megelőző három hónap során, ezzel szemben a magyarok mindössze 11 százaléka. Ennél csak a csehek aránya kisebb. A kontinensen a válaszadók 23 százaléka “vett zenét” a neten, az utóbbi három hónap során, Magyarországon csak 8 százalék.

A magyar online vásárlók a nemzetközi trendektől eltérően tájékozódnak. Nálunk legtöbben, tíz honfitársunk közül négyen valamelyik keresővel találnak rá olyan kínálatra, amely megnyeri tetszésüket. Második leggyakoribb beszerzési forrásuk a megszokott oldaluk. Harmadik legelterjedtebb információs forrás az ismerősök, családtagok tanácsa, negyedik pedig a weben talált ajánlás vagy hirdetés.

Ezzel szemben világszerte az internetezők többsége az általa ismert honlapokat részesíti előnyben. Második legelterjedtebb út az online vásárláshoz a szörfölgetés a világhálón, és csak harmadik valamelyik kereső program. Negyedik pedig egy valahol látott kedvező ajánlat,

– Az internet, mint vásárlási eszköz többé már nem csupán piaci résekre korlátozódó technológia, hanem tömegkommunikációs eszköz, és egyben teljes mértékben modern életünk részévé vált – állapítja meg a felmérés eredményeivel kapcsolatban Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója. – Szinte az élet egyetlen vonatkozását sem hagyja érintetlenül az új médium. Ahogyan életünk egyre sokrétűbb és bonyolultabb lesz, nem meglepő, hogy a fogyasztók az internet utolérhetetlen kényelméhez fordulnak, ha valamilyen terméket keresnek, vagy meg szeretnének venni.

A modern élet másik fontos velejárója az újfajta pénzforgalom, amely szintén fellendíti a weben lebonyolódó kereskedelmi forgalmat. A fizetési módok közül az európai válaszadók többsége a hitelkártyát részesíti előnyben, majd csaknem fele-fele a PayPal online fizetési rendszert, továbbá az átutalást bankon keresztül. Ezzel szemben Magyarországon legkedveltebb a pénz utalvánnyal való elküldése megelőzi az utánvétet, valamint a vevő általi készpénzes fizetést, és csak ezután következik a banki átutalás.

Amikor azonban a piackutatók konkrétan rákérdeztek, hogy a legutóbbi három hónapban lebonyolított online vásárlásnál ki, hogyan fizetett, a következő sorrend született: Legtöbben utánvéttel egyenlítették ki az árat (38 százalék),utalvánnyal küldték el a pénzt (36 százalék), személyesen készpénzben egyenlítették ki a vételárat (34) bankon keresztül utalták át, (29), és csak ezután következik a hitelkártya (26).

A kutatás egyik legfontosabb eredménye Szalókyné Tóth Judit szerint, hogy rámutat arra, mekkora üzleti lehetőséget jelent az egyes vásárlói site-ok számára a több tízmillió potenciális vásárló. Amennyiben idejekorán elérik az új vásárlókat, és ők első vásárlásuk során pozitív élménnyel gazdagodnak, várhatóan visszatérnek, és újra költeni fognak.

– Amikor a Nielsen két évvel ezelőtt világszerte felmérte az internetes vásárlási szokásokat, akkor földünk lakóinak mintegy 10 százaléka, szám szerint 627 millió ember vásárolt a világháló révén. Mindössze két év alatt az online vásárlók aránya 40 százalékkal, körülbelül 875 millióra emelkedett.

##

Táblázat. Az elmúlt három hónap során milyen terméket vásárolt ön Interneten keresztül? A leggyakoribb említések. A válaszadók százalékában.

Termék

Magyarország

Európai átlag

Könyv

38

39

Ruházati cikk,

kiegészítő és cipő

22

37

Video/DVD/Számítógépes játék

16

26

Repülőjegy/helyfoglalás

11

26

Elektronikus szórakozató eszköz

21

24

Zene

8

23

Számítógép hardver

23

21

Számítógép szoftver

12

18

Utazás/szállásfoglalás

17

18

Rendezvényre belépőjegy

12

16

Kozmetikum / étrendkiegészítő

15

13

Élelmiszer

5

9

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat. A tíz legnagyobb forgalmú online kereskedő, a 2007 decemberi adatok alapján.

Cég

Látogatók asma, személyenként

2007 decemberben

Piaci hatókör, az Internethez hozzáférők százalékában

eBay

124,132,042

36.1%

Amazon

99,863,339

29.1%

Target

37,717,553

11.0%

Wal-Mart Stores

36,994,959

10.8%

Best Buy

24,089,267

7.0%

Circuit City

19,725,537

5.7%

Sears

17,651,868

5.1%

ToysRUs

17,610,395

5.1%

Overstock.com

17,192,765

5.0%

JCPenney

16,331,132

4.8%

Forrás: Nielsen Online

Táblázat. Mire támaszkodik ön online vásárlásnál? A tíz leggyakoribb említés. A válaszadók százalékában.

Eszköz

Magyarország

Európai átlag

Általam ismert honlap

39

55

Általános szörfölgetés

21

36

Kereső program

41

34

Különleges ajánlat, amit láttam valahol

26

30

Ismerős, családtag ajánlása

32

25

Weben a vásárlási lehetőségek összehasonlítása

20

21

Neten látott ajánlás

29

15

Annak a boltnak a honlapja, ahol rendszeresen vásárolok

11

15

Online reklám

15

11

TV/nyomtatott/más reklám

12

8

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat. Az online vásárlók által előnyben részesített fizetési módszerek. A válaszadók százalékában. A leggyakoribb nyolc említés. A válaszadók százalékában.

Fizetési módszer

Magyarország

Európai átlag

Hitelkártya

31

61

PayPal online fizetési rendszer

12

49

Banki átutalás

43

48

Utánvét

51

32

Bankkártya

9

27

Átutalás utalvánnyal

54

10

Vevőkártya

4

9

Személyesen, készpénzzel

47

9