Idén a német fogyasztók is spórolni fognak a karácsonyi ajándékokon

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2023. 11. 13. 09:51

Az Ernst & Young felmérése szerint idén a németek kevesebbet terveznek karácsonyi ajándékokra költeni. A szakértők szerint a kiskereskedők erre kedvezményes akciókkal válaszolhatnak.

A válaszadók kétharmada tervezi csökkenteni karácsonyi kiadásait, több mint minden negyedik megkérdezett akár jelentősen is – derül ki az Ernst & Young (EY) október-november során mintegy 1000 németországi felnőtt megkérdezésével készített reprezentatív felméréséből.

Az adatok szerint a fogyasztók idén átlagosan 250 eurót szándékoznak karácsonyi ajándékokra fordítani, valamivel kevesebbet, mint tavaly (252 euró). Összehasonlításképpen: 2021-ben az átlagos karácsonyi büdzsé még 273 euró, a koronavírus-járvány kitörését megelőző karácsony alkalmával, azaz 2019-ben pedig 281 euró volt.

– A gyors áremelkedés megdrágította az életet és beszűkítette a fogyasztók pénzügyi mozgásterét – ami az ajándékokra fordítható összegeken is látszik – mondta el Michael Renz, az EY kiskereskedelmi szakértője. A kiskereskedők helyzete is egyre nehezebb. – Ha ugyanis az inflációt is figyelembe vesszük, akkor az elmúlt három évben az ajándékra szánt keretek masszív visszaesését és az értékesítésben jelentős veszteségeket kell elkönyvelniük.

Renz szerint az, hogy üzletileg mennyire lesz sikeres az idei karácsonyi, mint mindig, most is nagyban függ az időjárástól.

– Az biztos, hogy a kiskereskedőknek hatalmas erőfeszítéseket kell tenniük, ha a fogyasztókat pénzköltésre akarják rábírni – véli Renz. A kiskereskedelmi szakértő azt valószínűsíti, hogy az iparág árcsökkentésekkel és kedvezményes akciókkal próbálhatja meg ezt ellensúlyozni.

Ez azonban a siker szempontjából nem fenntartható modell. A felmérés szerint idén is az utalványok és a készpénz lesznek a leggyakoribb ajándékok a karácsonyfa alatt. Ezt követik a játékok, az élelmiszerek és édességek, a ruházati cikkek és a könyvek.

Lebensmittelpraxis

Kapcsolódó cikkeink