Húsvéti lendület
Két kiemelt periódus van az évben, amikor még a nehezebb gazdasági körülmények között is győz az engedékenység, amikor fontos, hogy az és annyi legyen az asztalon, amire és amennyire csak telik. Ez pedig a karácsony és a húsvét időszaka. A magyar hagyományokban előkelő helyen szereplő nagy húsvéti sütés-főzések semmilyen körülmények között nem maradhatnak el. Ez hol kisebb, hol nagyobb mértékben, de érzékelhető a felhasznált termékek: fűszerek, sütőporok, margarinok, vajak, lisztek, aromák és színezékek esetében is.
A cikk a Trade magazin 2024/2-3. lapszámában olvasható.
Szűts Ágnestől, a KOTÁNYI Hungária Kft. marketing managerétől megtudjuk, hogy a magyar fűszerpiac kiskereskedelmi forgalma 2023-ban értékben dinamikusan nőtt, de a mennyiségi értékesítés elmaradt az előző évek forgalmához képest. A fogyasztók még az alapvető élelmiszernek számító fűszerekből is kevesebbet tettek a kosarukba, és ezt a tényt a szezonok sem írták felül.
– A monofűszerek továbbra is jobbára alapélelmiszernek számítanak, ezek piaca kevésbé sínylette meg a fogyasztói „racionalizálást”. A fűszerkeverékek forgalmán azonban már jobban látszott, hogy bizonyos fogyasztói körök spórolási megfontolásból kevesebb fűszermixet tettek a kosarukba – tájékoztat Szűts Ágnes.
Mint mondja, a húsvét egyre kevésbé jelent értékesítési csúcsot a fűszerek piacán, ami mögött több ok is állhat. Ilyen például az egészségesebb életmódra való törekvés, a pazarlás csökkentése, de akár az is, hogy a régi otthoni vendégeskedés helyett sokan választják azt, hogy az ünnepeket wellness szállodában töltik, ahol az előkészületek terhét leveszik a családok válláról.
A Kotányi mind a növényi alapú étkezés, mind pedig a „mentes” termékek követői számára kínál csábító megoldásokat. Az elmúlt években vezették be füstölt só és bors termékeiket, füstölt paprika pedig már évek óta szerepel a kínálatukban. A füstölt fűszerek segítségével akár növényi alapon is elkészíthetőek a hagyományosan füstölt hússal készülő, ünnepi fogások.
– Tavaly újítottuk meg a salátaöntet-fűszerkeverékeink megjelenését, továbbá a vegán/vegetáriánus étrend szerelmesei számos olyan fűszerkeveréket találnak a portfóliónkban, amelyek nem tartalmaznak sót, és kifejezetten a növényi alapú ételek elkészítéséhez adnak nagy segítséget. Sómentes termékeket a Horváth Rozi égisze alatt is kínálunk a klasszikus sült csirkétől a halakon át a grillételekhez – utóbbiakat nem csak a grillszezonra ajánljuk és nem csak húsokhoz. A Horváth Rozi márkát édes fűszerekkel – mézeskalács, forralt bor – is erősítettük 2023-ban, így az ünnepi szezonban még teljesebb kínálatból válogathatnak a fogyasztók – sorolja Szűts Ágnes.
A cég a social médiában és online is folyamatos megjelenést biztosít a Kotányi és a Horváth Rozi márkának is. Rendszeresen jelentkeznek saját receptekkel, amelyek inspirációt adnak a mindennapok és az ünnepek ételeihez.
– Promóciós terveink között szerepel idén is egy online nyereményjáték a Gorenje márkával közösen húsvétra a főzni és sütni szerető közönségnek – teszi hozzá a marketing manager.
Sütni jó!
A magyarországi jelenlétének 100. évfordulóját ünneplő Dr. Oetker ugyancsak izgalmas újdonságokkal tervez megjelenni 2024-ben.
Kiss Dénes, a Dr. Oetker Magyarország Élelmiszer Kft. marketingvezetője úgy látja, a húsvéti időszak, a karácsonyi mellett hagyományosan az egyik legjelentősebb szezon a sütési termékek számára. A házi süteménykészítés szerepe az utóbbi években felértékelődött, hiszen kedvező áron tudnak a családok édességeket, süteményeket az asztalra varázsolni.
– A tavalyi, jelentős áremelkedéssel terhelt gazdasági helyzetben ez különösen igaz volt. Ezért azt tapasztaltuk, hogy a sütőpor, a vanillincukor, az élesztő, és a többi házi sütést segítő termékkategória iránti kereslet meghaladta a korábbi évek keresletét. Fontos megjegyezni, hogy a növekedés nemcsak az árszínvonal emelkedésének volt köszönhető, hanem mennyiségi fejlődést is láttunk. Ezt kevés termékkategóriában lehetett tavaly megfigyelni – hangsúlyozza Kiss Dénes, aki azt is hozzáteszi, hogy a fogyasztók árérzékenységének köszönhetően ugyan erősödni tudtak a saját márkás termékek, de ezzel együtt a Dr. Oetker sütési kellékei a legnépszerűbbek közé tartoztak tavaly is.
– A kiemelt sütési időszakokban olyan családok is belevágnak a süteménykészítésbe, akik az év többi időszakában nem. Ők pedig „biztosra mennek”, és a kipróbált klasszikus márkákat választják. Reményeink szerint ez így lesz az előttünk álló időszakban is – jegyzi meg a marketingvezető.
Azt, hogy a Dr. Oetker ezen klasszikus márkák közé tartozik, jól jelzi, hogy 2024-ben a vállalat százéves magyarországi jelenlétét ünnepli. A különleges jubileumot számos izgalmas esemény övezi, többek között húsvétkor is.
– A házi sütés szerelmeseit válogatott, az elmúlt száz esztendő legnépszerűbb húsvéti receptjeivel várjuk a sütnijó! internetes oldalon. A közkedvelt Dr. Oetker recepteket és hozzávalókat széles körű online kampánnyal támogatjuk márciusban. Tavasszal pedig két jubileumi termék is piacra kerül: az ünnepi Csokoládés Szív torta és a szintén különleges Bourbon-vaníliás puding erdeigyümölcs-öntettel – avat be Kiss Dénes.
Rama, az ikonikus margarin
Az Upfieldnél a tavalyi húsvéti szezon egyik legkelendőbb terméke a klasszikus Rama sütőmargarin volt.
– A kiskereskedelemben érezhető egy mennyiségbeli visszaesés az emelkedő árak hatására. A fogyasztók tudatosabban költenek, jobban meggondolják, hogy a magasabb bolti árak mellett milyen kategóriát, milyen márkát vásárolnak. Azonban köszönhetően annak, hogy a Rama az egyik legerősebb élelmiszermárka a magyar piacon, képes volt értékben és mennyiségben is növekedni – informálja lapunkat Babják Zsolt, az Upfield Hungary Kft. kereskedelmi vezetője.
Hozzáteszi: a magyar vásárlók érzékenyebbek az árváltozásokra, és tudatosabban figyelnek a kedvező ajánlatokra, ami számunkra azért kihívás, mert márkát és beszerzési helyet is váltanak az árak tükrében.
– Számos statisztikából kiderül, hogy jeles ünnepek alkalmával, mint például a húsvét, az eladások nagymértékben növekednek, a szezonalitás majdnem annyira kiemelkedő, mint egy karácsonyi szezon esetében. Habár az infláció kiemelkedően magas volt 2023-ban, a vásárlók mégis a megszokott, megbízható termékeket és márkákat keresték, hiszen nem ünnepekkor akarnak kísérletezni új receptekkel vagy alapanyagokkal, a garantált eredmény a lényeg számukra – emlékeztet Babják Zsolt. – A tavalyi szezonban bevezetett 100%-ban növényi alapú Rama Vajalternatíva kiemelkedő népszerűségnek örvendett. Megfigyelhető volt, hogy a fogyasztók egy része ténylegesen a vaj helyett választotta, ezáltal egy környezettudatosabb terméket vásárolva. Azoknak is kedvező a vajalternatívák választása, akik tej- vagy laktózérzékenyek, hiszen a Rama Vajalternatívák vegánok és gluténmentesek is – fűzi hozzá a kereskedelmi vezető.
Prémium vaj sütéshez-főzéshez
Papp-Mile Noémi, a Foodnet Zrt. brand managere az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy a tavalyi húsvéti forgalmon már erősen érződött a kimagasló infláció negatív hatása, a nagy húsvéti bevásárlások elmaradtak, illetve az utolsó napokra koncentrálódtak.
– A tavaly húsvéti Lurpak forgalmunk nem a terveink szerint alakult, azonban idén optimistábban látjuk a helyzetet. Bizakodóak vagyunk, folyamatos árakciókkal és integrált marketingkampánnyal támogatjuk a márkát márciusban – jelzi Papp-Mile Noémi.
Meglátása szerint a vajak piacán is érződik a fogyasztói szokások változása, a kategória mérete volumenben csökken, értékben nagyon minimális növekedés látható, ami az áremelkedések hatása. Az emberek kevesebb vajat vesznek, a promóciók szerepe még jobban felértékelődött, valamint egy vásárlás alkalmával több terméket tesznek a kosárba.
– A karácsonyhoz hasonlóan a húsvéti sütés-főzés időszaka is kiemelt a vaj termékek, így a Lurpak esetében is, ezért erőteljesebben fókuszálunk marketingszempontból erre a hónapra. A költési hajlandóság ilyenkor magasabb, ami igaz a minőségi, prémium sütés-főzési alapanyagokra is – nyilatkozza a Foodnet Zrt. brand managere.
Azt is elárulja, hogy 2024-ben a Lurpak 100 g sótlan vaj termékükre, illetve szezonális jelleggel a Lurpak 500 g kenhető termékeikre helyeznek nagyobb hangsúlyt. Marketingmixükben TV-kampány, digitális OOH bevásárlóközpontokban, online kampány, influencer kampány, in-store kommunikáció és árakciók szerepelnek majd.
Lisztek és lisztkeverékek
A Celldömölki malom ügyvezetője, Dorogi Melinda arra hívja fel a figyelmet, hogy a tavalyi megrendelések mennyiségén látszik a húsvét hatása, az előző és a következő hónapokhoz képest több lisztet használtak fel a pékségek, illetve az áruházak is feltöltötték Czelli liszttel a polcaikat. Azonban a vásárlók nem halmoznak fel, takarékosan és tudatosan vásárolnak.
– Az idei év nagy újdonsága a Czelli foszlós kalács lisztkeverék lesz, melyhez csupán vizet és egy kevés vajat kell hozzáadni, a tetejét tojással lekenni és sütés után finom házi kaláccsal kínálhatjuk meg a vendégeket – ismerteti Dorogi Melinda.
Az ügyvezető arról számol be, hogy 2023-ban folytatódott a 2022-es év trendje, vagyis a fogyasztók kisebb mennyiségben vásároltak pékárut, és a finom pékáru forgalma eltolódott a kenyérfélék irányába.
– A húsvéti kalácsot régebben tradicionálisan otthon sütötték. Az utóbbi években viszont egyre többen az áruházláncok és a pékségek kalácsait teszik a húsvéti asztalra. A tavalyi évben a Czelli malomnál azon dolgoztunk, hogy olyan lisztkeverékeket alkossunk, ahol a hagyomány találkozik a modern életvitellel. Ezért a Czelli lisztkeverékekkel készült kenyér és foszlós kalács könnyen elkészíthető, és mégis saját kezünk munkájával kínálhatjuk meg szeretteinket – mondja Dorogi Melinda. – A Czelli vidéki és magos kenyér, valamint a foszlós kalács lisztkeverékek tavaly ősszel debütáltak, melyeket a vásárlók kedvezően fogadtak. Jelenleg a vidéki kenyér lisztkeverék a legnépszerűbb, ennek a legkedvezőbb az ára is. A foszlós kalács pedig a mi személyes kedvencünk és bízunk benne, hogy a 2024-es húsvét slágerterméke lesz.
A 2023-as OMÉK-on bemutatott új lisztkeverékeik a SIRHA kiállításon mutatkoztak be még nagyobb szakmai közönség előtt.
– Közösségi oldalainkon lisztjeink és lisztkeverékeink használatához adunk tippeket rövid videókkal. Érdemes minket Facebookon és Instagramon is követni, ahol egyébként rengeteg pozitív visszajelzést kapunk a vásárlóktól – zárja gondolatait a Celldömölki malom ügyvezetője.
Aromák és színezékek
A Szilas Aroma Kft.-nél is megerősítik, hogy a tavalyi évben az inflációs hatás erősen befolyásolta a vásárlóerőt. Érezhető volt egy visszaesés, ami az egész évet végig kísérte. A cég mennyiségi értékesítése elmaradt az előző évekhez képest.
– A vásárlási szokások termékszinten megvizsgálva nem változtak az elmúlt évben, talán az élelmiszer-színezékek területén volt érezhető, hogy a mennyiségi értékesítés kevésbé csökkent, mint az aroma kategóriában – osztja meg tapasztalatát Petkó Regina, ügyvezető igazgató.
– Vásárlóink többet költenek a húsvéti időszakban. A süteményeket szinte mindenki szereti, minden alkalommal, amikor együtt ünnepelnek az emberek, akkor a konyhában készül valami finomság. Egy otthoni körülmények között készült tortához általában szükség van aromára és színezékre, hogy a végeredmény mindenki kedvére való legyen. A sláger termékek már hosszú évek óta vezetik eladási toplistánkat, ezek a Rum, a Vanília és a Mandula. Egyre növekvő igényeknek eleget téve, valamint az élelmiszeripar által diktált trendet követve, az év első negyedében bemutatjuk a széles skálán mozgó ízvilágot átölelő természetes aroma termékcsaládunkat. Az új brand Max Natural néven kerül piacra. Reméljük vásárlók is olyan örömmel fogadják, mint amilyen lelkesedéssel fejlesztette cégünk ezeket a termékeket – újságolja Petkó Regina. //
Kapcsolódó cikkeink
Együtt edukál a Tej Terméktanács és a Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft.
A Tej Terméktanács és a Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft.…
Tovább olvasom >Idén sem lesz hiány hazai sütőtökből
Már megjelent a boltokban a magyar sütőtök, az egészséges őszi…
Tovább olvasom >Rekordmagasságba emelkedett a vaj ára Európában: kihívások előtt a pékségek és cukrászdák
Európában történelmi rekordot döntött a vaj ára, ami komoly kihívások…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >