Magazin: Higiénia mindenekelőtt
Kevés termékkategóriára volt olyan mértékben hatással a tavaszi pandémiás időszak, mint a fertőtlenítőszerekre. A járvány kirobbanása után pillanatok alatt kiürültek a polcokról a fertőtlenítésre alkalmas termékek, a gyártók és forgalmazók jelentős kihívással találták szemben magukat, hogy a megnövekedett fogyasztói igényeket ki tudják elégíteni.
Szerző: Budai Klára
A Reckitt Benckiser Kft. szakembereinek tájékoztatása szerint a fertőtlenítő tisztítószer kategória értékben 40%-ot, mennyiségben pedig 26%-ot nőtt az idei évben.
– A fertőtlenítő, általános felülettisztító kategória növekedése még ennél is dinamikusabb volt, itt értékben 52% a YTD növekedés – jelzi Szécsényi Beatrix, senior trade & customer marketing manager a Nielsen 2020-as kimutatására hivatkozva.
Ebben az alkategóriában a Dettol márka jelentősen tudta növelni a piacrészét a tavalyi évhez képest, a 6. helyről a 2. helyre jött fel a márkázott résztvevők között.
– Elindult az ősz, az iskola, fokozódik a vírushelyzet Magyarországon, aminek már most érezhető a hatása a fertőtlenítő tisztítószer kategóriában. A második hullámra, az influenza-időszakra a gyártási kapacitások optimalizálásával, gazdaságosabb kiszerelések bevezetésével készültünk. Az új kiszerelések már elérhetőek a polcokon – tájékoztat Szécsényi Beatrix.
Szabó Dominik, az Unilever Magyarország Kft. brand managere szintén a tisztítószer kategória jelentős növekedéséről számol be: a fogyasztói igény a fertőtlenítőszerek, törlőkendők és kis felületi tisztítószerek iránt folyamatosan növekszik.
– A piac alakulására 2020-ban nagy hatással van a koronavírus. Növekedett a kereslet a fertőtlenítő hatású tisztítószerek iránt, valamint a használati gyakoriság is nőtt, mivel az emberek nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy a külső környezettel érintkező felületeket, mint például telefon, kilincs, kulcs, cipő, fertőtlenítsék. Az Unilever megtartotta a vezető pozícióját a kategóriában, és a 2020-as év hátralevő részére is pozitív eredményekre számítunk – vetíti előre Szabó Dominik.
Nehéz kielégíteni az igényeket
A Florin Zrt. esetében különösen a bőr- és felületfertőtlenítők szegmensében volt kiemelkedő a forgalom.
– A kereslet ugyan a járványügyi veszélyhelyzet 99 napja után normalizálódott, de így is jóval több fertőtlenítőszert gyártunk, mint a járvány előtt, és a megrendelések folyamatosan emelkednek. A veszélyhelyzet 99 napja alatt 4 millió darab Brado fertőtlenítőszert állított elő a Florin, összesen 1500 tonnányi fertőtlenítőszerrel járult hozzá a védekezéshez – mutat rá Barta Attila, a magyar tulajdonban lévő szegedi Florin Zrt. cégvezetője.
A vállalat, annak érdekében, hogy a megnövekedett igényeket minél nagyobb részben ki tudja elégíteni, a teljes termelését átállította fertőtlenítőszerek gyártására, a termelés három műszakban zajlott.
– Új munkatársakat toboroztunk, de még a létszámbővítéssel együtt is minden kollégánk megfeszített munkájára és áldozatvállalására volt szükség ahhoz, hogy a lehető legtöbb fertőtlenítőszert gyártsuk a járvány elleni védekezéshez. A legnagyobb feladatot a szükséges alapanyagok és csomagolóanyagok beszerzése jelentette, de az Innovációs és Technológiai Minisztérium koordinálásával megoldottuk a tartós alkoholellátásunkat, többnyire hazai beszállítók és új megoldások, formulációk segítségével pedig volt is mibe csomagolnunk az előállított fertőtlenítőszereket – ismerteti a cégvezető.
Oláh Edit, a Vileda – Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. marketing managere megerősíti, hogy idén mindenki számára sokkal fontosabb kérdés lett a tisztaság és a higiénia. Ezzel együtt és a gyakoribb termékcserékkel megnövekedett a szivacsok, törlőkendők és felmosószettek használata is.
– A március–áprilisi periódusban a bizonytalan körülmények miatt jellemző volt egyfajta beraktározás a vásárlók részéről. A járványidőszak alatt annyira megnőtt az eldobható és háztartási gumikesztyűk iránt a kereslet, hogy a mai napig nehéz kielégíteni az igényeket – jegyzi meg Oláh Edit.
Nőtt az online értékesítés
– Az egyébként árérzékeny magyar fogyasztók a járvány miatt kialakult speciális, áruhiányos helyzetben azt vásárolták, amit a polcokon találtak, gyakran akár irreális áron is. A Florin csak annyival emelte az árait, amennyivel az előállítási és alapanyagköltségei nőttek. Ezzel is jelezni akartuk a kereskedelmi partnereinknek és a vevőinknek, hogy mi hosszú távon korrekt árú, megbízható minőségű és összetételű fertőtlenítőszereket kínálunk számukra – tudjuk meg Barta Attilától, aki azt is elárulja, hogy a fogyasztók ott vették a fertőtlenítőszert, ahol tudták: élelmiszer- és vegyi áruboltokban, drogériákban, gyógyszertárakban vagy éppen benzinkutakon. Nagyon megerősödött az értékesítés az online csatornákon, és ugyan a veszélyhelyzet után normalizálódott az áruellátás, a vásárlás is visszatért a szokásos mederbe, de a webáruházaknak továbbra is nagy mennyiségű fertőtlenítőszert szállítanak.
Az online értékesítés a szivacsok, törlőkendők, felmosók szegmensében is jelentősen megnőtt, Oláh Edit ennek okát abban látja, hogy a vásárlók igyekeztek minél kevesebb emberrel érintkezni, így a vásárlásokat sok esetben webáruházakon keresztül bonyolították.
Megváltozott fogyasztói szokások
Szécsényi Beatrix a RB Excelerate U&A, 2020 augusztusi felmérésérése alapján arról tájékoztat, hogy a fogyasztói magatartás sokat változott a COVID-19 hatására, a megkérdezettek 89%-a többet mos kezet, 70%-a pedig többet fertőtlenít otthonában.
– A tavaszi időszakban az árérzékenység csökkent, a vásárlók ritkábban vásároltak, hosszabb időszakra, és kevesebb üzlettípust látogattak a korábbi szokásaikhoz képest. Csökkent az impulzusvásárlás aránya. A termékválasztást jelentősen befolyásolta az elérhető készlet. A fogyasztók több darabot vagy nagyobb kiszerelést vásároltak az adott termékből. A large organized és drogéria csatorna növekedett a legdinamikusabban ebben a kategóriában. A hipermarketek és diszkontőrök egy kicsit lemaradva, szintén kiemelkedő eredményeket realizáltak – nyilatkozza a Reckitt Benckiser Kft. senior trade & customer marketing managere.
Szabó Dominik úgy látja, egyre nagyobb az igény a kényelmi termékek iránt, melyek gyorsabbá és egyszerűbbé teszik a takarítást. A legdinamikusabb növekedést a törlőkendő kategória mutatja, de népszerűek a spray formátumú termékek is, amelyek szintén gyorsabb megoldást kínálnak az egyes felületek tisztítására. Emellett növekvő keresletet tapasztalnak a természetes és környezetbarát tisztítószerek iránt is, úgymint a természetes tisztító hatóanyagok, a lebomló illatanyagok, a bőrgyógyászatilag tesztelt formulák, valamint a klórmentes fertőtlenítőszerek.
– Számos terméken található már EU Ecolabel minősítés, amely garantálja a termék kiváló környezeti tulajdonságait és a magas minőségét. Ezeken felül, a csomagolást tekintve, az is elmondható, hogy egyre több termékünk kerül újrahasznosított és újrahasznosítható csomagolásba, ezzel is csökkentve a környezetünkbe kerülő műanyag hulladék mennyiségét – fejti ki az Unilever Magyarország Kft. brand managere.
Fontos a kapacitás bővítése
– A Florin már a járvány előtti időszakban is jelentős termékfejlesztéseket hajtott végre, de a veszélyhelyzet arra ösztönzött bennünket, hogy minden lehetséges összetételben és csomagolóanyagban fertőtlenítőszert gyártsunk. Az idén 15 új terméket hoztunk létre, így már 60-féle méretben, csomagolásban kaphatóak a Brado fertőtlenítőszerei – mondja Barta Attila.
A vállalat 20 különböző összetételű kéz-, bőr-, és felületfertőtlenítő szert gyárt egészségügyi és lakossági felhasználásra. További termékfejlesztések is folynak, miközben egy olyan beruházási program megvalósításán dolgoznak, amelynek végrehajtása esetén gyorsan, nagymennyiségű és sokféle fertőtlenítőszert tudnak előállítani, ellátva akár az egész országot.
– A járvány okozta kiugró kereslet egyben lehetőséget kínált arra is, hogy a vásárlók többféle Brado termékünket is megismerjék. A legnagyobb kereslet az alkoholos kézfertőtlenítő gélünk és fertőtlenítő folyékony szappanunk iránt van, de népszerűek a felületfertőtlenítő szereink is. Tartósan többszörösére nőtt a kis kiszerelésű, mindenhová magunkkal vihető Bradolife kézfertőtlenítő gélünk forgalma – adja hírül a cégvezető.
A Reckitt Benckiser Kft. legkedveltebb terméke az 500 ml-es általános felülettisztító spray, amely gyakorlatilag bármilyen felület tisztítására és fertőtlenítésére alkalmas, az etetőszéktől, a gyerekjátékon át a konyhapultig.
– A Dettol márkán a környezettudatosságot szem előtt tartva egy gazdaságosabb, 70%-kal kevesebb műanyagot tartalmazó (500 ml-es Dettol spray-hez képest), utántöltő terméket vezettünk be idén júliusban, tudatosan készülve a megnövekedett őszi-téli igényre – tájékoztat Szécsényi Beatrix.
Újszerű megoldások
Az Unilevernél kiemelkedő szerepet kap a termékportfólió fenntarthatóbbá tétele, ezért a termékfejlesztés során megjelennek a természetes és lebomló összetevők, a koncentrátumok és utántöltők, a műanyag hulladék csökkentése érdekében pedig egyre több termékük elérhető újrahasznosított és újrahasznosítható műanyag csomagolásban.
– 2020-ban bevezettük a Cif ecorefill utántöltőt, amelynek segítségével a fogyasztók újra használhatják a Cif Power & Shine spray flakonjukat. Az utántöltő koncentrált formában tartalmazza a tisztító összetevőket, és otthon vízzel felhígítva ugyanazt a hatékonyságot érhetjük el, amit a Power & Shine sprayktől megszokhattunk. Az utántöltő csomagolása 75%-kal kevesebb műanyagot tartalmaz, és 87%-kal kevesebb kamion szükséges a szállításához, mint a Cif Power & Shine sprayknek, így hozzájárul a környezetszennyezés csökkentéséhez. Ezenkívül a megnövekedett fogyasztói igényekkel összhangban egyre több alternatívát kínálunk a fertőtlenítésre a klóros és a klórmentes szegmensben is – vázolja Szabó Dominik.
Sokéves tapasztalataiknak köszönhetően a Vileda márka padlóápolásban igen erős. Legkedveltebb termékük továbbra is a Turbo pedálos felmosószett, mely mikroszálaival eltávolítja akár a baktériumok 99%-át. Ugyanakkor egyre több vásárló otthonában található már meg az elektromos Steam gőztisztító is, mely a gőz erejével elpusztítja akár a baktériumok 99,9%-át, így gondoskodva a higiéniáról a mindennapokban.
– Az idei évben mutatjuk be a Steam XXL gőzfelmosót, amelyet – nevéhez méltón – kifejezetten a nagyobb felületekhez alakítottunk ki, így 40 cm extra széles téglalap formájú fejjel tisztítja a keményfelületeket és a rövidszőnyegeket egyaránt – hangsúlyozza Oláh Edit. //
A fertőtlenítés új generációja – Antimikrobiális védelem
Az Immunetec kéz- és bőrvédő krém egyedülálló termék a magyar piacon: a lassú, kontrollált ezüstion felszabadulás révén elpusztítja a baktériumok, vírusok és gombák 99,9%-át, és folyamatos védelmet tesz lehetővé a használat után is még akkor is, ha újra és újra kórokozóknak van kitéve a bőr, mivel ezek szaporodását megakadályozza. Az Immunetec-technológia ezüstionokból áll, amelyeket nem szabad összekeverni a nano-ezüsttel. Az ezüstionok adják az ezüstnek az antimikrobiális tulajdonságait.
www.immunetec.eu //
A Business Days konferencián is bemutatkozott a Bacoban
Jelenleg a piacon található legkomplexebb védőformulával előállított nanotechnológiás felületfertőtlenítő szer a Bacoban, amely közel 100 kórokozó és vírus ellen véd, a jelenlegi koronavírus ellen is hatásos védelmet tud nyújtani.
A vaporizátor használatakor, bár személy nem tartózkodhat a fertőtleníteni kívánt helységben, ugyanakkor nem szükséges a helységben semmilyen tárgyat, bútort letakarni, nem kell a helységet kiüríteni. Egy óra alatt több mint 10 napos védettséget biztosít a helységben. A fertőtlenítés bármikor elvégezhető, a termelésben nem keletkezik kiesés, nem okoz kárt sem technikai berendezésben, sem fém-, fa-, műanyag, textilfelületen. Nem hagy nyomot, nem „áztat” el semmit a környezetben, hiszen a vaporizátor által kialakított felhő a földet érve egy nanoréteget hoz létre. A termék élelmiszerrel is érintkezhet, emberre, állatra veszélytelen. Nem irritál, bőr és testbarát, szaggátló, és nem tartalmaz alkoholt vagy formaldehidet.
Habár professzionális szerről van szó, megfelelő használati edukáció mellett, a hétköznapi életben, háztartásban is kitűnően alkalmazható. //
Fertőtlenítés járvány idején
A kezünk vagy használati tárgyaink felületének fertőtlenítése fontos a mindennapokban is, de elkerülhetetlen a járványok alatt önmagunk védelme és a járvány megfékezése érdekében. Járványok idején az átlagnál jóval többször kell a fertőtlenítőszereket használni.
A kórokozó olyan vírus, baktérium, gomba, növény vagy állat, mely élősködő életmódot él, és a testünkön/testünkben élve és szaporodva betegséget okozhat.
A fertőtlenítés célja az ilyen kártevő élőlények eltávolítása és elpusztítása.
A fertőtlenítőszerek egy része a legtöbb kórokozót megöli, de vannak kimondottan csak bizonyos adott patogének ellen specifikusan használatos (antibakteriális, gombaölő, vírusölő stb.) termékek. Ezt azért érdemes tudni, mert pl. a koronavírus ellen csak virucid termékek hatnak, antibakteriális szerek nem.
Az alapos kézmosás, az alkoholos kéztisztítók használata is nagyban segít a patogének megfékezésében, de teljes körű hatást csak a speciálisan az adott kórokozóra kifejlesztett fertőtlenítőszertől várhatunk.
Magyarországon a fertőtlenítőszerek engedélykötelesek, az engedély kiadásakor kiadott engedélyszámot a címkén kell feltüntetni. //
Fertőtlenítőszer az iskoláknak
23 kamionnal 420 ezer darab fertőtlenítőszert szállított le a szegedi Florin Zrt. az iskolák koronavírus elleni védekezéséhez.
Az Állami Egészségügyi Ellátó Központ pályázatot írt ki az iskolák fertőtlenítőszerrel való ellátásához szükséges termékekre. Az eljárás eredménye alapján a szükséges mennyiség túlnyomó részének leszállítására a Florin Brado fertőtlenítőszereit forgalmazó Bradochem Kft.-nek nyílt lehetősége.
– Az iskolák részére több mint 200 tonnányi kézfertőtlenítőt és felületfertőtlenítő szert szállítottunk le néhány nap alatt. Hatalmas logisztikai feladat volt ilyen nagy mennyiségű árut ilyen sok helyre eljuttatni ennyi idő alatt, de az ÁEEK koordinálásával, a Katasztrófavédelem, a kormányhivatalok és fuvarozó cégek összehangolt munkájával sikerült megoldani még a tanévkezdés előtt – mondja Barta Attila, a Florin Zrt. cégvezetője. //
Kapcsolódó cikkeink
Az Unilever 75 millió euró értékben fektet be Nyírbátorban
Új termékkategória és világszerte ismert szépségápolási márkák gyártási tevékenységét hozza…
Tovább olvasom >Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Statisztikák tükrében
Helyzetkép a cukrászdákból – Nehéz szemeszter elé nézhetünk címmel tartott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >