Csurran vagy cseppen?

Szerző: Budai Klára Dátum: 2024. 01. 08. 11:43

A mosogatószerek és eszközök piacára is rányomta bélyegét az elmúlt időszak. A fogyasztók amellett, hogy keresik a gazdaságos, takarékos megoldásokat, próbálják a mosogatáshoz szükséges eszközöket is minél hosszabb ideig használni. A gyártók innovációk sorával reagálnak erre a trendre, új formulák bevezetésével és a termékek összetételének újragondolásával igyekeznek támogatni a háztartások spórolási törekvéseit. Nem elhanyagolva azt sem, hogy a fokozódó környezetvédelmi szempontoknak is mind jobban megfeleljenek.

A cikk a Trade magazin 2023/12-01. lapszámában olvasható.

Az NIQ adataiból azt láthatjuk, hogy a kézi mosogatószerek piaca 2023 szeptemberében 30,6%-os növekedést mutat YTD szinten, ami az előző év azonos időszakához képest 19,9%-os erősödést jelent. A fejlődés főleg értéknövekedésből fakad, ennek köszönhető a kategória dinamikus növekedése. Eladási mennyiségek tekintetében továbbra is csökkenő tendenciát figyelhetünk meg.

Boldizsár Liza
brand manager
Henkel Magyarország

– Ha a kategóriát eladási csatornák szempontjából vizsgáljuk, a bővülés nagyrészt a drogériák és diszkonterek értéknövekedéséből adódott 2023-ban, szeptemberig bezárólag, hiszen ez az a két csatorna, ahol a kategória az országos szinten felül tud növekedni. Ez a két csatorna nem csak értékben, de eladási mennyiségek tekintetében is enyhe fejlődést mutat a többi csatornával ellentétben. Az inflációs gazdasági környezet jelentősen befolyásolja a vásárlói döntéseket, ezt a saját márkás termékek térnyerése bizonyítja a vizsgált időszakban – avat be Boldizsár Liza, a Henkel Magyarország Kft. brand managere.

Biró-Kőszegvári
Réka
brand manager
Henkel Magyarország

Biró-Kőszegvári Réka, a Henkel Magyarország Kft. brand managere a gépi mosogatószerek piacáról ad helyzetjelentést, elmondja, hogy ebben a szegmensben több mint 20%-os értékbeli növekedés tapasztalható az idei évben szeptemberig bezárólag. A növekedés motorjai itt is a drogériák és a diszkont üzletek, valamint a saját márkás termékekre itt is jellemző az erőteljes előretörés.

– Azt látjuk, hogy a lakóhelyhez közeli szaküzletek továbbra is növekednek, és a vásárlóknak gyors és szakszerű beszerzéseket garantálnak. A drogériák esetében ez széles választékkal is párosul. Mindemellett a nagyobb alapterületű boltok, szupermarketek és hiperláncok szerepe folyamatosan csökken – teszi hozzá Krubl Yvette, a Procter&Gamble közép-európai vállalati kommunikációs menedzsere.

 

Innovációk az energiahatékonyság jegyében

A Procter&Gamble-nek évek óta a Jar Lemon illatú kézi mosogatószer a legnépszerűbb terméke.

Krubl Yvette-Procter&Gamble

Krubl Yvette
közép-európai vállalati
kommunikációs menedzser
Procter&Gamble

– A jelenlegi inflációs környezetben az energiahatékonyság most még fontosabb, mint eddig bármikor, ezért számos formulaújdonsággal is készülünk, hogy még hidegebb vízben, még rövidebb mosási ciklusokkal is ugyanolyan mosogatási eredményt tudjunk nyújtani. Mosogatógép-gyártókkal is dolgozunk innovációkon, hogy mind víz-, energia- és mosószer-takarékosan tudjanak vásárlóink mosogatni, ezzel fenntarthatóan és pénztárcakímélően eljárni. Ezt szeretnénk vásárlóinknak is szélesebb körben biztosítani a Magyarországon már visszatérő pénzvisszafizetési programunkkal, amelyben a Jar termékcsalád is részt vesz, így a jól megszokott teljesítmény és a változatos illatok mellett a vásárlás „olcsóbb”, mint valaha. Ezenkívül mint felelős gyártók igyekszünk a gyártási lábnyomunkat is jelentősen csökkenteni, a csomagolásokat újrafelhasznált műanyag felhasználásával gyártjuk, és a termékek a kupak kivételével újrafelhasználható műanyagból készülnek – hangsúlyozza Krubl Yvette.

A közép-európai vállalati kommunikációs menedzsertől azt is megtudjuk, hogy marketingeszköztáruk teljes repertoárját igénybe veszik, így az ATL-eszközök mellett a közösségi média számos fórumán (Facebook, Instagram, TikTok) is jelen vannak, illetve influencerek és tudományos influencerek által is bemutatják a termékek különböző előnyeit és felhasználási módjait.

 

 

Nem elhanyagolandók az adalékanyagok!

Gépi mosogatás esetében a kapszulák és gélek együttesen uralják a piacot, de emellett létezik egy másik szegmens, az adalékanyagok szegmense, mely termékeket (pl. vízlágyító só, mosogatógép-tisztító kapszula, száradást gyorsító öblítő stb.) még csak kisebb számban használnak a mosogatógéppel rendelkező fogyasztók.

– Pedig ezek alkalmazásával lesz igazán tökéletes a mosogatás eredménye. A Somattal 2023-ra célul tűztük ki magunk elé, hogy az adalékanyagokat jobban megismertessük a fogyasztóinkkal, erről szól az októbertől egészen december közepéig futó „Hidd el, nem űrtudomány” nevű országos Somat-kampányunk. A kampánynak létrehoztunk egy platformot, az akademia.somat.hu weboldalt, melyen számos érdekes edukatív anyag: kisebb kvízek, videók, leírások segítik a fogyasztót az adalékanyagok világának elsajátításában. Az edukációs kampány köré országos nyereményjátékot is szerveztünk, valamint OOH, POS és digitális támogatást is kap – tájékoztat Biró-Kőszegvári Réka.

Kézi mosogatás terén a balsam szegmensükben az Aloe Vera, Power szegmensünkben pedig a Lemon variánsok teljesítenek a legjobban.

A kézi mosogatószereknél csak a diszkont és a drogéria tudott növekedni volumenben is

Spórolás – mennyiséggel vagy minőséggel

Bár az idei évben tapasztalt infláció csúcsán már túl vagyunk, a piac szereplői továbbra is az árérzékenység, illetve az átfogó költségtudatosság erősödésére számítanak, ami a vásárlási döntéseket illeti.

Mosoni-Preisz Judit
brand manager
GeePower Manufacturing

– A teljes FMCG-­piacot tekintve látványos trend a nagyobb kiszerelések felé történő elmozdulás, ami hangsúlyosan jelenik meg a háztartási tisztítószerek, ezen belül is a mosogatószerek piacán. A gazdaságosság egyre nagyobb szerepet kap a vásárlói döntésben, ami nemcsak a promóciók keresésében, hanem a jellemzően 900 ml–1350 ml közötti kiszerelések növekvő népszerűségében is tetten érhető. Ennek a trendnek a hátterében a környezettudatosság is szerepet játszik, hiszen így ritkábban kerül kiürült flakon a szemetesbe, kisebb terhelést okozva környezetünknek – hívja fel a figyelmet Mosoni-Preisz Judit, a GeePower Manufacturing Kft. brand managere.

Emellett egyre fontosabbá válik a termékek összetétele is, a vásárlók ügyelnek arra, hogy minél környezetbarátabb termékeket juttassanak az otthonukba, azok minél kevesebb olyan vegyi anyagot tartalmazzanak, melyek irritációt okozhatnak. A legmodernebb formulák összetétele lehetővé teszi az előáztatás elhagyását, ami a környezeti lábnyom csökkentését eredményezi, hiszen a mosogatószerek esetében a lábnyom legnagyobb százalékát a fogyasztói felhasználás, azon belül is a víz melegítése adja. A gépi mosogatás ennél is továbbmegy, ugyanis már rövid ciklusokban, azaz kevesebb víz és elektromos energia felhasználása mellett is nagy mennyiségű szennyezett edény tisztítását teszi lehetővé.

 

 

Nagymúltú márka, új köntösben

Az elmúlt év a GeePower Manufacturing Kft. számára alapvető változást hozott, a korábban bérgyártásban készülő termékeik jelentős része saját gyártásba került.

– 2022 őszén indult el Oroszlányban a GeePower vegyi üzemünk, melyben háztartásvegyi és kozmetikai termékek készülnek kiváló minőségben. Az Ultra Daisy termékcsalád a váltással párhuzamosan megújult, a termék formulája még hatékonyabb lett és a csomagolása is korszerűbbé vált. Az utóbbi években az Ultra Daisy termékek kínálata sokat változott. A legújabb fejlesztéseinknek köszönhetően kialakított illat- és méretválaszték újra növekedési pályára állítja ennek a nagymúltú magyar márkának a forgalmát, így várakozásaink szerint már 2024-ben megerősíti a piacon betöltött szerepét – informálja lapunkat Mosoni-Preisz Judit.

Legnépszerűbb termékük, zászlóshajójuk az Ultra Daisy hypoallergén mosogatószer, amely egyedi összetételének köszönhetően komoly hagyományokkal és magas ismertséggel rendelkezik. Ez a színezékmentes, hypoallergén illatanyaggal készülő formula amellett, hogy kiválóan tisztít, óvja és védi a bőrt a kiszáradástól, és biztosítja, hogy a felhasználó bőre a lehető legkisebb irritációnak legyen kitéve.

– 2024 elején a piaci trendekkel összhangban megújul az Ultra Daisy szortiment, korábbi 500 ml-es kiszerelésünk helyét átveszi egy 450 ml-es verzió, emellett pedig polcra kerülnek majd gazdaságos, 900 ml-es termékeink is. A megújult illatválaszték a Hypoallergén és Sensitive Aloe vera variáns mellett a közkedvelt citrom és a kellemesen édes gránátalma illatú mosogatószerekkel kívánja kielégíteni a fogyasztók különböző igényeit – jelzi a GeePower Manufacturing Kft. brand managere.

A mosogatószereknél is látványos trend a nagyobb kiszerelések felé történő elmozdulás

Bővülő portfólió a természetesség jegyében

A Herbow International Zrt. és a Herbow márka a belföldi értékesítés mellett a külföldi piacokon is komoly sikereket ért el, aminek köszönhetően jelentős növekedést tudhat maga mögött az elmúlt egy évben.

István Katalin, Herbow

István Katalin
marketingvezető
Herbow International

– Számos újdonsággal léptünk piacra a 2023-as évben is. Októberben került ki a Rossmann polcaira a MyKind by Nánásiék tisztítószercsaládunk, melyben mosogatószerek is megtalálhatóak. Legsikeresebb termékünk, amely egyben a legjobb innovációnk is volt a Herbow zöldalmás habmosogatószer és a Herbow baby illat­allergén-mentes mosódió-kivonatot tartalmazó habmosogató-felülettisztító volt, mely környezet és bőrbarát: növényi eredetű, vegán, biológiailag gyorsan lebomló, nem tartalmaz allergizáló illatkomponenseket. Bőrbarát, gyengéd formulájának köszönhetően ideális a kisbabák, kisgyerekek által használt tárgyak és a táplálkozáshoz használt eszközök tisztítására. Rendkívül gazdaságos, akár 375 adagra is elég, 1,2 liter hagyományos mosogatószer mennyiségének felel meg – mondja István Katalin, a Herbow International Zrt. marketingvezetője.

Schreiner János
kereskedelmi igazgató
Herbow International

– Idén a Souldrops és a Herbow közös forgalmazásba kezdtek – veszi át a szót Schreiner János, a Herbow International Zrt. kereskedelmi igazgatója. – A környezetvédelem és a környezettudatosság mindkét márka legfontosabb alapértéke így a szinergiahatásoknak köszönhetően a két cég közösen még hatékonyabban fog tenni ezen célok eléréséért. Újrapozicionáltuk a márkát, és új kereskedelmi stratégiával kezdtük el az értékesítést. A Souldrops portfólióban megtalálhatók mosószerek, öblítők, mosogatószerek és folyékony szappan is.

 

Szivaccsal és törlőkendővel is spórolunk

A 2023-as évet a szivacsok és törlőkendők esetében is a tavaly kezdődő kiemelkedően magas inflációs időszak határozza meg. A folyamatos vásárlóerő-romlás hatására mindkét kategória esetében az eladott mennyiségekben visszaesés volt megfigyelhető. Értékben viszont az NIQ adatai szerint szeptemberig a szivacsoknál 11,1%-os, a törlőkendőknél pedig 13,3%-os növekedés mutatkozott.

A jelenlegi piaci helyzetben gyakori még a kedvenc márkák esetében is, hogy olcsóbb termékváltozatra vált a fogyasztó, illetve jobban figyeli a darabárat, így a szivacs és kendő kategóriák esetében is nőtt a promóciós kiszerelések kedveltsége. A Vileda termékportfóliójában számos ilyen takarítóeszköz található, mint például az antibakteriális ezüst-kloridot tartalmazó Ultra Fresh 2+1 háztartási törlőkendő vagy a speciális felületű Color Pur Active 3+1 darabos mosogatószivacs, amely karcolásmentesen távolítja el a szennyeződéseket akár a teflonfelületekről is.

Bár a nagyobb kiszerelések gazdaságosabb darabárai ilyenkor vonzóak, mégis rossz érzés lehet egyszerre nagyobb összeget kiadni, ugyanis az NIQ 2023-as adatai alapján a szivacs kategóriában nem a legnagyobb, 7+ darabos kiszerelések fontossága nőtt, hanem az 5-6 darabosoké.

Zajka Zita
junior marketing
manager
Vileda-Freudenberg

– A mennyiségbeli eladások csökkenése feltehetően annak tudható be, hogy az emberek próbálják ugyanazokat a szivacsokat és kendőket több ideig használni, ami lehetőséget teremt a baktériumok elszaporodására. Ezzel kissé ellentétes hatásként a COVID-19 járvány óta nagyobb figyelmet kap a higiénia. Így, ha sokáig szeretnénk használni ezeket a termékeket, akkor a megfelelő higiéniás körülmények fenntartása végett nagy hangsúlyt kell fektetni azok fertőtlenítésére, vagy pedig érdemes speciális termékeket választani – jegyzi meg Zajka Zita, a Vileda-Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. junior marketing managere.

Tartós használat

A fenntarthatóság a tisztítószerpiacon is egyre fontosabb szempont. A Vileda Love it Clean koncepciójának egyik fő pillére a tartós termékek létrehozása. Erre példa a szivacsokat és kendőket is tartalmazó Vileda Ultra Fresh termékcsalád, amelynek tagjai tovább nyújtanak higiénikus megoldást, mivel az ezüst-klorid összetevőjük segíti megakadályozni a baktériumok elszaporodását.

– Ezenfelül új életet adunk az anyagoknak, hogy ne csak az otthonaink legyenek tisztábbak, hanem a környezetünk is. Így például a 100% Recycled mikroszálas törlőkendőnk alapanyagát PET-palackok újrahasznosításából nyertük – zárja gondolatait a junior marketing manager.

A szivacsok és törlőkendők szegmensében a fogyasztók most jobban figyelik a darabárat és a promóciós kiszereléseket

//

Kapcsolódó cikkeink