Hiányoznak a növényi alapú tejitalok a boltok polcairól
Az Európa-szerte terjedő növényi alapú élelmiszerek trendje Magyarországot sem hagyja hidegen, ugyanakkor meglepő módon egyetlen hazai gyártó sem állít elő ilyen termékeket. Az Agrárszektor Berezvai Zombornak, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusának tett fel néhány kérdést, hogy megértsük, miért maradnak ki a hazai tejipari szereplők ebből a növekvő piacból.
Magyarország mezőgazdasági adottságai ideálisak lennének a növényi italok gyártásához. A zab, a szója és a rizs jelentős mennyiségben termesztett itthon, míg más népszerű alapanyagok, mint a kókusz vagy a mandula, importálhatók lennének. Tehát miért maradnak el a hazai vállalkozások ezen a területen?
Az adjunktus szerint az új és innovatív termékkategóriába való belépéshez szükséges a cégvezető hozzáállása és az általános iparági környezet. A magyar tejipari szereplők többsége azonban fenyegetésként, múló trendként tekint a növényi alapú tejalternatívákra. Ennek eredményeként kevesebb hajlandóság mutatkozik arra, hogy kockázatot vállaljanak és belépjenek ebbe a növekvő piacba.
A helyzetet nehezíti, hogy külföldi tejipari cégek már léptek ezen a területen, miközben a hazai vállalkozások kivárakoznak. Az előretörő, jól ismert márkanevek és a már kiépített piaci pozíció megnehezíti a versenyt. A növényi italok piacára mostanra már szinte lehetetlen belépni, mivel a már meglévő márkák dominanciájával szemben nehéz elindítani egy új terméket. Emellett a piac árvezető termékei között csak nehezen lehet versenyezni, különösen, ha nincs mögötte mérethatékonyság.
Berezvai Zombor hangsúlyozza, hogy a tejipari szereplőknek figyelemmel kellene kísérniük a változó fogyasztói igényeket, és hajlandónak kellene lenniük a piaci kihívások elfogadására. A növényi alapú italok népszerűsége továbbra is növekszik, és a hazai vállalkozásoknak érdemes lenne felismerniük ebben rejlő lehetőségeket, még ha kockázatosnak is tűnhet az új piacok felfedezése.
Kapcsolódó cikkeink
Itt a világ első környezetbarát teje
Egy kis tasmániai tejüzem, az Ashgrove, világszerte elsőként dobott piacra…
Tovább olvasom >A tevetej feldolgozását tanulmányozza egy csádi delegáció Magyarországon
A tevetej kedvező élettani hatásai és különleges összetétele miatt értékes…
Tovább olvasom >Magasabb szintű tartástechnológiát ír elő az Edeka a tejtermékek vonatkozásában
Az Edeka Csoport – beleértve a Netto Marken-Discountot is –…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megvette a Valeo Foods az Appalaches Nature-t
Megvásárolta a Valeo Foods Group a kanadai juharszirup-gyártó Appalaches Nature-t.…
Tovább olvasom >Franciaországban és Brazíliában növekszik, Európában küszködik a Carrefour
Az Európában meglehetős kihívást jelentő körülmények ellenére elégedett a Carrefour…
Tovább olvasom >Közel felére esett vissza az élelmiszer-ipari innovációk száma 2007 óta
A Mintel piackutató cég szerint a 2024 januárja és májusa…
Tovább olvasom >