Magazin: Folytassa, élelmiszeripar!

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2021. 05. 11. 06:06

Együk magunkat egészségesre! Az egészséges életmód kultuszának és az egészségtrendek megállíthatatlan terjedésének eredményeképpen az élelmiszerek fokozatosan telnek meg az egészségünk szempontjából hasznos anyagokkal, és ezzel párhuzamosan tűnnek el belőlük a károsak. Az élelmiszeripari termékek sok esetben már kiváltják a gyógyszer- és a szépségipar egyes termékeit. És még messze nincs vége!

Szerző: Ipacs Tamás

Járvány idején megváltozik az ember értékrendje! A veszélyeztetett csoportokban kialakult valamiféle félelem, és mindenki megtanulta, hogy az ismerősök és ismeretlenek elvesztését azok betegségeihez lehet kötni.

Az egészség így minden mértéken túl felértékelődött! Persze gondolatvilágunkban eddig is prioritást élvezett, de most azok is érezték a lépéskényszert, akik eddig inkább csak beszéltek a témáról, de nem volt kellő erejük, motivációjuk változtatni életmódjukon.

Most behozzuk a lemaradást. A médiában az emberek annyiszor hallanak az immunrendszer erejének fontosságáról, hogy – áruházláncok munkatársai mondják – az eladókat kérdezgetik, merre vannak az ilyen termékek; a csomagoláson keresik a tájékoztatást azok természetes alkotóelemeiről és az adalékanyagokról. Egy, az interneten a közelmúltban végzett hazai kutatás szerint a koronavírus 20-25 százalékkal növelte honfitársaink gyümölcsfogyasztását; természetes és gyógyszergyári vitaminokkal igyekszünk bepótolni, amit korábban esetleg elhanyagoltunk.

Fókuszváltás

Az egészségtudatosság a magyar köztudat része, csak éppen most áttolódott a figyelmünk a szénhidrátokról, zsírokról, kalóriákról inkább a vitaminokra, tápanyagokra, fehérjékre, elektrolitokra. Az viszont nem változott, hogy mindezekről a médiából ömlik ránk az óriási mennyiségű információ, amiben az eligazodást nemhogy az utóbbi időben meglehetősen méltatlan szerepkörbe száműzött magyar dietetikusok, de még nyugati kollégáik sem mindig tudják hatékonyan segíteni.

A diéta önmagában, úgy tűnik, már nem a megfelelő hívószó: azt azért nem igazán szeretjük, ha valamit meg kell vonnunk magunktól. Egészen másképp hangzik, ha jelző van előtte: keto diéta, paleo diéta – ezekre a fogalmakra már termékeket is lehet építeni; a csomagoláson már nemcsak azt jelzik, hogy megfelelnek ennek vagy annak a koncepciónak, de a nevükben is helyet kapnak.

Az egészségtrendekhez igazodó árucikkek száma értelemszerűen növekszik, bár van még kéz, amely tartja a gyeplőt: a vásárlóerő! Természetesen a cukorhelyettesítők ára az édességekben, a lencséből készült liszt ára a „lisztes” termékekben – nem soroljuk, mi még – nem indokolja a végtermék árszintjét. Azt azonban tudomásul kell venni, hogy az üzletekben az újdonságok, innovációk, divattermékek többe kerülnek, mint a már jól ismertek, régebben bevezetettek. Sőt, minthogy újdonságok (és sokszor kényelmi termékként kínálják nekünk), kis kiszerelésekben kerülnek elénk, ami ugyancsak drágítja őket.

Aztán a tömegtermékké válás után törvényszerűen jön az árcsökkenés. A világ egyik legnagyobb „húsmentes” gyártója, az Impossible Burger például, felismerve a verseny élesedését legnagyobb riválisával, a Beyond Meattel és a saját növényi alapú húshelyettesítőiket piacra dobó hagyományos élelmiszercégekkel, 15%-kal csökkentette termékeinek nagykereskedelmi árát. Így lesz ez más árutípusokkal is!

Az ígéret

Emberek vagyunk, tudatosan, élvezettel, saját igényeink mentén választunk. Szeretjük a ránk szabott termékeket, és szeretnénk minél több hozzáadott értéket kapni a pénzünkért. Azt választjuk, ami többet ígér: a legjobb, ha egyszerre mindentől mentes és mindennel dúsított. A termékfejlesztők jól kihasználják ezt az attitűdöt, de istenem, az legyen a legnagyobb bajunk, hogy az egészségtermékek emiatt – legalábbis ígéreteikben – konvergálnak egymáshoz!

A csomagolás dísze – és valljuk be, jobban nem is tudná egy marketinges a „reason why”-t demonstrálni – az egészségesség szempontjából fontosnak tűnő pozitív tulajdonságok, adatok, jelek és feliratok „sűrű sorokban”. A Go Natural trendi, lencséből és csicseriborsóból készülő chipsének tasakján például nem lehet nem észrevenni, hogy a termék probiotikus, fehérjegazdag, magas rosttartalmú, gluténmentes és vegetáriánus étrendbe is egyszerre beleillik.

Persze második szándékkal, keressük a „békeidők” más prioritásait is: a fenntarthatóságot, a fair trade-et, a helyit, a márkák CSR-ígéreteit. Ezekről a tulajdonságokról (minthogy ami nem tömegtermék, arra jóval kisebb marketingbüdzsé jut) szinte kizárólag a csomagolásból informálódhatunk. 1 millió fát ültetünk – írja rá sütőtökös süteménye zacskójára a Clif, a Pepsi Evolve növényi protein shake-je természetességét érzékelteti azzal, hogy a különböző ízeket az amerikaiak által rajongásig szeretett nemzeti parkokkal párosítja össze.

Mindent bele!

20 éve a hazai üzletekben mindössze kétféle funkcionális terméket lehetett kapni: vitaminnal dúsított gyümölcslevet és cinktartalmú Túró Rudit. Ma az élelmiszerekben mindent megtalálsz valamilyen formában, amire szükséged van, ha máshogy nem, az interneten keresztül.

Hogy miből készül egy termék, az adott, minden mást, ami benne emelt, hozzáadott, dúsított, azt (egyre fontosabb) pluszként fogjuk fel.

Probiotikum? Bélszerendszerünk egészséges működése fontos, ráadásul a probiotikumok Wikipédián felsorolt jótékony hatásai rá sem férnek a képernyőre; tehát jöhet, még ha jószerével azt sem tudjuk, miben különböznek a prebiotikumoktól (de azok is jöhetnek!).

Fehérje? Ez már könnyebben érthető kategória, régebben ismert fogalom, magabiztosabban vesszük le a polcról, ha a termék megnövelt fehérjetartalmat ígér. És minthogy hódít a vegetáriánus/vegán gondolkozás, ezek az árucikkek leginkább hangsúlyozottan növényi eredetű fehérjéket ígérnek. Ezek nem helyettesítik százszázalékosan az állati eredetűeket, de egészségszempontból tagadhatatlanul fontos, hogy megkímélnek az állattenyésztésben használt hormonok és adalékok szervezetünkbe jutásától.

Viszont a fehérjék egyik legnépszerűbb fajtája az állati eredetű kollagén, amiért súlyos pénzeket kifizetünk, mert jót tesz izmainknak, csontjainknak és porcainknak, szemünknek, szívünknek, hajunknak, bőrünknek, körmünknek – és az utóbbiakból kiindulva: szépségünknek. És a kapható termékek egy részében már a multikollagén az ígéret, amihez koncentrált formában már nemcsak OTC-porok formájában jutunk hozzá, de az Elavinak köszönhetően már csokoládéban is (6).

A szépségiparral konkurál a Lüme is, a cég Glow (izzás, hév) nevű termékeiben tengeri állatokból nyert kollagént, biotint és aloe verát tartalmazó granolájával ígér egészséges bőrt és hajat, természetesen gluténmentesen, finomított cukrok nélkül. (7)

A Droplet szénsavas italok fajtáit elvont fogalmak (ezek a neveik) jellemzik: szépség, ragyogás, kiegyensúlyozottság, de receptjeik persze összefügésben vannak ezeknek a céloknak az elérésével. (8)

A szoptatós anyák tejelválasztását is convenience termékek segítik: a Happymama többféle ízben készít kekszeket (9), az UpSpring elektrolitokkal dúsított ízesített tejitalokat (10). És ha már a babák: az USA-ban cégek tucatjai épülnek arra, hogy babakorú gyerekeknek összeállított egészségesétel-csomagokat szállítanak ki, előfizetéses rendszerben.

 

Nagyjából így képzeld el a jövőt

Kiragadott példákat soroltunk, de ma az élelmiszeripar az észszerűség határain belül tényleg minden, az egészséges életmóddal, az egészség megőrzésével kapcsolatos kérdésre ad „választ”, nem egyet: százat. Termékek garmadáját kínálja a már sorolt területeken túl sportolóknak, súly- vagy immunproblémákkal küzdőknek, szív- és érrendszeri betegséggel élőknek, agyuk vagy éppen csontjaik teljesítményét fokozni próbálóknak, cukorbetegeknek, vitaminmániákusoknak, és még hosszú a sor. Nyilván millió az átfedés közöttük, de a termékek személyre szabhatósága a modern fogyasztó egyre fontosabbá váló igénye.

A termékperszonalizálás egyik csúcsa a kategóriában kétségkívül az izraeli myAir startup nevéhez fűződik. A vállalkozás hatféle növényi alapú snackszeletet készít, különböző összetevőik más és másféleképpen kezelik a stresszt kiváltó okokat: csökkentik a szorongást, segítik a pihenést, támogatják a koncentrációt, hozzájárulnak a pihentető alváshoz. Ezek olyan növények bioaktív kivonataival kezelt gyümölcsökkel és mogyorófélékkel készülnek, mint a zsálya, a komló, macskagyökérfű, zab vagy éppen a rozmaring. Ahhoz, hogy a vásárlónak melyiket érdemes fogyasztania, ahhoz a számítógép ad tanácsot egy, a stresszre adott kognitív válaszokat érintő kérdőív és az ügyfél okosórájának adatai alapján. A neki szánt snackszeletet aztán havonta kiszállítják (11).

Nos, lehet, hogy 20-30-50 év múlva a legtöbb étkezésünk valahogy így szerveződik majd.

A közeljövő nagy dobása

Ha a nagyon egészséges termékeknél is jobbat akarsz kitalálni, csinálj nagyon-nagyon egészséges terméket! Az ipar felfedezte és használni kezdte az adaptogén gyógynövényeket. Ezek az intelligens gyógynövényfajták csak akkor hatnak, ha arra szükség van: a vérnyomáscsökkentő hatással bíró akkor működik, ha fogyasztójának magas a vérnyomása, ha normális, akkor nem. Egy másik lelassítja a túlműködő, de felgyorsítja az alulműködő szerveinket. Kevés ilyen növény létezik – a nálunk jól ismertek között van például a ginseng, a fokhagyma, a homoktövis, a csicseriborsó, a görögszéna –, ezek mostanság egyre több termékbe belekerülnek: energiaitalokba, fagylaltba (12), édességekbe.

A jövő – és talán már a jelen – egyik igen értékes adalékanyaga a CBD, azaz az orvosi marihuána, amely emésztésünk és anyagcserénk egészségét ugyanúgy támogatja, mint szív- és érrendszerünkét, valamint agyunkét. A CBD-tartalmú élelmiszerek világpiacát már dollármilliárdokban mérik, ám a szegmens kibontakozása nálunk még hosszú időbe telhet, elsősorban Magyarországnak a CBD-vel kapcsolatos, az EU-étól lényegesen eltérő álláspontja miatt.

 

Melyik szülőt hagyja hidegen, ha a gyerek agyi fejlődését ígérik?

 

Tudsz élni nélküle?

Talán még bonyolultabb a húst, lisztet, cukrot helyettesítő alapanyagokkal készülő és a mentes termékek világa – előállításuk, elfogadtatásuk, marketingjük –, pedig ezek korábban megjelentek, nagyobb tömegeket érintenek, fontosabbak a funkcionálisaknál.

Az ételallergiában szenvedőknek szánt áruk óriási mennyiségben vannak jelen a polcokon, hiszen még azok is vásárolják őket, akiknek elvben nincs is rá szükségük.

A termékek só- és cukortartalmának csökkentése szinte nyűg a gyártóknak, hiszen előbbinek az ízét, utóbbinak az állagát nehéz pótolni, de ez mára olyan természetes igénnyé vált az egészségére valamit is adó fogyasztóban, hogy a téma egyszerűen kikerülhetetlen.

A hús helyettesítése korunk nagy kérdése. Ha jelentőségarányosan kezeltük volna a vegetáriánusság, vegánság, flexitáriánusság témáját cikkünkben, az annak felét elvitte volna. Lehet, hogy a növényi alapú húsok soha nem lesznek tökéletes utánzatai az igazinak, de a gyártók törekszenek erre. Sok ember sokféle motivációja vezet várható térhódításukhoz. Aki nem akarja elhinni ezt, elég arra gondolnia, hogy az étkezésünket – tetszik-nem tetszik – meghatározó óriáscégek mekkora erőkkel szálltak be „húshelyettesítés”-iparba.

Ameddig a hús-nem hús piaca kialakul, addig is nyugodtan alhatunk, elringat minket a Pepsi Driftwellünkben (13) lévő L-Theanine. //

 

Tudatosabb vásárlók

Maczelka Márk, Spar

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR

Tapasztalataink szerint egyre nagyobb az igény az egészséges étkezést biztosító termékek iránt, mind több a tudatos vásárló, aki odafigyel arra, mit eszik.

Választékunk részét képezi az életmód kategória, amely magában foglalja a speciális (cukormentes, cukorcsökkentett) bio, laktózmentes, gluténmentes, tudatos (étrend-kiegészítők, vitaminok) és sportos étrend-kiegészítő termékeket. A szortiment kialakításakor a vásárlói igények és visszajelzések mellett az aktuális trendeket is igyekszünk figyelembe venni – erre a feladatra a koronavírus-járványnak nincs számottevő hatása.

Az életmód kategóriában szereplő termékekre külön zászlókkal, polccsíkokkal hívjuk fel a figyelmet, illetve a szórólapjainkban külön tematikus oldalakkal is informáljuk a vásárlókat. //

 

 

Új jelölőrendszer segíti az eligazodást

A járvány idején megnőtt az egészséges életmódhoz kapcsolható termékek forgalma, ez a trend figyelhető meg a tejhelyettesítő termékek, tartós növényi italok, vegán és gluténmentes termékek értékesítésében. Jól érzékelhetően újabb vásárlói rétegek számára is vonzókká váltak a mentes termékek.

A speciális termékek iránti kereslet egyértelműen megnőtt. A halfogyasztás, ösztönzésére az ALDI egyre gazdagabb választékkal várja vásárlóit, és elsőként vezette be a piacra a frissen sütött gluténmentes pékárukat. A vegán termékek iránti egyre növekvő érdeklődésnek köszönhetően az áruházlánc a vegán szortimentjét is tovább bővíti.

A mentes termékcsoportok fejlesztése folyamatos, a trendek figyelembevétele mellett a vásárlói visszajelzések, preferenciák határozzák meg ennek léptékét és irányát. A vállalat minden esetben igyekszik innovatív termékekkel fókuszálni a célcsoportokra.

Az ALDI 2020 közepén új jelölőrendszert vezetett be, amellyel még nagyobb hangsúlyt tud fektetni az egészséges és környezettudatos életmódra. Az érintett termékek ártáblája mellett lévő kiegészítő jelölések alkalmazásával megkönnyítette a vásárlók számára az áruházon belüli tájékozódást, valamint az egyes mentes termékcsoportok beazonosítását. //

 

Egy igazán trendkompatibilis húsfajta!

Bukovenszki Beáta
belkereskedelmi osztályvezető
Gallicoop

Tapasztalataink szerint a fogyasztói szokások egyértelműen a baromfihúsok és a baromfiból készült húskészítmények irányába tolódnak el. Ennek oka egyrészről az, hogy az egészségtudatosság miatt előtérbe kerültek a kevésbé zsíros, könnyedebb húsok. Másrészt az otthoni főzésekhez a könnyebben, gyorsabban elkészíthető húsféléket választják, különösen azokban a háztartásokban, ahol a home office vagy a digitális tanulás során mindennap biztosítani kell a családtagok számára egy-egy főétkezést.

A pulykahús mind az egészségtudatos, mind a diétás táplálkozási szokásokhoz kiválóan illeszkedik. A pulyka mellhúsa fehérhúsként, míg combhúsa vöröshúsként úgy kínál kitűnő alternatívát a változatos ételkészítéshez, hogy íze jó, zsírtartalma alacsony, de fehérjetartalma magas. Ráadásul a jó idő beköszöntével egyre többször kerül elő a grillsütő, amelyen a legfinomabb saslikok, pácolt húsfélék készülhetnek pulykahúsból.

Figyeljük a trendeket; termékfejlesztésünk irányát – a minél magasabb hústartalmú készítmények előállítása határozza meg. A fogyasztók körében egyik legkedveltebb termékük a magas hústartalmú natúr pulykamellsonka. //

 

 

Kéthavonta megújuló választék

Varga Eszter Tesco

Varga Eszter
külső kommunikációs
menedzser
Tesco

Egyre nagyobb az egészséges, de minőségi és finom termékeket választók aránya, akik egészségügyi megfontolásból vagy életmódjuk miatt keresik a speciális élelmiszereket. A Tescóban is ezért bővítjük az ilyen jellegű választékot, amely évi több mint 10%-os növekedést mutat, és kialakításában növekszik a hazai beszállítók szerepe.

A szárazáru-részlegen mintegy 700, míg a tejtermékek kategóriájában mintegy 200 mentes, egészséges, organikus, vegán, cukorcsökkentett, illetve magas proteintartalmú termékkel várjuk a vásárlókat. Meghatározó tendencia manapság a búzaalapú tészták helyettesítése például rizs-, vöröslencse- vagy kukoricatésztákkal és a hagyományos chipsek kiváltása rizsalapú puffasztott szeletekkel. A növényi italok iránti kereslet is emelkedik, hiszen azokat már nemcsak a tejcukorra érzékenyek fogyasztják. Ezeket mind figyelembe vesszük kéthavonta megújuló választékunk kialakításakor, amelyről Jól enni, jól lenni katalógusunkból tájékozódhatnak vásárlóink. //

 

 

Minden termékcsoport bővül egészséges elemekkel

Tőzsér Judit - Lidl

Tőzsér Judit
vállalati kommunikációs
vezető
Lidl

A Lidl Magyarország alapfilozófiája, hogy minőségi, jó ár-érték aránnyal rendelkező termékeket kínáljon a vásárlók számára, ügyelve a frissességre és az egészségességre. Kiemelt figyelmet fordítunk a vásárlói igények kiszolgálására, és a fogyasztói trendek figyelembevételével, rendkívül széles kínálattal várjuk vásárlóinkat.

Zöldség- és gyümölcskínálatunk hetente már átlagosan 140-féle terméket ölel fel, amelyek között egyre több bioárucikk is megtalálható. A húskészítmények kiválasztásánál egyre inkább jellemző a tudatosság, ezt figyelembe véve fejlesztettük ki a Pikok Pure termékcsaládot, mely húskészítmények kiemelkedően magas hústartalommal rendelkeznek, ízfokozó- és tartósítószer-mentesek és csak természetes összetevőkből állnak. Célul tűztük ki azt is, hogy saját márkás termékeink só- és cukortartalmát 2025-ig átlagosan 20%-kal csökkentjük, ezzel is támogatva a fogyasztók egészséges táplálkozását. Mindemellett gondolunk a speciális étrendet követőkre is, vegán, glutén- és laktózmentes termékeink száma folyamatosan bővül, ennek köszönhetően márciustól négy gluténmentes árucikkel bővült a helyben sütött pékárukínálatunk. //

 

 

 

Figyelünk a trendekre

Reményei Rita dm

Reményi Rita
szortimentmenedzser
dm Magyarország

Vásárlóink keresik a bioélelmiszereket, az ételérzékenyek a mentes termékeket. Biotermékekből széles választékot kínálunk az alaptermékektől a speciálisakig. Legkeresettebbek a gabonaitalok, reggelizőcereáliák és egészséges nassolnivalók, mint például a kölesgolyó, vagy olyan speciális snackek, mint humusz/csicseriborsó chips. Az elmúlt 1,5 évben egyértelmű eltolódás volt tapasztalható az alapélelmiszerek irányába.

Markánsan nő a minőségi mentes termékek szerepe, a dm ebben mindig is a piac előtt járt, amit gyors piaci döntésekkel igyekszünk fenntartani. Választékunk kialakításakor a termékösszetétel, ár és csomagolás alapján döntünk. Évről évre követjük a trendeket, és szortimentre vesszük az aktuális divat szerinti fogyókúrás étrend-kiegészítő termékeket. Ezek száma nem igazán emelkedik, inkább cserékről beszélhetünk – bár a kategória forgalma folyamatos növekedésben van.

A dmBio termékek az üzleteink egy részében vizuális kiemelést kapnak egy látványos kerettel. Zöld címkével jelezzük a valamilyen fenntarthatósági logóval, minősítéssel rendelkezőket, de vásárlóinkat az egészséges életmód témában edukációs anyagokkal is segítjük. //

Kapcsolódó cikkeink